Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.
Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.
Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.
Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.
Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?
Kommentit (1255)
No ihan miten vain, mutta itse olen saanut facebook-ryhmästä hyvin energiaa oman kodin raivaamiseen (sekatyylillä tosin), ja tuloksia on syntynyt ensimmäistä kertaa 20 vuoteen ihan todella niin, että olen saanut ne kuuluisat kauhukaapitkin kuntoon. Ei tarvitse itkeä av:llä että kaapit ja ullakot ahdistaa kotona, ja muutenkin elämä paskaa arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon saanut ihan parasta viihdettä, kun liityin ryhmään :D
Sittenhän se tuottaa sinulle iloa!
No ei. On vähän huono omatunto, kun nauran ja myötähäpeän. Varmaan on oikein, että eroankin ryhmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan muistanut tuoda isoon ääneen esiin sen, että et aio lukea kirjaa? Äläkä unohda uskonlahkovertauksia. Vaadi myös, että muiden nyt vain pitää jaksaa, kun sinä haluat esittää kritiikkiä kirjaa ja konmaria toteuttavia kohtaan. Raivaa kämppääsi kaappi kerrallaan sillä metodilla, ettet ole tarvinnut vuoteen, ja kerro marittavasi naapurissakin. Naurahtele halveksuvin hymiöin kaikille asiallisille viesteille ja muistuta, miten tosikkoja kaikki muut on.
Kirjoita vaikka vielä kolumni aiheesta.
Aika monta väärää oletusta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan muistanut tuoda isoon ääneen esiin sen, että et aio lukea kirjaa? Äläkä unohda uskonlahkovertauksia. Vaadi myös, että muiden nyt vain pitää jaksaa, kun sinä haluat esittää kritiikkiä kirjaa ja konmaria toteuttavia kohtaan. Raivaa kämppääsi kaappi kerrallaan sillä metodilla, ettet ole tarvinnut vuoteen, ja kerro marittavasi naapurissakin. Naurahtele halveksuvin hymiöin kaikille asiallisille viesteille ja muistuta, miten tosikkoja kaikki muut on.
Kirjoita vaikka vielä kolumni aiheesta.
Aika monta väärää oletusta :)
No voi :) kiinnosti niin helvetisti, että menikö karikatyyrin olettamat nappiin, että jää oikein harmittamaan, miten et ampunut kaikkia niitä yksitellen alas :''D
Ehkä ei hei ollutkaan tarkoitus kuvailla juuri sinua, vaan yleisesti teidän kaltaisia tyhjännaurajia.
Vierailija kirjoitti:
ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä"
Kannattaa varmaan avata oma ryhmä jollekin tavanomaiselle siivouspuuhastelulle.
Ei tarvi, Paikka kaikelle -ryhmä on jo olemassa. Siellä on sekaisin eri tavoin tai ilman mitään metodia tavaroitaan järjestäviä yms. normisiivoilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija Naurahtele halveksuvin hymiöin kaikille asiallisille viesteille [/quote kirjoitti:
Off topic, mutta mitkä hymiöt ovat halveksuvia?
Hahaha naurattaa kun jotkut postaa tuonne noloon Facebook-ryhmään kuvia kaapeista mitkä on muuten ihan tyhjiä, mutta sinne on taiteltu siististi kahdet housut, yksi pyyhe ja kaksi paitaa. Valtava kaappi muuten ihan tyhjänä. Tai jääkaappi missä on kolme tomaattia, yksi voipaketti, yksi maito ja viisi omenaa.
Tai olohuone mikä on... tyhjä huone. Nojatuoli löytyy ja yksi lipasto. Se lipastokin on tyhjä yhtä kirjaa lukuunottamatta. Eteisen kaapissa roikkuu kaksi takkia ja alla on kahdet kengät.
Tai tiskikaapissa on vain yksi lautanen ja yksi muki.
Muut marittajat huokailevat että AAAH kun on kaunista! OOOH kun on siistiä! AAAH mikä silmänilo!
Siis mistä ne valmistaa ruokaa? Peseekö ne sitä yhtä paitaa koneessa vai käsin? Aikamoista tuhlausta laittaa yksi paita vain pyykkikoneeseen?
Ei KonMari ole minimalismia! Ei tarvitse luopua kaikesta. Pitää säilyttää ne asiat, mitkä tuottavat iloa. Ne valitaan niistä aiheittain kasatuista kasoista. Muut annetaan sitten pois tai myydään.
Aika vähän asioita tuottaa heille iloa... En ymmärrä en xD
Vierailija kirjoitti:
Hahaha naurattaa kun jotkut postaa tuonne noloon Facebook-ryhmään kuvia kaapeista mitkä on muuten ihan tyhjiä, mutta sinne on taiteltu siististi kahdet housut, yksi pyyhe ja kaksi paitaa. Valtava kaappi muuten ihan tyhjänä. Tai jääkaappi missä on kolme tomaattia, yksi voipaketti, yksi maito ja viisi omenaa.
Tai olohuone mikä on... tyhjä huone. Nojatuoli löytyy ja yksi lipasto. Se lipastokin on tyhjä yhtä kirjaa lukuunottamatta. Eteisen kaapissa roikkuu kaksi takkia ja alla on kahdet kengät.
Tai tiskikaapissa on vain yksi lautanen ja yksi muki.
Muut marittajat huokailevat että AAAH kun on kaunista! OOOH kun on siistiä! AAAH mikä silmänilo!
Siis mistä ne valmistaa ruokaa? Peseekö ne sitä yhtä paitaa koneessa vai käsin? Aikamoista tuhlausta laittaa yksi paita vain pyykkikoneeseen?
Ei KonMari ole minimalismia! Ei tarvitse luopua kaikesta. Pitää säilyttää ne asiat, mitkä tuottavat iloa. Ne valitaan niistä aiheittain kasatuista kasoista. Muut annetaan sitten pois tai myydään.
Aika vähän asioita tuottaa heille iloa... En ymmärrä en xD
Mutta konmaristi voi olla MYÖS minimalisti.
Voi olla. Mutta marittaminen ei tarkoita että pitää alkaa minimalistiksi, jotkut luulevat niin.
Konmari-ryhmän hauskinta ja myös omituisinta antia on nämä ihmiset, jotka postaavat päivittäin jopa useamman kerran. Sama tyyppi esittelee jatkuvasti kuvia tyhjästä vaatekaapistaan, tyhjästä eteisestä, miettii mitä vielä voisi poistaa vaikka tavaraa ei ole enää juurikaan jäljellä... En ymmärrä, tuntuu menevän överiksi.
Hei! Olen seurannut Marie Kondo keskustelua mielenkiinnolla. Kertoisin vähän omasta elämästäni. Minulle on tärkeää, jos kotona tavarat ovat omilla paikoillaan ja kotona on siistiä. Mulle se on ollut aina äärimmäisen helppoa, kun muistaa tavaroiden paikat. On käyttöesineet, jotka mieluiten piilossa kaappien takana esim. keittiössä. Mutta keittössä voi olla myös muutama esine, kaunis lautanen, kulho yms. esillä. Ja on esineitä, jotka ovat tarkoitettu sisustukseen eli olemaan esillä, luomaan tunnelmaa kotiin. Meillä ei olekaan paljon tavaraa, vaan ne tavarat jotka ovat näkyvillä, ovat osa sisustusta. Makuuhuoneessa on vaatekaappi, jossa liukuovet eli vaatteet piilossa ovien takana. Jos joku katsoisi mun puolta vaatekaapista, niin ihmettelis että miten sinä naisihmisenä tulet noin vähällä toimeen? Mutta tulen ihan hyvin; kun ostaa laadukkaita (vähän kalliimpia kuin esim. tunnetuista ruotsalaisista liikkeistä) vaatteita, joita voi yhdistellä toistensa kanssa, niin tulee vähällä toimeen. Eli köyhän kannattaa ostaa kalliimpaa............ Olen hankkinut mieluummin yhden vähän kalliimman sisustusesineen kuin viisitoista halvempaa....eli köyhän kannattaa ostaa kallista. En tarvitse Kondon oppeja enkä aio lukea kirjaa, koska ei ole ongelmia tavaramäärien suhteen eikä kodin pitämisessä siistinä ja viihtyisenä. Olen sisustaja ja hyvin pienillä asioilla voi vaihtaa kodin ilmettä esim. talvisesta keväiseen esim. vaihtamalla koristetyynynpäällisiä. Ehkä olen vähän FengShui ihminen, koska haluan että nurkat ovat avoimet energian virrata (ei siis tavarakasoja nurkissa) Esineitä ja vaatteita hyväkuntoisina kierrätän ja ostan myös jkv kirppareilta..En halua kehua itsenäni millään lailla, mutta olen aina ollut tällainen, jo teinistä lähtien. Se on osa mun luontoa. Joku vois sanoa että olen pakkosiistijä? Mutta mielestäni olen ihan normaali ja tasapanoinen ihminen. Täydellisyyttä en kaipaa, se on tylsää, pieni särö aina paikallaan, kodissakin....
Siis edellä tarkoitin, ettei kallista tartte ostaa eikä ylipäätään mitään. Mutta jos jotain haluaan, niin laadukkaampi tavara ehkä kestää kauemmin. En varsinaisesti pidä viikkosiivouksista, mutta ne on pakko tehdä kuitenkin. En rakasta imurointia, mutta pakko; meillä on kissoja joten karvapölyä riittää. Siinä samalla kerran viikossa siivotessa tulee samalla järjesteltyä paikkoja ja mahdollisesti päättää että tuon tavaran voisin kierrättää.....Vaatteeni ovat yleensä aika hyvässä järjestyksessä vaatekaapissani, josta äsken kirjoitin, mutta en ole ajatellut viikata sukkia enkä pallota niitä (järjetöntä!), kunhan vaan yhestä korista löytyy alusvaatteet, toisesta sukat, kolmannesta kaulahuivit jne. Ja pidän hengareista. Väitänpä että vaatteet säilyttävät ryhtinsä? ja kuosinsa paremmin hengareissa kuin viskattuna kaapin perälle myttyyn.....eli tällä keinoilla vaatteet pitkäikäisempiä. Ja kannattaa silittää ainakin pyyhkeet ja tyynyliinat, se lisää niiden käyttöikää. Kokemusta on..Lakanoita en ole koskaan silittänyt, ainoastaan viikkaan ne mieheni kanssa pyöryläksi liinavaatekaappiin. Niin, meillä on erillinen liinavaatekaappi (Ikean toimistokaappi!) Sieltä löytyvät kaikki liinavaatteet, pyyhkeet, pöytäliinat, koristetynynpäälliset (niitä meillä on paljon) yms. kodin kangastavara. Kannattaa siis koota johonkin tiettyyn kaappiin ERILLEEN käyttövaatteista nuo kodin liinavaatteet................Yks vinkki vielä: kannattaa talven tullen viedä kesällä käytettävät kengät ja kevyet takit yms. ns. talviteloille ja päinvastoin kevään tullessa: talvikamppeet varastoon ja tilalle kesävaatteet ja kengät. Ja mukavasti tulee tilaa eteiskaappiin tällä keinolla.........
up