Miten selittää kouluikäiselle lapselle ettei hän pääse ulkomaille?
Suurin osa luokkalaisista on tänä kesänä käynyt ulkomailla mm Rodoksella, Kreikassa, Italiassa ja Kaliforniassa. Meillä ei ole vuosiin varaa ulkomaanmatkoihin. Miten selvittäisitte kiperän tilanteen?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö ostaa velaksi ulkomaanmatka?
Ei ikinä, ei ole sen arvoista
First world problems. Itse en lähtisi Suomen kesästä minnekään. Vaikka sataisi, se vihreys ja kauneus on aivan omaa luokkaansa. Ulkomailla asuvana se kesä Suomessa on jotain sellaista, mitä todella kaipaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki toitottaa vaan ihanasta Suomen kesästä (voitte toki katsoa ikkunasta ja tajuta, ettei se nyt kovin ihana ole) kun puhutaan myös siitä ettei talvella pääse mihinkään? kyllä se on ihana talvella lentää etelään aurinkoa katsomaan. Kun olin lapsi kävimme etelässä joka talvi ja se oli koko talven kohokohta (jos joulua ei lasketa).
Tiedätkös, kaikki ei kaipaa sitä, mitä sinä kaipaat. Toisille mökkiloma on kesä kohokohta, säästä huolimatta. Oman lapsuuden talven kohokohta oli päästä hiihtoreissulle, ihan kotimaassa. Niiltä reissuilta on ihania muistoja :)
Vierailija kirjoitti:
Kuulin tänään bussipysäkillä, kokeile tätä.
Poika: mä haluun thaimaaseen!
Äiti: sinne on liian pitkä matka.
Poika: Afrikkaan!
Äiti: liian kuuma.
Poika: no.. viroon!
Äiti: Ehkä.
Poika: Lappiin!
Äiti: Nyt mennään Porvooseen.
Mites vaikka Ahvenanmaaseen ton Thaimaasen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
First world problems. Itse en lähtisi Suomen kesästä minnekään. Vaikka sataisi, se vihreys ja kauneus on aivan omaa luokkaansa. Ulkomailla asuvana se kesä Suomessa on jotain sellaista, mitä todella kaipaan.
Hear hear!
Toinen expat
Jos olette valinneet vähävaraisena eliitti-asuinalueen, ei se teistä sen rikkaampia tai mahdollisuutta tehdä kalliita matkoja joka kesä. Sama lienee lapsesi harrastuksissa jne. Tulot ja varallisuus ratkaisee, millaiseen elintasoon itse kukin pystyy ja turha haikailla ja pahoittaa mielensä, jos naapurit elävät leveämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koululuokista puolet käy jonkun lyhyen reissun, osa painuu mökille tai mummolle.. Ei kaikki mee ulkomaille eikä ulkomaat oo mikään onnellisen elämän tai lapsuuden takuu. Meillä lapset muistaa parhaiten ne jutut missä tehtiin perheenä asioita. Telttaitiin, grillattiin kertakäyttögrillillä uimarannalla jne... Mitä ap touhuaa lastensa kanssa? Tekeekö lettuja aamiaiseksi, leivottrko hassuja pullia, metrejä uimaan vesisateessa, ...
Kukin tyylillään. Itse muistetaan veljen kanssa lapsuudesta parhaiten meidän perheen matkat: USAn länsirannikko (Disneyland, Las Vegas), jokakesäiset Euroopan kiertomatkat autolla (ennen NL:n hajoamista laivalla Saksaan tai Puolaan, siitä omalla autolla eteenpäin, Tanskan ja Ruotsin kautta takaisin), tuli nähtyä Bulgaria, Jugoslavia, Romania (Transylvania myös), siinä missä Tsekkoslovakia, Sveitsi, Itävalta, Unkari. Samoin läntinen Eurooppa ja Benelux-maat tuli tutuksi.
Muistetaan se, miten hakattiin palasia irti Berliinin muurista Saksojen yhdistymisen jälkeen. Muistetaan Liettuan ja Puolan välinen tulliasema, jossa piti jonottaa Liettuan puolella 28h, koska tullimiehet pelasi korttia. Onneksi oli evästä autossa ja metsikkö vieressä. Muistetaan Venetsiasta ostetut olkihatut, jotka päässä ruokittiin puluja Pyhän Markuksen torilla. Muistetaan Bulgarialaisessa vuoristoravintolassa saatu pannukakku, jonka sisällä oli valkuaisvaahtoa. Ravintolassa oli täytetty karhu. Muistetaan Itävallassa olevan ravintolan italialainen tarjoilija, joka opetti kahdelle lapselle miten syödään pastaa haarukan ja lusikan kanssa.
Nätä muistoja, vielä 20 vuoden jälkeen on niin paljon, että ei mahtuisi kymmeneenkään viestiin. Ja kaikki nuo, me tehtiin perheenä. Kesällä oltiin välillä tädin mökillä, mutta siitä en muista juuri mitään. Perheystävän purjeveneellä tehdyn retken Ahvenanmaalle muistan kyllä.
Minkä ikäisenä teit noita matkoja? Et varmaan 9v:nä kuten ap:n lapsi.....
Lapset muistaa monta asiaa valokuvien avulla. Katsotko valokuvista näitä matkoja?
Sun tädin mökillä teillä oli varmaan tylsää, jossa sieltä ei ole jäänyt mitään mieleen. Mökillä voi olla oikeasti myös kivaa.
Minulla on paljon sukulaislapsia ja -nuoria. Niistä ihan yhdessä perheessä on tehty ulkomaanmatka tänä vuonna. Ei ulkomaanmatkat mitään välttämättömyyksiä ole. Jos mahdollista, tehkää Suomessa jokin kiva matka. Jokin uusi paikka, jossa jotain mielenkiintoista. Virkistää kummasti ja tuo muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vvviit, monet seisoo leipäjonossa ja joku vinkuu kun kersa ei pääse ulkomaanmatkoille Suomen suvesta. Just näitä jotka ostaa vaikka koiran kaksivuotiaalle, kun kakara vähänkin inahtaa. Oisko se kuu missä asennossa? Pystyiskö sieppaamaan alas?
Tässä nyt ei ole kesästä kyse vaan siitä ettei vuosikausiin edes talvisin pääse ulkomaanmatkalle.
Miksi pitäisi päästä? Onko se joku elämisen tason mittari? Me ei mennä ikinä talvella ulkomaille ja ihan normaaleja meistä on tullut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? No sanomalla ihan suoraan ettei ole rahaa lähteä?
Ei se teini siitä rikki mene?Ei ole teini vaan 9v.
Ikävä juttu, mutta sanoisin ihan suoraan, että ollaan Suomessa. Sitten yhdessä suunnittelette hauskan loman.
Olen köyhästä perheestä, jossa ei matkusteltu. Ymmärsin kyllä ettei meillä ollut varaa matkustaa mutta kyllä se harmitti ja jopa nolotti. Koulussa kysellään missä maissa olet käynyt, oletko käynyt lentokoneessa jne. Siihen aikaan 1990-luvulla matkailu tosin oli harvinaisempaa ja luokallanikin oli paljon lapsia, jotka eivät olleet käyneet missään.
Itse olin vielä todella kiinnostunut maantiedosta ja olisi ollut kiva päästä näkemään eri kaupunkeja ja maita, joista oli lukenut ja katsonut tv-ohjelmia. En kaivannut rannalle uimaan vaan näkemään maiden kulttuuria yms.
Oletko ap varma, että teillä ei ole varaa edes siihen Tallinnan risteilyyn? Vai onko se liian "ala-arvoinen" matkakohde?
Monen suomalaisen ensimmäinen ulkomaanmatka taitaa kohdistua Tukholmaan. Oletko katsonut risteilyhintoja sinnepäin?
Miksi vertaat itseäsi muihin? Siirrät omaa ajattelu- ja arvomaailmaasi lapsiin. On aina ihmisiä ja perheitä, jotka ovat varakkaampia ja jotka voi tehdä enemmän kuin sinä.
Harrastukset eivät nyt ihan ole vertailukelpoinen matkojen kanssa mutta mun 8v haluaisi hirveästi ratsastaa ja luistella. Olen selostanut, että ne ovat kalliita harrastuksia ja me ei niitä harrasteta. Asiallisesti rahasta selostamiseen ymmärtää myös pienempikin lapsi
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi varaa eikä ole menty.
Oma valinta on eri asia kuin rahan puute.
Vähän kuin sanoisi nälänhätää kärsivälle, että minä pidän paastoa omasta halusta.
Tai kovista kivuista kärsivälle että minä olen masokisti, kipu tuntuu kivalle, mitä kovempi sitä suurempi nautinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti: Nyt mennään Porvooseen.Mites vaikka Ahvenanmaaseen ton Thaimaasen sijaan?
Niin siis kyseessä oli alle kouluikäinen poika. Kirjoitin kuten hän sanoi. :) Tiedän toki että se on Thaimaahan, oon itse siellä asunut pari talvea.
[/quote]
Mistä nämä vanhemmat repivät rahat, jos luokasta käy ulkomailla 95% loman aikana?
Tilaston valossa keskipalkka on n.3000€ miinus verot ja työttömiä ja yh on satoja tuhansia.
Ja juuri tuossa elämän vaiheessa.menot ovat suurimmillaan ja lähes kaikilla on vielä asuntolaina maksamatta, eikä perintöjään ole laittaa taivaan tuuliin menemään.[/quote]
Katsos kun jotkut tienaavat enemmän kuin keskipalkan verran. Meidän talouden nettotulot on n 10 000 e/kk. Tehdään useampi reissu vuodessa. Meidän perheen reissut ei ole edes prameimmasta päästä, ei viedä lapsosia Bora Boralle tai Seychelleille.
Eiköhän jokaisella keskituloisella perheellä ole varaa tehdä kaksi reissua vuodessa. Työttömät ja pienituloiset ovat asia erikseen.
Joko tämä ajattelutapa on levinnyt Ruotsista Suomeenkin? Siellähän joskus muutama vuosi sitten kukkahattutädit ja muut "ymmärtäjät" alkoivat huolestua, kun tajusivat, etteivät kaikki lapsukaiset pääsekään kesälomalla ulkomaille, vaan joutuvat viettämään lomansa pahimmassa tapauksessa ihan vain kotona. Kyllä kotipaikkakunnallakin riittää tekemistä, jos vain haluaa. Mutta kun se ulkomaanmatka on niin tärkeä, siitä on tullut suorastaan status. Ne jotka eivät ole halunneet tai voineet matkustaa koetaan nykyään ressukoiksi ja köyhimyksiksi. Tietysti voisi myös hoikan moralisoida ja kysyä, miksi on pitänyt ottaa niin paljon velkaa, ettei raha riitä mihinkään muuhun kuin niukkaan elämiseen ja asumiseen? Työttömyys, sairaudet ja muut pahat ongelmat ovat sitten asia erikseen, joihin ihminen itse ei välttämättä pysty vaikuttamaan.
AP, sano lapsellesi, niin kuin asia on: Meillä ei ole tällä hetkellä varaa matkustaa. Ei lasta tarvitse henkisesti rasittaa sillä, että se varattomuus jatkuu vuosia.
"Todistuksesi on niin huono, että ulkomaanmatka on peruttu"
Vierailija kirjoitti:
Mistä nämä vanhemmat repivät rahat, jos luokasta käy ulkomailla 95% loman aikana?
Tilaston valossa keskipalkka on n.3000€ miinus verot ja työttömiä ja yh on satoja tuhansia.
Ja juuri tuossa elämän vaiheessa.menot ovat suurimmillaan ja lähes kaikilla on vielä asuntolaina maksamatta, eikä perintöjään ole laittaa taivaan tuuliin menemään.
Katsos kun jotkut tienaavat enemmän kuin keskipalkan verran. Meidän talouden nettotulot on n 10 000 e/kk. Tehdään useampi reissu vuodessa. Meidän perheen reissut ei ole edes prameimmasta päästä, ei viedä lapsosia Bora Boralle tai Seychelleille.
Eiköhän jokaisella keskituloisella perheellä ole varaa tehdä kaksi reissua vuodessa. Työttömät ja pienituloiset ovat asia erikseen.
Pointtini ei tässä ollut teidän perheen tai hyvätuloisten matkat, vaan väite, että 95% koululaisista matkuistaisi lomaallaan joka vuosi, sillä tilastollisesti Suomessa on paljon pieni- ja keskituloisia ja myös 400.000 työtäntä, jonka talous ei kestä 10.000€ perheen lomamatkoja pari kertaa vuodessa.
Ja puhun ihan yleisellä tasolla, sillä minulla ei ole mitään tarvetta tuoda omaa varallisuuttani julkisuuteen.
Ja toki mielelläni suon teille ja muille lomamatkat, mikä se ihanampaa, jos tykkää matkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vvviit, monet seisoo leipäjonossa ja joku vinkuu kun kersa ei pääse ulkomaanmatkoille Suomen suvesta. Just näitä jotka ostaa vaikka koiran kaksivuotiaalle, kun kakara vähänkin inahtaa. Oisko se kuu missä asennossa? Pystyiskö sieppaamaan alas?
Tässä nyt ei ole kesästä kyse vaan siitä ettei vuosikausiin edes talvisin pääse ulkomaanmatkalle.
Ei se talvinen lomamatka ole mikään ihmisoikeus. Ei ihme että ihmiset ylivelkaantuvat
Äiti: Nyt mennään Porvooseen.