Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.

Vierailija
07.07.2016 |

Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.

Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.

Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.

Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?

Kommentit (1255)

Vierailija
1141/1255 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni sitten katuu hävittämiään. Olen työssäni ainakin tavannut vuosien aikana monia kymmeniä, jotka katuvat aikanaan hävittämiään päiväkirjoja ja kirjeitä.

Tiedät sitten varmaan myös tarinan näiden kymmenien ihmisten tekojen takana? Miksi he hävittivät tärkeitä asioita?

Useimmiten tiedän. Ovathan he päivittäin kohtaamiani ihmisiä.

Sulla jäi vastaamatta jälkimmäiseen kysymykseen.

Mut eiks tän ketjun idea ollutkin että voi lukematta vastata :D

Vierailija
1142/1255 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joulukoristeissa muutamia eri työpaikoilta saatuja joulukoristeita. Joka ikinen joulu ne tulivat sieltä vastaan ja mietin vastahankaisesti, että minnekähän tämänkin laittaisi. Sitten yksi joulu tajusin, että voin laittaa sen roskiin :D

Maritin vahingossa ihan oikein, koska joulukoristelaatikot ovat taatusti niitä laatikoita, joiden sisällön pitää herättää iloa eikä yhtä ainutta ikävää fiilistä - jopa niiden valojohtoröykkiöiden!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on esitetty että kirjasta olisi apua vain joillekin himohamstraajille joilla on oikea ongelma, mutta minusta sillä on annettavaa ihan kaikille, jotka vain viitsii lukea. Aina on varaa oppia, kasvaa ja kehittyä ihmisenä.

Itse elin valmiiksi aika yksinkertaista elämää. Ulkomaille muuttaessa kaikki mahtui yhteen matkalaukkuun, mutta sen jälkeen toki tavaraa on kertynyt vähän enemmän, mikä on tavallista. Mitään kaaosta ei ole koskaan päässyt syntymään, mutta silti kaikki ei ollut kohdillaan.

Konmarin avulla opin päästämään irti muunmuassa sellaisista asioita jotka olin saanut lahjaksi, mutta joista en tykännyt yhtään, mutta kuitenkin säilytin velvollisuudentunnosta, ja että voin laittaa ne näytille sitten kun lahjan antaja, joka ei koskaan tullut kylään, tulisi kylään. Suomalainen kulttuuri opettaa meitä säilyttämään kaiken pahan päivän varalle, mutta ei olemaan kiitollinen siitä mitä meillä on. Jos tavaroita kohtelee kuin roskaa, niin mitä iloa siitä enää on vaikka se pahapäivä koittaisikin. Niin sanotusti hukkaanheittäjiä syyllistetään, vaikka henkilö ei ole tavaroistaan ja vastuustaan tilivelvollinen näille möykkääjille.

Vierailija
1144/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtoikohan sama henkilö, joka tässä ketjussa on röllännyt, nyt siirtyä omalla nimellä huutelemaan ryhmään? Facessa kuohuu 😂

Vierailija
1145/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymi palstailu mahdollistaa senkin että tuo yksi voi spämmätä koko ketjun täyteen ilkeämielisiä viestejä ilman mitään varsinaista sisältöä (en tiedä, varmaan siksi että yrittää saada mielipiteensä näyttämään yleiseltä mielipiteeltä?). Monen eri henkilön esittäminen peräkkäisissä viesteissä ei vaan mene läpi, jos kirjoitustyyli ja sanavalinnat tunnistaa. Saa henkilön näyttämään vain pakkomielteiseltä, mitä varmaan onkin. Kaikenlaiseen sitä ihmisillä onkin aikaa, varsinkin kun "ei kiinnosta" keskustelun aihe. :/

Jep. Läpi ketjun ja sinnikkäämmin kuin kukaan muu. Ongelma KonMarissa vaihtuu tälle moniongelmaiselle narsistille sujuvasti sitä mukaa, kun aiheesta jotain tietävät osaavat kirjoittaa paremmin ja ampua hänen väitteensä aina alas.

Alussa lähdettiin ekologisuudesta, sitten tuli henkilöönmeneviä skientologiaviittauksia ja raamattuvertaukset, sitten voitko tiivistää kirjan mulle -ruinaukset, sitten rahaonpaha -asenne ja nyt me marittajat olemme tekemässä tästä sairaasta toiminnasta normia...

Joko on kaikki turha aiheen ohi saatu sanottua? Joko voidaan keskustella itse metodista ja sen hyödyistä ja vaikka sitten niistä faceryhmän ongelmista?

http://www.ess.fi/teemat/asuminen/art2285956

Hieno rakenne kirjoituksella.

Ympäristöongelma, check. Uskontoviittaus, check. Nimittely, check. Idean sisäistäminen toisten kirjoitusten perusteella, check. Normittamisen vastustaminen, check...

Vierailija
1146/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtoikohan sama henkilö, joka tässä ketjussa on röllännyt, nyt siirtyä omalla nimellä huutelemaan ryhmään? Facessa kuohuu 😂

Eikä! Noloa. En viitsi liittyä vain tollasen takia, vaikka kuinka kutkuttaa tieto röllin todellisuudesta. Surullinen se kuitenkin on. :D

Vierailija
1147/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymi palstailu mahdollistaa senkin että tuo yksi voi spämmätä koko ketjun täyteen ilkeämielisiä viestejä ilman mitään varsinaista sisältöä (en tiedä, varmaan siksi että yrittää saada mielipiteensä näyttämään yleiseltä mielipiteeltä?). Monen eri henkilön esittäminen peräkkäisissä viesteissä ei vaan mene läpi, jos kirjoitustyyli ja sanavalinnat tunnistaa. Saa henkilön näyttämään vain pakkomielteiseltä, mitä varmaan onkin. Kaikenlaiseen sitä ihmisillä onkin aikaa, varsinkin kun "ei kiinnosta" keskustelun aihe. :/

Jep. Läpi ketjun ja sinnikkäämmin kuin kukaan muu. Ongelma KonMarissa vaihtuu tälle moniongelmaiselle narsistille sujuvasti sitä mukaa, kun aiheesta jotain tietävät osaavat kirjoittaa paremmin ja ampua hänen väitteensä aina alas.

Alussa lähdettiin ekologisuudesta, sitten tuli henkilöönmeneviä skientologiaviittauksia ja raamattuvertaukset, sitten voitko tiivistää kirjan mulle -ruinaukset, sitten rahaonpaha -asenne ja nyt me marittajat olemme tekemässä tästä sairaasta toiminnasta normia...

Joko on kaikki turha aiheen ohi saatu sanottua? Joko voidaan keskustella itse metodista ja sen hyödyistä ja vaikka sitten niistä faceryhmän ongelmista?

Ympäristöongelma, check. Uskontoviittaus, check. Nimittely, check. Idean sisäistäminen toisten kirjoitusten perusteella, check. Normittamisen vastustaminen, check...

Kyllä. Häpeä, marittaja.

Vierailija
1148/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä! Noloa. En viitsi liittyä vain tollasen takia, vaikka kuinka kutkuttaa tieto röllin todellisuudesta. Surullinen se kuitenkin on. :D

Niinpä. Sietäs hävetä :D

Vierailija
1149/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina heittänyt kaiken jätteen ja ylimääräisen vain sekaroskikseen, pattereita, myrkkyjä, lääkkeitä ja lasia myöten. Olen sen verran mukavuudenhaluinen ja itsekäs ihminen.

Vierailija
1150/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, jota monet kirjan lukeneetkaan eivät tunnu tajuavan, on että Marie Kondo aika suoraan sanoo että turha tavara kannattaa heittää pois. Ei siis antaa kenellekään tai myydä kirpputorilla, koska sitten tavara on taas muiden ihmisten riesana loppujen lopuksi.

Juuri näin itsekin ymmärsin asian!

Vierailija
1151/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, jota monet kirjan lukeneetkaan eivät tunnu tajuavan, on että Marie Kondo aika suoraan sanoo että turha tavara kannattaa heittää pois. Ei siis antaa kenellekään tai myydä kirpputorilla, koska sitten tavara on taas muiden ihmisten riesana loppujen lopuksi.

Juuri näin itsekin ymmärsin asian!

Hyvin selvästi sanoi ettei omia rojuja tungeta muille jotka eivät niitä halua/tarvitse tai viedä muiden koteihin säilytettäväksi (esim mummolan vintti). Poisheittämisellä tarkoitetaan hyvin pitkälti kierrättämistä, sillä Japanissa kierrätys on huomattavasti kehittyneempää, joten siellä ei ole edes mahdollista dumpata roskia miten sattuu.

Vierailija
1152/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa paska kolumni. Täällä meillä ainakin kierrätyskeskus ottaa myyntikuntoisen tavaran lisäksi kyllä ihan rikkinäistä ja likaista tekstiiliä. Jos niiden sivuilla niin lukee, niin kai minä herranjumala sinne ne voin viedä ilman että joudun kantamaan syyllisyyttä tavarasta, joka ei kestänyt ikuisesti?

En nyt muutenkaan ole tunkemassa SPR:lle, fidalle tai uffille yhtään mitään ehjääkään, koska en ole varma ovatko ne tarpeeksi muodikkaita sinne. Enkä kannata niiden "ideologiaakaan", joka on ketjurytkyjä kalliimmalla kuin uutena. Ja jos itse myyn tavaroitani, niin eikö se ole sen ostajan vastuulla, että tarvitseeko se sitä vai ei?

Ei minun maritukseni ei ole mikään taakka kenellekään. Uutta en osta, koska täältä kotoa löytyy jo kaikki tarvittava. Mitä ongelman siirtämistä se on, jos ei halua enää säilyttää tiensä päähän tulleita esineitä?

Kummasti tää touhu tuntuu kutkuttavan niittenki persettä, joilla on oman tavaran kanssa ongelmia.

Vierailija
1153/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eivätkö minun tavarani olekaan minun? Enkö saakaan luopua niistä tai hävittää niitä esimerkiksi ympäristöasiat huomioiden? Siirränkö oikeasti ongelman (joka siis oli mikä) muille? Kenelle tarkalleen ottaen siirrän ongelman?

Vierailija
1154/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tutustumaan myös  niihin  (...oppaan lukeneiden kirjoittamiin) kriittisiin näkemyksiin siitä .

Esim. Catherine Oestlerin kirjoitukseen (hän on avustanut toimittajana Daily Mail-lehteä ja ollut arvostetun muotilehti  Tatlerin päätoimittaja.)

Vierailija
1155/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina heittänyt kaiken jätteen ja ylimääräisen vain sekaroskikseen, pattereita, myrkkyjä, lääkkeitä ja lasia myöten. Olen sen verran mukavuudenhaluinen ja itsekäs ihminen.

Joo! Mäkin olen jo marittanut mun myrkyt! Nyt on vaan ne jälellä jotka tuottaa iloa!

Vierailija
1156/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tutustumaan myös  niihin  (...oppaan lukeneiden kirjoittamiin) kriittisiin näkemyksiin siitä .

Esim. Catherine Oestlerin kirjoitukseen (hän on avustanut toimittajana Daily Mail-lehteä ja ollut arvostetun muotilehti  Tatlerin päätoimittaja.)

Aika jännää,että alapeukku tälle mielipiteelleni täällä tuli heti ja  alta aikayksikön.

(Jotain se kertoo sekin koko tämän keskustelun luonteesta)

Vierailija
1157/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eivätkö minun tavarani olekaan minun? Enkö saakaan luopua niistä tai hävittää niitä esimerkiksi ympäristöasiat huomioiden? Siirränkö oikeasti ongelman (joka siis oli mikä) muille? Kenelle tarkalleen ottaen siirrän ongelman?

Tavarasi ovat sinun, ja saat luopua niistä ympäristöasiat huomioiden.

MUTTA kyllä se riski on olemassa, että ongelmaa siirtää muille. Esimerkiksi tuputtaa ystävälleen omia virhehankintojaan, eikä tämä kehtaa kieltäytyä. Kierrättää käyttämättömän lahjamaljakon edelleen lahjaksi ihmiselle, jolla on periaate olla luopumatta mistään lahjaksi saamastaan, ja jonka on pakko ottaa se maljakko sitten esiin pöydälle kun tulet kylään, vaikka inhoaa sitä. Dumppaa UFFin tai Fidan laatikkoon vaatteita, jotka ovat käytännössä lumppua.

Minulle tärkeää menetelmässä on ollut oppia luopumista, siis ihan sellaista luopumista, että kaikki tavara nyt ei vain enää voi päätyä mihinkään hyödylliseen uusiokäyttöön, ja että silti voin heittää sen pois. Ettei tarvitse enää pakonomaisesti etsiä sille uutta ottajaa. Kunnolliset käyttökelpoiset vaatteet olen tietenkin toimittanut keräykseen, parvisänky meni tutun tutulle, jonka kuulin sellaista haeskelevan, jne., mutta esim. omista nikkarointiharrastuksista ylijäänyttä puutavarasilppua pistin ihan roskiin.

Vierailija
1158/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin täällä joitakin kymmeniä tai ehkä satoja sivuja sitten kyselemässä perheellisen mahdollisuuksista marittamiseen - kun sen vision pitäisi olla myös kumppanin ja lasten visio, mitä se ei välttämättä ole.

Sain hirveät kasat alapeukkuja ja haukut, kuinka olen sen yhden ainoan mielenterveysongelmaisten trollin sivupersoona.

Sen jälkeen olen vain lueskellut. Koko "konmari"-sanasta alkaa tulla assosiaatio pahantahtoisiin ihmisiin.

Vierailija
1159/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännää,että alapeukku tälle mielipiteelleni täällä tuli heti ja  alta aikayksikön.

(Jotain se kertoo sekin koko tämän keskustelun luonteesta)

Voi, saitko vauvapalstalla alapeukun. Se oli varmasti ihan aiheetonta ja väärä mielenilmaus. Ja ennen kaikkea kaikkien konmarista kiinnostuneiden yhtenevä linja.

P.s . Laitoit linkin, et mielipidettä.

Vierailija
1160/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tosi mielenkiintoista keskustella teidän alapeukuista. Ja ette itse jättäneet yhtään?