Ystävän luomudödö: kookosöljyä ja perunajauhoa, hyi kamala!
Hyvä ystäväni on aina ollut luomu, bio, ei antibiooteille, ei eläinkokeille, ei kemikaaleille jne. No sepä on minulle ihan ok, hänellä on yleensä omat eväät mukana, kun tulee meille vaikka koko päiväksi. Toki syö ja juo meillä itselleen sopivaa muutakin, mutta on silleen huomaavainen, ettei minun tarvitsisi ottaa hänen erityisjuttujaan huomioon.
Tänä keväänä hän alkoi syventää luomuhenkisyyttään ja päätti mm. lopettaa hiusten pesun shampoolla kokonaan. En ole täysin selvillä, laittaako hän jotain etikkaa tai suolaa tms veden sekaan vai käyttääkö pelkkää vettä. Omasta mielestään hänen hiuksensa ovat nyt upeammat kuin koskaan. Minusta ne ovat haiseva, rasvainen liruletti.
Ei sekään haittaa, mutta viimeisin innostus on itsetehty deodorantti! Näillä helteillä vedetään kookosöljyä perunajauholla kainaloon. En muista varmasti, tuliko siihen vielä jotain leivinjauhetta tms. Ystävä kehuu tuotetta maasta taivaaseen, kuinka hienhaju on tiessään ilman kemikaaleja.
Minusta hän haisee vahvasti hieltä ja siksi hänen kanssaan on tuskallista olla. Shoppaillessa tuntuu, että myyjät katselevat ystäväni vaatteiden sovittelua karsaasti, koska haju tarttuu vaatteisiin.
Ja ystävän perässä leijailee tosiaan kookoksen (jota inhoan) ja hienhajun sekoitus. Olen yrittänyt sanoa hänelle, että omatekemä dödö ei toimi, mutta hän ei huomaa hienhajua, on kai nenä tottunut siihen. Kehuu maasta taivaaseen terveellisen deodoranttinsa eikä käsitä, miksei kukaan oikein jaksa kuunnella.
Kuulemma lomalla ollessa ei käytä mitään ja hienhaju loppuu viikossa! Eli taas oma nenä tottuu, ja muut kärsivät.
Sinä, joka uskot tuollaiseen "kosmetiikkaan", lue tämä ajatuksella.
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
No täytyy sanoa, että hieman oudon kuvan antaa ihminen, joka noin kiihkeästi haluaa julistaa miten muiden naisten pöksyt haisevat kuukautisten aikaan. Tulee hauskoja mielikuvia ihmisestä, joka vihikoiran tavoin nuuskuttelee julkisilla paikoilla.
Ihmisten hajuaistin herkkyydessä on eroa. Osa ihmisistä saa pyörrytystä ja pahoinvointia kaikenlaisista hajusteista ja esim. roskakatoksen hajusta. Ei se ole tahdonalainen asia. Luulen että sinustakin tuntuu inhottavalta haistella bussioksennusta ja vaikka viikon peseytymättä olleita spurguja. Herkemmille riittää vähempikin löyhkä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se haittaa, että kookos tuodaan jostain toiselta puolelta maapalloa? Rexonan saa lähikaupasta.
Hahhahhaa. Rexonaa valmistava Unilever ei ole mikään piskuinen puhdas pulmunen, mitä tulee ympäristöasioihin. Sen varmaan jo tiesitkin. Rahat seinästä, sähkö töpselistä ja Rexona lähikaupasta!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tosi tarkka hajuaisti ja valitettavasti kyllä haistan esim. työpaikan wc:n roskiksesta, milloin siellä on käytetty side tai tamponi.
No siihen ei tarvita mitenkään tarkkaa hajuaistia, imelän verenhajun tunnistaa kyllä. Mutta se on ok, että sideroskis haisee. Tosi nuorena käytin siteitä, ja haistoin istuessa omat menkkani. Tamponien kanssa ei ole haissut, paitsi siellä roskiksessa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa tuo shamppoottomuus. Onko siihen kellään hyvää vinkkiä, millä,hiukset kannattaisi pestä vai pelkkä vesi vesi? Kulmä vai kuuma että rasva kuitenkin irtoaa"
Jotkut käyttävät esimerkiksi ruokasoodaa tai ruisjauhoa sampoona ja veteen laimennettua omenaviinietikkaa hoitoaineena.
No älkää nyt kukaan tuota uskoko! Ruisjauhoa tukkaan, leipätaikinaa siis! Eihän sitä saa irti!
Tutki ennen kuin hutkit.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymp%C3%A4rist%C3%B6/hiukset-voi-pest%C3%A4-ruisjauholla-1.135680
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täytyy sanoa, että hieman oudon kuvan antaa ihminen, joka noin kiihkeästi haluaa julistaa miten muiden naisten pöksyt haisevat kuukautisten aikaan. Tulee hauskoja mielikuvia ihmisestä, joka vihikoiran tavoin nuuskuttelee julkisilla paikoilla.
Ihmisten hajuaistin herkkyydessä on eroa. Osa ihmisistä saa pyörrytystä ja pahoinvointia kaikenlaisista hajusteista ja esim. roskakatoksen hajusta. Ei se ole tahdonalainen asia. Luulen että sinustakin tuntuu inhottavalta haistella bussioksennusta ja vaikka viikon peseytymättä olleita spurguja. Herkemmille riittää vähempikin löyhkä.
Vertaat siis sitä, että naisella on kuukautiset eikä hän käytä haluamaasi sidetyyppiä haisevaan roskakatokseen ja spurguihin? Nyt oikeasti ihminen, mieti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se haittaa, että kookos tuodaan jostain toiselta puolelta maapalloa? Rexonan saa lähikaupasta.
Öh, kookosöljyäkin saa ihan lähikaupasta, eikä sitä sun Rexonaasi ole valmistettu lähikaupassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dödöjen alumiini on kyllä riski rintasyövän suhteen. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että ilman konsteja ne kainalot vaan haisee. Yksi keino toki on kivideodorantti, mutta se toimii vain jos on luonnollisesti vähän hikoavaa tyyppiä eikä hormonit tee tepposia.
Siis niissä kivideodoranteissahan ei alumiinin lisäksi paljon muuta olekaan! Alumiiniyhdisteitä on useita, eikä niistä yhtäkään ole osoitettu enemmän tai vähemmän haitalliseksi kuin muita.
Sinänsä noissa kotitekoisissa dödöissä ei ole mitään ihmeellistä - myös kaupalliset ekodödöt perustuvat esimerkiksi kookosöljyyn ja maissitärkkelykseen. Joillakin ne voi toimia, useimmilla kuitenkaan ei. Itse olen koittanut kookosöljystä ja ruokasoodasta valmistamaani deodoranttia, ja se toimi paremmin kuin kaupasta ostettu luomudödö, joka oli yhtä tyhjän kanssa. Ei kuitenkaan pitänyt riittävän hyvin, että olisin voinut jatkaa käyttöä, joten Rexonalla mennään...
Mun luomudeodoranttini (Crystal) on suolaa. Toimii ihan hyvin, tosin hikoilen lähinnä naamasta ja nassuuni en ole sitä hieronut.
Vierailija kirjoitti:
Jos se kangas on niin hieno ja hyvä keksintö, niin miksei sitten vaan käytä puuvillaisia alushousuja ja vaihda niitä päivittäin, niinkuin ennen tehtiin?
Siis täh? Kyllähän suurin osa muutenkin käyttäö puuvillaisia alushousuja jotka vaihdetaan päivittäin? Kai sinä käsität että kuukautisvuoto on nestemäistä ja menee puuvillakankaasta läpi? Kestositeissä on materiaaleja jotka estävät läpivuodon. Mutta ehkä tää selviää sulle kun sulla alkaa menkat tai kun koulussa opetetaan Naisten Salaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos se kangas on niin hieno ja hyvä keksintö, niin miksei sitten vaan käytä puuvillaisia alushousuja ja vaihda niitä päivittäin, niinkuin ennen tehtiin?
No sieltähän löyty oikein kunnon neropatti. Miten tämä ketju taikookin esiin mammojen pahimmat aivopierut?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästäkin mielikuvasta! :D
Harmillista,että tyypilliseen av-mamma-tyyliin ap:n fiksu avaus muuttui "mikä kuukautissuoja on haisevin?"-jankkaukseksi. Olen siis se,jolla on hygieniakammoinen poikakaveri ja olisin halunnut lukea lisää mammojen kokemuksia,kuinka selvitä kun muuten ihana ihminen hurahtaa johonkin hölmöön aatteeseen.
Vierailija kirjoitti:
urpot suihkuttaa alumiinia kirjoitti:
huvittaa :) kookosöljy kainaloon on aivan perusasia. ja kookos tuoksuu hyvälle.
Te alumiinia käyttävät saatte rintasyövän ja sitten itkette, että miksi syöpä tuli mulle.
Mikä tahansa luomumenetelmä on parempi.
Kaliumpuikko on paras, jos tarvitsee.
Mutta tiedättekö mitä tapahtuu kun lopettaa sen alumiinipaskan käytön? Hikoilu loppuu.
Se on raskasmetallia mitä te tungette kehoonne, Ja 40 v on rintasyöpä. vrt. Arja Koriseva ja Heidi Sohlberg yms. kaikki tuhannet joka vuosi.
Itse en tartte mitään kainaloon
Kas kun ei kalapuikko. Et vaan huomaa omaa lemuasi.
ei, vaan en hikoa, koska mulla on autoimmuunisairaus,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sieltähän löyty oikein kunnon neropatti. Miten tämä ketju taikookin esiin mammojen pahimmat aivopierut?
Siihen pystyy aivan mikä tahansa ketju,aluksi puhuttiin deororantin vaarallisuudesta,nyt on ollut jo pari sivua jänkkäystä,onko kestositeet vai kertakäyttösiteet ällömpiä.Taattua AV-tasoa!
Jossain vaiheessa elämääni kokeilin shampootonta kautta. Toimihan se niin kauan, kun oli kevättalven työttömänä. Sitten kun aloitin työt, johon kuuluu runsaasti liikkumista ja ollaan kesähelteillä ulkona, pyöritellään betonia jne... Tuli muuten shampoo aika nopeasti takaisin kuvioihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän ruokasoodaa!
Kuukautissuojana? Tosi luomua!
Muuten, se perunajauho imisi varmaan hyvin, sitä ja kestoside?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen pystyy aivan mikä tahansa ketju,aluksi puhuttiin deororantin vaarallisuudesta,nyt on ollut jo pari sivua jänkkäystä,onko kestositeet vai kertakäyttösiteet ällömpiä.Taattua AV-tasoa!
Muuten kyllä, mutta kunnon av-ketjussa kuukuppifanaatikot mellastaisivat. Tämä on vasta kehittymässä siihen suuntaan 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, kookosöljyäkin saa ihan lähikaupasta, eikä sitä sun Rexonaasi ole valmistettu lähikaupassa...
Öh vaan sullekkin, ei sitä kookosöljyäkään suomessa valmisteta! Kookosöljy, kookos, havaji?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh vaan sullekkin, ei sitä kookosöljyäkään suomessa valmisteta! Kookosöljy, kookos, havaji?
Kookossaaret?
Vierailija kirjoitti:
hah :D