Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan jatkuvasti hävetä lasteni takia :(

Vierailija
07.07.2016 |

Perheessämme on kaksi ns. erityislasta, kyseessä adhd + autismi. Meteliä, raivareita, riitoja ym. on jatkuvasti, vaikka lapset ovat jo "isoja" (kouluiässä). Heidän normaali leikkimisensäkin on useimmiten rajua ja kovaäänistä. Kehitysvammaa kummallakaan ei ole, eikä heidän vammansa näy mitenkään päälle päin. Kummallakin kielellinen ilmaisu on hyvin sujuvaa, joten senkään perusteella ei voisi uskoa, että molemmilla on neurologisen kehityksen häiriö. Kokemusteni mukaan ulkopuoliset pitävätkin heitä täysin normaaleina, mutta erittäin huonosti kasvatettuina, lapsina.

Olen lasten äiti ja heidän kanssaan kesä"lomalla". Olisi kiva käydä eri paikoissa, mutta liian usein retkemme päättyvät pahaan oloon (erityisesti minun). Leikkipuistossa, kaupassa, kirjastossa, uimassa - joka paikassa lastemme meluisuus ja muu käytös saavat aikaan ärtymystä, ja minulle valitetaan heidän käytöksestään ja annetaan kasvatusohjeita. Tämä on vain lisääntynyt mitä isompia lapset ovat. Pienempien lasten huonoonkiin käytökseen suhtaudutaan ymmärtäväisemmin. Tämä on erittäin raskasta.

Olen valittajille selittänyt mistä on kyse, mutta se ei sanottavasti lisää ymmärtämystä. Aina en edes jaksa selittää mitään. Häpeän myöntää, että usein jopa esitän, etten tunne lapsiani kun he meuhkaavat uima-altaalla tai leikkipaikassa, ja näen vieraan aikuisen lähestyvän sen näköisenä että tiedossa on taas saarna lasten huonosta käytöksestä.

Mieheni sanoo, että hänelle ei juurikaan valiteta. Tämä varmaan johtuu siitä, ettei kukaan uskalla sanoa mitään isolle miehenköriläälle.

Ja kyllä, lapsia on kasvatettu, voi miten paljon vaivaa heidän eteensä onkaan nähty! Ja kyllähän sitä edistystäkin on tapahtunut, se vaan tuntuu tapahtuvan niin kovin hitaasti.

Nykyään kun ollaan suvaitsevaisia mm. seksuaalivähemmistöjä ja maahanmuuttajia kohtaan (mikä on hirveän hieno asia), niin toivoisi samanlaista suvaitsevaisuutta myös neurologisista tai esim. mielenterveyden ongelmista kärsiviä kohtaan.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi ja adhd eivät ole mikään vapaapassi paskalle käytökselle. Laita ne kakarasi terapiaan, jos eivät muuten opi.

Vierailija
2/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valittajille selittänyt mistä on kyse, mutta se ei sanottavasti lisää ymmärtämystä. Aina en edes jaksa selittää mitään. Häpeän myöntää, että usein jopa esitän, etten tunne lapsiani kun he meuhkaavat uima-altaalla tai leikkipaikassa, ja näen vieraan aikuisen lähestyvän sen näköisenä että tiedossa on taas saarna lasten huonosta käytöksestä.

Newsflash: Sinä olet huono kasvattaja. Diagnoosi ei ole lupa käyttäytyä huonosti! Jos et saa lapsiasi käyttäytymään, lähdette kotiin häiritsemästä muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismi ja adhd eivät ole mikään vapaapassi paskalle käytökselle. Laita ne kakarasi terapiaan, jos eivät muuten opi.

Miksi nämä käytöskritisoijat poikkeuksetta antavat itsestään kovin huonokäytöksisen vaikutelman?

Vierailija
4/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse! Älä välitä ap ihmisistä, jotka teistä häiriintyvät. Huomaathan, etteivät he ole mitään penaalin terävimpiä kyniä.

Vierailija
5/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy vain ap kovettaa itseäsi sen verran, että et välitä enää ihmisistä, jotka käyttävät lapsiasi tekosyynä omalle huonolle käytökselleen. Tarkoitan jos joku loukkaa tai satuttaa sinua sanoessaan jotain. Miksi sinun pitää heistä välittää, kun heillä ei ole mitään velvoitetta mielestään ymmärtää sinua?

Vierailija
6/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä käytöskritisoijat poikkeuksetta antavat itsestään kovin huonokäytöksisen vaikutelman?

Totuutta on turha pukea mihinkään pitsihepeniin. Eivät nämä ymmärrä kuin suoraa puhetta.

Vierailija
7/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta. Siksi olen ollut se valittaja.

Vierailija
8/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuutta on turha pukea mihinkään pitsihepeniin. Eivät nämä ymmärrä kuin suoraa puhetta.

Mitä ihmeen totuutta? Ei se, mitä sinä luulet, ollut mikään totuus. Juurihan ap kertoi, miten asia on. Sun täytyy vain kestää heitä. Sori :)

Vierailija
9/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä henkilö ei ole törmännyt elämässään erityislapsiin. Sivistymätöntä ilmaisua!

Vierailija
10/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset henkilöt ovat usein juuri niitä, jotka pystyttävät leirintäalueella grillin omalle pikku pläntilleen ja sytyttävät siihen käryävän grillin, laittavat radion soimaan, ottavat ööliä ja nauravat kovaäänisesti mutta valittavat aloittajan kaltaisille perheille jos adhd-lapsi törmää heihin huvipuiston ahtaudessa.

Vierailija
11/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ovat käyneet erilaisissa terapioissa. Olemme myös koko perhe saaneet apua ja ohjausta lasten kanssa toimimiseen. Kehitystä tapahtuu hyvin hitaasti.

Lasten "huono käytös" on siis sitä, että he ovat meluisia, impulsiivisia, hermostuvat helposti muiden mielestä mitättömistä asioista, tunneilmaisu on ikätasoon nähden voimakasta (esim. raivarit), myös leikit ovat usein meluisia ja rajuja. Ja minun on vaikea pitää heitä "kurissa", koska olen itse pienikokoinen nainen ja he ovat jo koululaisia, varsinkin suuttuessaan hyvin vahvoja - en voi vain kantaa heitä pois tilanteesta kuten uhmaikäistä pikkulasta.

No, kuten sanoin, hidasta edistymistä tapahtuu, mutta ei näitä lapsia minkäänlaisella kasvatuksella saa käyttäytymään tavallisten lasten tavoin.

Aina välillä kuulee kehotuksia pysyä kotona. Minun mielestäni meilläkin on kuitenkin oikeus liikkua kodin ulkopuolella. Toivoisin kanssaihmisiltä edes pientä ymmärrystä. Olkaa iloisia, ettei teillä ole sama tilanne. Te kärsitte lapsistamme vain hetken, sitten voitte taas keskittyä omaan rauhalliseen elämäänne. Olen pahoillani, jos joudutte vähän aikaa kuuntelemaan lastemme aiheuttamaa häiriötä. Yleensä viivymme vain vähän aikaa.

Hyvä puoli tässä on kaiketi se, että muut vanhemmat voivat meidän perhettämme seuratessaan kiillottaa omaa kruunuaan. Minut näiden erityislasten vanhemmuus on opettanut hyvin nöyräksi sekä suvaitsevaiseksi kaikenlaisia ihmisiä kohtaan.

Vierailija
12/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 11 siis Ap.

Vierailija
13/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruokavaliossa välttämättömiä rasvahappoja? Manteleita, siemeniä, pähkinöitä, avokadoa ja kylmäpuristettuja öljyjä? Entä kasviksia, marjoja ja hedelmiä runsaasti?

Sokeri pois. Tilalle luonnollista makeutta kohtuudella.

Tsemppiä ja voimia :)

Vierailija
14/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se teettää, kun kädetön ja vajaa äityli väenväkisin lisääntyy. Sinun lapsesi siis saavat sinun siunauksellasi riehua ja käyttäytyä miten vain, koska homot ja maahanmuuttajat? Tämä viimeinen lauseesi osoitti juuri sen, miksi naisille pitäisi olla erillinen, erilaisin testein selvitetty lisääntymislupa ennen saksien aukomista.

Vierailija
15/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti adhd:ta ei manteleilla paranneta.

Vierailija
16/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten se on kasvattamista ja vaivannäköä, jos lastesi mellastaessa esität, etteivät he ole sinun?

Kyllä ymmärrän, että hävettää ja harmittaa, mutta ei se siitä parane, että antaa vain olla. Ja mekastus ja metelöinti ja riehuminen häiritsevät muita ihmisiä, oli diagnoosia tai ei. Pieniä lapsia vasta kasvatetaan ja opetetaan olemaan sekä käyttäytymään eri paikoissa, joten toki pienet riehumiset hyväksytään paremmin 2-vuotiaalta kuin koululaiselta. Mutta en minä pienenkään lapsen tolkutonta metelöintiä hyvällä katsoisi, jos vanhemmat eivät edes yrittäisi tehdä asialle mitään.

Vierailija
17/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole paneutuneet ko. sairauksiin eivätkä ymmärrä niitä. Ehkä suhtautuminen muuttuisi, jos tutustuisivat asiaan. Jaksamista ap sinulle ja perheellesi!

Vierailija
18/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ääntä maailmaan mahtuu. Ei mua häiritse kuvailemasi kaltaiset lapset ollenkaan. Joskus on ollut rajuja vieraita lapsia, siis ihan sellaista tapauksia että hyökkäävät vieraan lapsen kimppuun, iso pienemmän päälle, silloin kyllä sanon ja katson ettei pääse toistumaan.

Että jos mitään tuollaista ei ole niin anna mulkoilla. Vain ihminen jolla on erityislapsi tietää millaista se on.

Vierailija
19/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ääntä maailmaan mahtuu. Ei mua häiritse kuvailemasi kaltaiset lapset ollenkaan. Joskus on ollut rajuja vieraita lapsia, siis ihan sellaista tapauksia että hyökkäävät vieraan lapsen kimppuun, iso pienemmän päälle, silloin kyllä sanon ja katson ettei pääse toistumaan.

Että jos mitään tuollaista ei ole niin anna mulkoilla. Vain ihminen jolla on erityislapsi tietää millaista se on.

Vierailija
20/82 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä vain itseäsi kun kehtaat hävetä lapsiasi. Sanot suoraan niille neuvojille että asiahan ei teille kuulu. Ja opettele olemaan ylpeä lapsistasi. Häpeäsi johtuu ihan vain siitä että itse olet luuseri kun et osaa olla välittämättä muiden mielipiteistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan