Kauheimmat kuukautiskokemukset!
Kerätään ketjuun ällöjä ja erikoisia sattumia liittyen tähän naisena olemisen ihanuuteen, kuukautisiin!
Omat pahimmat kokemukset liittyvät menkkaripuliin. Kerran asioin työpaikan vessassa, hirveä vuoto ja ripuli yhdistettynä kauheisiin menkkakipuihin. Tyhjensin itseni oikein antaumuksella ja siinä vaiheessa kun pönttö oli täynnä verta, paskaa ja kusta, tajusin, että paperia on koko loossissa vain arkin verran jäljellä. Käsisuihkuakaan ei ollut. Kuuntelin, ettei vessassa vaan ollut ketään muita, vedin vessan ja käytetyllä siteellä alapään roiskeita peitellen kompuroin housut kintuissa toiseen koppiin.
Kommentit (351)
Äskeinen kommentti hemoglobiiniarvoista siis tähän aiempaan kommenttiin liittyen:
"Lisättäköön vielä, että minulta ei meinattu siellä yksityisellä saada verikoetta otteua, kun suonet oli niin tyhjinä sen jumalattoman vuodon takia. Kun hoitaja oli 4 kertaa yrittänyt molemmista käsistä, hän joutui ottamaan jonkun imulaitteen ja sillä sai sen verikokeen sitten otettua. Mistä lie johtuu, että hemoglobiini oli tuolloin kuitenkin 157(!), vaikka yleensä se on minulla jotain 135."
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole kamala juttu ainakaan itselleni, mutta kerron nyt kuitenkin.
Olin koko yläasteen ajan koulukiusattu, ja eräs suosittu tyttö teki elämästäni sellaista helvettiä, että kouluun meneminen tosissaan pelotti. Minulla oli teininä todella runsaat kuukautiset, ja ohivuotoja sattui jatkuvasti. Kerran istuin koulun tietokoneluokassa, kun kuukautiset alkoivat, ja tunsin kun housuihin valahti todella iso möykky verta ja limakalvoa. Jalassani oli onneksi tummat farkut, joten kukaan ei huomannut, mutta sotkin tuolin vereen, se oli vielä sellainen pehmeä ja kankaalla päällystetty työtuoli. Kangas oli mustaa, joten verta ei nähnyt. Näin kiusaajatytön odottavan vuoroaan päästä tietokoneelle, joten poistuin tietokoneelta ja päästin hänet paikalleni. Tytöllä oli jalassaan todella vaaleansiniset farkut, ja koko farkkujen takamus muuttui verenpunaiseksi hänen istuttuaan tuoliin. Tämän seurauksena tyttöä kutsuttiin "veriperseeksi" koko yläasteen ajan, ja eipähän enää kiusannut minua, kun joutui itse kiusatuksi.
Ah, mahtava juttu! Siitäs sai veriperse :D
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun lukeminen on samanlaista kuin katsoisi luontodokunenttia jostain ällöttävistä ötököistä. Puistattaa, yököttää ja ihmettelee miksi oikein katson. Silti on vain pakko katsoa.
T: Mies
Ps. jatkakaa :D
Hah 😛😂 Vapaaehtoinen itsensä piinaaja.👍 Sympaattistako vai täysin päätöntä? 🤔
terv. Yksi meistä, joille tämä yököttävän puistattava on valitettavasti säännönmukaista arkea vuodesta toiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä keskustelua lukee, niin monella saattaisi ihan hyvin olla endometrioosi.
Mulle gyne sanoi, että todennäköisesti on, mutta ei siitä tarvii välittää eikä asiaa lisää tutkia, kun lapset on tehty ja yliannosteltuna burana riittää pitämään työssä (siis olo kamala, mutta ei kuitenkaan tule poissaoloja kuukautisten takia).
Kääk! Ei se nyt ihan noin ole. Jos ei hoideta eli lääkkein tai leikkauksella hillitä/yritetä pysäyttää sitä kohdun limakalvon hillitöntä kasvua (mistä endometrioosissa siis kyse), se limakalvo voi levitä vatsaonteloon ja suolistoon ja aiheuttaa esim. sen, että pahimmassa tapauksessa voidaan joutua leikkaamaan avanne, kun ei enää suoli loppuun asti toimi, kuten pitäis. Siinä sitten elää p****pussin kanssa lopun ikäänsä... Eli kehotan vaihtamaan gyneä!
Mulla kävi kerran niin, että olin alkanut tapailemaan kivaa miestä ja olin hänen luonaan kylässä menkkojen aikaan. Minun piti vaihtaa tamponi mutta miehen vessassa ei ollut roskista joten vedin käytetyn tamponin vessanpöntöstä. Noh, se oli sitten jotenkin noussutkin takaisin pönttöön lillumaan värjäten pöntön veden punaiseksi ja tietty mies meni joskus mun jälkeen vessaan todistamaan tätä näkyä. Jotain hän siitä mainitsi mutta yllättävän mutkattomasti tilanne meni joten kumma kyllä, ei edes hävettänyt kauheasti mutta oli se vähän noloa.
Olin lähdössä kaupungille ja koska siitä oli jo jokunen tunti aikaa kun viimeksi olin tamponin vaihtanut, niin ajattelin vaihtaa sen ennen lähtöäni. Kuukautiset olivat melko runsaat sinä päivänä. No, otin edellisen tamponin pois ja en muista mitä, mut jotakin hässäkkää siinä sitten tapahtui juuri sen jälkeen (tyyliin ovikello soi tms.) koska en muistanut koskaan laittaa uutta tamponia tilalle. Polkiessani keskustaan vähän ihmettelin sitä "märkää" fiilistä mutta annoin asian olla, omasta mielestänihän olin vaihtanut uuden tamponin. Menin erääseen puistoon jossa otin aurinkoa ja kiertelin katselemassa myyntikojuja. Oli aurinkoinen viikonlopun päivä ja porukkaa liikenteessä melko paljon. Tuttujakin tuli jonkin verran vastaan. Kotiintulomatkalla törmäsin myös isääni. No, kotona häpeän määrä oli valtava kun katsahdin peiliin. Mulla oli appelsiinin kokoluokkaa oleva veriläikkä vaalean kesämekon takapuolessa joka oli siinä sitten vilkkunut kirkkaassa päivänvalossa ties kuinka monelle ihmiselle.
Kierukan auttamisesta kuukautisiin nyt en sanoisi olevan helpottavaa. Otin n. vuosi sitten kierukan ja nykyään vuoto kestää 10-19 vrk ja kivut koko aikana ovat jumalattomia. (Ennen kierukkaa kuukatisvuotoa oli 3-6vrk) Toki helppo ehkäisykeino ja mukavaa kuukaudessa niinä 10 päivänä ilman kuukautisia.
En muiden kokemuksista tiedä, mutta kierukka ja minipillerit ovat olleet kaikkea muuta kuin hyvää oheisvaikutuksiltaan.
Omien kokemusten perusteella en kenelläkään suosittelisi, tosin itse olen niin jäärä ja pelkään lapsen saamista, joten kondomiinkaan en takaisin vaihda.
Jos et kierukkaa asentamiskivun takia uskalla ottaa, niin älä pelkää, se koskee vain noin 30s ajan, myöhemmin saattaa tulla kramppeja.
verikohtu kirjoitti:
Kierukan auttamisesta kuukautisiin nyt en sanoisi olevan helpottavaa. Otin n. vuosi sitten kierukan ja nykyään vuoto kestää 10-19 vrk ja kivut koko aikana ovat jumalattomia. (Ennen kierukkaa kuukatisvuotoa oli 3-6vrk) Toki helppo ehkäisykeino ja mukavaa kuukaudessa niinä 10 päivänä ilman kuukautisia.
En muiden kokemuksista tiedä, mutta kierukka ja minipillerit ovat olleet kaikkea muuta kuin hyvää oheisvaikutuksiltaan.
Omien kokemusten perusteella en kenelläkään suosittelisi, tosin itse olen niin jäärä ja pelkään lapsen saamista, joten kondomiinkaan en takaisin vaihda.Jos et kierukkaa asentamiskivun takia uskalla ottaa, niin älä pelkää, se koskee vain noin 30s ajan, myöhemmin saattaa tulla kramppeja.
no äh tämä piti olla yhteen ensimmäisistä viesteistä, jossa joku valitti kuukautiskivuista eikä uskalla ottaa kierukkaa.. Puhelimellani eivät nämä sivut oikein tahdo toimia.
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, kenellä menkat alkaa pienellä tiputtelulla? Itsellä ainakin alkaa kunnon vesiputous, monesti ilman ennakkovaroitusta (esim. kipuja). Yritäpä siinä sitten varautua, varoiksi kuljet suunnilleen viikon siteen kanssa menkkoja odotellessa. ><
Minullakin alkaa runsaasti, mutta jotenkin aina tunnen että nyt ne alkaa. En tunne mitään kipua, mutta jotenkin keho sen viestittää. Yleensä n. 20min ennen kuin hulahtaa :D
Joskus yläasteella mulla tuli muutaman kerran menkat siteen ohi, koska olin niin avuton, etten tajunnut mennä vaihtamaan ajoissa sidettä. (Lisäksi mulla oli joku juttu, etten kehdannut mennä vessaan, mutta se on jo toinen juttu.) Onneksi oli tummat housut aina jalassa, mutta siitä huolimatta jätin tuoleihin isoja verilänttejä, enkä uskaltanut lähteä kotiinkaan kesken päivän. Kuljin vaan housut veressä ympäriinsä, ihan järkkyä...
Ihanaa vertaistukea!
Kerran olin sinnitellyt hirveissä menkkakivuissa töissä. Juuri ennen tunnin kotimatkaani kävin laittamassa suurimman mahdollisen tamponin sekä yösiteen. No, tunsin jo ratikassa noin 15 min jälkeen että läpi hulisee. Olin todella huonovointinen ja sain itseni raahattua ostoskeskuksen yleiseen vessaan.
Siellä läpimärkää tamponia poistaessani verta aivan räjähti kaikkialle. Koppi oli sen näköinen kuin siellä olisi murhattu joku - verta oli jopa katossa asti. En ehtinyt tukkimaan itseäni sitä tahtia ettei uusi tamponi olisi ollut jo läpimärkä ennen kuin pääsin wc-kopista ulos.
Otin kauppakeskuksesta lopulta taksin kotiin ja itkin hysteerisesti koko matkan. Jätin luonnollisesti taksin penkille verilammikon.
Tämä tapahtui ekalla kierrolla hysteroskopian jälkeen, eivätkä menkkani koskaan palautuneet normaaliksi. Aivan järkyttävää vuodon määrää, hirveät kivut ja anemia. Edes kylään lähtemistä ei voi harkita menkkojen aikana, saatika isompaa reissua/työjuttua. Kalenteri kädessä täytyy laskea kaikki menot ja tekemiset.
Lapsettomuustutkimuksista ja hoidoista sain siis palkaksi invalidisoivat kuukautiset, mutta en lasta. Naisen elämää.
Ei ole jäänyt mieleen noloja ohivuotoja, mutta toki pieniä housujen tuhrimisia on ollut. Mutta kuukautiseni ovat niin kivuliaat, että tässä 16 vuotisen yhteisen taipaleemme aikana mieheni on useampaankin kertaan sanonut, että naisilla kyllä pitäisi olla lakisääteiset vapaapäivät kuukautisten aikana... Niihin kramppeihin ei auta mitkään napit, tärisen vaan horkassa.
Mua niin pistää vihaksi että kuukautisvaivoja, pms:ää ja endometrioosia vähätellään. Me ollaan ihan uskomattomia selviytyjiä naiset! Tuolla me painetaan menemään pokerinaamalla kauheissa kivuissa persus veressä.
Respect.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jäänyt mieleen noloja ohivuotoja, mutta toki pieniä housujen tuhrimisia on ollut. Mutta kuukautiseni ovat niin kivuliaat, että tässä 16 vuotisen yhteisen taipaleemme aikana mieheni on useampaankin kertaan sanonut, että naisilla kyllä pitäisi olla lakisääteiset vapaapäivät kuukautisten aikana... Niihin kramppeihin ei auta mitkään napit, tärisen vaan horkassa.
Kivaa yleistämistä taas. Naisten työllisyys nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi yök. Tuleeko sieltä tosiaan jotain klimppejä??? Aina luullut että vaan verta tulee...
Joo kuule sieltä tulee vaikka ja mitä! Jos et tiennyt niin verellä on taipus hyytyä ja kuukautisiset eivät ole vain pari nättiä tahraa housuissa vaan vessassakäynnin jälkeen pönttö veressä ja kuuluu plumpsista vaan kun tippuu hyytymä ulos. Aikamoinen herkkis kyllä olet jos olet elämäsi aikana onnistunut välttymään asioilta jotka ovat ällömpiä kuin tämä. Vimmeistään vauva aikana taidat tajuta ettei se arki aina niin nättiä ole:)
En ole tuon ekan viestin kirjoittaja mut vastaan silti. Tekeeköhän se nyt ihmisestä herkkistä jos hänellä itsellä sattuu olemaan vähän miedommat kuukautiset ja ihmettelee muiden kokemuksia asiasta? Ja toi liioittelu, kun yritetään antaa omasta elämästä "shokeeraava" kuva aiheuttaa aina lähinnä myötähäpeää. Klimppejä tulee multakin mut mikään plumps vaan kuuluu kun vessanpönttöön verimöhkäleitä putoilee nyt tuskin on arkipäivää useimmilla naisilla.
Luin ensimmäisen sivun puoliväliin.Haluan yhtyä ja syödä vielä tänään.En pysty lukemaan enempää, mutta lupaan olla ymmärtäväisempi naisia kohtaan jatkossa.
Hei, ei nyt pilata mahtavaa ketjua sillä että aletaan epäilemään toisten kokemuksia. Pidetään ketju kannustavana, saa kerrankin kertoa avoimesti mitä se todellisuus osalle meistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun lukeminen on samanlaista kuin katsoisi luontodokunenttia jostain ällöttävistä ötököistä. Puistattaa, yököttää ja ihmettelee miksi oikein katson. Silti on vain pakko katsoa.
Ps. jatkakaa :D
Hah 😛😂 Vapaaehtoinen itsensä piinaaja.👍 Sympaattistako vai täysin päätöntä? 🤔
terv. Yksi meistä, joille tämä yököttävän puistattava on valitettavasti säännönmukaista arkea vuodesta toiseen
Kyllä tämän ketjun lukeminen saa vain entistä enemmän arvostamaan teitä naisia. Tsemppiä teille!!
Miten muuten haluaisitte, että miehet suhtautuvat teihin kuukautisten aikana? Mitä voidaan tehdä tai mikä on ehdoton nou nou?
Vierailija kirjoitti:
Olin yhdellä kamalalla sukulaistädillä mökkeilemässä sisarusteni kanssa lapsuudessani. Mulla alkoi siis menkat 9- vuotiaana ja ne olivat TODELLA epäsäännölliset ja alkoivat kuin hanan olisi laittanut päälle. Nukuttiin pikkusiskoni kanssa sellaisella levitettävällä sohvalla, josta vain laskettiin selkänoja alas ja siitä muodostui parisänky. Noh, heräsin siihen että alushousuissa tuntuu läpi märältä ja nousin istumaan vain huomatakseni sellaisen kahvikupin tassin kokoisen veriläntin siinä lakanassa. Menin ihan hervottomaan paniikkiin (tämä oli ehkä kolmas kerta kun vuosin, ja edellisestä kerrasta oli vain hieman yli viikko eli siteitä minulla ei ollut mukana), ja koitin vetää lakanaa niin että läikkä olisi siirtynyt piiloon sohvan ja seinän väliin. Noh, onnistuinkin tässä puuhastelussa ja siskoni nukkui vieressä, ei edes herännyt. Piilotin veriset alushousuni alimmaiseksi roskapussiin, hain uudet alushousut ja tungin ne täyteen paperia. Tämän jälkeen palasin petiin, en tosin nukkunut sinä yönä enää vuotamiseltani. Aamulla olin kuin mitään ei olisi tapahtunut, ajattelin vielä piilottavani lakanan oman kassini pohjalle jottei kukaan saisi tietää pikku välikohtauksestani. Täti sitten pyysi minua laittamaan pedin kasaan ja otin lakanan pois vain nähdäkseni, että sama jäätävä läntti oli tottakai myös tuossa vaaleankeltaisessa sohvassa, keskellä selkänojaa. Halusin vain kuolla. Sain vielä tuolta tädiltä ihan järkyttävät haukut ja nuhteet, kun sohva oli pilalla, tottakai. Serkkupojat ja pari setääni toki tulivat myös kuuntelemaan tämän näytelmän ja serkkuni virnuilivat vittumaisen näköisinä. Ette voi kuvitella miltä oikeasti tuntui. Pahalta, äärettömän pahalta ja häväistyltä. :/ olin vaan oikeasti niin kakara, että todella kuvittelin että lakana oli suurin ongelmani.
Tosi kiva täti. Sillä ei varmaan ikinä itellä ollut menkkoja tai jos oli niin ne tulivat kellon tarkkuudella ja määrä oli kolme tippaa. Miesten/poikien urpokommentit vielä jotenkin ymmärtää (tosin asiallinen mies ei sellaisia heitä), mutta miten nainen voi olla noin kauhea nuorelle tytölle. Toivottavasti äiti/muut suvun naiset olivat ymmärtäväisempiä.
Hemoglobiini voi olla aluksi huomattavan korkea, kun on menettänyt äkillisesti tai lyhyen ajan kuluessa paljon verta, esim. runsas kk-vuoto, sisäinen verenvuoto. Tämä johtuu siitä, että kehossa oleva verimäärä (neste) on huomattavasti vähentynyt, joten jäljellä oleva veri on konsentroituneempaa, siis vahvempaa. Rauta ym. veressä olevat aineet on ikään kuin pienemmässä nestemäärästä ja siksi esim. hemoglobiiniarvot näyttävät loistavilta. Siitä ne arvot kyllä sitten romahtavat...