Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.
Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.
Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.
Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.
Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?
Kommentit (1255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin täällä joitakin kymmeniä tai ehkä satoja sivuja sitten kyselemässä perheellisen mahdollisuuksista marittamiseen - kun sen vision pitäisi olla myös kumppanin ja lasten visio, mitä se ei välttämättä ole.
Sain hirveät kasat alapeukkuja ja haukut, kuinka olen sen yhden ainoan mielenterveysongelmaisten trollin sivupersoona.
Sen jälkeen olen vain lueskellut. Koko "konmari"-sanasta alkaa tulla assosiaatio pahantahtoisiin ihmisiin.
Kirja antaa siihenkin ohjeita. Täälläkin on annettu ohjeita, itsekin. En jaksa uudestaan kirjoittaa, kun sinä et jaksa lukea.
Kirjoittaja sanoo lueskelevansa. Kukahan tässä nyt ei jaksa?
Alapeukkuja odotellessa :)
Kannattaa ihan lukea lukea - ajatuksen kanssa - eikä silmäillä sillein kursorisesti.
Sä ja sun 'sillein'...
Ajattelin, että "sillä tavalla" olisi ollut liian pitkä lueskeltavaksi.
Oikeassa olit, koska eihän se viesti mennyt perille vaan takertui kesken lauseen ja jäi jumittamaan.
Maritin kaapin, jossa meillä on avaimia ja muistiinpanolehtiöitä. Ja ennen siellä oli valtavasti kaikkea muutakin roinaa sekä turhia, rumia avaimenperiä ym. No, keräsin sieltä miehen sälää, laitoin sitä vähän kasantapaisiin siististi. Mies ihmetteli töistä tullessaan ja näytin kaappia ja sanoin, et putsataanko yhdessä loppuun. Ensin oli että ei kai näitä avaimia kaikki kannata ottaa täältä siihen pöydälle, sitten otti. Hain pari pientä laatikkoa ja järjesteltiin tavarat. Huitaisin kädellä kohti erästä toista hänen laatikkoaan jossa on muuta tavaraa ja sanoin, että tuokin olisi ihan hyvä siivota samoin.
15 minuutin kuluttua mies oli putsannut tavarat, heittänyt ison kasan roskia roskiin ja nyt meillä on KAKSI siistiä aluetta huoneessa :o
Ehkä se Konmarin opetus siitä, että tämä on tarttuvaa, todellakin toimii?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin täällä joitakin kymmeniä tai ehkä satoja sivuja sitten kyselemässä perheellisen mahdollisuuksista marittamiseen - kun sen vision pitäisi olla myös kumppanin ja lasten visio, mitä se ei välttämättä ole.
Sain hirveät kasat alapeukkuja ja haukut, kuinka olen sen yhden ainoan mielenterveysongelmaisten trollin sivupersoona.
Sen jälkeen olen vain lueskellut. Koko "konmari"-sanasta alkaa tulla assosiaatio pahantahtoisiin ihmisiin.
Kirja antaa siihenkin ohjeita. Täälläkin on annettu ohjeita, itsekin. En jaksa uudestaan kirjoittaa, kun sinä et jaksa lukea.
Kannattaa ihan lukea lukea - ajatuksen kanssa - eikä silmäillä sillein kursorisesti.
Sä ja sun 'sillein'...
Oikeassa olit, koska eihän se viesti mennyt perille vaan takertui kesken lauseen ja jäi jumittamaan.
Vähän niinkuin tämä koko keskustelukin, siis ?
Vierailija kirjoitti:
Maritin kaapin, jossa meillä on avaimia ja muistiinpanolehtiöitä. Ja ennen siellä oli valtavasti kaikkea muutakin roinaa sekä turhia, rumia avaimenperiä ym. No, keräsin sieltä miehen sälää, laitoin sitä vähän kasantapaisiin siististi. Mies ihmetteli töistä tullessaan ja näytin kaappia ja sanoin, et putsataanko yhdessä loppuun. Ensin oli että ei kai näitä avaimia kaikki kannata ottaa täältä siihen pöydälle, sitten otti. Hain pari pientä laatikkoa ja järjesteltiin tavarat. Huitaisin kädellä kohti erästä toista hänen laatikkoaan jossa on muuta tavaraa ja sanoin, että tuokin olisi ihan hyvä siivota samoin.
15 minuutin kuluttua mies oli putsannut tavarat, heittänyt ison kasan roskia roskiin ja nyt meillä on KAKSI siistiä aluetta huoneessa :o
Joskus se tarttuu ja joskus kai ei. Itsellä sinkkuna ei ole omaa kokemusta, mutta näin on muut sanoneet. Mukavaa, että teillä järjestäminen innosti kummatkin!
Sanon järjestäminen, koska eihän tuolla mitä teitte ole konmarin kanssa oikeastaan mitään tekemistä, vaan ihan sitä vanhaa perinteistä järjestämistä se on. Osoittaa, että kyllä sekin menetelmä voi jossakin asiassa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.
Eipä ole tainnut tässä ketjussa olla henki sen parempi?
Tekisi mieli perustaa se toinen, iloisempi konmari-ketju, jossa voisivat menetelmästä kiinnostuneet kysellä vaikka sitten tyhmiä, aloittelijat eivät saisi loukkaantua jos joku perehtyneempi perustellen selittää miksei se mitä he tekevät olekaan konmaritusta, ja asiaa tuntevilla olisi mielenkiintoa muuhunkin kuin hokea "lue se kirja" ja alapeukuttaa kysymyksiä.
Tottakai sinnekin ryysisi ne lue-se-kirjailijat ja vastaavasti "pyh, ei roinan poisheittämiseen kirjaa tartte" -tyypit tappelemaan keskenään, mutta jos olisi edes muutama, joka jättäisivät ne viestit kommentoimatta ja jopa alapeukuttamatta, jottei tarvitse aloittaa "miksi alapeukkuja?" -metakeskustelua.
Tiedä sitten auttaisiko, jos ketjun nimi olisi "Järjestäminen konmarittamalla tai muuten", jolloin siinä voisi puhua laajemminkin erilaisista järjestelyprojekteista. Ne, jotka haluavat, voivat sitten vääntää siitä, mikä on konmaria ja mikä ei.
mene hoitoon, joka nostelet krääsäketjuja
Herranjumala, kävin täällä kunoltiin sivulla jotain 20, ja sitten kun jotain 50, ja samaa paskaa jotkut jauhaa ja nostelee omaa krääsäketjuaan, menkää hoitamaan päänne ei se näköjään parane tavarasta luopumalla.
Hei te kierrätyksestä jotain tietävät, onko tuttu:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2613431/kierrata_vaivattomasti_onko_legit
Joku bloggasi marituksesta ja tuosta facesivusta...
päähoitaja kirjoitti:
Herranjumala, kävin täällä kunoltiin sivulla jotain 20, ja sitten kun jotain 50, ja samaa paskaa jotkut jauhaa ja nostelee omaa krääsäketjuaan, menkää hoitamaan päänne ei se näköjään parane tavarasta luopumalla.
Miksi ihmeessä kävit täällä? Vieläpä tonkimassa paskaa ja toteamassa sen samaksi kuin ennenkin?
Pään hoidattaminen on muuten yhteiskunnalle kallista lystiä, tiesitkös sen? Vaikka itse maksaisi terapian, niin terapeuttien peruskoulutus maksetaan verovaroin.
Facebookissa on ryhmiä aiheesta joka lähtöön. Käy siellä tutustumassa ryhmien sääntöihin.
Perustivat sit uuden konmariryhmän...
Vierailija kirjoitti:
Aloitin kirjan muutama päivä sitten ja luen sitä kun on vapaa hetki. Nyt olen ehkä puolivälissä. Meillä ei ole mitään kaaosta, mutta kai sitä aina voisi olla täydellisempää. Olen jo intoutunut karsimaan muutamia juttuja, yhden paidan, korun, kuulakärkikyniä, vanhan turvaistuimen, palkkakuitteja. Tiedän, että tavarat pitäisi karsia tietyssä järjestyksessä, mutta nuo tulivat heti vastaan ja mieleen. Lisäksi olen uudella tarmolla käyttämässä parit kasvojenhoitotuotteet loppuun. En tiedä teenkö kunnollisen urakan ja käyn joka tavaran läpi, kun tavaroita on muutenkin maltillisesti ja suurin osa iloa tuottavia. Ehkä. Lapsilla on eniten iloa tuottamattomia tavaroita, mutta kai niistä voi olla iloa tulevaisuudessa. Tyttö 4v on saanut dvd:tä ja pehmoleluja, joita ei ole käyttänyt, mutta ehkä vielä joskus? Tai ehkä hänen pikkusisaruksensa käyttää niitä. Eipä ne liikaa tilaa vie, etteikö voisi säästää.
Jatkoa. En kauheasti ole päässyt kirjassa eteenpäin. Kymmenisen sivua. Olen löytänyt lisää karsittavaa. Esim. hiustenkiharrin, jota en ole käyttänyt 5 vuoteen, mutta on uudenveroinen. Tuskinpa tulen käyttämään sitä, joten pois vaan. Vaatekaapista päätin karsia pois kassillisen kotivaatteita, joita olen käyttänyt melko ahkerasti, mutta joista en pidä. Päädyin sitten hankkimaan tilalle uusia kotivaatteita, joista pidän... pakkohan se oli, kun jäljelle ei jäänyt kuin yhdet kivat kotihousut ja toppejakin tarvitsin lisää. Näin kai se kirjakin ohjeistaa toimimaan? Päätin tehdä alusvaatteiden kanssakin vastaavaa, pois ne kaikki rumat ja tilalle kivoja. Eikö elämä ole muutenkin liian lyhyt käyttämään rumia vaatteita? Olen lisäksi siirrellyt muutamia tavaroita kotona vähän uuteen ja ehkä järkevämpään järjestykseen. Aika paljon on siis tuo kirja jo innostanut tekemään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tutustumaan myös niihin (...oppaan lukeneiden kirjoittamiin) kriittisiin näkemyksiin siitä .
Esim. Catherine Oestlerin kirjoitukseen (hän on avustanut toimittajana Daily Mail-lehteä ja ollut arvostetun muotilehti Tatlerin päätoimittaja.)
Aika jännää,että alapeukku tälle mielipiteelleni täällä tuli heti ja alta aikayksikön.
(Jotain se kertoo sekin koko tämän keskustelun luonteesta)
Voi, saitko vauvapalstalla alapeukun. Se oli varmasti ihan aiheetonta ja väärä mielenilmaus. Ja ennen kaikkea kaikkien konmarista kiinnostuneiden yhtenevä linja.
P.s . Laitoit linkin, et mielipidettä.
Tässä vaiheessa ketjua tätä ei enää lue kuin ne konmari-hullut. J a me muutama kriittinen, jotka ihmettelemme, mutta emme ryhmässä saa kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus se tarttuu ja joskus kai ei. Itsellä sinkkuna ei ole omaa kokemusta, mutta näin on muut sanoneet. Mukavaa, että teillä järjestäminen innosti kummatkin!
Sanon järjestäminen, koska eihän tuolla mitä teitte ole konmarin kanssa oikeastaan mitään tekemistä, vaan ihan sitä vanhaa perinteistä järjestämistä se on. Osoittaa, että kyllä sekin menetelmä voi jossakin asiassa toimia.
Ei, kyllä tämä tehtiin konmarin periaatteella. Olen itse lukenut kirjan englanninkielisenä vuosia sitten. Mies ei siitä välitä eikä ole lukenut, mutta periaatteita noudatettiin. Itselläni oli visio ja miehellä ehkä silloin kun hän näki ekan kaapin lopputuloksen. Tavara kerättiin lajeittain kasoihin - eikä tätä roinaa ollut muualla, se oli kerääntynyt näihin kaappeihin. Esim. avaimia ei ole meillä muualla, mutta niitä oli tuossa kaapissa paljon ja sekaisin, samoin muistivihkoja sekä muutama spesiaali työkalu. Kun niitä kekoja käytiin nopeasti läpi, kysyn mieheltä "haluatko säilyttää tällaisen" ja mies sanoi ei ja sen jälkeen tavara siirtyi roskapinoon. Näissä avaimissa ei mielestäni ole oleellista kysyä "hypinkö riemusta nähdessäni tämän avaimen", koska tottakai, varsinkin jos olen oven ulkopuolella :D Lopputuloksena avaimet ovat järjestyksessä, muistilaput ovat järjestyksessä ja ne spesiaalikamat omassa laatikossaan. Sama näytti tapahtuvan itsestään miehen siivoamassa kaapissa.
Tällaiset tavarat jotka on aidosti tarpeellisia ovat helppoja, ne muistoesineet ja muut ei-välttämättömät ovat hankalampia. Tai vaikka keittiön työkalut, ne ei todellakaan ole kaikki tarpeen. Avaimet on. Tai ainakin näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tainnut tässä ketjussa olla henki sen parempi?
Tekisi mieli perustaa se toinen, iloisempi konmari-ketju, jossa voisivat menetelmästä kiinnostuneet kysellä vaikka sitten tyhmiä, aloittelijat eivät saisi loukkaantua jos joku perehtyneempi perustellen selittää miksei se mitä he tekevät olekaan konmaritusta, ja asiaa tuntevilla olisi mielenkiintoa muuhunkin kuin hokea "lue se kirja" ja alapeukuttaa kysymyksiä.
Tottakai sinnekin ryysisi ne lue-se-kirjailijat ja vastaavasti "pyh, ei roinan poisheittämiseen kirjaa tartte" -tyypit tappelemaan keskenään, mutta jos olisi edes muutama, joka jättäisivät ne viestit kommentoimatta ja jopa alapeukuttamatta, jottei tarvitse aloittaa "miksi alapeukkuja?" -metakeskustelua.
Tiedä sitten auttaisiko, jos ketjun nimi olisi "Järjestäminen konmarittamalla tai muuten", jolloin siinä voisi puhua laajemminkin erilaisista järjestelyprojekteista. Ne, jotka haluavat, voivat sitten vääntää siitä, mikä on konmaria ja mikä ei.
Ei, vaan jatketaan tässä ja ignooraataan huonosti käyttäytyvät. Kuka välittää alapeukuista? Jos se tuottaa jollekin iloa niin siitä vaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä ja sun 'sillein'...
Jaaha.
Taidankin nyt ohjeiden mukaisesti "konmarittaa" koko tämän ketjun pois turhaan koneeltani enää tilaa viemästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä ja sun 'sillein'...
Jaaha.
Taidankin nyt ohjeiden mukaisesti "konmarittaa" koko tämän ketjun pois turhaan koneeltani enää tilaa viemästä...
Olet tallentanut ketjun koneellesi..? Tarvitset jotain ratkaisuja..
Fb-ryhmä käyttää kieltä ärsyttävän löysästi ja epätarkasti. Kun lapsi on asettanut lenkkitossuja vierekkäin, hän on "pystyviikannut" ne. En kuitenkaan näe kuvassa kenkiä, joita olisi taitettu eli viikattu mitenkään. "(Pysty)viikkaaminen" on alkanut tarkoittaa mitä tahansa esineiden asettelua.
Ärsyttää myös ilmaus "marittaa". Se voi tarkoittaa saunan oven maalaamista, vanhentuneiden mausteiden heittämistä biojätteeseen tai mitä tahansa muuta.
Ja 'konmaritit' siitä turhat kirjaimet pois yhdeksi sanaksi kompaktisti...(heh,heh...)