Pitääkö mielestäsi ylinopeutta ajavalle "antaa tietä"?
Jos itse ajan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta (todellinen gps:n nopeus), niin en tee pienintäkään elettä, että jotenkin antaisin tietä jollekin idiootille joka pyrkii ohi.
Sitten eri asia on muuta liikennette hitaammin kulkeva, jolla on mielestäni velvollisuus helpottaa muiden ohittamista antamalla mahdollisuuksien mukaan tietä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Jos itse ajan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta (todellinen gps:n nopeus), niin en tee pienintäkään elettä, että jotenkin antaisin tietä jollekin idiootille joka pyrkii ohi.
Sitten eri asia on muuta liikennette hitaammin kulkeva, jolla on mielestäni velvollisuus helpottaa muiden ohittamista antamalla mahdollisuuksien mukaan tietä.
Jos joku nysvää edessäni ihan piruuttaan niin minä ohitan hänet oikealta tai vasemmalta vaarallisen läheltä suurella nopeuserolla ihan piruuttani myös. :)
Itse teen nopeammalleni -joita muuten harvoin tien päällä tapaan- tilaa heti kun mahdollista. Me jokainen istumme lompakkomme päällä. Jos jollain on halua suurempaan vauhtiin niin menkööt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä meillä aloittajana kunnon minäminä-ihminen. Jos 120alueella motarilla joku ajaa ohituskaistaa 115 ja ap haluaisi ohi, on 115 ajava ap:n mielestä velvollienn antamaan hänelle tietä.
Mutta auta armias jos ap ajaa sen tasan 120 ohituskaistalla (jolloin ei välttämättä edes pääse ohi niistä oikean kaistan autoista, vaan tuloksena 2 samaa tahtia etenemää jonoa...) ja joku kehtaa tulla perään vaikka sen hurjat 125 lasissa, ei ap koe mitään velvoitetta väistää, vaan vittumaisuuttaan jää eteen.
120 km/h ajavalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta siirtyä moottoritien oikealle kaistalla, jos hän itse on ohittamassa esim. rekkajonoa ja joku audi-mies rupeaa puuskuttamaan takana. Hän voi aivan rauhassa tehdä ohituksen loppuun ja audi-mies voi vaikka tukehtua karvanoppiinsa.
Niin, ja mä en tarkoittanut että sitä rekkajonoa ohittaessaan, nimenomaan OHITTAESSAAN, ei samaa vauhtia sen toisen kaistan kanssa edetessä pitäisi lähteä poukkoamaan sinne oikealle kaistalle rekkojen väliin.
Kuten tekstissä sanoin, on oikein hyvää ajattelua vain periaatteesta ja vittumaisuuttaan jäädä siihen eteen kökkimään samaa vauhtia, kun kerran olisi se toinenkin kaista tähän touhuun!
Moottoritiellä ajetaan ihan lainkin mukaan oikeassa reunassa pl. ohitustilanteet, joten kysehän ei ollut tuollaisesta tahallisesta kökkimisestä vaan juuri siitä, että esim. 120 km/h ajavan pitäisi puikahtaa takaisin rekkajohon väliin, jotta herra audi-mies pääsisi ohi.
Tiedätkös kuule, meitä audi-ihmisiä ei yhtään ota päähän se jos ohituskaista vetää sataakahtakymppiä rekkojen ohi. Se voi ottaa päähän, jos me tullaan jo vaikka 125 mittarissa ohituskaistaa ja rekkojen takana puksuttanut matsda (tai bemari, tai audi, tai ihan mikä hyvänsä) päättää lähteä ohitusretkelleen juuri kun ollaan melkein kohdalla ja tuuppaa katsomatta meidän eteen, niin että saamme lyödä liinat kiinni. Tällaisia ajajia on kuulkaa paljon.
Ei Suomessa saa tuollaista nopeutta edes ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on niin urpo että ajaa roimaa ylinopeutta, hän todennäköisesti tulee kolaroimaan johonkin - ja mieluummin johonkin muualle kuin minun autoni perään. Annan tietä etten jää alle.
Lähes 30v ajettu tuota niiiin kauheaa ylinopeutta ilman pienintäkään kolhua (roimaa? Lööppien tekijöiden mielestä kyllä) ja sama meininki jatkuu.
Ja nautin jokaisesta rajusta kiihdytyksestä kun joka vaihteella vedetään rajoittimeen saakka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mentiin kuopusta synnyttämään iltapäiväruuhkaassa Kätilöopistolle, sen mitä tajusin, niin haipakkaa mentiin ohituskaistaa. Mies vilautti pitkiä niille, ketkä eivät hoksanneet antaa tietä ja kaikki antoivat kohteliaasti mennä ohi. Ainut kerta elämässäni kun tällä metodilla on menty minnekään.
Voi apua taas, mitä järjen jättiläisiä on ollut liikenteessä. Miksi, siis miksi piti kaahata ruuhka-aikaan Helsingissä? Koska lapsi on syntymässä? Mikähän mahtoi estää soittamasta sitä ambulanssia, jos on ollut hätä?
Tulee vaan mieleen eräs vanhempi herra, joka aivan tosissaan valisti nuorempiaan hätävilkkujen käytöstä; jos käytät hätävilkkuja niin saat ajaa ylinopeutta ja muut tienkäyttäjät tietävät sinun ajavan hälytysajoa. Juu ei, tavallisella autolla ei ajeta hälytysajoa ja hätätilanteissa voisi olla reippaasti yhteydessä siihen hätäkeskukseen. Numero on niinkin vaikea, kuin 112...blaa blaa blaa, jäkä jäkä jäkä... lol
Kolahtiko? ;)
No ei todellakaan :) Naurattaa ihmisten jankutus joka ketjussa. Saako Jannica-Jessicalta ottaa kännyn pois, saa-ei saa- saa.... Hulluja.
Annan tietä vain Anne Bernerille, sillä haluan olla oikeudenmukainen.
Uuden Audin iloisena omistaja näytän teille kaikille läskiperseämmille perävalojani, onnistuu helpommin jos siirrätte ne citikkanne oikeaan laitaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään, liikenteessähän pitää aina kouluttaa muita.
miksi antasin tilaa esim kehällä jos perseeseen tunkee. tai ei tunge. siinäpähän ihailee. no motarillakin on niitä välkyttäjiä jotka ajaa ylinopeutta (mikäli valit. on liikenteessämme pienempi synti kun ajaa se 5kmh alle esimm) en näitäkäään ala pakoileen vaan väistän tarpeen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Uuden Audin iloisena omistaja näytän teille kaikille läskiperseämmille perävalojani, onnistuu helpommin jos siirrätte ne citikkanne oikeaan laitaan.
sinulla paistaa läpi ja muutekin on audistina (niistä 5% ajaa ok) juuri semmonen pätemisen tarve että voit vetää päin puuta tai siltaa mielellään niin ettei jää mitään jäljelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten annetaan tietä ylinopeutta ajavalle? Ajetaan itse bussipysäkille tms.? Jos ajan 80 km/h nopeutta (mittari näyttää noin 86 km/h eli hieman menee nopeus ylikin sallitun), niin miksi minun pitäisi jotenkin erityisesti antaa tietä? Toinen ohittaa, kun katsoo, että nyt sen voi tehdä, en minä vaaranna muuta liikennettä ja itseäni ajamalla pientareella tai hidastamalla tms.
Ja aina ne on ohi päässeet, jotka on halunneet. Myös silloin, kun ajan moottoritiellä 120 km/h löytyy aina joku, joka haluaa olla minua nopeampi.
NÄINHÄN SEN PITÄS MENNÄ sanoo isä ja lainkuuliainen kansalainen
Vierailija kirjoitti:
Jos mä ajan suurinta sallittua nopeutta, niin en välitä pätkääkään muiden halusta ajaa kovempaa.
Et niin, koska olet itsekäs kusipää. Haista paska.
Tästä taas näkee että Suomessa asuu lainkuuliaisia, virkaintoisia kusipäitä joille laki on kaikki kaikessa.
Toivin että kaikki kuolette nopeasti johonkin kivuliaaseen tautiin.
Toivon teille kaikille oikein p**kamaista viikonloppua, sateista lomaa, potkuja töistä, inhottavaa tartuntaa avo/aviopuolisoltanne.
Oksettaa vastaavat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
No problem. 285hp & 480 Nm...
Vierailija kirjoitti:
Ohittelijoille ei todellakaan tulisi antaa mitään tilaa, vaan ajaa täysin normaalisti ja ohittajan tulisi tehdä ohitus tuossa turvallisesti tai olla ohittamatta ollenkaan. Jos et voi ohittaa ajamatta ylinopeutta, niin ei tarvitse ohittaa ollenkaan.
Tottakai käytännössä annan tilaa, koska en halua ajaa kolaria.
Voi kulta pieni, et sinä ole poliisi.
Anna meidän nopeampien ajaa omaa nopeuttamme ja mutise yksiksesi ratin takana tai vilkuttele vaikka valoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä ajan suurinta sallittua nopeutta, niin en välitä pätkääkään muiden halusta ajaa kovempaa.
Ei tarvitse ajaa edes suurinta sallittua, koska se ei ole mikään miniminopeus, vaan nimenomaan suurin sallittu nopeus. Alinopeutta ei laissa määritellä, mutta muun liikenteen haittaaminen määritellään. Se, että ajat 20km/h alle rajoituksen ei ole vielä mitään liikenteen haittaamista, vaan ihan normaali turvamarginaali jos ei käytä vakionopeudensäädintä, eikä jaksa kytätä jatkuvasti mittaria.
Haistapa nyt pitkä paska.
Jos ajat 80 km/h alueella kuuttakymppiä on syynä silkka vittuilu. Itse ajan silloin ohi vaikka pientareen kautta.
Mua vituttaa edessä nysväävät luuserit. Tehkää tilaa älkääkä kiusatko muita.
-SPORT-Audiboy-
Kun ajaa Ruotsissa, niin jokainen siirtyy mahdollisimman reunaan valkoisen viivan oikealle puolelle, jos takaa tulee nopeampi auto. Aina!
Poliisisedän ohje on; jos takanasi on usean auton jono, eikä hyviä ohituspaikkoja ole, niin kurvaa vaikka bussipysäkille ja päästä jono ohitse.
Jos ajan motaria, pysyttelen oikealla kaistalla aina kun en ole ohittamassa, eli en jumita vasemmalle kaistalle, jos takaa haluaa tulla Bemari- tai Audi-kuskeja huomattavaa ylinopeutta. En kuitenkaan tunge kahden rekan väliin siksi, että Bemarikuski ei halua sopeutua vallitseviin nopeusrajoituksiin. Aina katson olkani yli ja näytän vilkkua ennen kaistan vaihtoa, en puikkaa törkeästi kenenkään vasemmalla kaistalla jo ennestään menevän eteen.
Sellaisella tiellä, jossa on vain yksi kaista suuntaansa, en näe syytä "antaa tietä" kaahareille pysähtymällä bussipysäkeille tai ajelemalla pientareella, koska ajan itse suurinta sallittua nopeutta tai 5-10 km/h kovempaa eli liikenteen rytmin mukaisesti. Väistän hälytysajossa olevia hälytysajoneuvoja, ja voisin väistää muuta liikennettä, jos ajaisin peräkärryn, asuntovaunun tai hevoskuljetuskärryn kanssa, muuten en näe mitään syytä. Jos on kiire, ohittakoon. Niin kauan kun kiireinen osaa tehdä ohituksensa vaarantamatta muita, menköön.
Pahimpia on ne ohittelijat, jotka jää kupeksimaan siihen eteen. Jos ohitat, mene menojasi, muuten pysy takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No problem. 285hp & 480 Nm...
+1
350hv, neliveto ja 5s nollasta sataan.
Ja vuosikymmenien ajokokemuksella todellakin ajan ohi missä se mahdollista on.
Olen ihan vitun kaukana nöyräksi tutkatusta Toytotakuskista.
Vierailija kirjoitti:
Kun ajaa Ruotsissa, niin jokainen siirtyy mahdollisimman reunaan valkoisen viivan oikealle puolelle, jos takaa tulee nopeampi auto. Aina!
Poliisisedän ohje on; jos takanasi on usean auton jono, eikä hyviä ohituspaikkoja ole, niin kurvaa vaikka bussipysäkille ja päästä jono ohitse.
Paitsi että poliisisedän ohje on, että jos ajat huomattavast hitaammin kuin tielle määritelty nopeus on, niin tee noin. Jos ajat 80 km/h ja takanasi on jono, ei kyseessä ole oma hitautesi vaan normaali työmatka"ruuhka".
Tiedätkös kuule, meitä audi-ihmisiä ei yhtään ota päähän se jos ohituskaista vetää sataakahtakymppiä rekkojen ohi. Se voi ottaa päähän, jos me tullaan jo vaikka 125 mittarissa ohituskaistaa ja rekkojen takana puksuttanut matsda (tai bemari, tai audi, tai ihan mikä hyvänsä) päättää lähteä ohitusretkelleen juuri kun ollaan melkein kohdalla ja tuuppaa katsomatta meidän eteen, niin että saamme lyödä liinat kiinni. Tällaisia ajajia on kuulkaa paljon.