Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.

Vierailija
07.07.2016 |

Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.

Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.

Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.

Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?

Kommentit (1255)

Vierailija
1161/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

78 sivua tätä. Onnea kaikki, voititte palkinnon!

Vierailija
1162/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinion: "Marie Kondo's Lemonade" by Sarah Kennedy...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

78 sivua tätä. Onnea kaikki, voititte palkinnon!

Kiitos täysin sisällöttömästä panoksestasi ketjuun.

Vierailija
1164/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut innostua konmari ideologiasta. Itse ajatus, eri turhan tavaran karsiminen on hyvä ja sitä itsekin teen. Mutta miksi pitäisi ostaa ja lukea kirjoja, jotta osaa vähentää tavaraa?

Vierailija
1165/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tutustumaan myös  niihin  (...oppaan lukeneiden kirjoittamiin) kriittisiin näkemyksiin siitä .

Esim. Catherine Oestlerin kirjoitukseen (hän on avustanut toimittajana Daily Mail-lehteä ja ollut arvostetun muotilehti  Tatlerin päätoimittaja.)

Aika jännää,että alapeukku tälle mielipiteelleni täällä tuli heti ja  alta aikayksikön.

(Jotain se kertoo sekin koko tämän keskustelun luonteesta)

Voi, saitko vauvapalstalla alapeukun. Se oli varmasti ihan aiheetonta ja väärä mielenilmaus. Ja ennen kaikkea kaikkien konmarista kiinnostuneiden yhtenevä linja.

P.s . Laitoit linkin, et mielipidettä.

Ja kaikkia, siitä  'yhtenevästä linjasta' poikkeavia mielipiteitä,on syytä alapeukuttaa ja torjua näin suoralta kädeltä heti kaikki yrityksetkin tarkastella aihetta kriittisesti ?

Vierailija
1166/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testasin sukkien taittelun ja sen mukaan kannattaa taitella ja pinota pystyyn eikä runtata palloiksi. Sukkien tunteista en välitä, mutta vievät vähemmän tilaa ja löytyvät nopeammin. Täälläkin notkumiseen käytetty aika kannattaisi käyttää siivoamiseen, nyt kun kelikin on mitä parhain.

Vierailija
1167/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut innostua konmari ideologiasta. Itse ajatus, eri turhan tavaran karsiminen on hyvä ja sitä itsekin teen. Mutta miksi pitäisi ostaa ja lukea kirjoja, jotta osaa vähentää tavaraa?

Ja näkeehän tuon sukkien kenkälaatikkoon taittelun noilta Konmari-videoiltakin,eihän siihen mitään opusta tarvitse ostaa.

Itselläni on viisi tai kuusi paria kenkiä (...riippuen siitä lasketaanko saappaat mukaan niihin) eikä yhtään kenkälaatikkoa.

Näin kesällä käytän 20 den. polvi- tai nillkkasukkia, syksyllä sitten taas sukkahousuja.

Ne pysyvät kyllä  kaikki ihan hienosti ja siististi ostopakkauksissaan ja käytössä on vain yhdet kerrallaan.

Kun menevät rikki,laitan ne sitten  muoviroskien mukana energiajätteisiin.Sen pituinen se, 'no problem'.

Vierailija
1168/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tutustumaan myös  niihin  (...oppaan lukeneiden kirjoittamiin) kriittisiin näkemyksiin siitä .

Esim. Catherine Oestlerin kirjoitukseen (hän on avustanut toimittajana Daily Mail-lehteä ja ollut arvostetun muotilehti  Tatlerin päätoimittaja.)

Aika jännää,että alapeukku tälle mielipiteelleni täällä tuli heti ja  alta aikayksikön.

Alapeukku ei kerro koko keskustelun luonteesta, mutta joidenkin keskustelijoiden luonteesta se kyllä kertoo. Ei konmari niin pyhää ole, ettei sitä perustellen kyseenalaistaa saisi.

Tässä tuo Oestlerin kriittinen kirjoitus: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2990380/I-hate-smug-neat-frea…

Minusta Oestler kyllä tyypilliseen toimittajatyyliin liioittelee, saadakseen aikaan tarpeeksi mehevän jutun. Joko ei ole lukemisesta huolimatta ymmärtänyt metodia, tai arvioi sitä paitsi lukemansa, myös menetelmää tyrkyttävien konmarittajien perusteella, tai sitten ihan tarkoituksella sivuuttaa olennaista ja tarttuu epäolennaiseen.

Oestler sai kirjan lahjaksi mieheltään, jota häiritsee heidän kotonaan vallitseva sekamelska (ks. jutun kuvat), joka taas muita perheenjäseniä ei haittaa millään lailla. Siinä hän lienee oikeassa, ettei Kondo tarpeeksi ota huomioon erilaisten siisteyskäsitysten kotona aiheuttamia ristiriitoja. Hän kokee konmarittajien tuntevan moraalista ylemmyyttä siisteydestään ja tuputtavan oppiaan. Tuputtihan hänen miehensäkin sitä. Oestler sanoo jättäneensä kirjan pölyyntymään "passiivis-aggressiivisena defenssinä" - irvailee siis itseäänkin, onneksi. Hän ihmettelee, miksei voida vain hyväksyä sitä, että erilaisia siisteyskäsityksiä on - mikäs hänen on sanoessa, kun hänen kotonaan vallitsee hänen siisteyskäsityksensä, eikä hänen siellä ihan yhtä lailla asuvan miehensä, jota sekamelska häiritsee.

Teksti antaa vaikutelman - tai pyrkii antamaan vaikutelman -  kuin Marie Kondo väittäisi, että kaikkien tulisi järjestää kotinsa hänen oppiensä mukaan. Yhdessä kohtaa näin väitetään suoraan: "Life is too short to worry about how to put away socks, as Kondo would have us all do." No, noinhan Kondo ei suinkaan sano. En tiedä, uskooko Oestler vilpittömästi, että sanoisi (jolloin tämä usko on peräisin konmarin tuputtajien innosta eikä kirjasta itsestään), vai onko kysymyksessä silkka tekstistrategia eli mehevä tarkoituksellinen liioittelu.

Arvostelua saavat osakseen myös epäolennaisuudet, kuten kehotus luopua lukemattomista kirjoista. Jos on lukenut konmari-kirjan ajatuksella, tietää, että kukin tekee tällaiset päätökset itse, ja että kirjojen ystävä voi tietenkin säilyttää niitä edelleen. Kehotuksenhan on tarkoitus johtaa pohtimaan, mikä oma suhde kirjoihin on ja miksi niitä säilyttää.

Sitten se viimeinen, miksi puhua esineilleen, kun voi puhua ihmisillekin? No, sehän on ihan itsestä kiinni, miten haluaa. Kyllä minusta konmaria voi toteuttaa, vaikka ei esineilleen juttelisi. Toisaalta esimerkiksi minä mielelläni teen niin, ja hauska huomata ettei se olekaan höpsöä, vaan auttaa ihan rationaalisessa päämäärässä eli haluamani järjestyksen ylläpidossa. Kaiken kaikkiaan koko kysymys vaikuttaa siltä kuin se olisi jäänyt huomaamatta se kirjan keskeisin pointti: sinä itse päätät, mikä on elämässäsi tärkeintä. Sen perusteella päätät, millaisessa järjestyksessä kotisi on. On ihan okei, että siellä vallitsee suloinen sekamelska, jos se ei sinua häiritse, ja on ihan okei, ettet luo henkilökohtaista suhdetta jokaiseen esineeseesi, jollei se ole sinun juttusi.

Eli paljon porua, vähän villoja, mutta jollakinhan se on toimittajankin elettävä. Se on minusta totta, että yhdessä asumisen aiheuttamia ongelmia konmari ei käsittele tarpeeksi. Ja sekin valitettavasti lienee totta, että konmaristit koetaan oppiaan tuputtavina ja ylemmyydentuntoisina  (en tämänkään ketjun perusteella ihmettele), mikä herättää aggressiivisia vastareaktioita.

En tiedä, saiko Oestler kirjasta tosiaan tämän käsityksen; niinhän siinä nimittäin ei sanota (vaan oikeastaan päinvastoin). 

Vierailija
1169/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ryhmässä ne ennen ja jälkeen kuvat huoneista voivat olla ihan inpiroivia. Mutta mua ahdistaa ajatus jostakin pipertämässä klemmareidensa kanssa tai lajittelemassa pieniä legopalikoita värin mukaan. Tällainen liian yksityiskohtainen ajattelu on mun mielestä niin turhauttavaa ja vie energiaa. Tykkään keskittyä olennaiseen ja priorisoida. Jos alkaisin lajitella nastoja ja nuppineuloja niin en koskaan saisi mitään valmiiksi ja aikaa kuluisi merkityksettömiin asioihin ihan liikaa. Mun oli pakko lähteä ryhmästä, koska se oli mulle oikea energiasyöppö.

Vierailija
1170/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Oho, tuon viimeisen kappaleen yltä voi poistaa. Jäänyt siihen jonkun copypaste-mokan takia.

Vierailija
1171/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^Oho, tuon viimeisen kappaleen yltä voi poistaa. Jäänyt siihen jonkun copypaste-mokan takia.

Perhana, ei nyt onnistu :) Tarkoitin viimeistä kappaletta tuosta Oestler-katsauksestani. (Legopiperryksestä kirjoittaja puhuu ihan asiaa koko kappaleensa verran; ei sitä tarvitse poistaa.)

Vierailija
1172/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, saitko vauvapalstalla alapeukun. Se oli varmasti ihan aiheetonta ja väärä mielenilmaus. Ja ennen kaikkea kaikkien konmarista kiinnostuneiden yhtenevä linja.

P.s . Laitoit linkin, et mielipidettä.

Ja kaikkia, siitä  'yhtenevästä linjasta' poikkeavia mielipiteitä,on syytä alapeukuttaa ja torjua näin suoralta kädeltä heti kaikki yrityksetkin tarkastella aihetta kriittisesti ?

Jos haluat käsitellä jotain tässä kriittisesti niin kannattaa nähdä itse muutakin vaivaa viestinsä eteen kuin pelkkä linkittäminen _jonkun muun_ mielipiteeseen.

Vierailija
1173/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei muuten osaa? Minua tuo kirja on auttanut, mutta ehkä se ei ole sinulle tarpeen.

Konmari on kyllä muutakin kuin turhan tavaran karsimista. Jos nyt edes turhasta voi puhua; eihän siinä tavaroita oikeastaan siltä kannalta tarkastella.

Vierailija
1174/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin täällä joitakin kymmeniä tai ehkä satoja sivuja sitten kyselemässä perheellisen mahdollisuuksista marittamiseen - kun sen vision pitäisi olla myös kumppanin ja lasten visio, mitä se ei välttämättä ole.

Sain hirveät kasat alapeukkuja ja haukut, kuinka olen sen yhden ainoan mielenterveysongelmaisten trollin sivupersoona.

Sen jälkeen olen vain lueskellut. Koko "konmari"-sanasta alkaa tulla assosiaatio pahantahtoisiin ihmisiin.

Kirja antaa siihenkin ohjeita. Täälläkin on annettu ohjeita, itsekin. En jaksa uudestaan kirjoittaa, kun sinä et jaksa lukea.

Vierailija
1175/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin täällä joitakin kymmeniä tai ehkä satoja sivuja sitten kyselemässä perheellisen mahdollisuuksista marittamiseen - kun sen vision pitäisi olla myös kumppanin ja lasten visio, mitä se ei välttämättä ole.

Sain hirveät kasat alapeukkuja ja haukut, kuinka olen sen yhden ainoan mielenterveysongelmaisten trollin sivupersoona.

Sen jälkeen olen vain lueskellut. Koko "konmari"-sanasta alkaa tulla assosiaatio pahantahtoisiin ihmisiin.

Kirja antaa siihenkin ohjeita. Täälläkin on annettu ohjeita, itsekin. En jaksa uudestaan kirjoittaa, kun sinä et jaksa lukea.

Kirjoittaja sanoo lueskelevansa. Kukahan tässä nyt ei jaksa?

Alapeukkuja odotellessa :)

Vierailija
1176/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ihan lukea lukea - ajatuksen kanssa - eikä silmäillä sillein kursorisesti.

Vierailija
1177/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän lukisi kaikki viestit eikä "lueskelisi" niin hän huomaisi, että tässä ketjussa on vastattu hänelle.

Vierailija
1178/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän lukisi kaikki viestit eikä "lueskelisi" niin hän huomaisi, että tässä ketjussa on vastattu hänelle.

Niin? Väittikö hän ettei olisi?

Vierailija
1179/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ihan lukea lukea - ajatuksen kanssa - eikä silmäillä sillein kursorisesti.

Sä ja sun 'sillein'...

Vierailija
1180/1255 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä ja sun 'sillein'...

Ajattelin, että "sillä tavalla" olisi ollut liian pitkä lueskeltavaksi.