Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.
Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.
Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.
Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.
Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?
Kommentit (1255)
Tuo kuulostaa oikeastaan hyvin pelottavalta. Aivojen uudelleenjohdottaminen, ja sitten nämä aivonsa uudelleenjohdottaneet ihmiset tappelee siellä ryhmässä toistensa kanssa ja viilaa pilkkua. Ei oo ollut hyvää johdotusta kyllä se . Mistä tiedätte ettei se kondo johdota teitä tahallaan vittumaisiksi ja siitä ei takaisin entiselleen enää pääse.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, jota monet kirjan lukeneetkaan eivät tunnu tajuavan, on että Marie Kondo aika suoraan sanoo että turha tavara kannattaa heittää pois. Ei siis antaa kenellekään tai myydä kirpputorilla, koska sitten tavara on taas muiden ihmisten riesana loppujen lopuksi.
Kondo käyttää termiä discard, joka on huonosti suomennettu "heittää menemään". Ei Kondo ota kantaa siihen, saako tavaran kierrättää kunhan sitä ei väkisin työnnä toisen riesaksi. En tiedä miten Japanissa toimii kierrätys, mutta Suomessahan käypää tavaraa voi lahjoittaa tosi monelle taholle. Risat yms tietysti roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo jännä se toinen osa, Sparkle joy. Se ei ollut ylläpitäjän mieleen (sanoi ettei pitänyt), joten pitääkö sitten ryhmänkin pysyä tiukasti ykkösosassa? Sen piti nimenomaan täydentää ihmisissä heränneitä kysymyksiä, ettei tarvitse niin olla jonkun yhden ryhmän yp:n tulkinnan varassa.
Joo se ehkä häiritseekin eniten, että ko. ryhmässä Konmari-metodi = yp:n näkemys metodista.
Ei se kokonaisuus, joka muodostuu ykkös- ja kakkososat lukemalla. Vaan juurikin yp:n näkemys tai sitä myötäilevät näkemykset.
Ja aina on vaarallista se, jos ei kyseenalaistavia juttuja saisi lainkaan olla - ne ihmisethän nimenomaan hakee vastausta siihen epävarmuuteen / kysymykseen joka heillä on asiasta.
Näin minä tein enkä suosittele tekemään toisin vaikka itsekin sovelsin -asenne on vähän ahdistava minusta. Tekis joskus mieli sanoa, että sä oot vain aiheeseen liittyvän ryhmän yp, et itse Kondo. Ryhmästä puuttuu ilon kautta toimiminen, valitettavasti.
Katsoin youtubesta pari videota ihmisten konmariprojekteista. Heillä on kyllä paljon enemmän tavaraa kuin minulla. Tai no, minullakin on aika paljon tavaraa, mutta se on laadukasta ja myös paljon tilaa. Näillä satunnaisesti valittujen videoiden ihmisillä oli aika paljon roinaa. Itse tuppaan heivaaman tavaran aika pian siinä vaiheessa, kun se alkaa metamorfoosin roinaksi. Ja pyrin olemaan ostamatta roinaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa oikeastaan hyvin pelottavalta. Aivojen uudelleenjohdottaminen, ja sitten nämä aivonsa uudelleenjohdottaneet ihmiset tappelee siellä ryhmässä toistensa kanssa ja viilaa pilkkua. Ei oo ollut hyvää johdotusta kyllä se . Mistä tiedätte ettei se kondo johdota teitä tahallaan vittumaisiksi ja siitä ei takaisin entiselleen enää pääse.
Se on juuri se pointti! Kondon salainen missio, on ohjata ihmisten aivoradat vittumaisiksi pilkunviilaajiksi, jotka voivat viettää päivänsä jossain ryhmässä tapellen :D
Eiköhän kyse ole ennemmin siitä, että ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita järjestyksestä (lukevat myös helpommin järjestysoppaita yms), ovat pilkunviilaajia luonnostaan ja he ovat löytäneet toisensa siellä ryhmässä?
Vierailija kirjoitti:
Joo jännä se toinen osa, Sparkle joy. Se ei ollut ylläpitäjän mieleen (sanoi ettei pitänyt), joten pitääkö sitten ryhmänkin pysyä tiukasti ykkösosassa? Sen piti nimenomaan täydentää ihmisissä heränneitä kysymyksiä, ettei tarvitse niin olla jonkun yhden ryhmän yp:n tulkinnan varassa.
Yp ei taida osata englantia tarpeeksi...
ota tästä! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, jota monet kirjan lukeneetkaan eivät tunnu tajuavan, on että Marie Kondo aika suoraan sanoo että turha tavara kannattaa heittää pois. Ei siis antaa kenellekään tai myydä kirpputorilla, koska sitten tavara on taas muiden ihmisten riesana loppujen lopuksi.
kirppis ei ole mitenkään japanilainen juttu.
on tosi tyhmää heittää hyviä vaatteita ja tavaroita pois. voi viedä kierrättyskeskukseen. ei oo vaikeaa.
kun muutin, vein töihin aina valittuja koruja, ja kirjoja yms. joita sai ottaa jos halusi
Niin,meillä ovat täällä kirppikset ja kierrätyskeskus apunamme (toisin kuin japanilaisilla) joten kaikella ehjällä kamalla on osoitteensa ja hakemaaankin siis tullaan isommat (esim. patjat,huonekalut yms.) jos on tarvetta oten siivous sujuu kyllä ihan tutuin kotikonstein.Tärkeintä on vain siihen ryhtyminen silloin kun tarvetta havaitsee. Eikö olekin yksinkertaista?
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri se pointti! Kondon salainen missio, on ohjata ihmisten aivoradat vittumaisiksi pilkunviilaajiksi, jotka voivat viettää päivänsä jossain ryhmässä tapellen :D
Eiköhän kyse ole ennemmin siitä, että ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita järjestyksestä (lukevat myös helpommin järjestysoppaita yms), ovat pilkunviilaajia luonnostaan ja he ovat löytäneet toisensa siellä ryhmässä?
Mutta kun se Konmari ei kuitenkaan mikään psykologikaan kai ole, niin mistä sitä edes tarkalleen tietää miten sen metodit vaikuttaa suurinpaan osaan ihmisistä ja onko niillä kenties jotain haittoja. Jotta se hermoradoittuminen menisi täysin oikein ja hyvin, niin metodit pitäis olla psykologin luomia tai itseasissa suuren psykologijoukon ja hyvin ja pitkäaikaisesti tutkittuja. En mä menis millekään kouluttautumattomalle terapeutillekaan, joka on vähän itse opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se Konmari ei kuitenkaan mikään psykologikaan kai ole, niin mistä sitä edes tarkalleen tietää miten sen metodit vaikuttaa suurinpaan osaan ihmisistä ja onko niillä kenties jotain haittoja. Jotta se hermoradoittuminen menisi täysin oikein ja hyvin, niin metodit pitäis olla psykologin luomia tai itseasissa suuren psykologijoukon ja hyvin ja pitkäaikaisesti tutkittuja. En mä menis millekään kouluttautumattomalle terapeutillekaan, joka on vähän itse opiskellut.
Eli et uskalla ryhtyä elämässäsi kiitollisemmaksi tai arvostavammaksi? Tai ryhtyä oikeasti viemään elämääsi sellaiseen suuntaan, kuin itse haluat? Siihen tuo johtaa. Haittoja siitä ei ole, aivomme hermoradoittuvat joka päivä, kun muutat uuteen asuntoon, aivosi hermoradoittuvat löytämään wc:n ja keittiön automaattisesti. Sillä tavalla osaat niihin pimeässäkin ja ns. unissasikin.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvisipä myös, miksi asiasta ei ole puhuttu julkisesti, vaan Kondo itsekin puhuu sattumasta tai siivouksen taiasta... Ihmiset säikkyvät, kun kuulevat sen olevan psykologiaa. Taidan antaa ihmisten luulla tästedes sitä enkelihoidoiksi, tai yksisarvisterapiaksi...
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et uskalla ryhtyä elämässäsi kiitollisemmaksi tai arvostavammaksi? Tai ryhtyä oikeasti viemään elämääsi sellaiseen suuntaan, kuin itse haluat? Siihen tuo johtaa. Haittoja siitä ei ole, aivomme hermoradoittuvat joka päivä, kun muutat uuteen asuntoon, aivosi hermoradoittuvat löytämään wc:n ja keittiön automaattisesti. Sillä tavalla osaat niihin pimeässäkin ja ns. unissasikin.
Ahaa. No mä elän jo sellaista elämää kuin itse haluan. Opiskelen unelma-alaani.
Konmari on minulle ollut ihan pelastus. Uskoin olevani jo täysin toivoton tapaus, kun nelikymppisenä olin edelleen samanlainen sottapytty kuin teininä, niin että vaikka siivoaisin, sotken paikat parissa päivässä saman näköiseksi kuin ennen siivousta. Ja sitten on taas seuraavalla viikolla masentava raivaus edessä. Ja olin yrittänyt lukemattomia kertoja ottaa itseäni niskasta kiinni siivoamisen kanssa, päättänyt laittaa kaiken ottamani käytön jälkeen takaisin paikoilleen tms, mutta aina ne päätökset jotenkin vaan kiireessä jäi ja sotkua alkoi taas kertyä.
Konmari-menetelmän mukaan sitten tein totaalisen raivauksen ja karsin tavaran aika minimiin. Esim. kirjoja jäi ison kirjahyllyllisen sijaan 3 pientä laatikollista. Kirjahyllykin meni sorttiasemalle. Päätin myös jokaiselle jättämälleni tavaralle omat paikat.
Ja kumma kyllä, vielä nyt, vuosi tuon jälkeenkin siisteys on pysynyt. Jotenkin tuntuu että se menetelmä tosiaan jotenkin hermoratoja muokkasi, niin että nyt minua häiritsee pienikni epäsiisteys heti, esim. se jos maustekaapin ovi jää raolleen tai pyyhe tuolin selkänojalle. Ennen en huomannutkaan koko asiaa, ja niinpä päivien myötä sitä törkyä kertyi sinne ja tänne, kunnes taas oli suttuinen yleisilme koko asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepäs ekologista.
Pointti onkin tavaran vähentäminen. Sen tajuaminen, että sitä ei tarvita niin paljon, ja että elämä on helpompaa vähemmillä tavaroilla. Idea pois heittämisessä on, että ongelmaa ei siirretä eteenpäin muille ihmisille.
Eli toisin sanoen sinä tai Marie päättätte, mitä maailmassa joku toinen haluaa tai tarvitsee? Ihmisillä on kovin erilaiset tarpeet ja osalle meistä isokaan määrä tavaraa ei ole ongelma. Vähällä pärjää - jos haluaa pärjätä.
Sanoisin, että ihmisellä, joka tahtoo päättää toisten ihmisten tarvitsemisista ja haluamisista on kyllä aikamoinen ongelma.
Jos tuon kokee jotenkin terapiana itselleen,että oikein peerehtyy noihin oppeihin,niin mikäs siinä sitten. Mutta sinäkin aikana olisi jo ehtinyt siivota aika paljon,jos olisi vain tarttunut toimeen ilman sen kummempia filosofeerauksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepäs ekologista.
Pointti onkin tavaran vähentäminen. Sen tajuaminen, että sitä ei tarvita niin paljon, ja että elämä on helpompaa vähemmillä tavaroilla. Idea pois heittämisessä on, että ongelmaa ei siirretä eteenpäin muille ihmisille.
Eli toisin sanoen sinä tai Marie päättätte, mitä maailmassa joku toinen haluaa tai tarvitsee? Ihmisillä on kovin erilaiset tarpeet ja osalle meistä isokaan määrä tavaraa ei ole ongelma. Vähällä pärjää - jos haluaa pärjätä.
Sanoisin, että ihmisellä, joka tahtoo päättää toisten ihmisten tarvitsemisista ja haluamisista on kyllä aikamoinen ongelma.
Tuskin kondoa kiinnostaa yhtään jos joku haluaa elää erilailla. Konmarihan perustuu siihen jos ihmisellä on vaikeuksia järjestää kotinsa ja mikään ei suju niin konmari on oiva ratkaisu siihen ongelmaan.
Mutta onko siitä oikeasti hyötyä oppia pilkunviilaajaksi, jota häiritsee jopa pyyhe tuolilla? Entä jos maailmassa alkaa häiritä sen jälkeen kaikki pikkuvirheet, joille ei vain voi mitään, ja se johtaa lopulta suunnattomaan ahdistukseen? Itse olen ollut aikoinaan tosi pikkutarkka ja olen joutunut opettelemaan siitä pois. Se oli pitkä tie, mutta elämä on nyt paljon rennompaa ja vapaampaa, kun ei ole sitä pikkutarkkuuden taakkaa koko ajan harteilla
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa ehdottomasti laittaa foliohattu päähän jos luet konmaria. Mä oon kuullu huhuja että jaappanilaiset on aika eteviä kaikissa teknisissä vimpaimissa. Ties mitä nanobotteja kirjan sivuilta imeytyy sun käsiis, joten laita myös paksut nahkarukkaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepäs ekologista.
Ei. Nimeonomaan itse ne päätökset tehdään. Hienoa keskustella asiasta just sunlaisten kanssa. Vaivautuisit lukemaan ees jonku referaatin kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko siitä oikeasti hyötyä oppia pilkunviilaajaksi, jota häiritsee jopa pyyhe tuolilla? Entä jos maailmassa alkaa häiritä sen jälkeen kaikki pikkuvirheet, joille ei vain voi mitään, ja se johtaa lopulta suunnattomaan ahdistukseen? Itse olen ollut aikoinaan tosi pikkutarkka ja olen joutunut opettelemaan siitä pois. Se oli pitkä tie, mutta elämä on nyt paljon rennompaa ja vapaampaa, kun ei ole sitä pikkutarkkuuden taakkaa koko ajan harteilla
miten liittyy konmariin? Ideahan on nauttia elämästä jatkuvan siivouksen sijaan
Muistutin vain, että minimalismi on laaja käsitys. Askeettinen on se sana, jota sinä lienee ajattelet...