Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.
Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.
Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.
Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.
Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?
Kommentit (1255)
Ollaan KonMarittamisen loppupuolella ja päättämässä tavaroille paikkoja. Luulin ennen ettei tavaroille ole tilaa, koska asunto on liian pieni, mutta nyt koko (kolmihenkisen perheen +kisun) omaisuus mahtuisi vaikka kahteen kaappiin. Se riittää hyvin.
Myös säilytyslaatikoita löytyi ihan tajuton määrä. Kymmenestä muovilaatikosta vain neljälle on tällä hetkelle löytynyt käyttöä (elektroniikka, kissatarvikkeet, vaipat, kuivaruoka) ja ihmettelen missä vaiheessa ja miksi aikoinani edes ostin niin monta. Olen tästedes paljon ajattelevaisempi.
Aloitin kirjan muutama päivä sitten ja luen sitä kun on vapaa hetki. Nyt olen ehkä puolivälissä. Meillä ei ole mitään kaaosta, mutta kai sitä aina voisi olla täydellisempää. Olen jo intoutunut karsimaan muutamia juttuja, yhden paidan, korun, kuulakärkikyniä, vanhan turvaistuimen, palkkakuitteja. Tiedän, että tavarat pitäisi karsia tietyssä järjestyksessä, mutta nuo tulivat heti vastaan ja mieleen. Lisäksi olen uudella tarmolla käyttämässä parit kasvojenhoitotuotteet loppuun. En tiedä teenkö kunnollisen urakan ja käyn joka tavaran läpi, kun tavaroita on muutenkin maltillisesti ja suurin osa iloa tuottavia. Ehkä. Lapsilla on eniten iloa tuottamattomia tavaroita, mutta kai niistä voi olla iloa tulevaisuudessa. Tyttö 4v on saanut dvd:tä ja pehmoleluja, joita ei ole käyttänyt, mutta ehkä vielä joskus? Tai ehkä hänen pikkusisaruksensa käyttää niitä. Eipä ne liikaa tilaa vie, etteikö voisi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Kerro, mitä solmukohtia hän ohittaa. Ja tähän ystävällinen ilme, joka oikeassa elämässä kertoisi, että olen oikeasti kiinnostunut näkemyksestäsi, en haasta riitaa, vaan haluaisin kuulla lisää.
quote=Vierailija]Asia on minulle tosi mielenkiintoinen juuri siksi että marie Kondo väittää olevansa järjestysfriikki mutta itse sellaisena en osaa häntä ajatella erityisen järjestyksellisenä ihmisenä. Olen lukenut hänen kirjansa ja ne ovat täynnä ristiriitaisuuksia. Epäilen että Marie ei itse juurikaan noudata omia neuvojaan ja hänen kotonaan käy siivoja sillä hän selkeästi ohittaa kirjassaan monia solmukohtia jotka järjestäjälle ovat niitä tärkeitä. Mikä kuitenkin on mielenkiintoista on se, että suuri joukko ihmisiä lukee hänen kirjojaan poimien sieltä sellaiset asiat jotka sopivat itselle ja toteuttavat konmaria sen mukaan. Ei ihme että erimielisiä tulkintoja asioista esiintyy.
No kun tilillä saldossa on perässä kuusi nollaa,niin on aika helppoa ohittaa vaikka kaikki sellaiset pikku hankaluudet merkityksettöminä.Ei tämä nyt aivan merkityksetön sivuseikka ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro, mitä solmukohtia hän ohittaa. Ja tähän ystävällinen ilme, joka oikeassa elämässä kertoisi, että olen oikeasti kiinnostunut näkemyksestäsi, en haasta riitaa, vaan haluaisin kuulla lisää.
quote=Vierailija]Asia on minulle tosi mielenkiintoinen juuri siksi että marie Kondo väittää olevansa järjestysfriikki mutta itse sellaisena en osaa häntä ajatella erityisen järjestyksellisenä ihmisenä. Olen lukenut hänen kirjansa ja ne ovat täynnä ristiriitaisuuksia. Epäilen että Marie ei itse juurikaan noudata omia neuvojaan ja hänen kotonaan käy siivoja sillä hän selkeästi ohittaa kirjassaan monia solmukohtia jotka järjestäjälle ovat niitä tärkeitä. Mikä kuitenkin on mielenkiintoista on se, että suuri joukko ihmisiä lukee hänen kirjojaan poimien sieltä sellaiset asiat jotka sopivat itselle ja toteuttavat konmaria sen mukaan. Ei ihme että erimielisiä tulkintoja asioista esiintyy.
No kun tilillä saldossa on perässä kuusi nollaa,niin on aika helppoa ohittaa vaikka kaikki sellaiset pikku hankaluudet merkityksettöminä.Ei tämä nyt aivan merkityksetön sivuseikka ole.
Vieläkö te jaksatta siitä rahasta ulista? Menkää töihin tai kirjoittakaa maailmanlaajuinen best seller! Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin kirjan muutama päivä sitten ja luen sitä kun on vapaa hetki. Nyt olen ehkä puolivälissä. Meillä ei ole mitään kaaosta, mutta kai sitä aina voisi olla täydellisempää. Olen jo intoutunut karsimaan muutamia juttuja, yhden paidan, korun, kuulakärkikyniä, vanhan turvaistuimen, palkkakuitteja. Tiedän, että tavarat pitäisi karsia tietyssä järjestyksessä, mutta nuo tulivat heti vastaan ja mieleen. Lisäksi olen uudella tarmolla käyttämässä parit kasvojenhoitotuotteet loppuun. En tiedä teenkö kunnollisen urakan ja käyn joka tavaran läpi, kun tavaroita on muutenkin maltillisesti ja suurin osa iloa tuottavia. Ehkä. Lapsilla on eniten iloa tuottamattomia tavaroita, mutta kai niistä voi olla iloa tulevaisuudessa. Tyttö 4v on saanut dvd:tä ja pehmoleluja, joita ei ole käyttänyt, mutta ehkä vielä joskus? Tai ehkä hänen pikkusisaruksensa käyttää niitä. Eipä ne liikaa tilaa vie, etteikö voisi säästää.
Lähestyt asiaa karsimisen näkökulmasta, vaikka pointti oli ne pidettävät.
Minuakin kiinnostaisi tietää niitä solmukohtia ja ristiriitoja, joita täällä on peräti kahdessa viestissä esitetty mutta ei annettu yhtään esimerkkiä. Itse en sellaista lukiessa bongannut.
T: järjestelijä, mutta ei friikki
Suomalainen Marina -metodi: ei luovuta mistään pahaa mieltä mahdollisesti tuottavasta, vietetään liikaa aikaa internetissä, jatketaan kaaoksessa elämistä, vittuillaan omille ja muidenkin tavaroille heidän omistajiaan unohtamatta.
Metodi on ilmainen, koska sen nyt olisi kuka vaan voinut keksiä ja eihän tässä maailmassa edes kannata yrittää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukava keskustella kokemuksista konmarista hyvässä hengessä, mutta se tuskin onnistuu tämän palstan jankkaajien kesken. Vaikea ymmärtää miksi ihmiset tuhlaavat elämäänsä tässä ketjussa, jos aihe ei ole heille ajankohtainen ja kyvyt järjestyksen ylläpitoon ovat jo valmiiksi hallussa. Kaikilla näin ei ole, ja maritus voi tuoda tähän apua. On ehkä vaikea olla iloinen toisen puolesta... Olisikohan pian aika perustaa ketju, jossa jaetaan kokemuksia metodin käyttäjien kesken positiivisessa hengessä Facebookin ulkopuolella.
Kiukkumyrskyä uhmaten jaan oman vähäisen kokemukseni. Olen ollut minimalistinen persoona, ja kotini oli jopa askeettinen. Ei ongelmia siisteyden kanssa. Omistin vain sen mitä välttämättä tarvitsin, ja mielestäni esineet olivat iloa tuottavia. Jos eivät, tuunasin ne. Sitten elämä muuttui. Astui mies kuvioihin, tuli yhteenmuutto tavarahamsterin kanssa, lapsia ja heidän tavaroitaan ja lopulta ero. Olisi jo nuorena pitänyt ymmärtää että minimalisti ja hamsteri ovat liian kaukana toisistaan jotta yhteiselämä sujuu.
Mutta takaisin asiaan. Kaipaan paluuta yksinkertaiseen ja tämän vuoksi konmarin metodi herätti kiinnostukseni. Olen vähentänyt tavaraa hiljalleen, mutta se on ollut vaikeaa ja tuskaistakin. Muistoja, kiintymystä tavaraan, ja tarkan markan ihmisenä olen säilyttänyt ylimääräiset, jos tulee tarve myöhemmin. Lukemani perusteleella lähdin kokeilemaan helpoimmasta, eli vaatteista. Sitä iloa kun pääsin irti 20 vuotta vanhoista mekoista jotka olivat päälläni kun tapahtui jotain merkittävää, tai rakkaasta bändipaidasta joka kuitenkin on turha. "Tunnevaatelaatikko" on nyt tyhjä, ja olo helpottunut. Samoin ne kalliitkin vikatikit, joista ei raaskinut luopua, eikä halunnut käyttää. Jäljellä on vaatteet jotka ilahduttavat joka kerta kun avaan vaatekaapit, tai ovat muuten tarpeen ja tuovat iloa sitä kautta. Vaatteet ovat vierekkäin, ja epäilyksetä huolimatta löysin edut pinoamiseen nähden pian. Kävin lisäksi läpi kirjani ja dvd:ni. Niistä luopuminen oli helpompaa kuin vaatteista, vaikka tämän oletettiin olevan toisinpäin. Kierrätin tavarat, sillä hyvä ei kuulu kaatopaikalle omien arvojeni mukaan.
En ole lukenut kirjaa. Saamani positiivisen kokemuksen jälkeen aion ostaa sen. Tuen mielelläni kondoa muutamalla eurolla nähdessäni, että metodi toimii minulle. Rahaa on kulunut turhempaakin. Toki olisin voinut keksiä tuon itsekin, mutta en vaan keksinyt, tai osannut ajatella positiivisen kautta.
Uskoon en tätä liitä mitenkään. Fanaattisuutta löytää kaiken ympäriltä, jos tahtoo.
Muuten, kirjeet ja kirjat olin hävittänyt jo aiemmin. Ei todella ole kaduttanut, ettei kukaan lue teiniangstiani.
"Hamsteri"- käytät rumaa sanaa miehestäsi,vaikka itse väität myös säästäneesi 20 vuotta vanhat mekot, ja bändipaidat, vaikka itse olet "minimalisti".
Miten mies ja lapset pakottvat sinut säästämään bändipaidat?
Ihan kuin tässä ketjussa olisi trolleja, mutta mitä hyötyä kenellekään voisi olla siitä, että jauhaisi tässä ketjussa ja esittäisi olevansa monta eri tyyppiä joita kaikkia muka kiinnostaa vekslata tavaroidensa kanssa? Eli antaisi kuvaa, että tämä on sellainen pakollinen in-juttu tai nykyisin normaalia elämää?
Ei varaa tai halua muuttaa isompaan asuntoon ja muiden mielipide ja status on tärkeää? Heh. En usko itsekään, että joku sellaisen syyn takia jaksaisi roikkua av:lla jauhamassa hamstereista ja konmarista päivät.
Joku itänaapurin trolliko täällä jaksaa jankata kaikkea KonMaria vastaan?
Joku oikeesti sekotti sen kommunismiin ja politiikkaan, kun vänkää rahasta?
Tämä "konmaritus" vetoaa epäilemättä henkisesti hiukan epävakaisiin, elämänotteensa enemmän tai vähemmän menettäneisiin naisiin. Voi olla joukossa joku samanlainen mies.
Esimerkkejä muista samanlaisista "harrastuksista" löytyy, alkaen ihan koirien näyttelytoiminnasta johonkin animevillitykseen. Monomania, jolla pietetään omia ongelmia. Yksi totuus, joka otetaan määräämään koko elämää. Sokea uskominen johonkin... kirjaan. No, pakkohan tässä on sanoa myös hihhulit.
Eiköhän nämä konmarittajat nimenomaan ole noita entisiä anime- ja mangatyttöjä. Ovat kasvaneet hiukan eivätkä enää kehtaa pukeutua muovihameisiin ja värjätä tukkaa tuntikaupalla. Fanittavat jollain pinnallisella tasolla Japanin kulttuuria, ja tulos on tämä.
tämä juttu vaikuttaa ihan kipeältä, tämä toisten vaivihkaa toistamisella leimaaminen "hamsteriksi" ja tavaroiden roskikseen heittämisen tekeminen normaaliksi.
Samaa mitä media on tehnyt puljujärven kuvien ja juttujen ja jalkapallon suhteen, tekee normia siitä että olisi normaalia elämää katsella pelia, jota pelataan parissa maassa tai peliä, jossa esim valmennusjohto se ylin taso on monista rikoksista jäänyt kiiinni, varkauksista jne eikä haittaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Asia on minulle tosi mielenkiintoinen juuri siksi että marie Kondo väittää olevansa järjestysfriikki mutta itse sellaisena en osaa häntä ajatella erityisen järjestyksellisenä ihmisenä. Olen lukenut hänen kirjansa ja ne ovat täynnä ristiriitaisuuksia. Epäilen että Marie ei itse juurikaan noudata omia neuvojaan ja hänen kotonaan käy siivoja sillä hän selkeästi ohittaa kirjassaan monia solmukohtia jotka järjestäjälle ovat niitä tärkeitä. Mikä kuitenkin on mielenkiintoista on se, että suuri joukko ihmisiä lukee hänen kirjojaan poimien sieltä sellaiset asiat jotka sopivat itselle ja toteuttavat konmaria sen mukaan. Ei ihme että erimielisiä tulkintoja asioista esiintyy.
Minäkin haluaisin kuulla, että mitä ristiriitaisuuksia? Vai ovatko ne salaisuuksia, joita tavallinen lukija ei vain voi ymmärtää? T. KonMarin ja Spark joyn lukenut
Ei tällaisesta innostu animetyypit, tai koiratyypit, heillä on jotain oikeaa sisältöä elämässään.
Tästä innostuu tyypit, joiden ainoa sisältö on ikinä ollutkaan raha tai tavara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä annan nyt aivan ilmaiseksi teille yksinkertaisen nyrkkisäännön: '
-kaiken sellaisen mikä ei enää palvele mitään tarkoitusta ja jolle on mahdotonta itse keksiä mitään uusiokäyttöä,voi surutta heittää pois.
-samoin kaiken sen, minkä korjaaminen ei enää kannata (esim. ne kirppikseltä, vuosi sitten ostetut,haaruksista jo revenneet farkut)
-kaiken sellaisen taas, mikä on vielä ehjää ja käyttökelpoista, mutta jota ei itse enää jostain syystä tarvitse ( esim. vegaaniksi ryhtynyt enää lihamyllyä) voi viedä kirppikseen, tai lahjoittaa jollekin kaverille joka jotain sellaista tavaraa,esinettä, tai välinettä ehkä saattaa tarvitakin.
Mitä hyötyä tästä voisi olla kenellekään, että notkuu jauhamassa "hamstereista"?
kiinnostaa
Koiratyyppejä kiinnostaa eläinten hyvinvointi.
Enkä usko, että tyypillinen konmarittaja on pätkääkään kiinnostunut japanin kulttuurista, tai ikinä ollutkaan, häntä kiinnostaa oma onnellisuus tai oman pakkomielteen tekeminen normiksi.
Alkaa mennä sairaden puolelle tämä ketju. Selvästi trolli väittää että "hamsteri"mies sai aikaan sen, että itse on säästänyt omat bändipaitansa ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? Eikö ne kuulu yhteen? Jos en karsi, niin pidän. En ole lukenut kirjaa vielä loppuun, tämä oli tällainen väliraportti fiiliksistäni ja mitä olen tehnyt.
" Kaikkea höpöhöpöä ne ihmiset jaksaakin jauhaa nykyisin,kun ei niillä muutakaan puhuttavaa ole", olisi mummoni varmasti sanonut tästä Konmaritus-vimmasta,johon ollaan täälläkin tempauduttu kyselemättä mukaan.
Ei täällä ole kuin yksi trolli, jolla on ongelmia. Häntä hamsterina haittaa, että marittajien potentiaalisesti kiinnostava tavara menee sivu suun suoraan fidalle tai kaatikselle. Siksi pitää arvostella kotinsa järjestykseen puuttuvia itsekkäiksi materialisteiksi, joilla on tosi paljon ongelmia. Vaikka itseähän se materia kiinnostaa. Myös muiden tavarat! Samaan aikaan säilöö niiden säröisten dyykki-arabioiden vieressä pestyjä leipäpusseja, vessapaperihylsyjä ja kannettomia tuppereita ja moralisoi muita materialismista JA kaatopaikkojen kuormittamisesta.
Hän on myös hyvin tyytymätön elämäänsä tukien varassa. Siksi häntä haittaa rahojen valuminen pokkarin muodossa jälleenmyyjille, pohjoismaiselle kustantamolle ja japanilaiselle siisteysintoilijalle. Vaikka ihan suotta. Häneltä itseltään kun puuttuu paitsi kyky jäsennellä kokonaisuuksia loogisesti, myös kyky esittää asiansa innostavasti. Näin ollen vaikka hän tietäisi metodia parempiakin vaihtoehtoja, hän ei pysty esittämään niitä kiinnostavasti.
Psst! Japanissa ei käytetä kynnysmattoja. 👀
Mutta joo, suomalaiset osaa vittuilla ja näsäviisastella niin hyvin että voisivat kerrankin tehdä niin elottomille esineille ihmisten sijaan. Varmaan terapeuttista sekin. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä että japanilaisesta kiittämiskulttuurista jotain oppiminen ei tekisi pahaa.