Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selittää kouluikäiselle lapselle ettei hän pääse ulkomaille?

Vierailija
07.07.2016 |

Suurin osa luokkalaisista on tänä kesänä käynyt ulkomailla mm Rodoksella, Kreikassa, Italiassa ja Kaliforniassa. Meillä ei ole vuosiin varaa ulkomaanmatkoihin. Miten selvittäisitte kiperän tilanteen?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, tällainen tapaus. Itse olen keskituloisesta perheestä, jossa vanhemmat erosivat, ja pääsin ensimmäistä kertaa ulkomaille (pl. ruotsinristeily) 12-vuotiaana. En kyllä kokenut olevani jotekin erilainen. Ehkä tämäkin meno on sitten muuttunut 90-luvusta.

Vierailija
82/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne jotkut lapset pääsisivät edes niihin kotipaikkakunnan kesäjuttuihin. Epäilen, että meidän lähileikkarilla pyörii lapsia jotka eivät pääse edes uimaan kerran kesässä. Mitäs niille tehtäisiin? Pyörivät tuolla kiusaamassa pienempiään, sotkemassa ja rikkomassa paikkoja. 

Sillä on iso merkitys, miten vanhempi itse asian ottaa. Että voivotteleeko, syyttääkö lasta turhan haluamisesta, nauraako lapselle. Vai ottaako sen kannan, että joskus vielä mennään, ja että nyt tehdään näitä koti-Suomen kesäjuttuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on ongelmat ap.lla.

Miten kerrot lapselle, ettei hän saa yhtä kalliita merkkivaatteita kuin luokan Jessica tai JaniPetteri?

Vierailija
84/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varaa käydä kerran vuodessa ulkomailla, mutta meidän teinityttö vihaa matkustelua :D

Hän varmaan mieluusti olisi kaikki kesät suomessa!

Vierailija
85/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu minkälaisella alueella asuu? Mikäli käy koulua sellaisella alueella jossa on varakkaita ihmisiä niin ne tekee milloin Karibiaan matkan, milloin jenkkeihin ja sitä rataa ja lapset saavat muutenkin maallista hyvää kuka yllinkyllin kuka sitten järkevästi jne. 

Vierailija
86/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä?? :D mä en voi kuvitella kamalampaa ku joku rodos tai torremolinos. Sanot, että kuule kulta, meillä ei ole nyt rahaa mut isona kun menet töihin, ehdit reissata mielin määrin. Oon käynyt kerran mun perheen kanssa ulkomailla, mitään traumoja ei oo. Oikein hyvin on ehditty reissata.

Vierailija
87/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on ongelmat ap.lla.

Miten kerrot lapselle, ettei hän saa yhtä kalliita merkkivaatteita kuin luokan Jessica tai JaniPetteri?

Tai myöhemmin älypuhelimia, tabletteja ja ties mitä hienoa elektroniikkaa muutaman vuoden päästä onkaan tarjolla? Kalliita harrastuksia? Tai mopokorttia ja mopoa, isompaa summaa rahaa rippilahjaksi, aikanaan ajokorttia ja autoa jne jne?

Vierailija
88/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti vaan kerrot, että teillä ei ole rahaa lähteä ulkomaille. Anna pojan harmitella asiaa rauhassa, jos asia häntä harmittaa. Ei kannata keksiä mitään epä-älyllisiä selityksiä siitä, miten ulkomailla ei ole kivaa, "Suomen kesä on paras" tms.

Elin lapsuudessani melko köyhässä perheessä. Autoilimme Ruotsissa ja Norjassa, mutta ranta- tai lentolomille ei ollut varaa. Nyt aikuisena käyn oman perheeni kanssa myös ulkomailla. Meilläkin on 9-vuotias poika, ja hänen luokaltaan myös hyvin suuri osa reissaa vuosittain tai jopa monta kertaa vuodessa. Niin mekin. Poikamme nauttii ulkomaan lomista valtavasti - mutta toisaalta niin myös kotona legojen rakentelusta tai pallon potkimisesta.

Älä tee itse asiasta liian suurta numeroa mihinkään suuntaan.

Vierailija
89/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo kysymys. Ei mekään olla menossa ulkomaille tänä kesänä. Eikä silti ole tuota ongelmaa. Ei sitä tarvitse selitellä. Suomessa on mahtavaa olla kesällä. En edes lähtisi täältä kesämatkoille. Suomi on paras kesälomamaa suomalaiselle.

Tämä on nyt vähän nokkava vastaus - tai aika paljonkin. Ap ei kysynyt missä lomat kannattaa viettää - on nyt kuitenkin ihan tutkittu ja tunnettu tosiasia, että lapset (ja aikuiset) vertaavat itseään muihin ja  vetävät tästä johtopäätöksiä. Köyhyyden on todettu esimerkiksi lisäävän aggressiivisuutta jo päiväkoti-ikäsillä lapsilla. 

Näitä kokemuksia ei kuitata sillä, että kesällä on Suomessa kivaa. Jos varat ei riitä, ne ei riitä, mutta toisaalta aikuisen voisi olettaa (ja olet ilmeisesti aikuinen) ymmärtävän, että kyseessä on aika arka asia. Se olisi arka aikuisellekin - mutta aikuisen velvollisuus on auttaa lasta käsittelemään vaikeitakin asioita. 

Voi jeesus nyt sentään. 

En ihmettele jos lapsille tuollaiset asiat on arkoja - ne on sitä, koska vanhemmat on niin hysteerisiä asian suhteen.

On kyllä todella länsimaisen lapsen ongelma, jos suurin murhe on se, ettei pääse ulkomaille reissaamaan. Byhyy.

Mä mietin näin siksi, että omassa lapsuudessani perheemme oli köyhä, eikä todella koskaan matkusteltu ulkomailla. Ei sen puoleen, eipä ole juurikaan matkusteltu nyt omien lastenkaan kanssa, jonkin verran kuitenkin.

Mä muistan kuinka mua lapsena jo vitutti se vanhempien asenne: voi sinua raukkaa kun ei meillä ole varaa siihen tähän tai tohon. Mikä raukka mä siinä olin? Mulle olisi oikein hyvin riittänyt, että vanhemmat on vaan iloisia siitä mitä meillä oli.

Ja kaverisuhteisiin tuollaiset ei vaikuta, ellei sitten itse ryhdy alemmuudentuntoiseksi ja häpeileväksi. Mulla on aina ollut ystäviä kaikista yhteiskuntaluokista, eikä niissä ole ollut olennaista raha missään määrin.

Mutta kahlitkaa vaan lapsenne jo pienestä pitäen tuollaisiin henkisiin kahleisiin, joilla ei lopulta ole mitään todellisuuspohjaa. Koska aina on niitä joilla on enemmän rahaa tai rakkautta. Sitä voi itse päättää keskittyykö siihen mitä muilla on, vai siihen mitä itsellä on.

Vierailija
90/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa luokkalaisista on tänä kesänä käynyt ulkomailla mm Rodoksella, Kreikassa, Italiassa ja Kaliforniassa. Meillä ei ole vuosiin varaa ulkomaanmatkoihin. Miten selvittäisitte kiperän tilanteen?

No vaikka silleen, että sanot: "Meillä ei ole varaa matkustaa ulkomaille."

Vierailija
91/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot samat syyt kun täälläkin. Ei oo varaa kun menee rahat asuntoon ja remonttiin. Jos menisitte ulkomaille ni ei olis kotia mihin palata. Luulis ymmärtävän. Ja monella muulla sama tilanne ettei oo varaa matkustaa vaikka tahtois. Jos joskus myöhemmin sitten kun on rahaa saatu säästöön ja sanot vaikka että työ voitte tehdä muuta kivaa, ei siihen ulkomaan matkaa tarvita ja myöhemmin voi itse matkustella mielin määrin jos sattuu tienaamaan enemmän rahaa kun te.

Vierailija
92/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoo et oon kiitollinen ettei mulla oo tollasta kersaa joka ei ymmärrä yhtään rahan arvoa...tosin itepä ootte kasvattanu. Siinähän vinkuu.

Vierailija
93/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin mökkilomaa luxus mökissä kun joku Turkin loma. Sitä paitsi pienten lasten kanssa en haluaisi matkustaa ulkomaille. Sen verran rasittavaa lentomatkat ja hotellissa asuminen. Ei kannata aina luulla että sinne ulkomaille ei mennä vaan siksi että ei ole varaa vaan monesti sen ulkomaanmatkan väliin jättämiseen on muita syitä.

Vierailija
94/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ap. ihan meidän teiniltä, joka usein vetää hihastaan "lähes kaikki meidän luokalta- kun kysymys on esim. nukkumaan menosta koulupäivinä.

Ap. kysymykseen, lapselle ei tarvitse selittää mitenkään, koska tuskin he sitä miettivät, ellei vanhemmat tee siitä numeroa ja omalla käytöksellään vaikuta asiaan.

Ja mistä ihmeestä nämä ulkomaan lomailut kupuavat, sillä suurin osa lomailee kotimaassaan.

Ja miksi ihmeessä suomalaisten lasten pitäisi tehdä joka kesä ulkomaanmatka, sillä näin on todella harvassa eu-maassa tai muussa maassa.

Ap. Elää täydellisessä harhassa, sillä harvat perheet, jolla olisi varaa, toimivat sp. kertomalla tavalla.

Kyllä meidän tokaluokkalaisen luokalla 95% oppilaista pääsee perheensä kanssa ulkomaille kesälomansa aikana. 

Miksi suomalaisten pitäisi päästä ulkomaille? No Italiassa tai Kreikassa ei tarvitse lähteä ulkomaille, koska siellä on lämmintä ihan kotimaassaankin. Pitkän ja paskan talven jälkeen on mukavaa käydä takuulämpimässä paikassa edes kerran vuodessa. Kesäloma on looginen aika totetuttaa matka.

Eli siis jos luokalla on 28 oppilasta, niin vain yksi ei pääse ulkomaille? Jos luokalla on alle 20 oppilasta, niin se yksikin pääsee vähän?