Kauheimmat kuukautiskokemukset!
Kerätään ketjuun ällöjä ja erikoisia sattumia liittyen tähän naisena olemisen ihanuuteen, kuukautisiin!
Omat pahimmat kokemukset liittyvät menkkaripuliin. Kerran asioin työpaikan vessassa, hirveä vuoto ja ripuli yhdistettynä kauheisiin menkkakipuihin. Tyhjensin itseni oikein antaumuksella ja siinä vaiheessa kun pönttö oli täynnä verta, paskaa ja kusta, tajusin, että paperia on koko loossissa vain arkin verran jäljellä. Käsisuihkuakaan ei ollut. Kuuntelin, ettei vessassa vaan ollut ketään muita, vedin vessan ja käytetyllä siteellä alapään roiskeita peitellen kompuroin housut kintuissa toiseen koppiin.
Kommentit (351)
No perus... Menkat tuli housujen läpi. Olin tällöin ehkä nelosella, huomasin koko jutun vasta kotona. Kun tulin kouluun seuraavana aamuna, oli tuolillani veriläiskä, mikä ei varmaan jäänyt keneltäkään huomaamatta. Kaverin kanssa yritettiin hätäisesti pyyhkiä sitä pois, ennen kuin ope tuli luokkaan. Kukaan ei poikkeuksellisesti nauranut, vaan kaikki vaikuttivat lähinnä hämmentyneiltä; ainakaan pojat eivät varmaan edes tajunneet, mistä oli kyse.
En ole lukenut kaikkia kertomuksia, mut väitän et mulla on ehdottomasti noloin.
Synnytyksen jälkeen kärsin erittäin voimakkaasta jälkivuodosta. WC:n roskis oli täyttynyt maxi-kokoisista verisiteistä, ja vein suljetun roskapussin takapihalle odottamaan roskalootaan vientiä.
Tuli ilta. Tuli yö ja aamu valkeni. Mieheni heräsi ja katsoi ikkunasta ulos: koko piha oli täyteen ripoteltu verisiä siteenriekaleita. Yön aikana rastaat olivat varmaan haistaneet veren (nam) ja repineet pussin ja siteen riekaleiksi ympäri pihaa. Koko helahoito oli ollut pitkän aikaa myös kaikkien naapureittemme nähtävillä.
Miesparkani säntäsi pihalle keräämään nämä verisiteet pois kaikkien näkyviltä ja paljasti jutun vasta kauan tapahtuneen jälkeen. Häpeän sitä vieläkin, vaikka tästä on jo vuosia. Olen jutun tainnut joskus täällä kertoa ennenkin, se on jotain niin käsittämättömän ällöttävää, että en oo vielä saanut sitä käsiteltyä pois mielestäni :D
Täytyy kyllä kiittää luojaa 1-3 päivää kestävistä niukoista ja kivuttomista menkoista kun näitä lukee .. :O
Miksi siedätte tuollaista? Eletään vuotta 2016, ei naisen tarvitse vuotaa kuin lahtisika joka kuukausi.
Itse kärsin 6 vuotta karmeista kuukautisista, sitten aloitin yhdistelmäpillerit, ja nykyään vuodan kolme päivää, ja selviä kahdella tamponilla/päivä. Tamponin kanssa käytän stringejä +pikkuhousunsuojaa.
Syömällä kaksi liuskaa putkeen voin skipata kuukautiset, jos ne eivät sovi suunnitelmiini.
Mulla menkat olivat aluksi niin niukat, että pärjäsin pelkillä pikkuhousunsuojilla. Parikymppisenä toimi jo pienimmät tamponitkin. Olin ollut naapurissa lapsenvahtina, ja tulin kotiin, kun tunsin, että nyt tulee tamponista ohi. Pääsin onneksi vessaan ajoissa. Mutta käsi oli rannetta myöten veressä, kun kaivoin tamponia pois. Sen jälkeen ostin isompia tamponeja, enkä käyttänyt niitä ikinä ilman pikkuhousunsuojaa.
Kolmannen lapsen jälkeet ekat menkat olivat niukat. Toisien menkkojen alettua pakkasin aamulla mukaan varalta kaksi tamponia ja kaksi phs:aa. Puolen päivän aikaan tunsin ohivuodon ja riensin vessaan. Kaksi tuntia myöhemmin sama toistui. Minulla olisi ollut vielä 2 tunnin luento (opiskelijana), ja sen jälkeen lasten hakeminen päiväkodista. Pakko oli lähteä kesken päivän kotiin, ja käydä ostamassa markkinoiden imukykyisimiä tamponeja. Niillä + siteellä jatkoin, ja aina useita vaihtosysteemejä mukaan joka paikkaan. Kuukautiskuppi helpotti elämää siltä osin, ettei enää tarvinnut varata niin paljon suojia mukaan, ainoastaan varaside.
Seuraava raskauteni päättyi keskenmenoon ja kaavintaan. Sen jälkeen menkat alkoivat tasan 4 viikon päästä. Vuoto oli kestänyt yhtäjaksoisesti 2 kk, kun hakeuduin lääkäriin. Lääkäri vähätteli ongelmaani, vaikka hemoglobiini oli 111. Sain kuitenkin hormonit, joilla kierto tasaantui. Mutta menkat olivat senkin jälkeen painajaismaisen runsaat. Muutamat ekstarunsaatkin mahtuivat joukkoon.
Nyt olen nauttinut kolme vuotta ihanaa, lähes menkatonta elämää kera hormonikierukan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siedätte tuollaista? Eletään vuotta 2016, ei naisen tarvitse vuotaa kuin lahtisika joka kuukausi.
Itse kärsin 6 vuotta karmeista kuukautisista, sitten aloitin yhdistelmäpillerit, ja nykyään vuodan kolme päivää, ja selviä kahdella tamponilla/päivä. Tamponin kanssa käytän stringejä +pikkuhousunsuojaa.
Syömällä kaksi liuskaa putkeen voin skipata kuukautiset, jos ne eivät sovi suunnitelmiini.
Kaikille ne ei sovi
Vierailija kirjoitti:
Kiva että sinulle sopii hormonaalinen ehkäisy, mutta on hyvä ymmärtää, että kaikille se ei syystä tai toisesta ole hyvä. Esim.itse sain pillereistä käsittämättömiä ahdistus- ja itkukohtauksia keskellä työpäivää, ja kaikki seksihalut kuolivat myös täysin (tehokasta ehkäisyä toki!). 2 kuukautta sinnittelin, mutta sitten oli pakko jättää hormonit pois.
Kuukautiset nuo naisten intti. Siellä tyttöjen illoissa paisutellaan vuorotellen omia menkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Nää stringithän onkin tärkeä pointti.
No huh-huh kaikkia näitä tarinoita missä pitää vaippaa käyttää ja oksentelee/pyörtyy kivuista joka kuukausi... itse käytän ehkäisyrengasta ja skippaan kuukautisia kunnes alkaa väkisin tiputella, eli mulla on n. 4-5 kuukautiset vuodessa korkeintaan. Kannattaa kokeilla, siinä on kaikista vähiten hormoneita mistään hormonaalisista ehkäisyvalmisteista, ei aiheuta niin helposti sivuvaikutuksia. Kannattaa myös kokeilla hankkia jotain buranaa parempaa lääkettä...
Vierailija kirjoitti:
Joka kuukausi nykyään. Vuodan kuiviin ja olen aneeminen. Töissäkin pakko olla vauvan vaipat housuissa. Kuukuppi on vaan vitsi, täyttyy vartissa ja kerran oli koko kupin kokoinen hyytymä siellä. Invalidisoi mut joka kk reiluksi viikoksi ja sattuu. Esim. mitään urheiluharrastusta tai yhtään pidempää automatkaa tms en voi kuukautisten aikana ajatellakaan.
Apuja en julkiselta saa kun en suostu ottamaan kierukkaa.
Höh, pillerithän ne vähentää kuukautisten määrää. Hanki ihminen pillerit. Kivutkin voivat vähentyä. Kierukka ei vähennä kipujakaan. Mene gynelle, ei maksa niin paljon että et voisi kerran käydä. Jo keskussairaalan polimaksu on melkein sama kuin mitä jää yksityisen gynen maksuksi kelan korvauksen jälkeen. Sitten voit uusittaa reseptiä tk:ssa.
Vierailija kirjoitti:
No huh-huh kaikkia näitä tarinoita missä pitää vaippaa käyttää ja oksentelee/pyörtyy kivuista joka kuukausi... itse käytän ehkäisyrengasta ja skippaan kuukautisia kunnes alkaa väkisin tiputella, eli mulla on n. 4-5 kuukautiset vuodessa korkeintaan. Kannattaa kokeilla, siinä on kaikista vähiten hormoneita mistään hormonaalisista ehkäisyvalmisteista, ei aiheuta niin helposti sivuvaikutuksia. Kannattaa myös kokeilla hankkia jotain buranaa parempaa lääkettä...
Sano mikä tepsii kuukautiskipuihin paremmin kuin burana? Please.
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun noi ei kaikille sovi. Mulle ei käy mikään hormonaalinen ehkäisy; ei mikään pilleri eikä kierukkakaan. Näin ollen vuodan kuin lahtisika eikä sille voi yhtään mitään.
Mun noloin tapaus sattui parikymppisenä töissä. Oli pienehkö firma, parikymmentä työntekijää. Tauolla juoksin kiireellä vessaan, olen melko runsaasti valuva tapaus ja toki pönttö on aina reunoja myöten veressä. Olin siinä kiireessä unohtanut vetää ja meinasin vajota maan alle häpeästä, kun pomon vaimo tuli taukotilaan kailottamaan, että kuka on pyyhkinyt verisen perseensä ja jättänyt vetämättä?! En tietenkään myöntänyt, mittailin vain seiniä katseellani :D firmassa ei montaa naista ollut, joten hyvinkin olisin voinut jäädä kiinni. Saattoihan joku nähdäkin, kun tulin pois kopista, mutta ainakaan ei ilmiantanut nuorta kiireapulaista :)
Huh millasia menkkoja monilla täällä! itellä onneks on aina ollu sellaset et en todellakaan tiiä sillä sekunnilla kun ne alkaa et nyt ne alkaa vaan saatan huomata jossain vaiheessa vessassa käydessä ku pyyhin että ahaa paperissa verta. Tarviin vaa ohuen siteen ettei mee pikkareihin. Toka päivä on ehkä vähän runsaampi mut ei sillonkaa vuotamalla vuoda. En oo koskaa kokenu mitää klimppejä tai että veri valumalla valuis jalkovälistä. Onneks.
Onhan noita nyt sattunut joskus. Kerran kävi tuuri kun oli musta hame töissä ja alkoi sitten yllärinä vuoto kesken päivän. Vessaan pesulle, ja sain hameen läikänkin putsattua. Tuolin vaihdoin avokonttorissa vaivihkaa toiseen kun en kehdannut kesken päivän alkaa siivoilla sitä. Työpäivän jälkeen puunasin senkin.
Ei nolo, mutta kurjin muisto on silloin kun edellisestä kerrasta oli puoli vuotta (epäsäännölliset). Kun sitten vuoto alkoi, jouduin ottamaan saikkua, sillä istuin tuona päivänä pytyllä monta tuntia kun vuoto oli äärimmäisen runsasta. Poikaystävä haki vähän nihkeän oloisesti mulle kaupasta pinaattia, maksaa ja rautatabletteja. Olin menettänyt niin paljon verta, että olo oli kamala. Pyörrytti ja varmaan pyörryinkin jossain vaiheessa. Isot OB:t täyttyivät puolessa tunnissa (sitten kun pääsin pois sieltä wc;stä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun noi ei kaikille sovi. Mulle ei käy mikään hormonaalinen ehkäisy; ei mikään pilleri eikä kierukkakaan. Näin ollen vuodan kuin lahtisika eikä sille voi yhtään mitään.
Sama juttu, ei käy enää mitkään hormonit. Siedettävä vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano mikä tepsii kuukautiskipuihin paremmin kuin burana? Please.
Kannattaa kokeilla eri särkylääkkeitä. Vaikutusmekanismit ovat erilaisia. Sain lääkäriltä reseptin Naprokseeniin. Toimii paremmin kuin burana.
Enpä ole koskaan tajunnut, että voi tulla jotain klimppejäkin - hyi kamalaa. Itse onneksi vuodan hyvin vähän ja pillereillä siirrän niitä aina muutenkin, kun inhoan sitä vähääkin. Ja ei se oikein parisuhteelliselle sovi että seksi on poissa niin pitkiä aikoja kerralla.
Mun menkat on ihan hirveät. Maksisiteetkään ei suojaa ohivuodoilta eritoten öisin. Tamponeja en tykkää käyttää kun on kuivat limakalvot joten tyydyn siteisiin. Kivut ja turvotus on myös inhottavaa. Joka kerta kun menkat alkaa niin on semmonen EI TAAS- fiilis. Se vuoto on ekapäivinä runsasta.
Sotkin viimeksi poikaystäväni luona lakanan kuukautisvereeni. Ei yhtään helpota, kun hänkin kylläkin leikkimielisesti tokaisi että ootte te naiset ällöjä.
Vihaan kuukautisia.