Kauheimmat kuukautiskokemukset!
Kerätään ketjuun ällöjä ja erikoisia sattumia liittyen tähän naisena olemisen ihanuuteen, kuukautisiin!
Omat pahimmat kokemukset liittyvät menkkaripuliin. Kerran asioin työpaikan vessassa, hirveä vuoto ja ripuli yhdistettynä kauheisiin menkkakipuihin. Tyhjensin itseni oikein antaumuksella ja siinä vaiheessa kun pönttö oli täynnä verta, paskaa ja kusta, tajusin, että paperia on koko loossissa vain arkin verran jäljellä. Käsisuihkuakaan ei ollut. Kuuntelin, ettei vessassa vaan ollut ketään muita, vedin vessan ja käytetyllä siteellä alapään roiskeita peitellen kompuroin housut kintuissa toiseen koppiin.
Kommentit (351)
minulla oli epätavallisen pahoja, kuukautisia edeltäviä kipuja ja makasin lattialla karjuen miehelle "eikö meillä ole mitään mikä kävisi kuumavesi-pullosta?!" taapero ihmetteli vieressä tilannetta...
no, gyne totesi sitten kystan ja kirjoitti lääkettä, mikä käynnisti kuukautiset. olin helpottunut, enkä osannut yhtään varautua siihen miten rajuna vuoto tulisi! läksin kavereiden kanssa viettämään tyttöjen iltaa ja ravasin koko illan kopissa sidettä vaihtamassa ... verta tuli lorisemalla. ei ollut kipuja, mutta oli kurjaa muiden heiluessa tanssilattialla kyhjöttää vessassa ja sovitella kahta sidettä pikkareihin..
Vierailija kirjoitti:
Hyi yök. Tuleeko sieltä tosiaan jotain klimppejä??? Aina luullut että vaan verta tulee...
Mulla tuli murkkuiässä sellaisia ½ dl veriklönttejä usein. Jostain syystä ei niitä sitten enää aikuisena tullut.
Sinnitelkää vaihdevuosiin. Edelliset kuukautiset 1.4.16. Niukat.
N51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joku mieslääkäri tms sanonut joskus, että kuukautiskivut tuntuvat "pieneltä nipistelyltä"? Teki mieli potkaista arkaan paikkaan ja kysyä, tuntuuko nyt pientä nipistelyä.
Tämä on nyt ot mutta:
Eläköön sukupuolten ero :) Jostain nettikeskustelusta muistan, miten joku mies yritti selittää, miltä palleille potkiminen tuntuu. Keksi vertauksena, että on vähän saman tyylinen kipu kuin iskee kyynärpään - tiedätte sen erityisen aran kohdan siinä nivelen vieressä - vaikka pöydän kulmaan. Itse ainakin sain edes pienen aavistuksen tunteesta, koska kunnon mojaus juuri tuohon kohtaan melkein kyllä pistää oksentamaan.
Mutta miten selittäisitte tai olette selittäneet miehelle, miltä paha kuukautiskipu tuntuu? Kun miehellä ei ole sitä tiettyä sisätilaa, niin selittäisittekö tyyliin sitruunahappoa virtsarakossa viikon päivät ilman mitään kontrollia ja muutaman kerran tabascoa sekaan. Ideoita :)
Kaikista hankalinta on selittää se, kun ei ole mitään kipuja. Menkat huomaa vain vuodosta. Kun sen sanoo naiselle niin tulee tunne "miksi minä pääsen näin helpolla" ja kun sen sanoo miehelle niin osan silmiin syttyy ajatus "yrittää selitellä, kaikki naisethan on kipeitä silloin ja vaivaisia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joku mieslääkäri tms sanonut joskus, että kuukautiskivut tuntuvat "pieneltä nipistelyltä"? Teki mieli potkaista arkaan paikkaan ja kysyä, tuntuuko nyt pientä nipistelyä.
Tämä on nyt ot mutta:
Eläköön sukupuolten ero :) Jostain nettikeskustelusta muistan, miten joku mies yritti selittää, miltä palleille potkiminen tuntuu. Keksi vertauksena, että on vähän saman tyylinen kipu kuin iskee kyynärpään - tiedätte sen erityisen aran kohdan siinä nivelen vieressä - vaikka pöydän kulmaan. Itse ainakin sain edes pienen aavistuksen tunteesta, koska kunnon mojaus juuri tuohon kohtaan melkein kyllä pistää oksentamaan.
Mutta miten selittäisitte tai olette selittäneet miehelle, miltä paha kuukautiskipu tuntuu? Kun miehellä ei ole sitä tiettyä sisätilaa, niin selittäisittekö tyyliin sitruunahappoa virtsarakossa viikon päivät ilman mitään kontrollia ja muutaman kerran tabascoa sekaan. Ideoita :)
Sisäelimet tulessa, krapula, lihaskivut ja vatsatauti yhtäaikaa?
Mulla mallia "tulikuuma tykinkuula alavatsassa, samalla puukkoa kierretään ristiselässä". Ja se ripuli :/
Mulla pahinta aikaa on se viikko ennen menkkoja, etenkin ne pari päivää just ennen kun menkat alkaa. Tosi raskaat PMS-oireet, tuntuu välillä että järki lähtee sillon. Järkyttävää päänsärkyä, lamaannuttavaa väsymystä, rinnassa puristavaa ahdistusta, itsetunto pohjamudissa, ärsyyntymiskynnys todella matalalla, voimakasta itkuherkkyyttä, turvotusta, lihaskipuja ja jatkuva suolanhimo sekä nälkä ja mieli maassa. Oon muuten todella elämänloinen, pirteä ja energinen, mutta tuolloin musta tulee melkein ku eri ihminen, mikä on kans jo melkoisen ahdistavaa, kun ei ole oma itsensä. Hävettää, mutta olen käynyt pahimmat riitani tuohon aikaan kuusta ja aiheuttanut ihmissuhdesotkuja, mitkä kuormittavat kans hirveesti kun on muutenkin silloin hirmuisen väsynyt, yliherkkä ja mieli maassa. Kaikki on onneksi aina selvitetty ja sovittu, mutta itseäni kyllä nolottaa edelleen, että hormonit välillä vaikuttaa muhun sillä tavalla, ja itsehillintä on pettänyt, että on ladannut ulos suusta aikamoista ripulia. Mutten tietenkään pidä itseäni puhtoisena, sysää ainoastaan hormonien syyksi omia typeriä sanomisiani saatika jättäisi pyytämättä sen takia anteeksi. Viimeksi käänsin vahvasti sisään nämä oireet, olin vielä väsyneempi ja ahdistus ei lähtenyt. Aion hakea lääkityksen näihin PMS-oireisiin, kun hajoo pää niiden kanssa. Ja tosiaan, nämä kaikki oireet ovat poissa muut viikot kuukaudesta ja hiipii kavalasti, kun menkat kolkuttelee ovella. Menkat ovat kyllä itessään kans perseestä, ainoa hyvä puoli, ettei oo raskaana ja sai vapautuksen ala- ja yläasteella koulu-uinnista, jos sattui olemaan samaan aikaan menkat.
Mun kaverilla oli taannoin alkanut menkat samalla, kun yhdenillan jutun pää pyöri jalkovälissä. Se juttu jäi sitten siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiusallista mutta traumaattista.. Kuukautiseni alkoivat 5-6 luokan kesälomalla ja siitä asti kerran kuukaudessa oksensin, itkin ja huusin mm "haluan kuolla, tappakaa mut". Kivut olivat ihan jumalattomia ja äiti antoi vain burana 200 pari kertaa päivässä jos sitäkään. Onneksi olen jo aikuinen ja saanut paremmat lääkkeet vaikka eivät nekään kokonaan kipuja pois vie saati sitten traumoja.
Itsekin olen jälkeenpäin ihmetellyt, miksi kuukautiskivut eivät olleet mikään syy saada särkylääkettä. Tuntui, että siinä sai vieläkin kärsiä perisynnistä vain siksi, että oli nainen. Kipuakin piti peitellä, että isä ja veljet eivät huomaisi mitään.
Eräs tuntemani mies kielsi antamasta 13-vuotiaalle tyttärelleen kipulääkettä, koska ei halunnut tämän käyttävän lääkettä kerran kuussa vuosikymmeniä. Tyttö makasi kerran kuussa päivän tai kaksi naama valkoisena sängyn päällä näkemättä ja kuulematta mitään, mutta Buranaa ei sallittu, koska "ei se kipu voi tavallista päänsärkyä pahempi olla".
Kamalin muisto on teininä kivuista, otin kaksi Buranaa eikä auttanut yhtään. Kieriskelin kaksi tuntia sängyssä ja ajattelin, että jos synnyttäminen on tällaista en synnytä ikinä.
Edelleen on kipuja ja runsaat ja ärsyttää sängyn ja lakanoiden likaantuminen. Suurempia vahinkoja ei onneksi enää ole sattunut. Käytän kuukuppia mutta kun sekin on hetkessä täynnä.
Nykyään vuodan ovulaation aikaan yhden päivän ja 4-5 päivää ennen menkkoja yhden päivän ja sitten varsinaisia menkkoja viikon..ja karmeat pms oireet, joku hormonihäiriö?
Asuin tähän aikaan pikkukaupungissa ja kävin saattamassa kaverin juna-asemalle noin kilometrin päähän. Kun lähdin kävelemään takaisin, menkkakivut alkoivat ihan puskista. En meinannut pystyä liikkumaan ja piti kävellä pääkadun läpi. Pysähtelin vähän väliä, kylmä hiki pukkasi, tuntui kuin selkäranka tulisi pyllystä läpi. Näytin varmaan todella oudolta. Valkoinen kuin haamu ja kävelin kyyryssä miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt ot mutta:
Kaikista hankalinta on selittää se, kun ei ole mitään kipuja. Menkat huomaa vain vuodosta. Kun sen sanoo naiselle niin tulee tunne "miksi minä pääsen näin helpolla" ja kun sen sanoo miehelle niin osan silmiin syttyy ajatus "yrittää selitellä, kaikki naisethan on kipeitä silloin ja vaivaisia".
Minä olen yksi niistä, joiden on varauduttava kalenterin ja kuukupin kanssa, koska menkkoja ei huomaa mistään ennen kuin ne ovat jo housuissa. Olen myös joutunut napit vastakkain jokaisen miesystäväni kanssa siitä, kun olen jossain vaiheessa kieltäytynyt seksistä "ilman mitään syytä" (se syy on siis ollut siellä kuukupissa, mutta kun sitä ei uskota). Ovat olleet suorastaan loukkaantuneita siitä, kun edes mielialani ei heilahtele kuukautisten takia. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on ollut muutama kerta kun kivut ovat olleet niin järkkyjä, että olen vain istunut vessassa vuoroin itkemässä ja vuoroin ripuloimassa ja siinä välissä meinannut oksentaa. Viimeisin kerta oli tähänastisesti kaikkein kamalin. Tunnin ajan hyppäsin pöntölle muutaman minuuntin välein ja kivut olivat niin kovat että siinä istuessa hikoilin jäätävästi ja meni aina jaloista hartioihin asti. Välillä sitten sikiöasennossa lattialla itkemässä ja yritin taistella ettei menisi taju. Oli aika lähellä etten jo meinannut ambulanssia soittaa kyllä ne tuskat oli sen verran kovat:O
Minulla oli juuri tuollaista teinivuosina. Sitten kun lopulta kuukautiset oli kerran kestäneet kuukauden, oli uskomattomat kivut ja runsaus, menin yksityiselle (kun julkisella vaan lässytettiin kipulääkkeistä) minulta löytyi pienehkö munasarjakysta. Se poistui omia aikojaan, ja sain pillerit. Ne tosin alkoivat tepsiä jäätäviin kipuihini vasta 2 vuotta sitten, kun vaihdoin merkkiä toista kertaa. Lisättäköön vielä, että minulta ei meinattu siellä yksityisellä saada verikoetta otteua, kun suonet oli niin tyhjinä sen jumalattoman vuodon takia. Kun hoitaja oli 4 kertaa yrittänyt molemmista käsistä, hän joutui ottamaan jonkun imulaitteen ja sillä sai sen verikokeen sitten otettua. Mistä lie johtuu, että hemoglobiini oli tuolloin kuitenkin 157(!), vaikka yleensä se on minulla jotain 135.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt ot mutta:
Minä olen yksi niistä, joiden on varauduttava kalenterin ja kuukupin kanssa, koska menkkoja ei huomaa mistään ennen kuin ne ovat jo housuissa. Olen myös joutunut napit vastakkain jokaisen miesystäväni kanssa siitä, kun olen jossain vaiheessa kieltäytynyt seksistä "ilman mitään syytä" (se syy on siis ollut siellä kuukupissa, mutta kun sitä ei uskota). Ovat olleet suorastaan loukkaantuneita siitä, kun edes mielialani ei heilahtele kuukautisten takia. Outoa.
Minä olen toinen kivuton. Itse haluaisin seksiä menkkojen aikana mutta mies pökertyy verestä, joten ei auta itku markkinoilla. Onhan sekin tavallaan "menkkakärsimys" ;)
Siis nyt oli kyllä pakko tulla kommentoimaan että huhuuhh, ja iso hatunnosto teille kaikille joidenkin menkat ovat noin kamalat.... Olen itse 23v ja en ole koskaan kärsinyt mistään kivuista, ja lisäksi menkat vielä kestävät hyvin vähän aikaa (n. 3pvää) ja ovat moniin teidän tapauksiinne nähden varsin niukat (selviän ihan normaalilla tampoonilla monta tuntia..)
Siskot, pysykää lujina!
Ap:lle haluan sanoa, että tämän ketju oli helkkarin hyvä keksintö. Kiitos sinulle. Oikeasti vapauttava kokemus päästä kertomaan ja lukemaan näitä menkkakokemuksia, kivut mukaan lukien. Kun se nyt kuitenkin on niin, että osa meistä naisista joutuu neljäsosan aikuiselämästään miettimään ja suunnittelemaan kuukautisten mukaan, on se nyt perkele, jos asiasta ei voi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkoi ahdistaa tämä ketju. En nyt muista mitään kovin kamalia itselleni tapahtuneen, mutta siskon teinitytöllä on ihan superrunsaat menkat ja aina hankaluuksia niiden kanssa, äidin (eli tytön mummon) vierassänky ja vuodesohva on ottanut hittiä useamminkin ja ohivuotoja moneen kertaan päivässä joskus kun meilläkin kyläilevät. Joskus ihan varovasti ehdottelin siskolle että josko veisi tytön lääkärille, saisi jotakin apuja näihin mutta ei halua "syöttää kehittyvälle nuorelle synteettisiä hormoneja" joten tyttöparka ei saa apua asiaan...
Olen töissä kouluterkkarina joten tiedän että näitä äitejä on paljon. Nyt sisuunnuin ja seuraavassa mahdollisessa välissä juttelen tytölle kahdestaan ja käsken käydä juttelemassa vaikka kouluterkkarin kanssa kahden kesken asiasta.
Auta tyttöä. Äidille ei tarvitse kertoa.
En mä sille voi lääkkeitä määrätä. Mutta nähdään ensi viikolla, niin taatusti jutellaan aiheesta ja rohkaisen tyttöä ottamaan yhteyttä kollegaan.
Kun tätä keskustelua lukee, niin monella saattaisi ihan hyvin olla endometrioosi.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä keskustelua lukee, niin monella saattaisi ihan hyvin olla endometrioosi.
Mulle gyne sanoi, että todennäköisesti on, mutta ei siitä tarvii välittää eikä asiaa lisää tutkia, kun lapset on tehty ja yliannosteltuna burana riittää pitämään työssä (siis olo kamala, mutta ei kuitenkaan tule poissaoloja kuukautisten takia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt ot mutta:
Mä selittäisin, että tuntuu siltä kuin oksennustaudissa ennen helpottavan oksennuksen tuloa, jolloin ei voi muuta kuin maata kylmänhikisenä tuskissaan. Noin se on menkoissakin itselläni, että sitten kun valuminen alkaa, helpottaa sietämättömin olo.
Sisäelimet tulessa, krapula, lihaskivut ja vatsatauti yhtäaikaa?