Kauheimmat kuukautiskokemukset!
Kerätään ketjuun ällöjä ja erikoisia sattumia liittyen tähän naisena olemisen ihanuuteen, kuukautisiin!
Omat pahimmat kokemukset liittyvät menkkaripuliin. Kerran asioin työpaikan vessassa, hirveä vuoto ja ripuli yhdistettynä kauheisiin menkkakipuihin. Tyhjensin itseni oikein antaumuksella ja siinä vaiheessa kun pönttö oli täynnä verta, paskaa ja kusta, tajusin, että paperia on koko loossissa vain arkin verran jäljellä. Käsisuihkuakaan ei ollut. Kuuntelin, ettei vessassa vaan ollut ketään muita, vedin vessan ja käytetyllä siteellä alapään roiskeita peitellen kompuroin housut kintuissa toiseen koppiin.
Kommentit (351)
Kauppareissulla valkoinen hamonen päällä ja yllärimenkat. Kaveri sanoi, että kuule kun sun pitäis varmaan nyt mennä vessaan kun sun hameen koko takapuoli on.. noh.. punanen. Äkkiä vessaan, jonne kaveri toimitti tampakseja ja alerekistä ostamansa housut. Ai että hävettikö?!
Jälkivuoto olikin niim runsas että, meinasin vuotaa kuiviin. Lisää puna soluja ja leikkaussali valmius kun verta oli lähtenyt lähemmäs kaksi litraa.
En muista olenko tähän ketjuun jo laittanut kommentin miten itse sain avun aikoinaan kuukautiskipuihin joiden voima muutaman kerran sai minut tajuttomaksi.
Toisen keskenmenoni jälkeen kuukautiseni muuttuivat painajaismaisiksi, sekä kipujen että runsauden vuoksi. Söin yli 30 kiputablettia joka kerralla ja se taas aiheutti valtavat vatsavaivat. Lääkäri oli sitä mieltä että kohtu on poistettava. (Tätä ennen tutkittiin edrometriosin varalta ja söin myös ehkäisy-pillereitä).
Kuitenkin lopulta kävi niin että pääsin kohdunlimakalvojen poistoon laserilla. Helppo operaatio, ja se normalisoi kuukautiseni, pari päivää pientä vuotoa ja ei kipua. Jos lapset on jo tehty tätä toimenpidettä kannattaa lääkäriltä kysellä. limakalvot kyllä kasvavat takaisin, mutta esim itsellä, ehdin vaihdevuosiin ja vasta viimeinen vuosi joskus toi runsaitakin vuotoja, kipuja ei kuitenkaan samanlaisina kuin aijemmin.
Varmaan noloin tapaus oli opiskeluaikoina kouluni vessassa. Menkkaripuli olikin täällä jo mainittu ja naiset tiedätte mitä se on.... Kävin vessassa hoitamassa em. ''ongelmaa'' alta pois. Hoidin homman menin pesemään käsiä. Seuraava ihminen menee vessaan ja ensimmäinen mitä kuulen on kun hän vetää vessan........ Eli toisinsanoen kyllä, unohdin vetää vessan. Hävettää vieläkin. Se pönttö on näyttänyt siltä että sinne olisi räjähtänyt verinen mutakakku.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan noloin tapaus oli opiskeluaikoina kouluni vessassa. Menkkaripuli olikin täällä jo mainittu ja naiset tiedätte mitä se on.... Kävin vessassa hoitamassa em. ''ongelmaa'' alta pois. Hoidin homman menin pesemään käsiä. Seuraava ihminen menee vessaan ja ensimmäinen mitä kuulen on kun hän vetää vessan........ Eli toisinsanoen kyllä, unohdin vetää vessan. Hävettää vieläkin. Se pönttö on näyttänyt siltä että sinne olisi räjähtänyt verinen mutakakku.
Voi kamala :DDD En varmaan kehtaisi enää ikinä mennä töihin! Sympatiat sinulle siis.
Huhhuh, aivan karmeita stooreja. Pakko ihan ihmetellä, että kuuluuko tuo kipu ja kärjetön vuotaminen todella asiaan? Ja miten siihen ei ole vielä tänä herran vuonna kunnon hoitoa? Kaikki myötätuntoni teille, siskot!
Itselläni on ilmeisesti todella niukat ja täysin kivuttomat menkat, eikä yhtään varsinaisesti huonoa kokemusta niistä. Pystyn jopa harrastamaan seksiä ilman sotkua menkkojen aikana. Menkat eivät oikeastaan vaikuta elämääni millään merkittävällä tavalla. Minulla ei oikeasti ole aavistustakaan miltä menkkakivut tuntuvat, en ole koskaan vuotanut ohi tai saanut yllätysmenkkoja. Ainut ehkä hieman mieltäni painava asia on se, että en pystynyt nuorena kertomaan äidilleni menkoista, koska hävetti, eikä äidille muutenkaan voinut kertoa mitään. Ostin omilla rahoilla tamponit ja myöhemmin kuukupin (paras keksintö ikinä!)
Vaatikaa naiset kunnon hoitoa, ei tuollaisesta pitäisi voida kärsiä vuosikymmeniä! Nyrkkiä pöytään!
Vierailija kirjoitti:
Joka kuukausi nykyään. Vuodan kuiviin ja olen aneeminen. Töissäkin pakko olla vauvan vaipat housuissa. Kuukuppi on vaan vitsi, täyttyy vartissa ja kerran oli koko kupin kokoinen hyytymä siellä. Invalidisoi mut joka kk reiluksi viikoksi ja sattuu. Esim. mitään urheiluharrastusta tai yhtään pidempää automatkaa tms en voi kuukautisten aikana ajatellakaan.
Apuja en julkiselta saa kun en suostu ottamaan kierukkaa.
Ota se hormonikierukka jos vain ei ole mitään lääketieteellistä estettä. Oikeasti tiedän kaiken näissä asioissa kokeneena ota se. Ja jollei sekään auta niin on muitakin hoitoja - kohtuvaltimoiden embolisaatioa olisi yksi varteen otettava hoito. Kohdun poistoon älä suostu ellei ole kaikki muu ensin käyty läpi. Mutta ensisijaisesti suositan koita sitä kierukkaa, pliis.
Minäkin taistelin sitä vastaan aivan turhaan ja niin kauan että lopulta asiat pahenivat ja se oli jo myöhäistä. Ja vaadi selitystä/selvitystä mistä järjettömät vuodot johtuvat. Koska eri syist johtuvia vuotoja voidaan hoitaa eri tavalla. Ja jos ne sanoo että muuta hoitoa ei ole - älä usko.
Menkat alkoi baarissa, tungin reilusti vessapaperia housuihin. Tanssin hyvännäköisen miehen kanssa, kun huomasin hänen tuijottavan haarojani. Pullottivat kuin olisi ollut miesten vehkeet housuissa.... Nice....
Ei ihan menkkoihin, mutta menköön. Oli siis hame ja terveysside, nainen, joka käveli Kiasmalla ja likainen side, joka tipahti maahan... ja paljon porukkaa ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kamala :DDD En varmaan kehtaisi enää ikinä mennä töihin! Sympatiat sinulle siis.
Sanotaanko että aika kauan meni että liikuin kuin varjo aina kun näin tuon henkilön joka sinne vessaan tuli.. :D
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävin kokemus: tyttärelläni yöllä ollut 1,5 tunnin kipukohtaus ja aamulla sama. Soitin terveysasemalle, voiko saada kipupiikin tai jotain muuta apua, kun särkylääke ei auttanut tyrmääviin kipuihin.
Vastaus: kannattaa kokeilla lämpötyynyä. Ja liikunta voi myös auttaa.
Sillä hetkellä unohdin kaikki äitini neuvot hyvästä käytöksestä.
Tätä minäkin aina olen ihmetellyt: liikunta voi auttaa. Kenellä tulee mieleen lähteä tuskissaan juoksulenkille, pyöräilemään tai salille? Varsinkin jos alapää vuotaa kuin rankkasade..
Itse olen ala-asteella joutunut makaamaan vessan lattialla kipujen takia kesken tunnin, pyörtyillyt ja joutunut poistumaan kesken kevätjuhlien kotiin. Opettajat ja naapurien vanhemmat kuskanneet kotiin, ettei tarvitse kävellä.
Nykyään yli 30 vuotiaana synnyttäneenä vuodot ovat erittäin niukat, mutta ovulaation aikaan sattuu jopa istahtaa.
Se kun menkat oli viikon myöhässä ja pelkäsin kuollakseni raskautta. Muita karmivia menkka kokemuksia ei löydy :)
Haha tuo lisää luettavaa osio viestien välissä ''Onko Imodium paras keino pidättää ulostusta yö''
Kun makasin töissä sikiöasennossa toimistossa ja pomo sanoo, että mene kotiin jos olet noin kipeä, mutta en voinut liikkua edes lähteäkseni kotiin.
Siinä sitten makasin kunnes pahin meni ohi ja pystyin konttamaan muualle. Jätin pillerit pois joita olin syönyt juuri kipuun lähemmäs 20 vuotta tehdäkseni vauvan. Olipa kivaa. Edes Litalgin ei auttanut.
Joskus yläasteikäisenä en osannut huolehtia menkoistani yhtään. Mulla oli silloin tosi runsaat kuukautiset, mutta silti lähdin kouluun vain joku pieni side housuissa. Tietenkään se ei pitänyt vuotoa aisoissa, vaan sotkin verellä housuni ja monia tuoleja. Ja en edes uskaltanut lähteä kotiin kesken päivää, koska pelkäsin, että siitä tulisi jotain sanomista. Olin myös vähän kiusattu, joten pelkäsin, että kiusaajani ottaisivat minut nokkiinsa, jos lähtisin kesken kaiken kotiin jotain epämääräistä selitellen. Kaiken kruununa tässä oli vielä se, etten uskaltanut oikein käydä vessassakaan koulupäivän aikana, koska tiesin kiusaajien jotenkin puuttuvan siihenkin. Runsaisiin kuukautisiin kun yhdistää sen, ettei uskalla käydä vessassa, niin on tuli irti. Aikuisiällä olen säästynyt kuumottavilta kuukautismokilta, mutta tuolloin teini-ikäisenä oli tuskaa sitten senkin edestä.
Mulla on jostain syystä taipumusta runsaalle vuodolle. Joskus nuorempana sain aikaiseksi housuihin verilänttejä, ja tietysti niistä oppineena aloin käyttää violettia alwaysia ja tampoonia, ettei vain toistuisi. Normaalistihan täpät jäi pyllyn puolelle, mutta erään kerran kaupungilla oli vuoto ylittynyt etupuolelta sepaluksen kohdalta. Onneksi oli pitkä paita.. Ja tosiaan siteen/Tamppoonin saa vaihtaa kerran tuntiin, eikä loppua näy.
Kauheinta oli nuorena, jos oli joku poikaystävä kylässä ja menkat alkoikin aiemmin kuin normaalisti. Pieni yöpaituli ja stringit jalassa seiniä pitkin vessaan, eikä sekään voinut pelastaa teurastuksen näköisiltä jaloilta.
Myös tuo aiemmin mainittu menkkaveri-kusi-ripuli on tuttu. Ihmeellistä, miten täällä aaveella on oikeasti ihmisiä, kenellä on samoja tilanteita sattuneena. Ei masenna niin paljoa 😀
Mulla ei ole endoa tms. joten mitään ihan horroria ei ole sattunut, eli tavallisen ikäviä vaan. Tässäpä muutama:
-menkat alkoivat kun olin 12. Jouluaatto-yönä mummollassa ja lakana ja patja tietty veressä. Olin aivan nolo mutta onneksi äiti ja mummo olivat ymmärtäväisiä. Nämä oli kivuttomat ja kestivät 4 päivää joten kelasin että ehkei se nyt niin kamalaa ole. Väärässäpä olin.
-Yli 3-kymppiseksi asti menkat alkoivat aina hulahtamalla, jos ei ollut jotain sidettä (mieluiten isoa) valmiina housuissa niin varmasti meni läpi, lakana kuin Dexteristä. Valitettavasti menkat olivat myös huomattavan epäsäännölliset, kierto vaihteli 23-65 päivän välillä, varaudu siinä sitten. Pahimmillaan olen pitänyt 3 viikkoa turhaan maxisidettä menkkoa odotellessa. Vuoto kesti vähintään viikon, ja ekat päivät oli runsaita, muttei kuitenkaan ihan niagaraa kun pärjäsin kuitenkin muutaman tunnin samoilla siteillä. Ohivuotojen takia pidin päivisinkin maxisiteen lisäksi yhtä sidettä sen takana poikittain, ja yleensä pärjäsinkin kohtuu hyvin ja ohivuotoja ei hirveän usein sattunut. Yöt olikin sitten toinen juttu, ja silloin oli käytössä 3 maxisidettä: yksi edessä poikittain, yksi normaalisiti, yksi takana poikittain ja koko komeuden päälle vielä toiset alkkarit ja pyjamahousut. Jos huomasin että on tavallista pahempi vuoto, niin pyyhe sängyn suojaksi, näillä pärjäsin aika hyvin.
-ekojen menkkojen jälkeen tulivat kivut. Ekoina päivinä mitkään lääkkeet ei auttaneet jos niitä ei ottanut heti, eikä välttämättä silloinkaan. Jos sattuivat koulupäiviksi, niin todennäköisesti jouduin lähtemään kesken kotiin tai jäämään kotiin. Äiti onneksi ymmärsi ja hyväksyi poissaolot mukisematta. No, näkihän hän kun itkin täristen milloin vessan lattialla, milloin sängyssä ja siivoili niitä verisiä lakanoita. Joskus kun jouduin lähtemään kesken päivän koulusta bussi ei tullutkaan ja epätoivoisena lähdin kävelemään kotiin, matkaa 3 km eli ei mahdoton. Oikaisin metsän läpi mutta olo oli niin huono että jouduin istumaan kuusen alla melkein tunnin ennen kuin pystyin jatkamaan matkaa.
Nykyisin on onneksi vähän helpommat menkat (olen 37). Söin parikymppisenä 2 vuotta e-pillereitä, lopettamisen jälkeen yllätyksekseni kuukautiskierto oli tasaantunut välille 28-36 päivää, ja heittää tuosta enää harvoin. Löysin kuukupin, joten enää ei varan vuoksi tarvinnut kulkea side housuissa ennen menkkojen alkua ja pahat ohivuodot jäi historiaan. Raskauden jälkeen kivut helpottivat, ja nykyisin pysyn toimintakykyisenä silloinkin kun lääkkeet eivät toimi, joskus on jopa kivuttomia menkkoja (ihme!). Viime vuosina vuoto on myös muuttunut niin että alkaa "varoituksella" eli yksi päivä pientä tiputtelua, sitten vuodoton välipäivä ja sitten menkat. Vuodon määrä ylipäänsä on vähän vähentynyt, joten kuppia ei runsainakaan päivinä tarvitse montaa kertaa tyhjentää.
En muista onko tämä jo mainittu ketjussa, mutta joku oli laskenut että keskimäärin naiset viettävät vähintään 7 vuotta elämästään vuotaen verta. Se on aina hyvä luku heittää ilmoille jos joku vähättelee kuukautisten aiheuttamia vaivoja.
Tänään aamulla sain ihan kamalan 'kohtauksen' noista kuukautiskivuista. Vessassa olessani vääntäen ripulia yhtäkkiä kylmä hiki puski päälle, koko kroppa alko täristä ja naama muuttu vitivalkoseksi. Ei siinä, vetäsin pöntön ja kauheella kiireellä sohvalle maate, etten pyörtyis keskelle lattiaa. Silmissä aloin nähdä enimmäkseen valkoista, korvissa humisi inhottavasti ja oksetti. Kaiken kukkuraksi jouduin kärvistelemään aaltoilevista alavatsakivuista. Täytyy myöntää, että voivottelin ja itkin aika paljon. (:D) Tunti meni ennen kuin lääke alkoi vaikuttaa ja olin sen jälkeen taivaissa.
Onneks näitä ei mulle hirveesti tule. Kaksi vuotta sitten kävi samallalailla kuin tänään.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kärsitte runsaista, kivuliaista ja pitkistä kuukautisista: kokeilkaa minipillereitä, jos se vain on mahdollista. Itse sain niistä avun. Alkuun piti kärsiä kuukauden ajan tiputtelusta, mutta sen jälkeen kuukautiset katosivat käytännössä kokonaan. Oli pakko sanoa, että käytännössä, koska vähän aikaa sitten tuli vuotoa ensimmäistä kertaa lähes kymmeneen vuoteen, tosin se oli melko niukkaa ja kesti noin viikon. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti, kun ei tarvitse kärsiä helvetillisistä kivuista, valtavista vuodoista, anemiasta ja ylipäätään siitä tunteesta, että joutuu jatkuvasti pelkäämään ylivuotoa, vaikka olisi varustautunut imukykyisimmällä tamponilla ja yösiteellä.
Yläaste ja lukioikäisenä vuosin kuin seula ja sen myötä sattui niitä noloja tilanteita, kun veret hulahtivat yhtäkkiä läpi, vaikka oli varustautunut yösiteellä ja tampoonilla. Opin kuitenkin ottamaan varahousut kouluun mukaan, joten tarvittaessa pystyin käydä vaihtamassa, koska kotiin lähteminen ei ollut mahdollista sillä sinne oli matkaa 30 km. Toki paha anemia aiheutti tuolloin myös hankaluuksia, koska olin aivan järjettömän väsynyt, pyörtyilin ja kunto ei meinannut kestää edes portaiden nousemista.
Varsinkin, jos joku nuori lukee tätä; hae lääkäristä apua kuukautisiin, mikäli ne rajoittavat elämää jollain tavalla. Itse uskalsin hakea apua vasta aikuisena, kun asuin jo omillani.
Söin itse vuoden minipillereitä. Kuukautiset kyllä loppu melkein kokonaan, mutta parin kuukauden välein tuli ns. Kuukautiset. Kolme-kaksiviikkoa ihan minimaalista ruskeaavuotoa, eli valkovuotoa jossa hiukan verta. Eikä se ole se pahin, vaan se että se haisi järkyttävälle. Vaikka alapään pesi pari kertaa päivässä, tuntui aina että haju tulee läpi. Ja minipillerit pistivät pääni sekaisin. Mielialavaihtelut eivät tasoittuneet missään vaiheessa koko vuoden aikana
Kuukuppi tipahti pönttööb ollessaan täysi. Ajattelin, että no ei mitään ja siivosin lattian kun sinne meni verta. Tarkistin muka huolella seinät ja kaikki.. Olin kotona siis ja mulla oli säätö kylässä. Noh, tämä ukko meni sitten vessaan ja kutsui mut paikalle. En ollut älynnyt, että olis pitänyt pöntön renkaan altakin katsoa. Verta oli aivan järkyttävästi ja mies kysyi, että mitä hittoa.. Jotain sopersin, että ei ole minun jäljiltä ja kauankohan se on ollut siellä, varmaan kämppiksellä käynyt vahinko. Mies tiesi, että mulla on menkat ja ei varmasti uskonut selitystä.. Menin jotenkin niin paniikkiin, että sanat "kämppiksen jäljet" vaan tulivat suustani :(