Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.
Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.
Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.
Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.
Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?
Kommentit (1255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä jo myydään konmarisiivoojaa koteihin :D
Joko koet raskasta huolta siitä miten meidän kaikkien rahat vaan valuu Aasiaan eikä sun taskuun?
Kyse on ihan suomalaisista jotka aikovat tehdä rahaa konmarilla. Ei se ole raskasta, mutta tämä palstahan ei saisi olla mainos. Mutta tämän onkin hyvä piilomainos.
Ai ai ai, joko se pääsi unohtumaan, että jokaisen pitää marittaa itse oma omaisuutensa... Pitäisi varmaan lukea kirja.
Niin marittaakin... Mutta sillähän Marie on päässyt alkuun kun mennyt auttamaan ihmiä marittamaan ja kertomaan metodista. Nyt kouluttaa muita auttamaan ihmisiä. Niin jonkun kyllä pitäisi lukea se kirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa konmariin hurahtaneista osoittaa selkeästi kulttiin hurahtamisen peruspiirteitä: fanaattisuus, opinkappaleita koskevan kritiikin ulossulkeminen, keskeisten opinkappaleiden toisteleminen, Pyhän Kirjan kunnioitus, kritiikin torjuminen kultin perustajaa kohtaan, avoin vihamielisyys kyseenalaistajia kohtaan. Aivan kauhistuttavaa luettavaa, kun ajattelee, että kyse on kuitenkin vain materiaan liittyvästä elämänasenteesta ja ohjeista, ei mistään elämän suurista kysymyksistä.
1. En ole paljoa nähnyt opinkappaleisiin koskevaa kritiikkiä. Oletus kritiikkiä kylläkin
2. Kappaleita on pakko toistaa, koska niitä jatkuvasti kysytään.
3. Öö... Kirjan kunnioittaminen? Ihan vaan iloa tuottava kirja se minulle on
Ja viimeiseksi, joillekkin kirja avaa elämän suuria kysymyksiä :)
Älä jätä huomioimatta tekstin alusta sanaa osa. Siis _osa_ konmariin hurahtaneista, ei kaikki. Samalla tavalla kuin osa karppaukseen ja milloin mihinkin hurahtaneista ottaa asiakseen saarnata omaa tulkintaansa ko. asiasta ehdottomana totuutena.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitäisi muuttaa parin vuoden välein niin ei tarvittaisi kirjoja, että porukka osaa hankkiutua ylimääräisestä tavarasta eroon...
Minulla ongelma paheni juuri tuolla, että muutin parin vuoden välein. En siinä muuttotohinassa ehtinyt karsia mitään. Olen aina käyttänyt vuokrattavia muuttolaatikoita mm. juuri siksi kun on paljon kirjoja, ja ne laatikot on ollut muka kiire tyhjentää uudessa kodissa, jotta säästää (vuokrahan on päiväkohtainen), minkä takia tavarat on sitten tullut heiteltyä vähän minne sattuu, ilman mitään kunnon järjestystä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitäisi muuttaa parin vuoden välein niin ei tarvittaisi kirjoja, että porukka osaa hankkiutua ylimääräisestä tavarasta eroon...
Hohhoijaa ja huih. Ei edes enää jaksa ottaa kantaa näihin tyhjiin "argumentteihin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko koet raskasta huolta siitä miten meidän kaikkien rahat vaan valuu Aasiaan eikä sun taskuun?
Kyse on ihan suomalaisista jotka aikovat tehdä rahaa konmarilla. Ei se ole raskasta, mutta tämä palstahan ei saisi olla mainos. Mutta tämän onkin hyvä piilomainos.
Ai ai ai, joko se pääsi unohtumaan, että jokaisen pitää marittaa itse oma omaisuutensa... Pitäisi varmaan lukea kirja.
Niin marittaakin... Mutta sillähän Marie on päässyt alkuun kun mennyt auttamaan ihmiä marittamaan ja kertomaan metodista. Nyt kouluttaa muita auttamaan ihmisiä. Niin jonkun kyllä pitäisi lukea se kirja.
Enpä tiedä tarkalleen, miten asia on todellisuudessa muotoiltu, mutta tässä sanottiin konmarisiivooja. Eli voisi olettaa, että siivoojaa marittaa jonkun toisen puolesta, vaikka sehän ei ole millään muotoa ole homman tarkoitus. Konmarisiivouspalveluja tarjoavan olisi siis itse syytä lukea se kirja :)
Toinen kysymys onkin, kuinka hyväksyttävää on myydä esimerkiksi apua tai valmennusta jonkun toisen kehittämällä metodilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nytkö sekin on ongelma, että joku työllistää itsensä ja saa jopa rahaa siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä tarkalleen, miten asia on todellisuudessa muotoiltu, mutta tässä sanottiin konmarisiivooja. Eli voisi olettaa, että siivoojaa marittaa jonkun toisen puolesta, vaikka sehän ei ole millään muotoa ole homman tarkoitus. Konmarisiivouspalveluja tarjoavan olisi siis itse syytä lukea se kirja :)
Toinen kysymys onkin, kuinka hyväksyttävää on myydä esimerkiksi apua tai valmennusta jonkun toisen kehittämällä metodilla.
Sitä varten mennäänkin hakemaan se virallinen konmari-lisenssi jenkeistä. Ei kukaan sitä omin päin tietenkään voi alkaa myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole perehtynyt pahemmin aiheeseen, mutta toisen puolesta marittaminen on mahdotonta, sillä metodi perustuu marittajan näkökulmaan omista tavaroista. Niihin tulee koskea ja pohtia tuottavatko ne iloa. Kukaan muu ei sitä voi tehdä.
Luultavasti homma tarkoittaa sitä, että mennään auttamaan henkiseksi tueksi maritusta. Esimerkiksi siirtelemään tavaroita, opettamaan viikkausta, muistuttelemaan metodin tärkeistä kohdista, ja kuuntelemaan tarinoita tavaroista. Ja se on hyväksyttävää, sillä Marie saa siitä jollain tavalla rahaa, siis jos puhutaan Marien yrityksen järjestämistä koulutuksista. Muussa tapauksessa ei tietenkään ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten mennäänkin hakemaan se virallinen konmari-lisenssi jenkeistä. Ei kukaan sitä omin päin tietenkään voi alkaa myymään.
"Money,money,money, always honey..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Money,money,money, always honey..."
Jos rahaan suhtautuu negatiivisesti, on kyllä aika selvä, miksi sitä ei ole.
Olisi mukava keskustella kokemuksista konmarista hyvässä hengessä, mutta se tuskin onnistuu tämän palstan jankkaajien kesken. Vaikea ymmärtää miksi ihmiset tuhlaavat elämäänsä tässä ketjussa, jos aihe ei ole heille ajankohtainen ja kyvyt järjestyksen ylläpitoon ovat jo valmiiksi hallussa. Kaikilla näin ei ole, ja maritus voi tuoda tähän apua. On ehkä vaikea olla iloinen toisen puolesta... Olisikohan pian aika perustaa ketju, jossa jaetaan kokemuksia metodin käyttäjien kesken positiivisessa hengessä Facebookin ulkopuolella.
Kiukkumyrskyä uhmaten jaan oman vähäisen kokemukseni. Olen ollut minimalistinen persoona, ja kotini oli jopa askeettinen. Ei ongelmia siisteyden kanssa. Omistin vain sen mitä välttämättä tarvitsin, ja mielestäni esineet olivat iloa tuottavia. Jos eivät, tuunasin ne. Sitten elämä muuttui. Astui mies kuvioihin, tuli yhteenmuutto tavarahamsterin kanssa, lapsia ja heidän tavaroitaan ja lopulta ero. Olisi jo nuorena pitänyt ymmärtää että minimalisti ja hamsteri ovat liian kaukana toisistaan jotta yhteiselämä sujuu.
Mutta takaisin asiaan. Kaipaan paluuta yksinkertaiseen ja tämän vuoksi konmarin metodi herätti kiinnostukseni. Olen vähentänyt tavaraa hiljalleen, mutta se on ollut vaikeaa ja tuskaistakin. Muistoja, kiintymystä tavaraan, ja tarkan markan ihmisenä olen säilyttänyt ylimääräiset, jos tulee tarve myöhemmin. Lukemani perusteleella lähdin kokeilemaan helpoimmasta, eli vaatteista. Sitä iloa kun pääsin irti 20 vuotta vanhoista mekoista jotka olivat päälläni kun tapahtui jotain merkittävää, tai rakkaasta bändipaidasta joka kuitenkin on turha. "Tunnevaatelaatikko" on nyt tyhjä, ja olo helpottunut. Samoin ne kalliitkin vikatikit, joista ei raaskinut luopua, eikä halunnut käyttää. Jäljellä on vaatteet jotka ilahduttavat joka kerta kun avaan vaatekaapit, tai ovat muuten tarpeen ja tuovat iloa sitä kautta. Vaatteet ovat vierekkäin, ja epäilyksetä huolimatta löysin edut pinoamiseen nähden pian. Kävin lisäksi läpi kirjani ja dvd:ni. Niistä luopuminen oli helpompaa kuin vaatteista, vaikka tämän oletettiin olevan toisinpäin. Kierrätin tavarat, sillä hyvä ei kuulu kaatopaikalle omien arvojeni mukaan.
En ole lukenut kirjaa. Saamani positiivisen kokemuksen jälkeen aion ostaa sen. Tuen mielelläni kondoa muutamalla eurolla nähdessäni, että metodi toimii minulle. Rahaa on kulunut turhempaakin. Toki olisin voinut keksiä tuon itsekin, mutta en vaan keksinyt, tai osannut ajatella positiivisen kautta.
Uskoon en tätä liitä mitenkään. Fanaattisuutta löytää kaiken ympäriltä, jos tahtoo.
Muuten, kirjeet ja kirjat olin hävittänyt jo aiemmin. Ei todella ole kaduttanut, ettei kukaan lue teiniangstiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konsulenttikoulutukseen siellä nyt on ihmisiä kuitenkin menossa. Eikä ole ihan halpa koulutus. pari päivää toista tonnia. Dollareina.
" ensin avaan oven ja ilmoitan kodilleni " Minä täällä". Poimin eilen pitämäni kengät eteisen lattialta ja sanon " Kiitos kovasta työstä". Riisun kengät jalastani ja laitan ne siististi eteisen lattialle. Menen keittiöön, panen kuumenemaan veden ja siirryn makuuhuoneeseen. Ripustan jakun ja mekon henkariin ja sanon " Hyvää työtä" Tervehdin ikkunan ääressä ruukkukasvia ja silittelen lehtiä. Seuraava tehtävä on tyhjentää käsilaukku matolle ja laittaa kaikki tavarat omille paikoilleen".
Vierailija kirjoitti:
" ensin avaan oven ja ilmoitan kodilleni " Minä täällä". Poimin eilen pitämäni kengät eteisen lattialta ja sanon " Kiitos kovasta työstä". Riisun kengät jalastani ja laitan ne siististi eteisen lattialle. Menen keittiöön, panen kuumenemaan veden ja siirryn makuuhuoneeseen. Ripustan jakun ja mekon henkariin ja sanon " Hyvää työtä" Tervehdin ikkunan ääressä ruukkukasvia ja silittelen lehtiä. Seuraava tehtävä on tyhjentää käsilaukku matolle ja laittaa kaikki tavarat omille paikoilleen".
Taasko kävi niin,että ne todellisen työn tekijät jäivät ihan kokonaan vaille huomiota ?
Vedenkeitintä et kiittänyt ollenkaan ! Entäs vessapytty sitten? Jääkö sekin sinulta huomaamattomalta kokonaan vaille huomiota,vaikka sehän se varsinainen likaisen työn puolestamme tekijä onkin. Anna sille siis vähintään tunnustus vaivoistaan puolestasi....
Mutta ei, pytty& säiliöraukka nyyhkyttävät todennäköisesti ihan yksinään nurkassa. Korjaa nyt inhimillisyyden nimissä tuo aivan sydämetön laiminlyöntisi,tartu säiliötä kaulasta hellästi ja suutele sitä ensi kerran kun käyt tarpeillasi. Se on nyt vähintä mitä voit tehdä tilanteen korjaamiseksi ja suhteenne parantamiseksi...
Unsung heroes kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taasko kävi niin,että ne todellisen työn tekijät jäivät ihan kokonaan vaille huomiota ?
Vedenkeitintä et kiittänyt ollenkaan ! Entäs vessapytty sitten? Jääkö sekin sinulta huomaamattomalta kokonaan vaille huomiota,vaikka sehän se varsinainen likaisen työn puolestamme tekijä onkin. Anna sille siis vähintään tunnustus vaivoistaan puolestasi....
Mutta ei, pytty& säiliöraukka nyyhkyttävät todennäköisesti ihan yksinään nurkassa. Korjaa nyt inhimillisyyden nimissä tuo aivan sydämetön laiminlyöntisi,tartu säiliötä kaulasta hellästi ja suutele sitä ensi kerran kun käyt tarpeillasi. Se on nyt vähintä mitä voit tehdä tilanteen korjaamiseksi ja suhteenne parantamiseksi...
Teksti on kirjasta, Marie kertoo miten itse toimii. Haluaa osoittaa kuinka itse on kiitollinen + aikaa ei mene kauaa vaikka tekstissä tuntuu työläältä. Sanoo kuitenkin ettei näin tarvitse tehdä jos tuntuu vieraalta, esineitä voi myös kiittää mielessään silloin tällöin tai jutella kodille välillä- soveltaa.
Vierailija kirjoitti:
Unsung heroes kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teksti on kirjasta, Marie kertoo miten itse toimii. Haluaa osoittaa kuinka itse on kiitollinen + aikaa ei mene kauaa vaikka tekstissä tuntuu työläältä. Sanoo kuitenkin ettei näin tarvitse tehdä jos tuntuu vieraalta, esineitä voi myös kiittää mielessään silloin tällöin tai jutella kodille välillä- soveltaa.
No onpa tosi valikoivaa kiitollisuutta.Kodin kynnysmattokin,joka ensimmäiseksi ja kyselemättä ottaa kaikki tulijat vastaan aina yhtä uupumattoman ystävällisesti jää sekin kokonaan vaille huomiota. Aivan töykeää sitä kohtaan ,sanoisin,suorastaan...
Asia on minulle tosi mielenkiintoinen juuri siksi että marie Kondo väittää olevansa järjestysfriikki mutta itse sellaisena en osaa häntä ajatella erityisen järjestyksellisenä ihmisenä. Olen lukenut hänen kirjansa ja ne ovat täynnä ristiriitaisuuksia. Epäilen että Marie ei itse juurikaan noudata omia neuvojaan ja hänen kotonaan käy siivoja sillä hän selkeästi ohittaa kirjassaan monia solmukohtia jotka järjestäjälle ovat niitä tärkeitä. Mikä kuitenkin on mielenkiintoista on se, että suuri joukko ihmisiä lukee hänen kirjojaan poimien sieltä sellaiset asiat jotka sopivat itselle ja toteuttavat konmaria sen mukaan. Ei ihme että erimielisiä tulkintoja asioista esiintyy.
Kerro, mitä solmukohtia hän ohittaa. Ja tähän ystävällinen ilme, joka oikeassa elämässä kertoisi, että olen oikeasti kiinnostunut näkemyksestäsi, en haasta riitaa, vaan haluaisin kuulla lisää.
quote=Vierailija]Asia on minulle tosi mielenkiintoinen juuri siksi että marie Kondo väittää olevansa järjestysfriikki mutta itse sellaisena en osaa häntä ajatella erityisen järjestyksellisenä ihmisenä. Olen lukenut hänen kirjansa ja ne ovat täynnä ristiriitaisuuksia. Epäilen että Marie ei itse juurikaan noudata omia neuvojaan ja hänen kotonaan käy siivoja sillä hän selkeästi ohittaa kirjassaan monia solmukohtia jotka järjestäjälle ovat niitä tärkeitä. Mikä kuitenkin on mielenkiintoista on se, että suuri joukko ihmisiä lukee hänen kirjojaan poimien sieltä sellaiset asiat jotka sopivat itselle ja toteuttavat konmaria sen mukaan. Ei ihme että erimielisiä tulkintoja asioista esiintyy. [/quote]
Osaisiko joku venäjäntaitoinen laittaa linkkiä kuviin venäläisestä konmarikodista. Kiitos.