Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolan asiakkaat: sen nyt vaan on niin, että jos siihen siivoamattomaan edellisten asiakkaiden jälkiä täynnä olevaan pöytään marssii, niin tiedossaa EI ole hyvää palvelua.

Vierailija
15.07.2016 |

Ihan totta. Se vaan on niin. Se kuuluu normaalin käytökseen että odotetaan, kunnes henkilökunta osoittaa vaikka vain nyökkäämällä tai muuten ohjeistamalla,että "tervetuloa ja olkaapa hyvät, tässä on teille hyvä paikka"

Kesällä kun on tuota sesonkia ja isompia ryhmiä usein tulossa, niin tosiaan semmoisten suurperheiden ja serkkulaumojen kanssa leiriytyvät voisivat myöskin ihan rauhassa odottaa että saadaan teille järjestettyä se pöytä.
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.

Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.

Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.

Ja kesän vakituiset alennuskuponkien muistelijat: en usko, en tänäkään kesänä, enkä aiemminkaan, että "teidän ammattiliiton lehdessä" (??) olisi ollut joku 50 % alennuskuponki meidän ravintolan mihin tahansa annokseeen kesäkaudeksi. En vaan usko. Ottakaa jooko se lehti mukaan kun lähdette ruokailemaan ja laskun jo tultua - alennusta pyytämään...

Kommentit (243)

Vierailija
201/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on ainoa maa, missä pitää laittaa näitä "odota pöytiinohjaista" kylttejä, koska ihmiset eivät kunnioita mitään käytöstapoja. Kun on vaan mahdotonta avata se suu ja kysyä, mihin pöytään sitä voisi istua. Sellaisia suomalaiset ovat niinkuin tästäkin ketjusta näkee. Mutta kun mitään tapoja ei ole, ei lentokoneissa (lähdetään rynnimään vieruskaverin yli kun halutaan vessaan, eikä saada suuta auki, tämä on koettu lukettomattomia kertoja), julkisissa kulkuvälineissä jne.

Vierailija
202/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tää selittää luokattoman huonon palvelun eilen Ravintola X:ssa Ideaparkissa eilen. My bad. Mutta hei, ei hätää. Ei tulla enää siivoamattomaan pöytään kakaroittemme kanssa. Tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan pöytään. Aurinkoista kesää sullekin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamammoille on kovin vaikeaa ottaa sitä kritiikkiä vastaan. Eipä ole yllätys.

Onneksi käyttekin vain Rossossa ja jos kelan tuiltanne ja miehen rahoilla elämiseltänne ehditte, on ainoa ravintolakäyntinne kerran vuodessa pikkujouluissa työnantajan piikkiin perseet vetämässä.

Vierailija
204/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamammoille on kovin vaikeaa ottaa sitä kritiikkiä vastaan. Eipä ole yllätys.

Onneksi käyttekin vain Rossossa ja jos kelan tuiltanne ja miehen rahoilla elämiseltänne ehditte, on ainoa ravintolakäyntinne kerran vuodessa pikkujouluissa työnantajan piikkiin perseet vetämässä.

Oi että, miten osasitkin tehdä terävän analyysin. Melkein meni oikein, paitsi että tosi pieleen :) Olen itsekin ollut joskus opiskeluaikana ravintolassa töissä, eikä mikään oikeuttanut minua käyttäytymään tylysti asiakasta kohtaan...Kaikista urpoimmat asiakkaat palvelin ehkä tavanomaista kylmäkiskoisemmin ja vaisummin, mutta huonosti en itse kuitenkaan tuntenut tarvetta käyttäytyä.

Vierailija
205/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie ja häm kirjoitti:

No mutta tää selittää luokattoman huonon palvelun eilen Ravintola X:ssa Ideaparkissa eilen. My bad. Mutta hei, ei hätää. Ei tulla enää siivoamattomaan pöytään kakaroittemme kanssa. Tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan pöytään. Aurinkoista kesää sullekin!

Ideaparkin kaltaisissa paikoissa  ei oikeita ravintoloita ole nähtykään. Palstamamma odottaa punaista mattoa mäkkärissäkin?

Vierailija
206/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja niin "tarjoilija" paljastui kestomaanvaiva-lompakkolois-pyhävulva-palstamammavihaajaksi, kun hetken aikaa odoteltiin. Eipä ole yllätys.

Vierailija
207/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän surkuhupaisaa, että tällainen kommentti tulee tarjoilijalta. Hehän tunnetusti ovat sivistynyttä, korkeakoulutettua ja hyväpalkkaista ammattikuntaa. Eiku...

Vierailija
208/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun tarjoilija ohjaa minut pöytään, jossa on vielä edellisen asiakkkaan jäljiltä astiat, saanko olla silloin todella töykeä asiakas?

Vierailija
209/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa edes lukea kun aloitukin on niin naurettava; ketään ei kiinnosta vähäpätöisen tarjoilijan mielenosoitus. Fiksu ihminen käskee sinut siivoamaan ja senhän teet, siitähän sinulle maksetaan.

Vierailija
210/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku tarinasi oli ihmeellinen seksuaaliviritys, siis juttuja, joita setämiehet kertovat ja kirjoittavat niin mielellään. Ei mitään uutta tai omaperäistä, samaa shaissea mitä miehet pitävät eroottisena. Jaiks. Ethän sinäkään voi loukkaantua siitä, että nuori nainen kokee kommenttisi typeränä. Sehän on vain minun kokemukseni.

Päätin valita asiakaskokemuksessani jäätävän hiljaisuuden. Olen niin kyllästynyt tarjoilijoiden mielenosoitukselliseen käyttäytymiseen. Jos asiakas käyttäytyy samoin niin se on näemmä hämmentävää. Ruokailukokemuksemne oli ruuan suhteen hyvä, tarjoilijan huono. Ei minun hiljaisuuteeni palveluhetkellä meidän keskenäistä tunnelmaa tai ruokailua häirinnyt, miestäni huvitti kun sanoin tarjoilijaa tarkoittaen "älä mulle ala". Asiastahan voi sanoa nätisti suoraan mutta mulkoilu ja niskojen nakkelu asiakkaalle on lapsellista. Toivottavasti tarjoilija miettii seuraavan asiakkaan kohdalla kannattaako mielenosoittaa, siitäkö hänelle maksetaan. Ja edelleen, minä valitsen seurani ja pöytäni.

Tahtonsa ja pointtinsa saa läpi jalkaa polkematta. Ja aina löytyy lokkeja rääkymään vanaveteen.

"ja niin ovat monet meistä lokkeja

jotka ei ole mitään ilman valkeaa laivaa

sen turvaa sen tahtoa"

Vierailija
211/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ainoa maa, missä pitää laittaa näitä "odota pöytiinohjaista" kylttejä, koska ihmiset eivät kunnioita mitään käytöstapoja. Kun on vaan mahdotonta avata se suu ja kysyä, mihin pöytään sitä voisi istua. Sellaisia suomalaiset ovat niinkuin tästäkin ketjusta näkee. Mutta kun mitään tapoja ei ole, ei lentokoneissa (lähdetään rynnimään vieruskaverin yli kun halutaan vessaan, eikä saada suuta auki, tämä on koettu lukettomattomia kertoja), julkisissa kulkuvälineissä jne.

Kyllä minä luulen, että enemmänkin tyhmänä kuin hienostuneena käyttäytyjänä tarjoilijat minua pitäisivät, jos joka ikinen kerta kyselisin, minne saan istua, vaikka jo vuosien ajan on ollut tiedossa, että saan istua ihan mihin haluan, kuten aina ennenkin.

Suomessa nyt iso osa ravintoloista vaan toimii niin, että asiakas saa itse valita paikkansa. Se on ravintoloiden tehtävä palata pöytiinohjauskäytäntöön, jos se kerran on sitä, mitä siellä halutaan. Sitten kun tämä on yleinen käytäntö eikä vain harvojen, itseään tasokkaina pitävien paikkojen tapa, niitä kylttejäkään ei enää tarvita.

Vierailija
212/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa maassa olisi ravintolan tasosta riippuen tarjoilijan/sisäänheittäjän/hovimestarin moka, mikäli asiakas joutuisi itse kysymään, mihin pöytään voisi istua. Tässä huomaakin sen eron, kun Suomessa ei ole tippikulttuuria, niin tarjoilijatkin ovat "vain töissä täällä". Ei monessa maassa ravintolassa tulisi kuuloonkaan, että asiakas ehtii tulla ravintolaan sisään ja kävellä pöytään asti ennen kuin kukaan henkilökunnasta on ehtinyt ottaa heidät vastaan, toivottaa tervetulleeksi ja ohjata pöytään/odottamaan pöydän valmistumista.

Vierailija
213/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideaparkin kaltaisissa paikoissa  ei oikeita ravintoloita ole nähtykään. Palstamamma odottaa punaista mattoa mäkkärissäkin?

Kyllä siellä "oikeita" ravintoloita on. Eri asia sitten, ovatko ne "hyviä" tai "tasokkaita" tms. "Palstamamma" ei ole ensisijainen nimitys, jolla itseäni kuvailisin, mutta jos se helpottaa karsinointiasi, niin by all means. Jos Mäkkärissä kävisin, en odottaisi punaista mattoa, mutta hyviä käytöstapoja sentään. Niinkuin ihan missä muualla tahansa, jossa ihminen kohtaa ihmisen. 

Vierailija
214/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelma olisi ravintola jossa joutuisi mahdollisimman vähän vuorovaikutukseen tarjoilijan kanssa. Eteisessä olisi automaatti johon laitat seurueen henkilömäärän ja kone antaa pöytäkartat missä sinun vapaat paikkasi ovat.

Naulakot ja wc-tilat on selkeästi kyltitetty, et tarvitse tarjoilijaa niiden löytämiseen.

Menet pöytään ja siistissä ja katetussa pöydässä on tabletissa menu. Menu löytyy eri kielillä, annoksista löytyy sisältävät ruoka-aineet ja jopa kuvat vastaavista annoksista. Teet tilauksen näppärästi ja nopeasti koneella suoraan keittiöön.

Näet tarjoilijan ensimmäistä kertaa kun hän kantaa juomat pöytään. Ruuan jälkeen tilaat vielä näppärästi jälkiruokajuomat ja laskun tabletilla. Laskun pystyt maksamaan itseoalveluna.

Poistut hyvällä tuulella seurueesi kanssa näkemättä tarjoilijaa joka tulee siivoamaan pöydän seuraavalle asiakkaalle huonolla tuulella.

Mä käytän itsepalvelua ja automaatteja aina kun se on mahdollista.

Vierailija
215/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se summeri vaan, joka pärähtää kun annos on valmis. Mihin tarjoilijoita tarvitaan? Vastaanotto, haet itse vapaan pöydän, summeri ja haet itse ruokasi, pöydän korjaus itsepalveluna. Katoava ammatti.

Vierailija
216/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta todistaa sen, että jokainen ihminen on hiton itsekäs kusipää. Ei vahingossakaan voi ajatella muita. Tämä koskee niin asiakkaita kuin tarjoilijoitakin.

Vierailija
217/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes joka ravintolassa on kyltti eteisessä, jossa pyydetään odottamaan pöytään ohjausta. Oli vapaita pöytiä tai ei.

Ei muuten ole. Kyllä aika monessa paikassa lukee, että "Valitkaa pöytä, olkaa hyvä" tms.

Nyt on kyllä pakko sanoa ja kysyä. Olen tehnyt kohta 35-vuotta ravintola-alan töitä. Ollut Lapissa, laivoissa, ulkomailla ja ympäri Suomea eri ravintoloissa ja en tiedä yhden yhtäkään ravintolaa missä ovella on kyltti "Valitkaa itse pöytä." 

Nyt joko kommentin kirjoittaja puhuu täyttä paskaa tai sitten ehkä kertoo esimerkki ravintolan missä näin lukee(?), koska itse en ole koskaan nähnyt tai edes kuullut tuommoisesta.

Vierailija
218/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän surkuhupaisaa, että tällainen kommentti tulee tarjoilijalta. Hehän tunnetusti ovat sivistynyttä, korkeakoulutettua ja hyväpalkkaista ammattikuntaa. Eiku...

Missä kohtaa sanoin olevani tarjoilija? Eiku.... -käyttäminen argumenttina kertoo omasta koulutuksestasi ja sivistystasostasi. Koulutus ei ole koskaan ollut merkki oikeasta älykkyydestä.

Vierailija
219/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unelma olisi ravintola jossa joutuisi mahdollisimman vähän vuorovaikutukseen tarjoilijan kanssa. Eteisessä olisi automaatti johon laitat seurueen henkilömäärän ja kone antaa pöytäkartat missä sinun vapaat paikkasi ovat.

Naulakot ja wc-tilat on selkeästi kyltitetty, et tarvitse tarjoilijaa niiden löytämiseen.

Menet pöytään ja siistissä ja katetussa pöydässä on tabletissa menu. Menu löytyy eri kielillä, annoksista löytyy sisältävät ruoka-aineet ja jopa kuvat vastaavista annoksista. Teet tilauksen näppärästi ja nopeasti koneella suoraan keittiöön.

Näet tarjoilijan ensimmäistä kertaa kun hän kantaa juomat pöytään. Ruuan jälkeen tilaat vielä näppärästi jälkiruokajuomat ja laskun tabletilla. Laskun pystyt maksamaan itseoalveluna.

Poistut hyvällä tuulella seurueesi kanssa näkemättä tarjoilijaa joka tulee siivoamaan pöydän seuraavalle asiakkaalle huonolla tuulella.

Mä käytän itsepalvelua ja automaatteja aina kun se on mahdollista.

Väität illallisesi onnistuvan erikoistoiveinesi kanssa automaatin välityksellä? Jepjep.

Käy siellä Rossossa, missä mikroruoalla ei ole merkitystä, oikeassa ravintolassa et ole koskaan käynytkään.

Vierailija
220/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa maassa olisi ravintolan tasosta riippuen tarjoilijan/sisäänheittäjän/hovimestarin moka, mikäli asiakas joutuisi itse kysymään, mihin pöytään voisi istua. Tässä huomaakin sen eron, kun Suomessa ei ole tippikulttuuria, niin tarjoilijatkin ovat "vain töissä täällä". Ei monessa maassa ravintolassa tulisi kuuloonkaan, että asiakas ehtii tulla ravintolaan sisään ja kävellä pöytään asti ennen kuin kukaan henkilökunnasta on ehtinyt ottaa heidät vastaan, toivottaa tervetulleeksi ja ohjata pöytään/odottamaan pöydän valmistumista.

Koska sinä alat antamaan sitä tippiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi