Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen teini, hermot menee

Vierailija
12.07.2016 |

Teini on meillä lomalla, ollaan nyt kahdestaan kotona kun mies on työmatkalla. Teini vaan makaa puhelin kädessä joko sängyssä tai sohvalla, edes viikonloppuna ei voinut mennä ulos makaamaan. Likaiset astiat jää pitkin taloa, ruuat jää pöytään pilaantumaan. Pyyntöihin ja kehotukseen teini vaan mutisee, ja käskyihin hän vain tuhahtaa ettei minua tarvitse totella. Siitä kyllä valitetaan, etten kanna kotiin jotain tiettyä ruokaa. Itsepä jätti maitopurkin koko päiväksi pöytään pilaantumaan, leivän kuivumaan ym.

Ei vaan jaksa enää. Jos mies ei saa kakaraansa kuriin, niin keksikööt vanhemmat jonkun muun majoituspaikan. Minä EN enää siedä tätä jatkossa.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n viestistä päätellen miehellä on kotona kaksi teiniä. Kasva aikuiseksi ensin itse ja vaadi sen jälkeen sitä muilta, tosin älä ennen aikojaan lapselta. Lainaa kirjastosta teini-ikää käsitteleviä opuksia ja pohdi, miten voisit omalta osaltasi toimia toisin. Ilmapiiri talossanne on selvästi tulehtunut ja pahennat sitä tuolla marttyyriasenteellasi. Ehkä sinun olisi viisainta mennä sinne ulos, eikä lapsen? Sääliksi käy sitä lasta.:(

Lainaa mahdollisimman paksu ja pamauta teiniä päähän. Sillai siitä saa parhaimman hyödyn.

Vierailija
82/86 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän on sanonut, kun olette asiasta puhuneet?

Jos pyydän, niin mutisee että joojoo ja kohta. Jos käsken, niin "ei mun tarvi sua totella". Toiseen käskyyn saattaa tulla jo haistattelujakin.

Olisiko teille muka ok, että oma teininne eläisi kuin pellossa? Tiedän sen tasan tarkkaan, että ainakaan isän kotona olessa teini ei kehtaa käyttäytyä noin.

Ihan samanlaista menoa on meillä, vaikka kyseessä on oma lapsi. Isän läsnäolo ei vaikuta tilanteeseen mitenkään. Keskusteluista ei ole mitään apua. Käskyttämällä saa aikaan vain huutoa ja riehumista sekä itselleen uupuneen ja tympääntyneen olon.

Murrosiän tultua lapsessa tapahtui regressio. Aiemmin hän kyllä osasi pitää huoneensa jotakuinkin järjestyksessä ja nostaa takaisin jääkaappiin käyttämänsä tuotteet. Likapyykitkin hän vei - välillä jopa kehottamatta! - pesukoriin. Kaikki tämä on nyt historiaa.

Kertokaapas nyt kaikki te niin tietävät ja taitavat, miten murrosikäinen laitetaan kuriin. Siitä olisi kiitollinen niin tämän keskustelun aloittaja kuin minä ja sadat muut tavallisen murkkuikäisen huoltajat. On niin kiva kuulla teidän fiksuja ideoita.

Murrkua siedetään ja säilytetään keskusteluyhteys. Jos tuntuu hankalalta, ajattelee, että tyttö/poika on hetkeksi mennyt hukkaan hormonipilveen, mutta palaa sieltä kyllä takaisin kun vanhempi jaksaa olla kärsivällinen. Minulla oli periaatteena itselleni noiden kahden jo nuoren aikuisen kanssa, että suuttua saan, mutta aina pitää olla selvä kumpi riitelevistä ihmisistä on teini ja kumpi aikuinen. Meillä tuo toimi, alkaa olla myrskyt ohi ja ne rakkaat, kivat ihmiset takaisin, molemmat itsenäistymässä. Mulla auttoi ulospäin hankalamman tapauksen kanssa vertaistuki: meitä oli useampia kaverisakin äitejä jotka kerrankin kiertelemättä kerrottiin vaikeuksista, tuettiin ja naurettiin yhdessä. Ei tarvinnut teinillekään liikaa vuodattaa pahaa mieltään. Ja kannattaa muistaa, että ne hiljaiset, "helpot" teinit saattaa olla niitä oikeasti enemmän ongelmissaolevia, meilläkin toisella, sillä kiltillä oli masennus, ja kun on kuunnellut hänenkin kavereittensa kohtaloja, osalla nuo teini-iän ongelmat voi johtaa hyvinkin pitkiin ongelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sun huusholli ja sua totellaan. Sukulaisuudella ole mitään väliä. Sano teinille, että korjaa tapansa ja jos meno ei miellytä, kerää kamppeensa ja häipyy. Ilmoita sama myös isälleen ja äidilleen, jos sellainen on olemassa.   

Huh, tällä tyylillähän Suomessa on kautta aikain vanhemmuutta harjoitettu, luulin jo hävinneen. Toivottavasti nämä ihmiset ovat niitä veloja.

Vierailija
84/86 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat ihmiset kuvittelevat, että kuria kakarat vaan tarvitsee. Itse kyllä osaisivat pistää tottelemattomat tenavat kuin teinitkin ojennukseen ja on se kumma millaisia nyhveröitä nykyajan vanhemmat on. Ei ruokaa, pelit pois, heitetään ne kauhukakarat pihalle niin johan oppivat.

Ymmärtäkää hyvät kanssa-aikuiset, että lapsetkin ovat ihmisiä. Ihmeen pitkälle pääsee kun heitä myös kohtelee kuin ihmisiä, myös teinejä!

Vierailija
85/86 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun mielestäni ihmisten tulee laittaa jääkaappitavarat jääkaappiin ruokailunsa jälkeen. Miten teinillä olisi tässä suhteessa erioikeus? Perustele.

Vierailija
86/86 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin kaappiin kaurapuuroa ja söisin ulkona. Tai kävisin töiden jälkeen kaupassa ja tekisin tasan itselleni ruuat.

Ja kun teini vikisisi ruuasta, niin toteaisin, että makoilu ei kuluta energiaa ja ruokaa vastaan on ymmärrettävä pelisäännöt. Yksi pelisäännöistä olisi ne pirun ruokien laittaminen takaisin kylmään. Jos teini ei halua totella, niin minun ruokkimisvastuu loppui siihen, ei ole minun lapsukaiseni.

Ja ilmottaisin tästä kylmänviileästi myös miehelle, että ongelmia on talossa ja ratkaisuni on tämä. Jos isä päättää laittaa lapselleen rahaa ruokaan, niin ongelma ratkaistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi