Pitääkö mielestäsi ylinopeutta ajavalle "antaa tietä"?
Jos itse ajan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta (todellinen gps:n nopeus), niin en tee pienintäkään elettä, että jotenkin antaisin tietä jollekin idiootille joka pyrkii ohi.
Sitten eri asia on muuta liikennette hitaammin kulkeva, jolla on mielestäni velvollisuus helpottaa muiden ohittamista antamalla mahdollisuuksien mukaan tietä.
Kommentit (85)
Pyrin antamaan tietä silloin vedän peräkärryä 100 km/h alueella Muuten ei takana tulevien kiireet paljon paina.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa edes ne antaisivat tilaa, jotka ajavat 10-20 km/h alinopeutta! Mutta kun ne ovat niin seniilejä, etteivät seuraa nopeusrajoituksia saatika että huomioisivat muuta liikennettä
Sinun aiheuttama "ongelma" on marginaalinen eikä minusta tarvitse väistää, jos ajaa tasan nopeusrajoituksen mukaan (ja oikeasti niin eikä oman valehtelevan mittarinsa mukaisesti)
Jos puhutaan merkittävästä alinopeudesta, niin silloin on velvollinen antamaan välillä tilaa jos liikenne jumittaa. 20km/h alle suurimman sallitun voi ajaa ihan hyvällä omatunnolla. Muut menköön ohi milloin se on turvallista. Jos menee ohi vaarallisessa paikassa ja meinaa aiheuttaa kolarin, niin soitan poliisille rekkarin ja sanon, että varmaan humalassa, koska meinasi juuri ajaa kolarin.
Mun mielestäni ei pidä. On jokaisen oma asia hoitaa ohittaminen niin että se on turvallista ilman että muut väistävät. Härskein tapaus on ysitieltä välillä Turku-Tampere kun yksi auto vaan lähti ohittamaan olettaen että muut väistävät pientareelle ja hän muodosti kolmannen kaistan keskelle. En kauheesti tunne myötätuntoa.
Laissa sanotaan: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Turvallisinta on, että jatkaa ajamista omaa tahtia eikä ainakaan vaikeuta ohitusta yhtään. Jos joku ajaa nopeampaa, silloin hän päättää ja vastaa siitä, että ohitus onnistuu turvallisesti. Muiden temppuilu voi muuttaa tilanteen hänen arvioimastaan.
Jos joku on niin urpo että ajaa roimaa ylinopeutta, hän todennäköisesti tulee kolaroimaan johonkin - ja mieluummin johonkin muualle kuin minun autoni perään. Annan tietä etten jää alle.
Mikä kaista moottoritiellä on "ohituskaista" :DD? Ihan vaan tiedoksi, moottoritiellä ei ole ohituskaistaa/ohituskaistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä meillä aloittajana kunnon minäminä-ihminen. Jos 120alueella motarilla joku ajaa ohituskaistaa 115 ja ap haluaisi ohi, on 115 ajava ap:n mielestä velvollienn antamaan hänelle tietä.
Mutta auta armias jos ap ajaa sen tasan 120 ohituskaistalla (jolloin ei välttämättä edes pääse ohi niistä oikean kaistan autoista, vaan tuloksena 2 samaa tahtia etenemää jonoa...) ja joku kehtaa tulla perään vaikka sen hurjat 125 lasissa, ei ap koe mitään velvoitetta väistää, vaan vittumaisuuttaan jää eteen.
120 km/h ajavalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta siirtyä moottoritien oikealle kaistalla, jos hän itse on ohittamassa esim. rekkajonoa ja joku audi-mies rupeaa puuskuttamaan takana. Hän voi aivan rauhassa tehdä ohituksen loppuun ja audi-mies voi vaikka tukehtua karvanoppiinsa.
Niin, ja mä en tarkoittanut että sitä rekkajonoa ohittaessaan, nimenomaan OHITTAESSAAN, ei samaa vauhtia sen toisen kaistan kanssa edetessä pitäisi lähteä poukkoamaan sinne oikealle kaistalle rekkojen väliin.
Kuten tekstissä sanoin, on oikein hyvää ajattelua vain periaatteesta ja vittumaisuuttaan jäädä siihen eteen kökkimään samaa vauhtia, kun kerran olisi se toinenkin kaista tähän touhuun!
Moottoritiellä ajetaan ihan lainkin mukaan oikeassa reunassa pl. ohitustilanteet, joten kysehän ei ollut tuollaisesta tahallisesta kökkimisestä vaan juuri siitä, että esim. 120 km/h ajavan pitäisi puikahtaa takaisin rekkajohon väliin, jotta herra audi-mies pääsisi ohi.
Ja kuinka usein tälläinen tasan 120km/h ohittamaan lähtevä ei pääsekään siitä autojonosta ohi, vaan jää nimenomaan sitä samaa vauhtia kökkimään tukkeuttauen sen toisenkin kaistan. Juuri tämä on sitä minäminä-asennetta, kun ei ymmärretä mukautua siihen muun liikenteen rytmiin vaan periaatteesta päätetään vetää sitä parinkymmenen auton letkaa perässä, koska minähän en noille tilaa anna.
Vierailija kirjoitti:
Mentiin kuopusta synnyttämään iltapäiväruuhkaassa Kätilöopistolle, sen mitä tajusin, niin haipakkaa mentiin ohituskaistaa. Mies vilautti pitkiä niille, ketkä eivät hoksanneet antaa tietä ja kaikki antoivat kohteliaasti mennä ohi. Ainut kerta elämässäni kun tällä metodilla on menty minnekään.
Voi apua taas, mitä järjen jättiläisiä on ollut liikenteessä. Miksi, siis miksi piti kaahata ruuhka-aikaan Helsingissä? Koska lapsi on syntymässä? Mikähän mahtoi estää soittamasta sitä ambulanssia, jos on ollut hätä?
Tulee vaan mieleen eräs vanhempi herra, joka aivan tosissaan valisti nuorempiaan hätävilkkujen käytöstä; jos käytät hätävilkkuja niin saat ajaa ylinopeutta ja muut tienkäyttäjät tietävät sinun ajavan hälytysajoa. Juu ei, tavallisella autolla ei ajeta hälytysajoa ja hätätilanteissa voisi olla reippaasti yhteydessä siihen hätäkeskukseen. Numero on niinkin vaikea, kuin 112...
Jos mä ajan suurinta sallittua nopeutta, niin en välitä pätkääkään muiden halusta ajaa kovempaa.
Ohittelijoille ei todellakaan tulisi antaa mitään tilaa, vaan ajaa täysin normaalisti ja ohittajan tulisi tehdä ohitus tuossa turvallisesti tai olla ohittamatta ollenkaan. Jos et voi ohittaa ajamatta ylinopeutta, niin ei tarvitse ohittaa ollenkaan.
Tottakai käytännössä annan tilaa, koska en halua ajaa kolaria.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä ajan suurinta sallittua nopeutta, niin en välitä pätkääkään muiden halusta ajaa kovempaa.
Ei tarvitse ajaa edes suurinta sallittua, koska se ei ole mikään miniminopeus, vaan nimenomaan suurin sallittu nopeus. Alinopeutta ei laissa määritellä, mutta muun liikenteen haittaaminen määritellään. Se, että ajat 20km/h alle rajoituksen ei ole vielä mitään liikenteen haittaamista, vaan ihan normaali turvamarginaali jos ei käytä vakionopeudensäädintä, eikä jaksa kytätä jatkuvasti mittaria.
Periaatteessa samaa mieltä kuin ap, mutta kun mulla on lapset takapenkillä, niin parempi, että se kiireinen menee ohi kuin roikkuu takapuskurissa. Eli maantiellä pyrin edesauttamaan ohitusta. Mulle kaikken tärkein periaate liikenteessä on, että toimitaan niin, että kokonaisuus on mahdollisimman turvallinen. Mutta kaupunkialueella (missä ei voi ohittaa) en todellakaan ala ajaa ylinopeutta siksi, että joku roikkuu puskurissa.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa samaa mieltä kuin ap, mutta kun mulla on lapset takapenkillä, niin parempi, että se kiireinen menee ohi kuin roikkuu takapuskurissa. Eli maantiellä pyrin edesauttamaan ohitusta. Mulle kaikken tärkein periaate liikenteessä on, että toimitaan niin, että kokonaisuus on mahdollisimman turvallinen. Mutta kaupunkialueella (missä ei voi ohittaa) en todellakaan ala ajaa ylinopeutta siksi, että joku roikkuu puskurissa.
Eli siis yrität lisätä turvallisuutta lähtemällä kaahaamaan kaaharin kanssa? Päähäni sattuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mentiin kuopusta synnyttämään iltapäiväruuhkaassa Kätilöopistolle, sen mitä tajusin, niin haipakkaa mentiin ohituskaistaa. Mies vilautti pitkiä niille, ketkä eivät hoksanneet antaa tietä ja kaikki antoivat kohteliaasti mennä ohi. Ainut kerta elämässäni kun tällä metodilla on menty minnekään.
Voi apua taas, mitä järjen jättiläisiä on ollut liikenteessä. Miksi, siis miksi piti kaahata ruuhka-aikaan Helsingissä? Koska lapsi on syntymässä? Mikähän mahtoi estää soittamasta sitä ambulanssia, jos on ollut hätä?
Tulee vaan mieleen eräs vanhempi herra, joka aivan tosissaan valisti nuorempiaan hätävilkkujen käytöstä; jos käytät hätävilkkuja niin saat ajaa ylinopeutta ja muut tienkäyttäjät tietävät sinun ajavan hälytysajoa. Juu ei, tavallisella autolla ei ajeta hälytysajoa ja hätätilanteissa voisi olla reippaasti yhteydessä siihen hätäkeskukseen. Numero on niinkin vaikea, kuin 112...
blaa blaa blaa, jäkä jäkä jäkä... lol
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaan mieleen eräs vanhempi herra, joka aivan tosissaan valisti nuorempiaan hätävilkkujen käytöstä; jos käytät hätävilkkuja niin saat ajaa ylinopeutta ja muut tienkäyttäjät tietävät sinun ajavan hälytysajoa. Juu ei, tavallisella autolla ei ajeta hälytysajoa ja hätätilanteissa voisi olla reippaasti yhteydessä siihen hätäkeskukseen. Numero on niinkin vaikea, kuin 112...blaa blaa blaa, jäkä jäkä jäkä... lol
Kolahtiko? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis yrität lisätä turvallisuutta lähtemällä kaahaamaan kaaharin kanssa? Päähäni sattuu...
Siis mitä? Miten viestistäni voi saada tuon käsityksen :D
Ei, en kaahaa missään tilanteessa enkä todellakaan ala koskaan kisata kenenkään kanssa liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Miten viestistäni voi saada tuon käsityksen :D
Ei, en kaahaa missään tilanteessa enkä todellakaan ala koskaan kisata kenenkään kanssa liikenteessä.
Lue se viestisi uudestaan.
Miten annetaan tietä ylinopeutta ajavalle? Ajetaan itse bussipysäkille tms.? Jos ajan 80 km/h nopeutta (mittari näyttää noin 86 km/h eli hieman menee nopeus ylikin sallitun), niin miksi minun pitäisi jotenkin erityisesti antaa tietä? Toinen ohittaa, kun katsoo, että nyt sen voi tehdä, en minä vaaranna muuta liikennettä ja itseäni ajamalla pientareella tai hidastamalla tms.
Ja aina ne on ohi päässeet, jotka on halunneet. Myös silloin, kun ajan moottoritiellä 120 km/h löytyy aina joku, joka haluaa olla minua nopeampi.
Riittää että ajaa normaalisti sääntöjen mukaan eikä vaikeuta ohitusta.
Moottoritiellä ajetaan ihan lainkin mukaan oikeassa reunassa pl. ohitustilanteet, joten kysehän ei ollut tuollaisesta tahallisesta kökkimisestä vaan juuri siitä, että esim. 120 km/h ajavan pitäisi puikahtaa takaisin rekkajohon väliin, jotta herra audi-mies pääsisi ohi.