Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.

Vierailija
07.07.2016 |

Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.

Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.

Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.

Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?

Kommentit (1255)

Vierailija
1061/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten konmari sitten käytännössä saa luonnostaan sotkuisen ihmisen pitämään järjestystä yllä? Mikä on se taika, mikä saa viemään tavaran heti takaisin paikalleen eikä jättämään hetkeksi (päiviksi) pöydän kulmalle, lattialle tmv? Siisti koti, jossa kaikille tavaroille on oma paikkansa, onnistuu kyllä jollain muullakin metodilla. Eli jokin nimenomaan konmarissa muuttaa ihmisen luonnetta sotkuisesta siistiksi. Mikä se on? Vai onko sitä? Kokemukset kiinnostaisi, ei neuvo lukea kirjaa. Oletko sinä muuttunut konmarin myötä sotkijasta siistiksi?

en ole muuttunut siistiksi, mutta sotkun siivoaminen vie nykyään 30min kun ennen se vei koko päivän kun kaikki lapsuuden lelut jne. oli pyörimässä nykyisin tarvittavien tavaroiden seassa.

Eli pohjimmiltaan kyse on vain siitä, että kaikille tavaroille on oma paikkansa, ja tavaran ja säilytystilan määrä on oikea.

Se on vain osa asiaa. :) Pelkkä järjestys ja säilytystilan määrä ei riitä muutokseen

Eivät riitäkään,nehän näet  ovat muutoksia vain kodin tavaroiden ja  esineiden  järjestyksissä ja niiden säilytystiloissa.

Mitkään todelliset, perustavaa laatua olevat  positiiviset muutoksetkaan ihmisten elämään (vaikka sellaisia haluttaisiinkin) eivät kuitenkaan  tule niiden kautta.

Tavaroiden kanssa ei voi oikeasti kommunikoida, eivätkä ne kiitoksista voi tietää vaikka niitä kuinka (Kondon tapaan) kiittelisikin.

Helppoahan sitä on jo  tuolla myynnillä säteillä vaikka kuin Naantalin aurinko, mökissä asujan on sensijaan viisaampaa keskittyä nyt vain  puuliiterinsä täyttöön talven lämmityskauden varalle  ja koittaa maksaa pois ja hoitaa entiset sähkölaskunsa.

Kun ne saa tieltä hoidettua,se jo tuottaa iloa.

Ystävien kanssa olo tuottaa iloa ja uinti kesällä,kukat pihalla, kesäinen luonto jne.

Siivota tietenkin täytyy,niinkuin käydä kaupassakin , ja ilman muutahan paikat kotonaan kannattaa tietysti jo  oman viihtyisyydenkin kannalta  pitää aina mahdollisimman hyvässä järjestyksessä,mutta ei tässäkään tapauksessa 'hyvästä rengistä kuitenkaan kannata tehdä huonoa isäntää' (itselleen, siis)

Hyvät kodinhoitovihjeet ja ohjeet kannattaa aina ottaa ja vinkit painaa mieleensä,mutta mistään sellaisesta, minkä saa helpommin ja ihan  ilmaiseksikin kannata tietenkään maksaa mitään .

Maksakoot niistä vain  ne ,jotka haluavat ja joilla ei muuta käyttöä sillekään rahalle ole.

Ja niitähän kyllä maailmassa on ja riittää -tämän Marie Kondo on oivaltanut hämmästyttävän  kirkkaasti tekemällä tuotteestaan ja itsestään sen mukana myyvän brändin.

Vierailija
1062/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten konmari sitten käytännössä saa luonnostaan sotkuisen ihmisen pitämään järjestystä yllä? Mikä on se taika, mikä saa viemään tavaran heti takaisin paikalleen eikä jättämään hetkeksi (päiviksi) pöydän kulmalle, lattialle tmv? Siisti koti, jossa kaikille tavaroille on oma paikkansa, onnistuu kyllä jollain muullakin metodilla. Eli jokin nimenomaan konmarissa muuttaa ihmisen luonnetta sotkuisesta siistiksi. Mikä se on? Vai onko sitä? Kokemukset kiinnostaisi, ei neuvo lukea kirjaa. Oletko sinä muuttunut konmarin myötä sotkijasta siistiksi?

Siihen liittyy monta asiaa. Mutta näin alkuun esimerkiksi kun maritat, teet kaappiesi sisällöstä kauniin ja se tuottaa iloa joka kerta kun avaat kaappisi. Siksi haluat myös samanlaisella järjestyksellä pitää siistinä :) Toinen oleellinen asia on jäljelle jääneiden tavaroiden arvostaminen, olethan jättänyt kotiisi vaan arvokkaat asiat ja luonnollisesti niistä haluaa pitää huolta, ei heitellä komerosta toiseen tai antaa maata sohvan alla kolmea viikkoa.

Minulla on ainakin periaatteessa kaikelle oma paikka ja selkeä järjestys, ei tosin marituksella aikaansaatu, mutta tuskin merkittävästi huonompikaan. Joka kerta kun saan tavarat paikoilleen ja kodin siistiksi, olen tyytyväinen siisteyteen ja päätän jatkossa ylläpitää sitä. Turha kai mainitakaan, etten osaa, vaan vähitellen lipsun taas siihen että tavarat jää lojumaan, kunnes kaikki on taas sekaisin. Kyse ei ole niinkään tavaran laadusta, määrästä tai säilytysratkaisuista, vaan siitä että olen huono palauttamaan paikalleen.

Eli vaikuttaako maritus jollain lailla siihen, että ajatus muuttuu konkreettisiksi teoiksi, että siisteyttä jaksaa ylläpitää. Onko kenellekään käynyt näin? Tai onko käynyt niin, ettei saakaan pidettyä maritetun kodin siisteyttä yllä?

Minä olen aivan samanlainen. Olen jo lapsena oppinut että tavaroilla pitää olla omat paikat ja olen ainakin omasta mielestäni mestari organisoimaan ja järjestelemään. Silti kotini on toisinaan todella sotkuinen. Marittaessa huomasin että vaikka järjestykseni on looginen, tavaraa on ihan liikaa. Prosessi on vielä kesken, mutta ne paikat joissa kotini on lähempänä visiotani, pysyvät siisteinä kuin itsestään.

Paljon muitakin muutoksia on tapahtunut, mutta tämä ketju ei tunnu oikealta paikalta niistä keskustelemiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen liittyy monta asiaa. Mutta näin alkuun esimerkiksi kun maritat, teet kaappiesi sisällöstä kauniin ja se tuottaa iloa joka kerta kun avaat kaappisi. Siksi haluat myös samanlaisella järjestyksellä pitää siistinä :) Toinen oleellinen asia on jäljelle jääneiden tavaroiden arvostaminen, olethan jättänyt kotiisi vaan arvokkaat asiat ja luonnollisesti niistä haluaa pitää huolta, ei heitellä komerosta toiseen tai antaa maata sohvan alla kolmea viikkoa.

Minulla on ainakin periaatteessa kaikelle oma paikka ja selkeä järjestys, ei tosin marituksella aikaansaatu, mutta tuskin merkittävästi huonompikaan. Joka kerta kun saan tavarat paikoilleen ja kodin siistiksi, olen tyytyväinen siisteyteen ja päätän jatkossa ylläpitää sitä. Turha kai mainitakaan, etten osaa, vaan vähitellen lipsun taas siihen että tavarat jää lojumaan, kunnes kaikki on taas sekaisin. Kyse ei ole niinkään tavaran laadusta, määrästä tai säilytysratkaisuista, vaan siitä että olen huono palauttamaan paikalleen.

Eli vaikuttaako maritus jollain lailla siihen, että ajatus muuttuu konkreettisiksi teoiksi, että siisteyttä jaksaa ylläpitää. Onko kenellekään käynyt näin? Tai onko käynyt niin, ettei saakaan pidettyä maritetun kodin siisteyttä yllä?

Joo täällä yksi jolla on sama ongelma. Itseasiassa KonMari sanookin 10% ihmisillä olevan vain tavaran palautus ongelma, mutta se korjaantuu metodilla. Itse olen elävä esimerkki. Kerran kun näin täydellisyyden se auttoi. Ja tietysti se, että arvostan joka ikistä kotini tavaraa aivan uudella tavalla, en tavarana vaan tärkeänä iloa tuottavana asiana, en siis halua tärkeitä tavaroitani lojumaan lattialle, pöydille ja nurkkiin. Olen myös tehnyt jokaisesta tasostani kauniin enkä halua niille komonoja=epämääräisiä tavaroita lojumaan ja pilaamaan näkymää.

Vierailija
1064/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sädehtivän puhdasta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole muuttunut siistiksi, mutta sotkun siivoaminen vie nykyään 30min kun ennen se vei koko päivän kun kaikki lapsuuden lelut jne. oli pyörimässä nykyisin tarvittavien tavaroiden seassa.

Eli pohjimmiltaan kyse on vain siitä, että kaikille tavaroille on oma paikkansa, ja tavaran ja säilytystilan määrä on oikea.

Se on vain osa asiaa. :) Pelkkä järjestys ja säilytystilan määrä ei riitä muutokseen

Eivät riitäkään,nehän näet  ovat muutoksia vain kodin tavaroiden ja  esineiden  järjestyksissä ja niiden säilytystiloissa.

Mitkään todelliset, perustavaa laatua olevat  positiiviset muutoksetkaan ihmisten elämään (vaikka sellaisia haluttaisiinkin) eivät kuitenkaan  tule niiden kautta.

Tavaroiden kanssa ei voi oikeasti kommunikoida, eivätkä ne kiitoksista voi tietää vaikka niitä kuinka (Kondon tapaan) kiittelisikin.

Helppoahan sitä on jo  tuolla myynnillä säteillä vaikka kuin Naantalin aurinko, mökissä asujan on sensijaan viisaampaa keskittyä nyt vain  puuliiterinsä täyttöön talven lämmityskauden varalle  ja koittaa maksaa pois ja hoitaa entiset sähkölaskunsa.

Kun ne saa tieltä hoidettua,se jo tuottaa iloa.

Ystävien kanssa olo tuottaa iloa ja uinti kesällä,kukat pihalla, kesäinen luonto jne.

Siivota tietenkin täytyy,niinkuin käydä kaupassakin , ja ilman muutahan paikat kotonaan kannattaa tietysti jo  oman viihtyisyydenkin kannalta  pitää aina mahdollisimman hyvässä järjestyksessä,mutta ei tässäkään tapauksessa 'hyvästä rengistä kuitenkaan kannata tehdä huonoa isäntää' (itselleen, siis)

Hyvät kodinhoitovihjeet ja ohjeet kannattaa aina ottaa ja vinkit painaa mieleensä,mutta mistään sellaisesta, minkä saa helpommin ja ihan  ilmaiseksikin kannata tietenkään maksaa mitään .

Maksakoot niistä vain  ne ,jotka haluavat ja joilla ei muuta käyttöä sillekään rahalle ole.

Ja niitähän kyllä maailmassa on ja riittää -tämän Marie Kondo on oivaltanut hämmästyttävän  kirkkaasti tekemällä tuotteestaan ja itsestään sen mukana myyvän brändin.

Kirjan ostavat yleensä ihmiset joilla on ongelmia kodin kanssa. Ahdistaa, kiukuttaa siivota, tuntuu toivottomalta ja kohtaloon on tyydytty. Tämä opas antaa heille paljon enemmän takaisin mitä maksaa. Toki kirja voi olla hyödyllinen kaikille, esimerkiksi minulle jolla kaapit on kunnossa, mutta sotkua pääsi kerääntymään sillä tavaroiden palautus tuotti ongelmia, konmari korjasi tämän asian, olen onnellisempi kotonani ja se on ISO ILO! 😊 Miksi on pakko sotia ihmisten onnea vastaan... Pakko olla jotenkin huonosti asiat

Vierailija
1065/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä jo myydään konmarisiivoojaa koteihin :D

Vierailija
1066/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku "kaikelle oma paikka ja kaikki paikalleen", jonka konmarikin sisältää, on tuttua peruskauraa vaikka Marttojen opetuksesta, siinä ei ole mitään uutta.

Minulle konmarin ainutlaatuisuus on siinä, miten se hyväksyy sen, että suhteeni tavaroihin ei ole järkiperäinen, vaan vahvasti tunneperäinen. Tai vielä enemmän kuin hyväksyy: melkeinpä sanoo, että niin kuuluukin olla. Vaikka kaikki se puhe kiitollisuuden tunteesta. Muut järjestämisopit ovat vaatineet minua esimerkiksi heittämään pois vaatteen, jota en ole vuoteen käyttänyt. En ole siihen pystynyt. Minun on vaikea luopua korjauskelvottomaksi särkyneistäkin tavaroista. Kiinnyn paikkoihin ja tavaroihin vahvemmin kuin ihmisiin. En edes halua suhtautua esineisiini puhtaan järkevästi.

Sivumennen sanottuna työskentelen hyvin rationaalisena pidetyllä alalla, eli matemaatikkona. Silti tykkään jutella tavaroilleni :) 

Joku muu varmaan kokee konmarin annin itselleen ihan toisin.

Vierailija
1067/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tämä ketju ei ole kovin mukava paikka kertoa kokemuksistaan. Jonkun pölvästin on aina pakko paukata kriti... siis kysymään ihan viattomana kaikkea tyhmää, kuten

etkö ilman kirjaa keksinyt, mikä metodin ydin on, pitääkö ostaa säilytystilaa, eihän varmasti kaduta, miksi olet noin höntti uskovainen, mitä maritan pois, voinko siis heittää pois nämäjanämäjanämä tarpeelliset asiat, entäs kaatopaikat ja niiden paha mieli, miksi haluat rikastuttaa japanilaista naista, hähähä sainpas näpäytettyä ja se oli vitsi, mikset ole huumorintajuinen, veikö konmari ilon ynnä muuta.

Kellä ilo on, se ilon kätkeköön. Suomalainen se yrittää kadehtia riemun pois muidenkin kodeista.

Vierailija
1068/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun täällä puhutaan metodista ja korostetaan sen noudattamista, niin on syytä huomauttaa, että kyseessä ei ole tieteellisesti verifioitu metodi, eikä sen toiminnasta ole mitään todellista takuuta, vaikka ohjeita noudattaisi pilkuntarkasti. Joillekin tuntuu toimivan, toisille ei. Mitään tieteellistä tutkimusta asiasta ei ole tehty, tuskin edes tilastoa.

Vierailija
1069/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä ketju ei ole kovin mukava paikka kertoa kokemuksistaan. Jonkun pölvästin on aina pakko paukata kriti... siis kysymään ihan viattomana kaikkea tyhmää, kuten

etkö ilman kirjaa keksinyt, mikä metodin ydin on, pitääkö ostaa säilytystilaa, eihän varmasti kaduta, miksi olet noin höntti uskovainen, mitä maritan pois, voinko siis heittää pois nämäjanämäjanämä tarpeelliset asiat, entäs kaatopaikat ja niiden paha mieli, miksi haluat rikastuttaa japanilaista naista, hähähä sainpas näpäytettyä ja se oli vitsi, mikset ole huumorintajuinen, veikö konmari ilon ynnä muuta.

Kellä ilo on, se ilon kätkeköön. Suomalainen se yrittää kadehtia riemun pois muidenkin kodeista.

Perisuomalainen piirre on myös vittuilun näkeminen kaikkialla ja oikein sen etsiminen, että saisi tilaisuuden loukkaantua ja arvostella. Mun mielestä nillittäjät ja Kondon puolestaloukkaantujat ovat henkisesti vastakkaisia konmarin idealle, joka on suunnilleen, että "if it's negative energy in your life, let it go".

Vierailija
1070/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perisuomalainen piirre on myös vittuilun näkeminen kaikkialla ja oikein sen etsiminen, että saisi tilaisuuden loukkaantua ja arvostella. Mun mielestä nillittäjät ja Kondon puolestaloukkaantujat ovat henkisesti vastakkaisia konmarin idealle, joka on suunnilleen, että "if it's negative energy in your life, let it go".

Mitäpä jos sitten eläisit kuten saarnaat, etkä hilluisi jatkamassa. Mutku mutku pitää saada viimeinen sana.

Vierailija
1071/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheettömillä tuo varmaan vielä toimiikin. Meillä astiakaappi on täynnä minun arabioitani, jotka tuovat iloa minulle ja miehen poikamiesaikojen tiimari/mainosmukeja, jotka tuottavat iloa hänelle.

Kummallekaan meistä ei tuota iloa se, että astiakaapissa on liikaa mukeja. Mutta ei tuottaisi sekään, että sieltä poistetaan itselle iloa tuottavia asioita.

Lisää mukeja emme ole ostaneet koko 10 vuoden parisuhteemme aikana, joten jossakin mielessä olemme oppineet jo sen konmarin pohjimmaisen opetuksen, vai mitä? Kaappi on vain edelleen turhan täynnä.

Jos ns. visioni olisi hengittävämmät kaapit, mutta ongelma olisi tuo, että ne sisältäisivät vielä marittamisen jälkeenkin liikaa iloatuottavia mukeja. Ottaisin mukit erilaiseen käyttöön näkyvälle, tai kaappeihin, kynäkupiksi, hammasharjakupiksi, meikkisivellin kupiksi tms. Jos ei vieläkään, koittaisin muuttaa järjestystä värin mukaan, koon mukaan materiaalin mukaan tms. Jos ei vieläkään, marittaisin uudelleen, sillä tiedän että itselleni liikaa iloatuottavia asioita yhdessä hukuttaa pointin.

Itselle iloa tuottavien mukien marittaminen johtaa siihen, että jäljelle jäävät ne puolison mainosmukit, jotka tuottavat iloa vain puolisolle.

Eli yksikään muki ei tuota sinulle iloa? No mitä hittoa sinä niillä teet?!

Jokainen omista mukeistani tuottaa minulle iloa sekä janoisena että esteettisestä näkökulmasta. Kyseistä sarjaa ei enää valmisteta. Miksi niitä pitäisi marittaa?

Et ole lukenut kirjaa, sillä tietäisit maritus ei ole = poisheitto. Parastahan on marittaa tavarat joilla on eniten arvoa, niitä saa ihastella, kiittää olemassa olostaan ja ilon tuotosta.

Esimerkiksi tuo täälläkin mainittu tarkkamarkka-blogin tiivistelmä konmarista (http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2015/12/tiivistelma-opas-konmari-mene…) puhuu niin paljon hävittämisestä, että melkein tulee vaikutelma kuin kirjoittaja pitäisi marittamista poisheittämisenä, vaikka onkin kirjan lukenut.

Kiinnittää huomiota myös tämä: "KonMari-menetelmän selkeä ongelmakohta on useamman kuin yhden henkilön taloudet. Toiselle iloa tuottava esine voi olla toisen kauhistus. Marie Kondo ei ota tähän ongelmaan kirjassaan kantaa." Näin sitä voi siis kirjoittaa vielä kirjan luettuaankin.

Ja mikähän tuossa meni mielestäsi väärin? Kondo väittää kirjassaan, että a) toisen tavaroita ei saa marittaa ja b) marittaminen kyllä tarttuu positiivisen vaikutuksensa kautta myös perheenjäseniin. Todellisuudessa hän ei voi todistaa väittämäänsä kohtaa b yhtään mitenkään, ja aika monessa kodissa tulee todellisia ongelmia siitä, että toinen (yleensä kai mies) on hamsteri ja toinen haluaisi marituksen positiiviset vaikutukset. Miten voi tavoittaa visualisoimansa selkeän kodin, jos mies kerää roinaa nurkat täyteen? Itse vähentää tavaraa ja ukko sitten täyttää se omilla tavaroillaan vähitellen. Uskallan väittää, että monenkaan ihmisen puoliso ei lähde mukaan fiilistelemään omia roiniaan, eikä "akkojen kotkotuksiin". Kondo ei, viisaasti kyllä, ota tällaiseen tilanteeseen mitään kantaa, eikä käsittele sitä ollenkaan.

Vierailija
1072/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko koet raskasta huolta siitä miten meidän kaikkien rahat vaan valuu Aasiaan eikä sun taskuun?

Vierailija
1073/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa konmariin hurahtaneista osoittaa selkeästi kulttiin hurahtamisen peruspiirteitä: fanaattisuus, opinkappaleita koskevan kritiikin ulossulkeminen, keskeisten opinkappaleiden toisteleminen, Pyhän Kirjan kunnioitus, kritiikin torjuminen kultin perustajaa kohtaan, avoin vihamielisyys kyseenalaistajia kohtaan. Aivan kauhistuttavaa luettavaa, kun ajattelee, että kyse on kuitenkin vain materiaan liittyvästä elämänasenteesta ja ohjeista, ei mistään elämän suurista kysymyksistä.

Vierailija
1074/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa konmariin hurahtaneista osoittaa selkeästi kulttiin hurahtamisen peruspiirteitä: fanaattisuus, opinkappaleita koskevan kritiikin ulossulkeminen, keskeisten opinkappaleiden toisteleminen, Pyhän Kirjan kunnioitus, kritiikin torjuminen kultin perustajaa kohtaan, avoin vihamielisyys kyseenalaistajia kohtaan. Aivan kauhistuttavaa luettavaa, kun ajattelee, että kyse on kuitenkin vain materiaan liittyvästä elämänasenteesta ja ohjeista, ei mistään elämän suurista kysymyksistä.

Mitä, onko joku muka ymmärtävinään metodin pointin. Ällistyttävää.

Vierailija
1075/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheettömillä tuo varmaan vielä toimiikin. Meillä astiakaappi on täynnä minun arabioitani, jotka tuovat iloa minulle ja miehen poikamiesaikojen tiimari/mainosmukeja, jotka tuottavat iloa hänelle.

Kummallekaan meistä ei tuota iloa se, että astiakaapissa on liikaa mukeja. Mutta ei tuottaisi sekään, että sieltä poistetaan itselle iloa tuottavia asioita.

Lisää mukeja emme ole ostaneet koko 10 vuoden parisuhteemme aikana, joten jossakin mielessä olemme oppineet jo sen konmarin pohjimmaisen opetuksen, vai mitä? Kaappi on vain edelleen turhan täynnä.

Jos ns. visioni olisi hengittävämmät kaapit, mutta ongelma olisi tuo, että ne sisältäisivät vielä marittamisen jälkeenkin liikaa iloatuottavia mukeja. Ottaisin mukit erilaiseen käyttöön näkyvälle, tai kaappeihin, kynäkupiksi, hammasharjakupiksi, meikkisivellin kupiksi tms. Jos ei vieläkään, koittaisin muuttaa järjestystä värin mukaan, koon mukaan materiaalin mukaan tms. Jos ei vieläkään, marittaisin uudelleen, sillä tiedän että itselleni liikaa iloatuottavia asioita yhdessä hukuttaa pointin.

Itselle iloa tuottavien mukien marittaminen johtaa siihen, että jäljelle jäävät ne puolison mainosmukit, jotka tuottavat iloa vain puolisolle.

Eli yksikään muki ei tuota sinulle iloa? No mitä hittoa sinä niillä teet?!

Jokainen omista mukeistani tuottaa minulle iloa sekä janoisena että esteettisestä näkökulmasta. Kyseistä sarjaa ei enää valmisteta. Miksi niitä pitäisi marittaa?

Et ole lukenut kirjaa, sillä tietäisit maritus ei ole = poisheitto. Parastahan on marittaa tavarat joilla on eniten arvoa, niitä saa ihastella, kiittää olemassa olostaan ja ilon tuotosta.

Esimerkiksi tuo täälläkin mainittu tarkkamarkka-blogin tiivistelmä konmarista (http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2015/12/tiivistelma-opas-konmari-mene…) puhuu niin paljon hävittämisestä, että melkein tulee vaikutelma kuin kirjoittaja pitäisi marittamista poisheittämisenä, vaikka onkin kirjan lukenut.

Kiinnittää huomiota myös tämä: "KonMari-menetelmän selkeä ongelmakohta on useamman kuin yhden henkilön taloudet. Toiselle iloa tuottava esine voi olla toisen kauhistus. Marie Kondo ei ota tähän ongelmaan kirjassaan kantaa." Näin sitä voi siis kirjoittaa vielä kirjan luettuaankin.

Ja mikähän tuossa meni mielestäsi väärin? Kondo väittää kirjassaan, että a) toisen tavaroita ei saa marittaa ja b) marittaminen kyllä tarttuu positiivisen vaikutuksensa kautta myös perheenjäseniin. Todellisuudessa hän ei voi todistaa väittämäänsä kohtaa b yhtään mitenkään, ja aika monessa kodissa tulee todellisia ongelmia siitä, että toinen (yleensä kai mies) on hamsteri ja toinen haluaisi marituksen positiiviset vaikutukset. Miten voi tavoittaa visualisoimansa selkeän kodin, jos mies kerää roinaa nurkat täyteen? Itse vähentää tavaraa ja ukko sitten täyttää se omilla tavaroillaan vähitellen. Uskallan väittää, että monenkaan ihmisen puoliso ei lähde mukaan fiilistelemään omia roiniaan, eikä "akkojen kotkotuksiin". Kondo ei, viisaasti kyllä, ota tällaiseen tilanteeseen mitään kantaa, eikä käsittele sitä ollenkaan.

Facebook ryhmässä olen huomannut, että maritus on tarttunut hyvin helposti lapsiin ja puolisoon! Ihan sen positiivisuuden kautta. Tietenkään tätä ei voi taata, etkä voi pakottaa ketään maritukseen. Mutta ei kondo niin väitäkkään, ei siihen ole kellään keinoja jos toinen ei halua.

Vierailija
1076/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko koet raskasta huolta siitä miten meidän kaikkien rahat vaan valuu Aasiaan eikä sun taskuun?

Kyse on ihan suomalaisista jotka aikovat tehdä rahaa konmarilla. Ei se ole raskasta, mutta tämä palstahan ei saisi olla mainos. Mutta  tämän onkin hyvä piilomainos.

Vierailija
1077/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. En ole paljoa nähnyt opinkappaleisiin koskevaa kritiikkiä. Oletus kritiikkiä kylläkin

2. Kappaleita on pakko toistaa, koska niitä jatkuvasti kysytään.

3. Öö... Kirjan kunnioittaminen? Ihan vaan iloa tuottava kirja se minulle on

Ja viimeiseksi, joillekkin kirja avaa elämän suuria kysymyksiä :)

Vierailija
1078/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen tuolle viimeiselle!

Minä kehottaisin vilpittömästi konmarista kiinnostuneita urheasti kyselemään, vaikka sitten saisittekin puolestaloukkaantujilta lastin paskaa niskaanne, kun teitä kysymyksinenne luullaan nillittäjiksi. Kyllä joku voi vastata asiallisestikin.

Sitä en tiedä, onko vittuilun näkeminen kaikkialla erityisen perisuomalaista, enkä usko että loukkaantumistilaisuuksia tarkoituksella etsitään. Jotkut kai vain ovat persoonallisuudeltaan sellaisia, ettei mitään opetettua saisi mitenkään kyseenalaistaa, kysyä perusteita tms. Työpaikoillakin nämä "näin meillä on aina tehty!" -ihmiset.  Ja sitten kun tässäkin ketjussa kieltämättä on myös nuo toisesta suunnasta kaikkitietävät "pyh, hömppää!" -ihmiset, niin keittää yli. Koettakaamme me maltilliset luovia jossakin siinä välissä, raivata tilaa omalle keskustelullemme...

Vierailija
1079/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien pitäisi muuttaa parin vuoden välein niin ei tarvittaisi kirjoja, että porukka osaa hankkiutua ylimääräisestä tavarasta eroon...

Vierailija
1080/1255 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on ihan suomalaisista jotka aikovat tehdä rahaa konmarilla. Ei se ole raskasta, mutta tämä palstahan ei saisi olla mainos. Mutta  tämän onkin hyvä piilomainos.

Sou? Hyvällä asialla tässä ollaan. Vai pitäisikö kotisiivous keskustelutkin poistaa, koska ne voivat olla piilomainosta=joku tekee kotisiivouksilla rahaa.