Pitääkö mielestäsi ylinopeutta ajavalle "antaa tietä"?
Jos itse ajan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta (todellinen gps:n nopeus), niin en tee pienintäkään elettä, että jotenkin antaisin tietä jollekin idiootille joka pyrkii ohi.
Sitten eri asia on muuta liikennette hitaammin kulkeva, jolla on mielestäni velvollisuus helpottaa muiden ohittamista antamalla mahdollisuuksien mukaan tietä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mentiin kuopusta synnyttämään iltapäiväruuhkaassa Kätilöopistolle, sen mitä tajusin, niin haipakkaa mentiin ohituskaistaa. Mies vilautti pitkiä niille, ketkä eivät hoksanneet antaa tietä ja kaikki antoivat kohteliaasti mennä ohi. Ainut kerta elämässäni kun tällä metodilla on menty minnekään.
Voi apua taas, mitä järjen jättiläisiä on ollut liikenteessä. Miksi, siis miksi piti kaahata ruuhka-aikaan Helsingissä? Koska lapsi on syntymässä? Mikähän mahtoi estää soittamasta sitä ambulanssia, jos on ollut hätä?
Tulee vaan mieleen eräs vanhempi herra, joka aivan tosissaan valisti nuorempiaan hätävilkkujen käytöstä; jos käytät hätävilkkuja niin saat ajaa ylinopeutta ja muut tienkäyttäjät tietävät sinun ajavan hälytysajoa. Juu ei, tavallisella autolla ei ajeta hälytysajoa ja hätätilanteissa voisi olla reippaasti yhteydessä siihen hätäkeskukseen. Numero on niinkin vaikea, kuin 112...
Ambulanssi ei ota kyytiin normaalia synnyttäjää. Lapsen pään täytyy näkyä, muussa tapauksessa pitää mennä omalla autolla tai taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse ajan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta (todellinen gps:n nopeus), niin en tee pienintäkään elettä, että jotenkin antaisin tietä jollekin idiootille joka pyrkii ohi.
Sitten eri asia on muuta liikennette hitaammin kulkeva, jolla on mielestäni velvollisuus helpottaa muiden ohittamista antamalla mahdollisuuksien mukaan tietä.
Liikenteessä ei kannata opettaa muita, siinä voi tulla ruumiita.
En tiedä kumpia inhoan enemmän näitä muiden puolesta riskinottajia vai heidän opettajiaan, molemmat ovat vaaraksi muille.
Lasten kinasteluksihan tämäkin ketju meni. Todellisuudessa suurimmalla osalla vastaajista ei taida olla kokemusta liikenteestä kuin korkeintaan pari vuotta ja sen kyllä huomaa. Tai sitten suuremman luokan ongelmia ja kyvyttömyyttä huomioida muita.
Se, mikä puuttuu suomalaisesta autoilusta täysin on joustavuus. Tämän eron huomaa joka kerta, kun lähtee ulkomaille jossa ruuhkatkin ovat aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Silti muut tienkäyttäjät huomioidaan jalankulkijoita myöten. Suomessa puolestaan joudutaan järjestämään erillisiä ratsioita mm.suojatien eteen pysähtymisestä. Tyylikkäästi siellä sitten ovat "poikien" jututeltavana juuri Audi ja BMW kuljettajat.
Itse olen -tavallisella Volvollani- ajanut ohi tuliterästä nysväävästä Corvettesta ja taasen tehnyt tilaa kovasti kiireiselle Ladalle. Auto kuin auto -so what?
Jos vaan ajettaisiin omaa ajoamme ja unohdettaisiin se naurettava kotipoliisipelleily.
Mulla on matkailuautossa vähän alitehoinen kone. Ylämäkeen ajellessa on hauska katsella taustapeiliin ja miettiä miten takana tulijan elämänhallinta on koetuksella.
t. Kaikkien kaveri!
Vierailija kirjoitti:
Laissa sanotaan: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Turvallisinta on, että jatkaa ajamista omaa tahtia eikä ainakaan vaikeuta ohitusta yhtään. Jos joku ajaa nopeampaa, silloin hän päättää ja vastaa siitä, että ohitus onnistuu turvallisesti. Muiden temppuilu voi muuttaa tilanteen hänen arvioimastaan.
Ohittava ei saa kuitenkaan ajaa ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mentiin kuopusta synnyttämään iltapäiväruuhkaassa Kätilöopistolle, sen mitä tajusin, niin haipakkaa mentiin ohituskaistaa. Mies vilautti pitkiä niille, ketkä eivät hoksanneet antaa tietä ja kaikki antoivat kohteliaasti mennä ohi. Ainut kerta elämässäni kun tällä metodilla on menty minnekään.
Voi apua taas, mitä järjen jättiläisiä on ollut liikenteessä. Miksi, siis miksi piti kaahata ruuhka-aikaan Helsingissä? Koska lapsi on syntymässä? Mikähän mahtoi estää soittamasta sitä ambulanssia, jos on ollut hätä?
Tulee vaan mieleen eräs vanhempi herra, joka aivan tosissaan valisti nuorempiaan hätävilkkujen käytöstä; jos käytät hätävilkkuja niin saat ajaa ylinopeutta ja muut tienkäyttäjät tietävät sinun ajavan hälytysajoa. Juu ei, tavallisella autolla ei ajeta hälytysajoa ja hätätilanteissa voisi olla reippaasti yhteydessä siihen hätäkeskukseen. Numero on niinkin vaikea, kuin 112...Ambulanssi ei ota kyytiin normaalia synnyttäjää. Lapsen pään täytyy näkyä, muussa tapauksessa pitää mennä omalla autolla tai taksilla.
Ei niin, tiedän oikein hyvin. Pitää olla hätätilanne. Jos sitä ei ole, ei tarvita ambulanssia eikä ylinopeutta kaahamistakaan. Näin rautalangasta väännettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laissa sanotaan: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Turvallisinta on, että jatkaa ajamista omaa tahtia eikä ainakaan vaikeuta ohitusta yhtään. Jos joku ajaa nopeampaa, silloin hän päättää ja vastaa siitä, että ohitus onnistuu turvallisesti. Muiden temppuilu voi muuttaa tilanteen hänen arvioimastaan.
Ohittava ei saa kuitenkaan ajaa ylinopeutta.
Ei saa niin.
Mutta minä ajan ja nautin siitä suuresti!
Upeaa kun byrokraateille voi näyttää keskisormea ja pitää samalla hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No problem. 285hp & 480 Nm...
+1
350hv, neliveto ja 5s nollasta sataan.
Ja vuosikymmenien ajokokemuksella todellakin ajan ohi missä se mahdollista on.
Olen ihan vitun kaukana nöyräksi tutkatusta Toytotakuskista.
Olen itsekin "vitun kaukana nöyräksi tutkatusta Toyotakuskista".
T. 650bhp supra-kuski
Joka tilanteessa tulee toimia parhaiten tieliikenteen turvallisuutta edistävällä tavalla.
Poliisisedän ohje on hyvä. Auto, joka kerää taakseen jonon, ajaa todennäköisesti epätasaista vauhtia.
Itse menin eilen Kuopiosta Jyväskylään. 9-tiellä on ohituspaikat harvassa ja liikenne vilkasta. Ajoin jonossa, jossa ensimmäisen auton vauhti seilasi 60-90 välillä ja tietenkin kuski ajoi ihan keskellä tietä.
Jono kasvoi ja kasvoi, mutta kuski ei tehnyt elettäkään väistääkseen sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Poliisisedän ohje on hyvä. Auto, joka kerää taakseen jonon, ajaa todennäköisesti epätasaista vauhtia.
Itse menin eilen Kuopiosta Jyväskylään. 9-tiellä on ohituspaikat harvassa ja liikenne vilkasta. Ajoin jonossa, jossa ensimmäisen auton vauhti seilasi 60-90 välillä ja tietenkin kuski ajoi ihan keskellä tietä.
Jono kasvoi ja kasvoi, mutta kuski ei tehnyt elettäkään väistääkseen sivuun.
Tämä on se kaikkein hankalin tapaus. Kuski on joko kokematon tai vanha, eikä osaa pitää tasaista nopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaan mieleen eräs vanhempi herra, joka aivan tosissaan valisti nuorempiaan hätävilkkujen käytöstä; jos käytät hätävilkkuja niin saat ajaa ylinopeutta ja muut tienkäyttäjät tietävät sinun ajavan hälytysajoa. Juu ei, tavallisella autolla ei ajeta hälytysajoa ja hätätilanteissa voisi olla reippaasti yhteydessä siihen hätäkeskukseen. Numero on niinkin vaikea, kuin 112...Ambulanssi ei ota kyytiin normaalia synnyttäjää. Lapsen pään täytyy näkyä, muussa tapauksessa pitää mennä omalla autolla tai taksilla.
Ei niin, tiedän oikein hyvin. Pitää olla hätätilanne. Jos sitä ei ole, ei tarvita ambulanssia eikä ylinopeutta kaahamistakaan. Näin rautalangasta väännettynä.
Ai kauheeta, kirjoitinko että mieheni ajoi ylinopeutta? No en, joten 🖕🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jono kasvoi ja kasvoi, mutta kuski ei tehnyt elettäkään väistääkseen sivuun.Tämä on se kaikkein hankalin tapaus. Kuski on joko kokematon tai vanha, eikä osaa pitää tasaista nopeutta.
Ei mitään hankalaa: kun saavuttaa jonon pään niin välittömästi ohi vaan.
Aina kun maantiellä saavuttaa jonkun niin hän ajaa sinua hitaammin. Ei tämä sen vaikeampaa ole.
Ajakaa te lampaat possujunassa vaan, minä en.
Ei missään nimessä pidä alkaa "helpottamaan" jonkun kaahaavaan mulkvistin ohittelua (ellei siis itse jostakin syystä aja alle nopeusrajoituksen). Se se vasta on liikennettä haittaavaa, jos alkaa tiputtelemaan omaa nopeuttaan aina kun joku luonnehäiriöinen haluaa ohi. Tien ja ajokaistan oikeassa laidassa toki kuuluu ajaa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+1
Olen ihan vitun kaukana nöyräksi tutkatusta Toytotakuskista.Olen itsekin "vitun kaukana nöyräksi tutkatusta Toyotakuskista".
T. 650bhp supra-kuski
Lohkokaa Jonnet, saatte tupakkia!
Ei tarvitse mennä kuin Ruotsin puolelle niin liikenne on joustavaa. Vilkkua käytetään, nopeampaa ajavalle annetaan tietä. Ei tukita vasenta kaistaa. Jalankulkijat huomioidaan. Rajan tällä puolen ap:n kaltaiset idiootit tukkivat liikenteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+1
Olen ihan vitun kaukana nöyräksi tutkatusta Toytotakuskista.
Näillä mennään.. Eipä noista mammoista juuri haittaa ole. Polkevat sitten 1.6 Corollaa tai v70 "urheiluautoa" rystyset valkoisena sen minkä irti saavat ;-)
Vi*ut! Tuuppaan tieltä moiset!
Isokokoinen ja pahantapainen.
Annan tietä, koska ärsyttää ne perseessä kiinni ajavat.