Lastenvalvojasta ok, että 6kk vauva isällään 2yötä putkeen, mitä tehdä?
En löytänyt aiemmin aloittamaani keskustelua, jossa kyselin onko minun suostuttava siihen, että sillon 5kk vauva (nyt siis 6kk ikäinen) olisi isällään joka toinen viikonloppu kaksi yötä putkeen ja sen lisäksi 1-2 arki-iltana muutaman tunnin. Tämä oli miehen ehdotus, joka oli lastenvalvojan mielestä tuollon ekalla tapaamisella ok ja kun minä en ollut tähän suostuvainen niin varattiin uusi aika ja kun nyt taas käytiin niin lastenvalvoja edelleen sitä mieltä, että se pari yötä putkeen on ihan ok. Tällä kertaa vauva oli mukana tuolla tapaamisessa (tätä joku ehdotti edellisessä ketjussa), mutta tästä huolimatta lastenvalvojan mielestä vauva voi olla isällä sen pari yötä putkeen.
Sain paljon neuvoja, miten yrittää saada mies ymmärtämään, ettei hänen ehdotuksensa ole näin pienelle toimiva. Kokeilin neuvoja toteuttaa myös käytännössä, mutta miehen pää ei vaan käänny vaan hän haluaa sen kaks yötä putkeen eikä niin, että vauva olis joka viikonloppu yhden yön hänellä ja lisäks ne arkitapaamiset.
Täällä on vaan yks lastenvalvoja eli toisen mielipiteen kysyminen ei ole mahdollista. Mies on nyt tämän "väliajan", kun varsinaista sopimusta ei ole niin nähnyt vauvaa kolme kertaa arkipäivinä aina muutaman tunnin kerrallaan ja viikonlopulla on pitänyt vauvaa koko päivän, mutta yöksi on tuonut kotiin. Muutaman kerran on jäänyt kyllä meille yöksi ja hoitanut vauvan yöheräilyt ja mä oon saanut nukkua. Ei jostain syystä ole halunnut ottaa vauvaa edes siksi yhdeksi yöksi luokseen, kun ei ole saanut tahtoaan läpi, että vauva olisi hänellä kaksi yötä putkeen.
Niin ja minä oon siis ollut vauvan pääasiallinen huoltaja alusta saakka, osin jo siksi, että mies on käynyt töissä. Sillon, kun vielä oltiin yhdessä ja mies hoiti kerran viikossa vauvan kanssa yöheräilyt, että mä sain nukkua niin aina seuraavana päivänä sai kuulla, että miten miestä väsyttää jne. Tämän takia vähän ihmetyttää, että miksi se on nyt niin äärettömän tärkeää, että vauvan pitäisi näin pienestä asti olla se kaks yötä putkeen isällään. Olen sanonut miehelle myös, että lapsen ollessa isompi voidaan siirtyä hänen ehdottamaansa, mutta nyt se ei ole millään muotoa vauvan etu.
Kommentit (252)
Josefina kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä? Olet siis riistämässä lapsen isältä oikeuden viettää vauvan kanssa aikaa??
Kyse on kuitenkin 6kk vanhasta vauvasta! Vauvalla on oltava ensisijainen hoitaja, joka on siinä (ehkä muutamaa tuntia lukuunottamatta). Se ensisijainen hoitaja voi olla äiti tai isä. Äiti on yleensä mm. imettämisen ja hormonitoiminnan vuoksi se ensisijainen hoitaja noin pienelle vauvalle. Isä on varmasti tervetullut äidin luokse niin usein kuin haluaa ja kunhan vauva kasvaa, niin sitten yöksi isälleen.
Tässä ajatellaan tasan sen äidin etuja ja tunteita eikä pätkääkään itse vauvan - puhumattakaan isän. Jos äidillä TODELLA olisi motivaatio ja halu vahvistaa isäsuhdetta, niin äiti näkisi kaiken mahdollisen vaivan sen eteen, että vauva saisi viettää aikaa isänsä kanssa ja tuntea olonsa turvalliseksi ja läheiseksi myös isän vuorolla.
Meillä ainakin on vauva tasan yhtä paljon ollut isän kuin mun kanssani. Mikä ihmeen sairas sääntö tuo on, että se on joko isä TAI äiti? ihme vauvan omimista äitien puolelta.
Johan tässä ap on sanonut, että isä saa nähdä lasta vaikka kuinka paljon. Voi tulla käymään äidin luona ja jäädä yöksikin välilllä. Saisi olla myös yhden yön joka toinen viikko isällä ja arkisin välillä muutaman tunnin. Tässä nyt riidellään siitä saako olla yhden vai kaksi yötä isällä. Isä ei kumminkaan tule olemaan ihan yhtä paljon mukana lapsen kasvatuksessa kuin äiti, vaikka saisikin kaksi yötä. He ovat eronneet, ja vauvaa ei oikein viitsi viedä paikasta toiseen vähän väliä. Ja tämän hän on saanut itse aikaan pettämällä useita kertoja ja olemalla itse vauvasta erossa useita viikkoja. Jos tämä ap:n selvitys on siis tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi kauhistus onko lapsi tosiaan noin riippuvainen äidistä? Huhhuh onneks en hanki ikinä pentuja, kuulostaa hullulta :D
Hieno päätös sinulta. Älä vaan hankikaan!
Hieno päätös olisi keneltä tahansa.
-eri
Jos lapsi on toisen vanhemman luona enemmän täytyy tietenkin aikaa sen toisen luona lisätä, ei vähentää! Miten urpoja ihmiset voivat olla? Lapselle kuuluu molemmat vanhemmat tasapuolisesti, eikä niin että enemmän saava saa vielä enemmän.
6kk ikäinen vauva ei voi olla erossa äidistä vielä kahta vuorokautta. Tän on pakko olla provo. Myös lastensuojelussa järki -ihmiset töissä. Tää lastensuojelun työntekijä Porvoosta..lopetetaan tää ketju tähän. Keskustelu ei etene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin pari sivua lukematta niin en tiedä onko tätä jo toitotettu, mutta mikä äiti-viha täällä on?
Äiti ei ole jumala ja tärkein ihminen vauvalle. Ei tietenkään. Ensisijainen hoitaja on se tärkein vauvalle. Jos se sattuu olemaan äiti tässä ap:n perheessä niin voi voi. Siinä on turha sitten inistä kuinka isällä on oikeus saada vauva 2 vuorokaudeksi ilman äitiä. Minusta kenelläkään ei ole oikeutta tuottaa tuskaa noin herkässä iässä olevalle VAUVALLE.Ja ei, en ole yh enkä ole riistänyt lapseltani isäsuhdetta. En todellakaan. Minulla kun on niin ihana mies että hän on luonut itse todella vahvan siteen vauvaan alusta asti. Toki minulla on vielä vahvempi side lapseen koska melkein vuoden olin kotona häntä hoitamassa, mutta silloinkin isä sai ottaa vastuuta vauvasta ihan kahdestaan ilman mitään ongelmia. Olen sitä mieltä että meidän lapsi kokee meidät molemmat lähes yhtä ensisijaisiksi vanhemmiksi. Mutta kaksi yötä 6kk ikäisenä olisi ollut meidän hyvällä kiintymys-suhteellakin liikaa. Vaikka kuinka isi oli tuossa iässä myös tärkeä ja heillä oli läheiset välit niin silti minusta kaksi yötä olisi ollut liian stressaavaa vauvalle. Voisin kuvitella että kaksi yötä olisi voinut mennä ihan hyvin jos erossa olo tapahtuisi tutussa ympäristössä, eli vauvan kotona. Mutta semmoiseen olisin suostunut vain hätätapauksessa.
Ap, jos mikään muu ei auta niin voithan ehdottaa että yöt ei olisi peräkkäin vaan vaikka keskiviikko ja lauantai. Vaikea kyllä uskoa että lastenvalvoja olisi lopullisesti tuota mieltä.
Mitä tuskaa??! Ei näköjään mikään määrä faktaa saa näitä inisijöitä uskomaan. Onneksi on lasu, joka pitää myös lasten ja isien oikeuksien puolta. Yh äitit ovat saaneet jyrätä jo liian pitkään, siksi lapset ovat nykyään niin sekaisin
Sitä tuskaa ja ahdistusta mitä noin pieni ihmisenalku kokee kun se joutuu olla erossa liian pitkään henkilöstä joka on yleensä lähes 24/7 hänen läheisyydessä.
Järjelläkin voi ajatella jos ei omaa kokemusta ole että kyllä 6kk on niin pieni käsittämään miksi hänet on "hylätty" yhtäkkiä pariksi päiväksi tuntemattoman luo. Ja kun puhun tuntemattomasta tarkoitan sitä että isä ei enään vietä eron jälkeen joka päivä aikaa kotona niin että vauva hänet tunnistaisi. Päivä tai pari riittää siihen että vauva on jo unohtanut kuka tuo mies on.
Tästä on ihan omakohtaista kokemustakin. Luulin kerran että vauva olisi onnessaan kun vihdoin taas näkee isänsä parin päivän jälkeen ja todella hyvästä tunnesiteestä huolimatta vauva ei selkeästi enään muistanut edes miestä. Tietenkin se päivän mittaa alkoi muistamaan (tai ehkä ennemminkin aistimaan) että kyse ei ole tuntemattomasta.
Ja tämä että 6kk ei voi olla kaksi yötä erossa ensisijaisesta hoitajasta ei tarkoita ettei niin voisi joskus olla. Ensin pitää vain pikkuhiljaa luoda vahvempaa sidettä vauvaan (vauvan kasvu auttaa asiaa kun se alkaa ymmärtämään paremmin) että vauvalla on yhtä turvallinen olo myös isän kanssa kuin äidin. Siihen menee aikaa ja isän pitää nähdä vaivaa säännöllisesti. Ei sillon tällöin.
Ap, löytyykö paikkakunnaltasi perhesovittelua? Googlaa.
Josefina kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä? Olet siis riistämässä lapsen isältä oikeuden viettää vauvan kanssa aikaa??
Kyse on kuitenkin 6kk vanhasta vauvasta! Vauvalla on oltava ensisijainen hoitaja, joka on siinä (ehkä muutamaa tuntia lukuunottamatta). Se ensisijainen hoitaja voi olla äiti tai isä. Äiti on yleensä mm. imettämisen ja hormonitoiminnan vuoksi se ensisijainen hoitaja noin pienelle vauvalle. Isä on varmasti tervetullut äidin luokse niin usein kuin haluaa ja kunhan vauva kasvaa, niin sitten yöksi isälleen.
Tässä ajatellaan tasan sen äidin etuja ja tunteita eikä pätkääkään itse vauvan - puhumattakaan isän. Jos äidillä TODELLA olisi motivaatio ja halu vahvistaa isäsuhdetta, niin äiti näkisi kaiken mahdollisen vaivan sen eteen, että vauva saisi viettää aikaa isänsä kanssa ja tuntea olonsa turvalliseksi ja läheiseksi myös isän vuorolla.
Meillä ainakin on vauva tasan yhtä paljon ollut isän kuin mun kanssani. Mikä ihmeen sairas sääntö tuo on, että se on joko isä TAI äiti? ihme vauvan omimista äitien puolelta.
Vauva liian pieni olla eroaa äidistä kaksi päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä toisinpäin että SINÄ et saisi viettää OMAN vauvasi kanssa esim. tuota kahta yötä.
Eihän siinä ehdi muodostua minkäänlaisia rutiineja ja jos isä on alusta asti halunnut hoitaa oman osansa niin tottakai hänellä pitäisi olla oikeus viettää kunnolla aikaa lapsensa kanssa. Olla isä!
No tuo olisi mulle ihan ok, mikäli mies olisi alusta saakka hoitanut pääasiallisesti vauvaa. Näin ei kuitenkaan ole ollut vaan minä olen hoitanut pääsääntöisesti vauvaa, koska mies on ollut töissä, välillä hyvinkin pitkiä päiviä, sillon kun oltiin vielä yhdessä ja eron jälkeen mies ei melkeen kolmeen viikkoon halunnut nähdä vauvaa ollenkaan ja sen jälkeen on nähnyt ja sitten myös kertoi, miten haluaa lastaan tavata ja tästä ei ole suostunut joustamaan.
Mies on kuitenkin itse sanonut, ettei hän halua jäädä vauvan kanssa kotiin, kun raskausaikana pohdin mahdollisuutta, että menisin heti äitiysloman päätyttyä töihin.
Mulle on ihan ok ne arkitapaamiset, mutta en ymmärrä miksi pienen vauvan pitäis olla ensisijaisesta hoitajasta kaks yötä putkeen erossa, ei ole lapsen etu. Olisi paljon parempi joka viikonloppu yksi yö ja sen lisäksi ne arkitapaamiset, mutta tämä ei sovi miehelle. Ei, vaikka olen pyytänyt lukemaan monistakin kirjoista ym, että näin pieni ei voi olla ensisijaisesta vanhemmasta pitkiä aikoja erossa.
ap
Isä on isä, ei mikään toissijainen hoitaja. Paljon enemmän se lapsi kärsii tästä riehunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on puurot ja vellit sekaisin.
Huoltajuuskiistoissa on punnittava LAPSEN etu, ei vanhemman. Tässä keississä ratkaisu on tehty juuri päinvastoin, vanhemman (isän) etu om asetettu vauvan edun edelle.
Todella surullista mutta arkipäivää, ikävä kyllä. 😢Höpöhöpö,tässä on juurikin ajateltu lapsen oikeutta isään.Lapsen etu ja paras ei mitenkään kärsi hoidossa omalla isällään.Ainoa mikä kärsii on lapsen äidin itsetunto.
Käsitätkö sä, että 6kk ei tunne käsitettä isä? Isä joka käy välillä hoitamassa häivyttyään ja oltuaan 3 viikkoa poissakin on sille lapselle saman arvoinen, kuin naapurin Seppo.
Eihän se selviä, kuin kokeilemalla. Osa lapsista pärjää ja osa ei. Mä jouduin laittamaan itse 5kk vanhan viikonlopuksi mummolaan, kun jouduin sairaalaan ja mies oli työmatkalla. Lapsi ja mun vanhemmat eivät olleet nähneet kuin päivällä aina välillä pari tuntia, mutta tyttö ei ollut itkenyt perään kuin ihan hetken ja kotiin hakiessa ei ollut yhtään takertuva eikä muutenkaan poikennut normaalista. Toinen lapsi taas oli 7kk ikäisenä mun siskolla yhden esikoisen kampaaja- ja vaateostosreissun ajan ja oli huutanut koko ajan ja takertui muhun sen jälkeen.
Jos vauvan isä osaa hoitaa lastaan ja on "täyspäinen", en näkisi mitään estettä
vauvan isänsä luona yöpymisiin. Lapsellasi on välittävä ja rakastava isä, siitä voisit iloita.
Voihan sitä aloittaa yhdellä yöllä ja
katsoa kuinka sujuu.
Hellitä vähäsen, tee jotain kivaa silloin kun vauvasi on isällään.
Jaksat sitten paremmin.
Olisin iloinen jos kaksi yötä sais nukkua kuin ennen, vielä iloisempi viikottain kaksi yötä.
En ymmärrä mikä tuossa on ongelmana. Jos isä haluaa hoitaa lastaan niin sinne vaan. Meillä on niin tehty ja aivan täysjärkinen lapsi tuli jolle sekä äiti että isä ovat läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan etu ei ole se, että hän on 2 yötä pois ensisijaisen hoitajan luota. PISTE!
Voiko ensisijainen hoitaja olla mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö imetä?
Ei imetä. Maidontuotanto loppui kai stressin vuoksi. Luin siis sitä aikaisempaa ketjua aiemmin. :D
Ei loppunut. Imetän, mutta maitoa tulee niin paljon, että joudun joka tapauksessa lypsämään, koska vauva ei syö niin paljon ja välillä vauva saa pullosta tissimaitoa.
ap
Puhutteko te aikuiset ihmiset lääkärilläkin tisseistä? Teillä on tissit kipeät, kun tissimaitoa tulee niin paljon jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan etu ei ole se, että hän on 2 yötä pois ensisijaisen hoitajan luota. PISTE!
Voiko ensisijainen hoitaja olla mies?
Tottakai voi. Se voi olla myös vauvan isä, mikäli hän hoitaa lasta eniten, jolloin vauva kiintyy ensimmäisenä ja vahvimmin isäänsä.
Olennaista on se, ettei se henkilö vaihdu kesken kaiken.
En nyt ehdi kommentoida jokaiselle erikseen, tässä yhteisesti.
Täällä on siis periaatteessa kaksi lastenvalvojaa, mutta toinen on eronnut työtehtävästään yllättäen ja uusi lastenvalvoja aloittaa vasta joskus syksyllä. Naapurikunnassa olisi kyllä useampikin lastenvalvoja.
Joku sanoi, että isä on ollut tiiviisti lapsen elämässä alusta asti niin ei ihan pidä paikkaansa. Ekan noin 3kk aikana mies teki pitkää "työpäivää", todellisuudessa työpäivät oli muutamaa poikkeusta lukuunottamatta normaalin pituisia, mutta mies oli toisen naisen luona töiden jälkeen ennen kun tuli kotiin. Mies lähti aamulla viiden ja kuuden välissä ja tuli kotiin aikaisintaan illalla kuudelta, useimmiten seiskalta tai kasilta. Ja kun erosimme vauvan ollessa noin 3kk, ni sen jälkeen pari päivää vaille 3viikkoon miehestä ei kuulunut mitään ja kun sitten otti yhteyttä niin kertoi, että haluaa tavata lastaan jo kertomallani tavalla.
Miehelle maistuu välillä hyvinkin paljon alkoholi, pahimmillaan joi muutaman viikon putkeen vielä yhdessä ollessamme. Toisaalta pystyy olemaan myös todella pitkiä aikoja ilman ja halutessaan juomaan myös kohtuudella. En nyt varsinaisesti alkoholiongelmaiseksi sanoisi tai onhan se nyt ehkä jossain määrin, mutta mies tiedostaa sen itsekin.
Mies on nyt vauvaa nähdessään ollut joko meillä tai sitten käynyt vaunulenkillä ja usein viikonloppuna on mennyt vauvan kanssa kotiinsa ja tuonut vauvan takaisin ja muutaman kerran jäänyt vielä meille yöksi.
Mutta kuten jo kirjoitin niin vauvalla on nyt keskiviikkona neuvola ja kysyn ensin sieltä ja katson sitten mitä sen jälkeen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän se selviä, kuin kokeilemalla. Osa lapsista pärjää ja osa ei. Mä jouduin laittamaan itse 5kk vanhan viikonlopuksi mummolaan, kun jouduin sairaalaan ja mies oli työmatkalla. Lapsi ja mun vanhemmat eivät olleet nähneet kuin päivällä aina välillä pari tuntia, mutta tyttö ei ollut itkenyt perään kuin ihan hetken ja kotiin hakiessa ei ollut yhtään takertuva eikä muutenkaan poikennut normaalista. Toinen lapsi taas oli 7kk ikäisenä mun siskolla yhden esikoisen kampaaja- ja vaateostosreissun ajan ja oli huutanut koko ajan ja takertui muhun sen jälkeen.
Jep. Mun lapsi ei edes tuntenut minua oltuaan viikon isänsä ja mummonsa (jota ei käytännössä tuntenut) kanssa. Se, ettei hän reagoinut tauon jälkeen minuun mitenkään, ei takertuvasti eikä edes kiinnostuneesti, oli lähinnä kauhistuttavaa, ei mitenkään onnellinen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ne lopulliset jäljet ei välttämättä näy heti vaan voi oireilla vasta vuosia myöhemmin. Kaikille ei toki tule ns. traumoja, mutta en mä ainakaan haluais alkaa leikkiä arpapeliä omilla lapsilla siinä tapauksessa, jos on muitakin vaihtoehtoja. Aina ei ole, sen tiedän omasta kokemuksesta.
Terveisin eräs, jonka yksi vauva on joutunut kuukauden ikäisenä lähes 1,5kk ajaksi isovanhempien hoitoon olosuhteiden pakosta.
vauva voi saada kätkyskuoleman kun hoivaaja ei ole lähellä. ja toinen asia on se, että lapsi ei saa olla alle 1 vuotiaana yötä poissa vanhemman luota. 2 yötä vaatisi 2 vuoden iän. yö per ikävuosi sääntö, nääs.
älä suostu.