Miehen teini, hermot menee
Teini on meillä lomalla, ollaan nyt kahdestaan kotona kun mies on työmatkalla. Teini vaan makaa puhelin kädessä joko sängyssä tai sohvalla, edes viikonloppuna ei voinut mennä ulos makaamaan. Likaiset astiat jää pitkin taloa, ruuat jää pöytään pilaantumaan. Pyyntöihin ja kehotukseen teini vaan mutisee, ja käskyihin hän vain tuhahtaa ettei minua tarvitse totella. Siitä kyllä valitetaan, etten kanna kotiin jotain tiettyä ruokaa. Itsepä jätti maitopurkin koko päiväksi pöytään pilaantumaan, leivän kuivumaan ym.
Ei vaan jaksa enää. Jos mies ei saa kakaraansa kuriin, niin keksikööt vanhemmat jonkun muun majoituspaikan. Minä EN enää siedä tätä jatkossa.
Kommentit (86)
Ärsyttääkö ap:ta siis, että teini lomailee rennosti ja häiritsee olemassaolollaan ap:n kallisarvoista vapaa-aikaa. Ruuat pitää laittaa takaisin jääkaappiin, mutta jos tämä on se ainoa todellinen ongelma teinin kanssa, niin hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä miten ap:sta yritetään leipoa tarinan pahista. Samaan aikaan kun lapsen omat vanhemmat seikkailevat kuka missäkin, ap:n pitäisi kasvattaa vierasta teiniä ilman auktoriteettia. Joo, teinistä varmasti tuntuu pahalta, mutta kyllä se ongelma on niissä teinin omissa vanhemmissa, joita ei teininsä kasvatus kiinnosta. Jotkut vielä kehtaavat sanoa ap:lle "muuta pois", vaikka siinä tapauksessa teinillä ei olisi yhtään aikuista saman katon alla. Miksei teini sitten jäänyt äitinsä kotiin vaan piti mennä isälleen, vaikka isäkään ei ole kotona?
En yritä leipoa kenestäkään mitään pahista. Ap on tällä hetkellä ainoa läsnäoleva aikuinen. Eikä hänellä ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää puhua lapselle niin, että hän myös kuuntelee. Ihan ystävällisesti kysymällä voisiko hän hetkeksi laittaa sen puhelin ja jutella hänen kanssaan missä nyt mennään ja jos tämä ei auta niin soittaa isälle, että tämä edes yrittää vaikuttaa tyttäreensä. Tilannetta ei nyt pääse karkuu niin pitää edes yrittää ratkaista niitä ongelmia.
Onko ap edes ehdottanut esim. shoppailu reissua isän piikkiin jossa pääsee puolueettomalla maaperällä ja voisi olla helpompi jutella. Kyllä aikuisen pitäisi käsittää, että lapsi on vähän hukassa eikä tuota pahuuttaan teen.
Vierailija kirjoitti:
Syöt itse töissä. Et osta ruokaa kotiin. Annat teinille joka pv 10 e ruokarahaa, sano että hankkii omat ruuat koska sun hankkimat jää pöydälle pilaantumaan.
Et siivoa teinin jälkiä, isä siivoo kun tulee.
Ensin pitää tietenkin tehdä säännöt selviksi ennen kun ruvetaan rankaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän on sanonut, kun olette asiasta puhuneet?
Jos pyydän, niin mutisee että joojoo ja kohta. Jos käsken, niin "ei mun tarvi sua totella". Toiseen käskyyn saattaa tulla jo haistattelujakin.
Olisiko teille muka ok, että oma teininne eläisi kuin pellossa? Tiedän sen tasan tarkkaan, että ainakaan isän kotona olessa teini ei kehtaa käyttäytyä noin.
Ihan samanlaista menoa on meillä, vaikka kyseessä on oma lapsi. Isän läsnäolo ei vaikuta tilanteeseen mitenkään. Keskusteluista ei ole mitään apua. Käskyttämällä saa aikaan vain huutoa ja riehumista sekä itselleen uupuneen ja tympääntyneen olon.
Murrosiän tultua lapsessa tapahtui regressio. Aiemmin hän kyllä osasi pitää huoneensa jotakuinkin järjestyksessä ja nostaa takaisin jääkaappiin käyttämänsä tuotteet. Likapyykitkin hän vei - välillä jopa kehottamatta! - pesukoriin. Kaikki tämä on nyt historiaa.
Kertokaapas nyt kaikki te niin tietävät ja taitavat, miten murrosikäinen laitetaan kuriin. Siitä olisi kiitollinen niin tämän keskustelun aloittaja kuin minä ja sadat muut tavallisen murkkuikäisen huoltajat. On niin kiva kuulla teidän fiksuja ideoita.
Miksi äitipuoli on teinin kanssa, jos lapsen isä ei ole kotona? Itse en suostuisi tuollaiseen ikinä. Muutoinkin teinin kuuluisi olla kesätöissä, eikä sohvalla makoilemassa? Ainakin tuttavapiirini kaikki teini-ikäiset lapset ovat kesätöissä!Töitä löytyy jos ei ole liian kranttu/laiska.
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitipuoli on teinin kanssa, jos lapsen isä ei ole kotona? Itse en suostuisi tuollaiseen ikinä. Muutoinkin teinin kuuluisi olla kesätöissä, eikä sohvalla makoilemassa? Ainakin tuttavapiirini kaikki teini-ikäiset lapset ovat kesätöissä!Töitä löytyy jos ei ole liian kranttu/laiska.
Ehkä on ollut jo töissä? Teini-ikäiset ovat harvoin töissä koko kesää, yleensä vain kaksi viikkoa. Ja vaikka ei olisikaan kranttu tai laiska ei välttämättä saa tuota paria viikkoakaan.
Samaa mieltä. Ei ruokaa jääkaappiin, isä antakoon ruokarahan. En siivoaisi, en kävisi kaupassa. Isä hoitakoon homman niin pieni vaivannäkö saattaa pistää ajattelemaan. Itse vitkuttelisin töiden jälkeen kaupungilla, söisin ja joisin hyvin ennen kotiinmenoa. Mukava tavata ystäviäkin pitkästä aikaa, shoppailla, käydä kirjastossa. Jos hermo on kireellä niin öh työmatka ja hotellissa pari yötä.
Kuulostaa itse asiassa pieneltä lomalta jos osaa olla itsekäs.
Anna niitten ruokien olla siinä pöydällä äläkä osta lisää. Syökööt,teini sitten pöydällä olevia vanhoja sapuskoja pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole nyt teini, vaan se, että sinä et saa teiniä kuriin. Jos kerran isänsä kanssa ei ole vastaavia ongelmia, niin lähtisin nyt ensin miettimään mitä itse voisit tehdä toisin. Kuulostaa nimittäin joko auktoriteetin testaamiselta tai vihoittelulta, jos normaalisti tottelevainen teini muuttuu tottelemattomaksi.
Niin tai teini aistii näissä vitun uusperheissä, että kukaan ei halua häntä. Äiti luuhaa uuden äijän kanssa ja äijä matkailee ja uusi horo yrittää komennella ja leikkiä newbie-äitiä. Hommatkaa sille teinille oma kämppä, maksakaa puoliksi ja antakaa sen olla rauhassa siellä ilman keski-iän seksisekoiluitanne.
Just näin. Tuohan se on se erolapsen fiilis. Harmi, että monet eroavat ja uusiin suhteisiin hakeutuvat eivät tätä tajua, eivät ymmärrä mitä koko elämän kestävä hylkäämiskokemus tekee lapselle.
Teini on koditon. Hänellä ei ole perhettä. Äiti on missä lie ja hänet on pakotettu iskälle, mutta iskääpä ei edes kiinnosta olla kotona vaan hänet on sitten dumpattu iskän uuden hoidon seuraan.
Aloittaja, sinä iskän uutena hoitona et ole teinille mitään. Et edusta mitään positiivista vaan ihan päinvastoin, teini mitä todennäköisimmin toivoisi sinun häviävän maan päältä.
Olisi tosiaan paras jos teini pääsisi omilleen, saisi sen oman reviirin, jolla eivät vieraat ihmiset (äidin ja iskän uudet) tunkeudu. Saisi edes vähän itsemääräämisoikeutta. Teini muodostaa omia rajojaan ja on ahdistavaa ja traumatisoivaa, että ventovieraat ihmiset näitä toistuvasti rikkovat. Missään ei tosiaan ole kotia, jossa saisi rentoutua, olla rauhassa. Kuvittele itse, että joutuisit asumaan samoissa tiloissa syvästi inhoamasi ihmisen kanssa ja tämä ihminen ei edes jättäisi sinua rauhaan vaan härkkisi ja tökkisi ja vinoilisi ja jos yhtään pistät vastaan niin tämä inhoamasi ihminen painelee mustamaalaamaan sinua niille tärkeille ihmisille. Ihan kamala tilanne.
Erittäin hyvin kirjoitettu!!
Voi vittu. Se on ihan sama miten teini inhoaa elämäänsä ja ihmisiä ympärillään, se on kasvuvaihe ja menee ohi, niin meni itselläkin. Eroja tapahtuu, sekin on vain hyväksyttävä.
Huonoja käytöstapoja ja ruuan haaskaamista sen sijaan ei pidä hyväksyä. Paapomalla huonoja tapoja kun teini on niin "traumatisoitunut" annetaan vain huonot lähtökohdat elämään ja työelämään.
Harmi että teillä on tuollaista. Meillä ainakin miehen teini viihtyy hyvin ja on tervetullut meille vaikka isänsä on matkalla.
Ehkä teillä teini huomaa ettei ole tervetullut? Ei muakaan paljon huvittaisi siivoilla jälkiä kun saa seurakseen isän nalkuttavan akan joka ei edes pidä minusta.
En ymmärrä lainkaan, miten kotitalouden aikuiset suostuvat tuollaiseen "ei mun tartte sua totella, et sä ole mun äiti"-touhuun.
Kun lapsi, kenen tahansa, minkä ikäinen tahansa, asuu yhteisessä kotitaloudessa, siellä mennään ja eletään kotitalouden sääntöjen mukaan. Siivotaan jäljet, osallistutaan kotitöihin. Siinä on oikeus ja vastuu kaikilla aikuisilla ohjata.
Kuvittele, että lapsen serkku tai hyvä, tuttu kaveri on viettämässä lomaviikkoa teillä. Pitempää aikaa siis, ei vain hetkeä kylässä. Missä asioissa asettaisit rajoja ja edellyttäisit osallistumista? Ihan niissä samoissa voit sitä puolisonkin lasta ohjata. Ja toisaalta, mihin et puuttuisi serkun kohdalla, ne ehkä sitten kuuluvat vanhemmille tässäkin.
Eri asia sitten on, jos ette yhdessä elämisen pelisäännöistä pääse yhteisymmärrykseen edes puolisoiden kesken, mutta se on toinen tarina.
Miten te voitte sanoa että ap:n ei pitäisi huolehtia teinistä jos isä ei ole paikalla?? Ap otti miehen jolla on lapsi, toki silloin hänkin on omalta osaltaan vastuussa.. Ihan uskomatonta ajatella muuta.
Mulla on teinipoika, todella vaikeassa iässä. Miehensä ei ole hänen isänsä. Teini on joka toinen viikonloppu isällään, mutta on kausia jolloin ei halua sinne mennä. En voi edes kuvitella, että mieheni sanoisi näissä tilanteissa että pakko mennä isälleen, ei hän ole lapseni vahti, vaikka mulla olisi sovittuna jotain menoja, vaikkapa kavereiden kanssa rilluttelua tai töitä.
Toki jos sekä mulla että miehelläni on menoa koko viikonlopun, silloin minä perun. Vaikka molemmat ollaan hänestä arjessa vastuussa, minä biologian vuoksi kuitenkin viimekädessä otan vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Miten te voitte sanoa että ap:n ei pitäisi huolehtia teinistä jos isä ei ole paikalla?? Ap otti miehen jolla on lapsi, toki silloin hänkin on omalta osaltaan vastuussa.. Ihan uskomatonta ajatella muuta.
Mulla on teinipoika, todella vaikeassa iässä. Miehensä ei ole hänen isänsä. Teini on joka toinen viikonloppu isällään, mutta on kausia jolloin ei halua sinne mennä. En voi edes kuvitella, että mieheni sanoisi näissä tilanteissa että pakko mennä isälleen, ei hän ole lapseni vahti, vaikka mulla olisi sovittuna jotain menoja, vaikkapa kavereiden kanssa rilluttelua tai töitä.
Toki jos sekä mulla että miehelläni on menoa koko viikonlopun, silloin minä perun. Vaikka molemmat ollaan hänestä arjessa vastuussa, minä biologian vuoksi kuitenkin viimekädessä otan vastuun.
Sinä et rilluttele ja teinistä on vastuussa äiti ja isä. Niin se menee.
Että te osaatte olla kamalia ihmisiä. Teini-ikäisillä on murrosikä, ja murrosikäiset nyt vaan sattuvat olemaan huolimattomia, itseensä käpertyneitä, omahyväisiä besserwissereitä. Murrosikä ja siihen liittyvä kuohunta ei ole nuoren oma valinta. Hormonaalinen muutos vaikuttaa käytökseenkin. Raivostuttavan kuorensa sisällä on kasvuvaiheessa oleva herkkä ihminen, joka reagoi satunnaisesti ulkoapäin tuleviin ärsykkeisiin. Hän saattaa saada hepuleja siitä, miten eläimiä kohdellaan huonosti, mutta ei ollenkaan tajua, miten itse kohtelee muita huonosti. Tämä liittyy kehitysvaiheeseen, jolle nuori ei itse voi mitään.
Ja ihan oikeasti, ei nuorta voi jättää ilman ruokaa, vaikka hän olisi minkälainen pissapää. Teini on kahta viimeistä vuottaan lukuun ottamatta alaikäinen, josta huolehtiminen kuuluu aikuiselle.
Ymmärrän toki ap:n turhautumisen mutta hän on aikuinen, jonka täytyy käyttäytyä aikuisen tavoin. "Syököön sitten kuivettuneita/pilaantuneita ruokia" -asenne ei ole aikuisen käyttäytymistä.
Ehdottaisin asenteenmuutosta. Ei kannata odottaa teiniltä aikuismaista käytöstä. Ei kannata raivostua, kun teini toimii ikä- ja kehitysvaiheensa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia teinit ovat. Ovat sitten omia tai vieraita. Vaatii välillä vähän kekseliäisyyttä tulla toimeen, mutta
kyllä se siitä lähtee sujumaan kunhan ei ala itse toiseksi teiniksi :)
Juuri näin. Teinillä on kesäloma. Tuskin teinikään on ihastunut tilanteeseen jossa joutuu sinun kanssasi muutaman päivän viettämään kahdestaan, mutta jos äiti on lomamatkalla uuden miehen kanssa ja isä työreissulla, minkäs teet. Ajattelepa asiaa teinin kannalta, varmaan mukavaa tuntea pistävät silmäsi selässä koko ajan, varmasti vaistoaa ette hänestä pidä. Ei kovin mukava tilanne. Meillä kaksi teiniä minulla uusi kumppani. Hän on ottanut hyvin rauhallisen linjauksen teinien suhteen: antaa tehdä mitä haluavat (järkevissä rajoissa mutta koskaan ei ole ensimmäisenä käskyttämässä), kyselee kiinnostuneena asioista silloin kun teinit haluavat puhua. Ja ovat jonkun kerran työreissujeni aikan joutuneet pärjäämään yhdessä, oikein hyvin on mennyt kun molemmat joustaa ja on kohteliaita. Ainakaan meillä mies ei käskytä teinejä - tuli kuvaan vasta kun nämä olivat jo 16+, turha siinä vaiheessa on mitään isäpuolta ruveta leikkimään, ovat tutustuneet rauhassa. Miehellä on omat lapset jo aikuiset, se selittää tuota teiniymmärrystä. Ap:lla ei taida omia lapsia olla?
Itse kyllä neuvoisin teiniä kuinka meillä käyttäydytään. Jos ei välittäisi soittaisin isälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et rilluttele ja teinistä on vastuussa äiti ja isä. Niin se menee.
Kyllä meillä on jaettu ihan koko perhe-elämä. Rahat, lainat, käytännön asiat, lasten kasvatus. Jos en pitäisi miestäni täysivaltaisena kasvattajana ja vastuunottajana, hän loukkaantuisi. Viimeksi oli juuri tilanne että oli menossa luokkakokoukseen ja kaverille yöksi, olin jo autoon lähdössä kun teini soitti isältään että siellä riidellään, voitaisiinko tulla hakemaan kotiin. Mieheni usutti minut juhlimaan hyvillä mielin, käski vaan hakea pojan kotiin ja hän huolehtii nuoresta, ei puhettakaan että ei olisi ottanut poikaa kotiin tai että minä en olisi mennyt. Se on perhe-elämää, miltä nuorestakin tuntuisi asua kodissa jossa toista aikuista ei kiinnosta hänen elämänsä ollenkaan?
No sun huusholli ja sua totellaan. Sukulaisuudella ole mitään väliä. Sano teinille, että korjaa tapansa ja jos meno ei miellytä, kerää kamppeensa ja häipyy. Ilmoita sama myös isälleen ja äidilleen, jos sellainen on olemassa.
Syöt itse töissä. Et osta ruokaa kotiin. Annat teinille joka pv 10 e ruokarahaa, sano että hankkii omat ruuat koska sun hankkimat jää pöydälle pilaantumaan.
Et siivoa teinin jälkiä, isä siivoo kun tulee.