Kauheimmat kuukautiskokemukset!
Kerätään ketjuun ällöjä ja erikoisia sattumia liittyen tähän naisena olemisen ihanuuteen, kuukautisiin!
Omat pahimmat kokemukset liittyvät menkkaripuliin. Kerran asioin työpaikan vessassa, hirveä vuoto ja ripuli yhdistettynä kauheisiin menkkakipuihin. Tyhjensin itseni oikein antaumuksella ja siinä vaiheessa kun pönttö oli täynnä verta, paskaa ja kusta, tajusin, että paperia on koko loossissa vain arkin verran jäljellä. Käsisuihkuakaan ei ollut. Kuuntelin, ettei vessassa vaan ollut ketään muita, vedin vessan ja käytetyllä siteellä alapään roiskeita peitellen kompuroin housut kintuissa toiseen koppiin.
Kommentit (351)
Itsellä ollut aina kovat menkkakivut: panadol, burana, pronaxen, panacod, oxynorm (oli menkat ja sain muuhun kipuun tota, menkkoihin ei vaikutusta) tramal (sama juttu kun oxynormin kanssa)....
30-vuotiaaksi kärsin kovista kivuista, ei pystyny tekemään mitään, lasten teon myötä luvattiin kipujen lähtevän (kolme lasta ja kivut edelleen kovat). Tosin kovista menkkakivuista oli hyötyäkin, synnytys ei tuntunut niin pahalle... sama tuttu jomottava kipuhan se synnytyksissäkin oli.
Nyt oon sitte sattuman kautta löytäny hyvän reseptilääkkeen. Litalgin toimii kipuihin sekä kramppeihin :) vuoden oon käyttäny menkkojen aikana ja menkkojen aikana ei mitään kipuja....
7.luokalla kotitalousluokassa olin tietty jossain takarivissä, kun yhtäkkiä ryöpsähti housuihin niin paljon kuukautisverta, että vaaleiden farkkujen persus oli ihan veressä. Olihan sieltä vaikea hiippailla open luo luokan eteen huomaamattomasti selittämään, että pitää lähteä kotona käymään. Olihan se noloa. Kotimatkalla housut ja vaalea pyörän satula oli sitten yltäpäältä veressä.
Olin lomamatkalla, menkat pahimmillaan todella runsaina. Huoltsikalla sitten ryntäsin vessaan ripuloimaan ja vaihtamaan sidettä. Siinä kiireessä en sitten huomannut katsoa, että vessa oli jo tukossa, kun huuhtelin pöntön, vesi nousi laidoille asti ja jäi siihen lillukanvarsilla hyytyneeseen veriköntteineen ja ripuleineen. Äkkiä karkuun käsiä pesemään ja seurasin, kun seuraava täti meni koppiin. No, ei viipynyt kuin sekunnin sadasosan kopissa, kun ryntäsi ulos yökkien ja hirveetä vauhtia pihalle asti.
Pahin kokemukseni oli vasta reilu parikymppisenä opiskeluaikoina. Mulla menkat tosin alko myöhään, peruskoulun vikoina päivinä. Kovasti kuvittelin että kun niinkin isona ne riesakseen saa niin säilyy kauhukokemuksilta vaan ehei.
Kärsin pco:sta, joten aina ollu epäsäännölliset menkat. Noh tuona päivänä olin jo vuotanut pitemmän aikaan ja mietin lääkäriin menoakin - viivyttelin kun ajattelin että ne alkoi jo olla lopullaan ja ennenkin oli pco:n takia aina silloin tällöin pari kerta/vuosi normia pitempiä menkkoja (normaali on mulla 6-8vrk).
Noh tuolloin vuoto oli tosiaan jo lähes loppunut, tai niin luulin. Ennen tuntia kävin vaihtamassa siteen.
Alle 2h myöhemmin tajusin että kyllä ne menkat yhä päällä on. Ajattelin että ei tässä mitään, enää reilu tunti taukoon - mulla oli laboratoriotyö kesken ja ne kestää useemman tunnin putkeen.
Lopulta olo kävi kuitenkin tukalaksi, joten päätin pitää oman tauon. Heitin valkean labratakin tuolille ja kipaisin vessaan huolettomana.
Palasin vessasta, aloin laittamaan labratakkia päälle, kunnes vasta tässä vaiheessa tajusin että siinä oli selkämyksessä perseen kohilla oikein kaunis tahra. Samalla tajusin että myös tuolissani oli tahra.
Siinä sitten koettaa selviytyä hirveestä ahistuksesta kun tajuaa että koko luokka on saattanut tahran nähä kun olen viilettänyt luokassa menemään töitten aikana ja yrittää mahollisimman huomiota herättämättä vaihtaa oman labratakin laukkuun ja tilalle lainatakkia päälle sekä puhistaa tuolin niin ettei kukaan tajuaisi mitä teen. Onneksi tahra ei ollut mikään iso, mutta paistoi kyllä silmään valkoisella pohjalla...
Onneksi kukaan ei ainakaan kommentoinut tai muutoin osoittanut huomanneensa mitään. Mutta kyllä se stressasi olla vikat tunnit siellä koulussa, onnekseni omat vaatteet oli pikimustia niin koitin hyvin varovasti vaan sen lainatakin kanssa olla (=en istunut kertaakaan lopputunnista ettei omat vaatteet tuhri sitäkin), kesken työn en mitenkään voinut lähteä kotiinkaan. Omista vaatteistani en ees tajunnut heti vessassa että läpi on mennyt, kun mustia olivat enkä jotenkin ees epäillyt niin käyneen.
Ton jälkeen kyllä pari vuotta oli jäätävä vainoharhaisuus ja ahistus jos menkkojen aikoihin oli labratyötunteja. Valkoiset vaatteet on niin syvältä kuin vaan voi. Tuntui vaan niin hirveän nololta tollalailla ohivuotaa, teininä oisi voinut ees ajatella että kelle nyt ei teininä vahinko käy, mutta aikuisena... Oisi vaan halunnut vajota maan alle.
Tuli muuten kiltisti varattua gynelle aika heti kotiin päästyä. Se sitten löysikin leikkausta vaativan kystan, joka ilmeisesti jotain häiriötä menkkoihini teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siedätte tuollaista? Eletään vuotta 2016, ei naisen tarvitse vuotaa kuin lahtisika joka kuukausi.
Itse kärsin 6 vuotta karmeista kuukautisista, sitten aloitin yhdistelmäpillerit, ja nykyään vuodan kolme päivää, ja selviä kahdella tamponilla/päivä. Tamponin kanssa käytän stringejä +pikkuhousunsuojaa.
Syömällä kaksi liuskaa putkeen voin skipata kuukautiset, jos ne eivät sovi suunnitelmiini.
Katsos kun noi ei kaikille sovi. Mulle ei käy mikään hormonaalinen ehkäisy; ei mikään pilleri eikä kierukkakaan. Näin ollen vuodan kuin lahtisika eikä sille voi yhtään mitään.
Gyne voi määrätä lääkettä joka vaikuttaa vuodon määrään, esim. Caprilon.
Vierailija kirjoitti:
Mun noloin tapaus sattui parikymppisenä töissä. Oli pienehkö firma, parikymmentä työntekijää. Tauolla juoksin kiireellä vessaan, olen melko runsaasti valuva tapaus ja toki pönttö on aina reunoja myöten veressä. Olin siinä kiireessä unohtanut vetää ja meinasin vajota maan alle häpeästä, kun pomon vaimo tuli taukotilaan kailottamaan, että kuka on pyyhkinyt verisen perseensä ja jättänyt vetämättä?! En tietenkään myöntänyt, mittailin vain seiniä katseellani :D firmassa ei montaa naista ollut, joten hyvinkin olisin voinut jäädä kiinni. Saattoihan joku nähdäkin, kun tulin pois kopista, mutta ainakaan ei ilmiantanut nuorta kiireapulaista :)
Ihan turhaan häpesit. Tuollainen kailottaja saisi hävetä, tuskin kukaan tarkoituksella jättää vessaa vetämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh-huh kaikkia näitä tarinoita missä pitää vaippaa käyttää ja oksentelee/pyörtyy kivuista joka kuukausi... itse käytän ehkäisyrengasta ja skippaan kuukautisia kunnes alkaa väkisin tiputella, eli mulla on n. 4-5 kuukautiset vuodessa korkeintaan. Kannattaa kokeilla, siinä on kaikista vähiten hormoneita mistään hormonaalisista ehkäisyvalmisteista, ei aiheuta niin helposti sivuvaikutuksia. Kannattaa myös kokeilla hankkia jotain buranaa parempaa lääkettä...
Sano mikä tepsii kuukautiskipuihin paremmin kuin burana? Please.
Mikään burana ei minua olisi nuoruuden kauheissa kuukautiskivuissa auttanut. Lääkäri kirjoitti Clotam-nimistä lääkettä joka auttoi todella hyvin, jos tajusin ottaa sen tarpeeksi ajoissa! Muussa tapauksessa oireet olivat oksentaminen, kylmänhiki, päänsärky yms. kivut, aivat hirveät siis.
En kyllä tiedä onko tuota lääkettä enää olemassa. Lastensaannin jälkeen en ole sitä enää tarvinnut.
Mulla on kans aina kauheet menkkakivut, tai teininä ei ollu en ainakaan muista mut nyt 20-30+ tuntuu et ne on vaan pahentuneet koko ajan. Toi useesti mainittu veriripuli on valitettavan tuttu ja ne krampit on jotakin niin järkyttävää. Ensimmäiset päivät on kauhee pallokalaolo ja tuntuu et mitkään vaatteet ei mahu päälle. Jos töihin joutuu menkkojen aikaan niin täytyy varata vähintään 3 600g panadolia ja kasa siteitä ja mulla on vielä sekin et sillon on tosi huono tasapaino ja jos en satuta itteeni pudottelen tavaroita ja toivon ettei mikään mee rikki. Jos ei oo töitä niin ravaan vessan ja makkarin väliä ja yritän levätä ja nukkuu nii paljo ku pystyy. Se vähän auttaa jos mies silittää selästä, rentouttaa. Yks läheltä piti-tilanne tuli mieleen ku menkat oli just alkaneet ja olin tunkenut juuri vessassa kasan paperia kun oltiin lähdössä kotia. Työkaverilla oli tuliterä auto ja siinä nahkainen istuin ja kangaspenkit. Hirvitti istua kyytiin vaikka ei ollu pitkä matka. Tunsin kokoajan että valuu ja valuu. Kaarroimme mun kotipihaan ja tsekkasin vaivihkaa penkin, ei verijälkiä, helpotus!
Miehen vanhempien luona menin anopin kanssa saunaan. Mulla runsaat menkat menossa. Anoppi saunoi hulluna ja mä ajattelin mennä suihkuun. Samalla sekunnilla, kun alapäästä holahti verta hyytymineen lattia täyteen anoppi astui suihkuhuoneeseen. Kyllähän se oli noloa suihkutella niitä veriklönttejä viemäriin anopin katsellessa. Anoppi ei kyllä sanonut mitään, ehkä hän jotain tajusi asiasta, kun itsellään oli myoomia ja piti mm. automatkoilla pyyheliina haarojen välissä ja joutui lopulta kohdunpoistoleikkaukseen.
Kauheeta lukea näitä juttuja mitä kipuja nuoret tytöt joutuu kestämään, eikä mitään apua ole ollut. Toivottavasti nykyään asiat on paremmin. Itse teininä 80-luvulla kärsin niin pahoista menkkakivuista että jalat ei kantaneet enkä pystynyt seisomaan suorassa saati kävelemään. Kuitenkaan koulussa ei tästä voinut kertoa, en ollut varmaan kertaakaan pois menkkojen takia, muutaman kerran tosin jouduin lähtemään kesken päivän kotiin. Ainoa särkylääke mitä kotona oli tuolloin oli asperiini, eikä sillä ollut mitään vaikutusta. Myöhemmin parikymppisenä järkyttävät kivut jatkuivat kuukaudesta toiseen, kovin lääke mitä sain gynekologilta ruinattua oli 600 burana, eikä sekään vienyt kipuja kokonaan. Nykyään nelikymppisenä luojan kiitos kivut ovat historiaa ja vuoto minimaalista. Lääkkeitä on joka lähtöön eikä tarvitse kärsiä enää. Nuorille suosittelen e-pillereitä kaikille, menkää vaan rohkeasti lääkäriin hakemaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh-huh kaikkia näitä tarinoita missä pitää vaippaa käyttää ja oksentelee/pyörtyy kivuista joka kuukausi... itse käytän ehkäisyrengasta ja skippaan kuukautisia kunnes alkaa väkisin tiputella, eli mulla on n. 4-5 kuukautiset vuodessa korkeintaan. Kannattaa kokeilla, siinä on kaikista vähiten hormoneita mistään hormonaalisista ehkäisyvalmisteista, ei aiheuta niin helposti sivuvaikutuksia. Kannattaa myös kokeilla hankkia jotain buranaa parempaa lääkettä...
Sano mikä tepsii kuukautiskipuihin paremmin kuin burana? Please.
Mikään burana ei minua olisi nuoruuden kauheissa kuukautiskivuissa auttanut. Lääkäri kirjoitti Clotam-nimistä lääkettä joka auttoi todella hyvin, jos tajusin ottaa sen tarpeeksi ajoissa! Muussa tapauksessa oireet olivat oksentaminen, kylmänhiki, päänsärky yms. kivut, aivat hirveät siis.
En kyllä tiedä onko tuota lääkettä enää olemassa. Lastensaannin jälkeen en ole sitä enää tarvinnut.
Parhaiten tepsii diapam, sitä on tosin aika vaikea saada. Myös tramal on auttanut ja vie kivut lähes kokonaan. Jos olet nuori, etkä meinaa saada lääkäriltä kunnon lääkkeitä, vaihda lääkäriä niin kauan että löytyy semmoinen joka määrää kunnon lääkkeet. Kenenkään ei pitäisi joutua kärsimään nykyaikana, älkää antako periksi.
Itsellä oli teininä samankaltaisia oireita kuin monrlla täällä. 2 päivää täysin sänkypotilaana, kumarruin vaan laidan yli oksentamaan. Toivoin aina että vain kuolisin pois, se kipu oli jotain ihan järkyttävää. Gyne määräsi Miranax-särkylääkettä mitä piti ottaa ennakoivasti ennen menkkojen alkua, sitten kivut oli siedettävät. Nopeasti vaan niihinkin toleranssi kasvoi ja lakkasivat auttamasta. Lapsensaannin jälkeen nykyään riittää 800 burana.
Omat menkkani alkoivat 9-vuotiaana ja kaikilla suvun naisilla on alkanut tosi aikaisin, olleet tosi rajuja ja kivuliaita. Onkohan se jossain yhteydessä kipuun että kuinka aikaisin menkat alkaa? Siis että vahva hormonitoiminta vaikuttaisi..
Joku kirjoitti täällä niin kovista kivuista että toivoi kuolemaa, itselläni on kaksi kertaa ollut niin kovat kivut teininä, vaikka noista on jo 30 vuotta muistan molemmat kerrat kuin eilisen. Kyllä näin jälkeenpäin tuntuu katkeralta ettei saanut mistään apua, no enhän sitä tajunnut itse hakeakaan, mutta olisi esim. kouluterveydenhoitajan pitänyt tarjota apua kaikille tytöille tuossa asiassa. Näistä pitäisi puhua koulussa enemmän, ja itsestään selvää pitäisi olla että avun tarvitsevat saavat sitä - lääkkeitä ja muita hoitoja, jotta elämäntilanne paranisi. Ehkä joskus tulevaisuudessa. Itselläni ei ole lapsia mutta jos olisi pitäisin huolen että ainakaan heidän ei tarvitsisi kärsiä samalla tavalla.
Koulumatkalla alkoi menkat. Tunsin kuinka veri valui farkkuihin tehden läiskän. Koulukaverini halusi kulkea takanani. Oli talvi ja olimme potkukelkoilla liikenteessä. Asuimme syrjäseudulla. Seuraavana aamuna koko luokka tiesi että minulla on jo ne. Kiitos Pirjo.
Pahin itselläni oli se, kun menkat alkoivat tosi nuorena, olin vasta täyttänyt 11. Eihän semmoinen kakara ymmärrä vielä mitä se tarkoittaa, miten pitäisi varautua tms. Luulin että riittää kun laittaa siteen aamulla niin pärjää koulupäivän ajan, vessassa käynti koulussa ei tullut minulla mieleenkään, sillä pelkäsin käymistä vieraissa vessoissa. Aluksi pärjäsinkin näin, sillä vuoto oli niukkaa. Sitten sen yhden kerran sieltä holahtikin kunnon annos kerrallaan ja sotkin housuni ja tuolini. Lamaannuin kauhusta ja viimeisen oppitunnin vietin itkien vaan paikallani. Tunnin jälkeen soitin äidilleni, mutta eipä hän paljon voinut auttaa kun oli matkoilla isäni kanssa ja kotona oli isovanhemmat meitä lapsia hoitamassa. Äiti soitti papalleni ja hän tuli hakemaan minut koulusta.
Tästä tapauksesta jäi kauheat traumat ja olin pakotettu opettelemaan käymään eri vessoissa vaihtamassa siteitä/tamponeja. Myös runsaat menkat tulivat jäädäkseen ja myöhemmin niistä tuli myös todella kivuliaat. Muistan eräänkin itsenäisyyspäivän kun makasin sängylläni järkyttävissä kivuissa koittaen samalla katsella telkkarista Rölli-elokuvaa, tuntui kuin veistä olisi väännetty mahassa ja syöminen ei tullut kyseeseenkään. Äiti antoi niin paljon Buranaa kuin uskalsi sen ikäiselle antaa, eikä se auttanut.
Kivut ja runsas vuoto helpottuivat vasta parikymppisenä kun hankin e-pillerit (olisin hankkinut ne huomattavasti aiemmin jos olisin tiennyt että ne auttaa menkkoihin, ehkäisymielessä tarvitsin niitä kumminkin vasta tuolloin). Nykyään käytössä on hormonikierukka, menkat tulevat niukkoina eikä kipua ole kuin harvoin jotain pientä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans aina kauheet menkkakivut, tai teininä ei ollu en ainakaan muista mut nyt 20-30+ tuntuu et ne on vaan pahentuneet koko ajan. Toi useesti mainittu veriripuli on valitettavan tuttu ja ne krampit on jotakin niin järkyttävää. Ensimmäiset päivät on kauhee pallokalaolo ja tuntuu et mitkään vaatteet ei mahu päälle. Jos töihin joutuu menkkojen aikaan niin täytyy varata vähintään 3 600g panadolia ja kasa siteitä ja mulla on vielä sekin et sillon on tosi huono tasapaino ja jos en satuta itteeni pudottelen tavaroita ja toivon ettei mikään mee rikki. Jos ei oo töitä niin ravaan vessan ja makkarin väliä ja yritän levätä ja nukkuu nii paljo ku pystyy. Se vähän auttaa jos mies silittää selästä, rentouttaa. Yks läheltä piti-tilanne tuli mieleen ku menkat oli just alkaneet ja olin tunkenut juuri vessassa kasan paperia kun oltiin lähdössä kotia. Työkaverilla oli tuliterä auto ja siinä nahkainen istuin ja kangaspenkit. Hirvitti istua kyytiin vaikka ei ollu pitkä matka. Tunsin kokoajan että valuu ja valuu. Kaarroimme mun kotipihaan ja tsekkasin vaivihkaa penkin, ei verijälkiä, helpotus!
Panadolia saa ottaa vaan 3g/vrk. Äkkiä maksa paskana jos vetelee viikon ajan yliannostuksen joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panadolia saa ottaa vaan 3g/vrk. Äkkiä maksa paskana jos vetelee viikon ajan yliannostuksen joka päivä
Itse asiassa todellinen maksimi on 4g, 3g on ilmoitettu pakkauksessa varmuuden vuoksi maksimiksi. Esim. buranassa lukee maksimina 2600mg vaikka todellinen on 3200mg. Eli ei tuo ole yliannostus
On niitä muitakin keinoja hillitä massiivisia kuukautisia kuin yhdistelmäpillerit! Hakeutukaa hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siedätte tuollaista? Eletään vuotta 2016, ei naisen tarvitse vuotaa kuin lahtisika joka kuukausi.
Itse kärsin 6 vuotta karmeista kuukautisista, sitten aloitin yhdistelmäpillerit, ja nykyään vuodan kolme päivää, ja selviä kahdella tamponilla/päivä. Tamponin kanssa käytän stringejä +pikkuhousunsuojaa.
Syömällä kaksi liuskaa putkeen voin skipata kuukautiset, jos ne eivät sovi suunnitelmiini.
Katsos kun noi ei kaikille sovi. Mulle ei käy mikään hormonaalinen ehkäisy; ei mikään pilleri eikä kierukkakaan. Näin ollen vuodan kuin lahtisika eikä sille voi yhtään mitään.
Gyne voi määrätä lääkettä joka vaikuttaa vuodon määrään, esim. Caprilon.
Voi toki määrätä, mutta ei voi määrätä ottamaan. En voi syödä kyseistä lääkettä, koska veritulppariski.
Tulipa kurja mieli puolestasi... ei kenenkään pitäisi olla tuossa tilanteessa :( Hitto vie, toivon että omilla lapsillani on tulevaisuudessa munaa puolustaa muita, ettei kenenkään tartte olla niin peloissaan, ettei vessaankaan uskalla. Toivottavasti elämäsi on myöhemmin ollut mukavampaa.