Mua on alkanut vituttaa ihmisten älypuhelimen räpläys niin paljon että
itse en räplää puhelinta enää muiden nähden kuin vain jos on oikeasti pakko. En selaa av:tä muualla kuin kotona tai tauolla töissä.
Bussissa ja metrossa istuessa katson maisemia. En helvetti halua olla samanlainen zombi kuin nämä jotka ei osaa enää tehdä mitään muuta kuin tuijottaa taikakiveensä.
Nyt loppui taikakiveen tuijottaminen.
Toivoisin että muutkin tajuaisivat herätä todellisuuteen.
Onko ihannemaailmassamme kaikilla älypuhelin kärsän edessä?
Minun ihannemaailmassani ei.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Minua tympii eräs ystäväni, jonka on pakko leffan aikanakin somettaa ja snäppäillä. Sitten jää hyvät kohtaukset välistä ja vinkuu kuinka leffa oli tylsä ja ei tajunnut mitään..
Epäkohtelias ystävä.
Sano hänelle ennen tai jälkeen leffan, että takana istuva täti lyö häntä käsilaukulla päähän kerran jos parikin, koska näyttö on erittäin epämiellyttävää katsottavaa pimeässä leffateatterissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa teknologiavihaa ilman kunnon perusteita.
Peruste: ihmisten totaali vieraantuminen todellisuudesta. Osaako nykypäivän kakarat edes kaurapuuroa keittää? Tai jos heidät laitettaisiin ilman kännyköitään luonnon keskelle, montako tuntia he selviäisi ja osaisiko maamerkeillä löytää ilmansuuntia ja sitä kautta sivistystä?
Vastaus: He eivät osaisi, koska aivonsa rajoitettu selaamaan yksinkertaisia whatsappeja ja päivittämään facebookkia. Eivät osaisi enää myöskään kommunikoida livenä, koska videopuhelu on heidän tapa. Tai whatsappi.
Kävin ystäväni kanssa kävelyllä. Hän selasi puhelintaan vähän väliä.
Kävin toisen ystäväni kanssa syömässä. Hän tutki puhelinta kesken keskustelumme.
Alkeellista molemmilta.
Ennenvanhaan luettiin sanomalehtiä vessassa istuessa.
Nykyään sometetaan ja päivitetään facebookkia "hei kaikki! Mä istun paskalla!".
Kaikkein kauheinta on älykännyä tuijottavat teinit pyörän selässä. Kaikki väistäminen on ulkoistettu muille tielläliikkujille.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sometetaan ja päivitetään facebookkia "hei kaikki! Mä istun paskalla!".
Ei vaan meidän perheessä.
Ap ja kumpp. on vaan kateellisia kun niillä ei ole älykännykkää ja/tai eivät osaa sitä käyttää ja hyödyntää. WhatsAppihan on mitä nerokkain viestintäväline. Nopeaa ja edullista. Olen kohta viiskymppinen ja tykkään täysillä teknologian suomista mahdollisuuksista. Bussimatkatkaan ei ole enää ihan puuduttavia kun voi selailla vaikka instagramia. Kännykän käyttö ei häiritse muita matkustajiakaan niin paljon kuin vaikka kutominen puikoilla heiluttelemiseen. Ja kännykkää voi lukea paremmin kuin lehteä tai kirjaa.
Kateelliset vaan marisee taas.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja kumpp. on vaan kateellisia kun niillä ei ole älykännykkää ja/tai eivät osaa sitä käyttää ja hyödyntää. WhatsAppihan on mitä nerokkain viestintäväline. Nopeaa ja edullista. Olen kohta viiskymppinen ja tykkään täysillä teknologian suomista mahdollisuuksista. Bussimatkatkaan ei ole enää ihan puuduttavia kun voi selailla vaikka instagramia. Kännykän käyttö ei häiritse muita matkustajiakaan niin paljon kuin vaikka kutominen puikoilla heiluttelemiseen. Ja kännykkää voi lukea paremmin kuin lehteä tai kirjaa.
Jokainen, joka haluaa, pystyy hankkimaan älykännykän. Ja kuten edellä jo olikin, uusien mobiililaitteiden ja sovellusten käyttäminen ei vaadi minkäänlaista osaamista, täytyy vain osata painaa OK sopivissa kohdissa. Edustat kyllä viiskymppistä ajattelumaailmaa, jos todella olet sitä mieltä että muut ovat kateellisia ja osaamattomia. Jokainenhan ammentaa selitykset omista kokemuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kadehdin kovasti, eihän minulla itselläni ole kuin viime vuotinen puhelin ja whatsapp ja muut somet. ;) Valitsen vain käyttää niitä silloin kun olen kotona tai jossain muussa epäsosiaalisessa tilanteessa, esim. bussissa, en koske puhelimeen ystävien seurassa koska he ansaitsevat huomioni kun nähdään.
Vierailija kirjoitti:
Naapurit kutsuivat istumaan iltaa viime perjantaina. Kiiton ja osallistuin. Paikalla oli muitakin naapureita ja emäntäperheen ystäviä.
Olin ainoa, joka ei räplännnyt puhelinta säännöllisesti. Jätän näissä tilanteissa kotiin, koska nautin keskustelusta ja läsnäolosta.
Muilla kyläillessä jää laukku eteiseen ja myös puhelin. Raflassa jätän ouhelimen narikkaan..
Ihmiset vielä kyselevät, että missä mun puhelin on. Jätin kotiin, kun ajattelin, että täällä on seuraa. Väärin ajattelin.
Olen myös teinit opettanut tuolle linjalle. Myös sen ettei liikenteessä käytetä puhelinta. Autolla ajaessa puhelin on äänettömällä. Kellään ei voi olla niin suurta tarvetta saada mua kiinni, ettei voisi tuntia pari odottaa.
Myös duunin kahvitauolla puhelin jää pöydälle ja sitten tulee ihmetyksiä, entä jos lapset soittaa. No, mä soitan niille sitten kun palailen.
Soitat kun palailet kahvitauolta eli siis työajalla?
Älypuhelin on parantanut elämänlaatuani, kun ei tarvitse tylsistyä liikaa bussimatkoilla tai bussia odottaessa. 40 minuutin työmatka kävisi paljon enemmän hermoille ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka haluaa, pystyy hankkimaan älykännykän. Ja kuten edellä jo olikin, uusien mobiililaitteiden ja sovellusten käyttäminen ei vaadi minkäänlaista osaamista, täytyy vain osata painaa OK sopivissa kohdissa. Edustat kyllä viiskymppistä ajattelumaailmaa, jos todella olet sitä mieltä että muut ovat kateellisia ja osaamattomia. Jokainenhan ammentaa selitykset omista kokemuksistaan.
Ei tuota marinaa voi muuten selittää, sillä kyseessähän on täysin haitaton, hajuton ja harmiton toiminta. Puliukotkin näyttäisivät sivistyneemmiltä jos kukin räpläisivät kännykkäänsä kaljapullon ja huutelun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sometetaan ja päivitetään facebookkia "hei kaikki! Mä istun paskalla!".Ei vaan meidän perheessä.
Ei meilläkää. :D Mutta ihan hauska nykypäivään iskevä läppä, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelin on parantanut elämänlaatuani, kun ei tarvitse tylsistyä liikaa bussimatkoilla tai bussia odottaessa. 40 minuutin työmatka kävisi paljon enemmän hermoille ilman sitä.
Samoin. Nyt jaksaa matkata pidempääkin työmatkaa kun on jotakin ajanvietettä. Ja lisäksi voi reaaliajassa tarkistaa aikataulut, sään, uutiset, sähköpostin ja laittaa miehelle/lapsille kauppalistaa tms.
Kiitos herätyksestä. Nyt laitan puhelimen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa teknologiavihaa ilman kunnon perusteita.
Peruste: ihmisten totaali vieraantuminen todellisuudesta. Osaako nykypäivän kakarat edes kaurapuuroa keittää? Tai jos heidät laitettaisiin ilman kännyköitään luonnon keskelle, montako tuntia he selviäisi ja osaisiko maamerkeillä löytää ilmansuuntia ja sitä kautta sivistystä?
Vastaus: He eivät osaisi, koska aivonsa rajoitettu selaamaan yksinkertaisia whatsappeja ja päivittämään facebookkia. Eivät osaisi enää myöskään kommunikoida livenä, koska videopuhelu on heidän tapa. Tai whatsappi.
Mitä tulee kaurapuuron keittämiseen niin aina voi kysyä. Vai kuinka sinä sen opit? ;) aivan.
Ja luonnonhelmaan joutumisesta, kuinka todennäköistä se olisi? Ja kuinka moni kaupunkilainen osaisi katsoa noita ilmansuuntia ym? Aivan.
Muuta?
Kaikki puhelinnarkkarit käy täällä alapeukuttamassa. Kauheeta ku haluutte ottaa mun puhelimen, siis mun maailman, pois. Ai saatana, ku en mä pysty istuu autos/olee kaverin kaa/käydä lenkillä/pyöräillä jne. ees 5min ilman facee ja av:ta. Kyynel. Säälittävää, että yhellä pikku laitteella on teihin niin suuri valta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota marinaa voi muuten selittää, sillä kyseessähän on täysin haitaton, hajuton ja harmiton toiminta. Puliukotkin näyttäisivät sivistyneemmiltä jos kukin räpläisivät kännykkäänsä kaljapullon ja huutelun sijaan.
Mikään ei ole harmitonta, jos sitä tehdään väärässä paikassa. Ihmisiä on ajettu kuoliaaksi, kun on räplätty kännykkää ajaessa. Tieto tästä ei toki estä ihmisiä tuijottamasta lahnaansa liikenteessä.
Koko ketju on täynnä esimerkkejä haitallisesta käytöstä. Lisäksi tutkimukset ovat osoittaneet masennuksen ja jatkuvan käytön yhteyttä.
Olen eri mieltä myös puliukkojen sivistyneeltä näyttämisestä. Julkisilla paikoilla kukaan ei näytä sivistyneemmältä räpläämällä älylaitetta. Päinvastoin. Sivistys näkyy toisten huomioimisena niin liikenteessä, kaupassa kuin julkisissa tiloissakin. Valppautena ja suuntautumisena kohti sitä, miksi on paikalle tultu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Nyt jaksaa matkata pidempääkin työmatkaa kun on jotakin ajanvietettä. Ja lisäksi voi reaaliajassa tarkistaa aikataulut, sään, uutiset, sähköpostin ja laittaa miehelle/lapsille kauppalistaa tms.
Minä tarkistan reaaliajassa sään katsomalla ikkunasta. Jos on epäselvyyttä lämpötilasta, avaan ikkunan ja työnnän pään ulos.
Miksi nämä ihmiset sitten pyysivät minut aina kyläilemään jos olen niin tylsää seuraa? :) Mutta ei siinä mitään, en ole enää heidän kanssaan tekemisissä, näprätköön puhelintaan niin paljon kuin haluavat. Minulla on nykyään tuttavia jotka ovat oikeasti kiinnostuneita tylsistä jutuistani ja paljon mielummin heidän kanssaan aikaa vietänkin.