Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän luomudödö: kookosöljyä ja perunajauhoa, hyi kamala!

Vierailija
04.07.2016 |

Hyvä ystäväni on aina ollut luomu, bio, ei antibiooteille, ei eläinkokeille, ei kemikaaleille jne. No sepä on minulle ihan ok, hänellä on yleensä omat eväät mukana, kun tulee meille vaikka koko päiväksi. Toki syö ja juo meillä itselleen sopivaa muutakin, mutta on silleen huomaavainen, ettei minun tarvitsisi ottaa hänen erityisjuttujaan huomioon.

Tänä keväänä hän alkoi syventää luomuhenkisyyttään ja päätti mm. lopettaa hiusten pesun shampoolla kokonaan. En ole täysin selvillä, laittaako hän jotain etikkaa tai suolaa tms veden sekaan vai käyttääkö pelkkää vettä. Omasta mielestään hänen hiuksensa ovat nyt upeammat kuin koskaan. Minusta ne ovat haiseva, rasvainen liruletti.

Ei sekään haittaa, mutta viimeisin innostus on itsetehty deodorantti! Näillä helteillä vedetään kookosöljyä perunajauholla kainaloon. En muista varmasti, tuliko siihen vielä jotain leivinjauhetta tms. Ystävä kehuu tuotetta maasta taivaaseen, kuinka hienhaju on tiessään ilman kemikaaleja.

Minusta hän haisee vahvasti hieltä ja siksi hänen kanssaan on tuskallista olla. Shoppaillessa tuntuu, että myyjät katselevat ystäväni vaatteiden sovittelua karsaasti, koska haju tarttuu vaatteisiin.

Ja ystävän perässä leijailee tosiaan kookoksen (jota inhoan) ja hienhajun sekoitus. Olen yrittänyt sanoa hänelle, että omatekemä dödö ei toimi, mutta hän ei huomaa hienhajua, on kai nenä tottunut siihen. Kehuu maasta taivaaseen terveellisen deodoranttinsa eikä käsitä, miksei kukaan oikein jaksa kuunnella.

Kuulemma lomalla ollessa ei käytä mitään ja hienhaju loppuu viikossa! Eli taas oma nenä tottuu, ja muut kärsivät.

Sinä, joka uskot tuollaiseen "kosmetiikkaan", lue tämä ajatuksella.

Kommentit (369)

Vierailija
61/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestositeet vaihdetaan aivan yhtä usein "tarpeen vaatiessa". Ei se "kesto" tarkoita, että samaa sidettä pidetään viisi päivää. Niitä omistetaan useita. Niitä vaihdetaan. Veren hautuminen lämpimässä "tavallisen" siteen muovirievussa aiheuttaa nopeasti haisemista. Ilmavassa kangassiteessä ei haudu mikään. Noin yleisesti ottaen - en ole koskaan ulkona kulkiessani haistanut kenenkään ohikulkijan siteiden hajua. Onko joku muu? Hyvänen aika!

Vierailija
62/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh. Onko sillä poikaystävää?  Tollainen nainen ei varmaan vaadi mieheltäänkään ihmeempää hygieniaa. Jonkun nössykän unelmavaimo :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinun ap pitäisi kertoa tämä asia suoraan kaverillesi. Tiedän, ettei ole mikään helppo asia mennä sanomaan toiselle, mutta muotoile se niin, etten töksäytä heti suoraan "sinä muuten haiset pahalle", vaan että "tuo luomudödö ei toimi". Parempi sinulle, ystävällesi ja aivan kaikille, että sanot kuin että et sano. Yrität vain sanoa sen mahdollisimman ystävällisessä hengessä.

Kuten aloituksessa kerroin, olen yrittänyt sanoa hänelle, että deodorantti ei toimi. Hän ei ota kuuleviin korviinsa ja uskoo vain niitä palstan tyyppejä, joiden kanssa vaihtavat reseptejään luonnonkosmetiikkaan.

Ap

Ahh. No sitten ei kai auta muu kuin sanoa ihan suoraan, että haisee, eikä ole kenelläkään kivaa olla läheisyydessä.

Vierailija
64/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ihan sama kuka käyttää kesto- ja kuka kertakäyttösiteitä. Ihmettelen vain, että miten jonkun mielestä esim puuvillainen kertis voi haista enemmän kuin puuvillainen kesto? Kai nämä kestojen puolesta puhujat tajuavat, että kertissiteitäkin on muitakin kuin muovisia ja muutenkin side vaihdetaan vessakäyntien yhteydessä? (ei, ei ole pakko tässä vaiheessa ottaa esille kuukuppia)

Kertakäyttösiteessä on sisällä se kemikaali, joka muuttuu sitten geeliksi tai rakeeksi. Vuokkosten siteissä on pinta puuvillaa, mutta imuosa ei - jos olisi, sehän olisi pestävä kestoside. Kyllä mä oon ihan tarpeeksi käyttänyt kertasiteitä, että tiedän niiden hajun. Oletko sinä vastaavasti käyttänyt kestositeitä?

Vierailija
65/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minun kaverini laittaa ihoteipillä tai laastarilla kainaloihin harsokankaanpalat kiinni, etteivät hänen kalliit puseronkainalonsa tahriudu hikeen!

Ennenhän käytettiin hikilappuja ihan yleisesti.

Niin mäkin käytän. Minulla on kalliita silkkipaitiksia joissa näkyy jokainen kosteustahra enkä halua dödönhajun tarttuvan paitaan.

Vierailija
66/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä muka omatekoiset kuukautissuojat haisevat? Ja haisevatko ne siis erilaiselta kuin kaupasta ostetut kestokuukautissuojat?

Mikä on kestokuukautissuoja? Missä kaupassa niitä myydään ja millä nimellä?

Niitä myydään nimellä kestoside. Omani olen ostanut kestovaippakauppa.comista. No, tietty kuukuppikin on kestokuukautissuoja, niitä saa esim. apteekista. Kestokuukautissuoja on kuukautissuoja, joka ei ole kertakäyttöinen.

Eli joku kangastuppo? Et kai ole tosissasi? Paluu to the 50's? Miksi? Se paperisidekin löyhkää hirveälle, sinäkö jemmailet kotona käytettyjä siteitäsi? Ei jumalauta, tuo ei ole enää totta.

Ei ole kyse kangastuposta. Paperisiteethän tosiaan haisevat, mutta kestositeet eivät. Ymmärräthän ystävä hyvä, että ne kestositeet pestään. 

Nyt haluan kyllä kuulla perustelun sille, että verinen kangastuppo ei muka haisisi! Lisäksi siinä on mukana pissaa, ehkä kakkaakin, jos on ilmavaivoja tai huonosti pyyhitty. Eikä haise! Mikä teidän friikkien hajuaistissa on oikein vikana?

Mistä ihmeen kangastuposta sä oikein jauhat? Tiedätkö sä, mikä tuppo edes on? Ei se haise samalla tavalla kuin kertakäyttöside. Mä huuhtelen kylmällä vedellä siteen käytön jälkeen ja pesen samana päivänä. Ilmeisesti sulla on jonkinlaista virtsa- ja ulosteinkontinenssia, mutta mulla ei ole. Mulla on jopa kiusallisen hyvä hajuaisti, haistan valitettavan hyvin kaikenlaiset hajut. Mä ostin kestositeen jälkivuotoa varten, koska saan ihottumaa kertakäyttöisistä, ja olen sitten käyttänyt niitä yöllä kuukupin kanssa ja muutoinkin. Voinko nyt kysyä sinulta kysymyksen? Miksi puhut minulle niin loukkaavasti?

Anteeksi, että kiihdyin, ihan aiheesta sanoit. :)

Mitä materiaalia nuo kertsisiteet sitten ovat, jos eivät kangasta?

Kertsisiteet? Eli kertakäyttösiteetkö? Kyllähän nyt jokainen tietää, etteivät ne kangasta ole.

Vierailija
67/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä muka omatekoiset kuukautissuojat haisevat? Ja haisevatko ne siis erilaiselta kuin kaupasta ostetut kestokuukautissuojat?

Niitä myydään nimellä kestoside. Omani olen ostanut kestovaippakauppa.comista. No, tietty kuukuppikin on kestokuukautissuoja, niitä saa esim. apteekista. Kestokuukautissuoja on kuukautissuoja, joka ei ole kertakäyttöinen.

Eli joku kangastuppo? Et kai ole tosissasi? Paluu to the 50's? Miksi? Se paperisidekin löyhkää hirveälle, sinäkö jemmailet kotona käytettyjä siteitäsi? Ei jumalauta, tuo ei ole enää totta.

Ei ole kyse kangastuposta. Paperisiteethän tosiaan haisevat, mutta kestositeet eivät. Ymmärräthän ystävä hyvä, että ne kestositeet pestään. 

Nyt haluan kyllä kuulla perustelun sille, että verinen kangastuppo ei muka haisisi! Lisäksi siinä on mukana pissaa, ehkä kakkaakin, jos on ilmavaivoja tai huonosti pyyhitty. Eikä haise! Mikä teidän friikkien hajuaistissa on oikein vikana?

Ei ne kertakäyttösiteet ole sen kummoisempi juttu hajun kannalta. Itseasiassa kun ne on suurimmaksi osaksi muovia, yleensä hiostaa ja haisee vielä pahemmalle. Eihän naisten alushousutkaan ole normaalisti ulosteessa, miksi mikään side olisi ? Sitäpaitsi, melkein joka kerta kun side vaihdetaan, käytetään alasuihkua ja pestään se alapää. Normaalisi pesen aamun illoin, silloin kun vielä käytin mitään siteitä pesin 5-6x päivässä.

Nyt kuukuppia käyttämällä veri ei edes valu mihinkään ja mä kuljen ihan normipikkareissa koko kuukautisten ajan.

Vierailija
68/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinun ap pitäisi kertoa tämä asia suoraan kaverillesi. Tiedän, ettei ole mikään helppo asia mennä sanomaan toiselle, mutta muotoile se niin, etten töksäytä heti suoraan "sinä muuten haiset pahalle", vaan että "tuo luomudödö ei toimi". Parempi sinulle, ystävällesi ja aivan kaikille, että sanot kuin että et sano. Yrität vain sanoa sen mahdollisimman ystävällisessä hengessä.

Kuten aloituksessa kerroin, olen yrittänyt sanoa hänelle, että deodorantti ei toimi. Hän ei ota kuuleviin korviinsa ja uskoo vain niitä palstan tyyppejä, joiden kanssa vaihtavat reseptejään luonnonkosmetiikkaan.

Ap

Ahh. No sitten ei kai auta muu kuin sanoa ihan suoraan, että haisee, eikä ole kenelläkään kivaa olla läheisyydessä.

Hän on kiva ja fiksu tyyppi, kuten tuosta omien eväiden tuonnistakin huomaa. Hänellä on mies, joka on vähän boheemi myös, mutta siisti. Häntä ei tunnu avokin haju häiritsevän, ihme kyllä. Haluan kuitenkin säilyttää ystävyyden, niin en oikein viitsi jankata. Toivon vain, että tämä ketju avaisi joidenkin ihmisten silmät asialle. :)

Ap

Vierailija
69/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestositeet vaihdetaan aivan yhtä usein "tarpeen vaatiessa". Ei se "kesto" tarkoita, että samaa sidettä pidetään viisi päivää. Niitä omistetaan useita. Niitä vaihdetaan. Veren hautuminen lämpimässä "tavallisen" siteen muovirievussa aiheuttaa nopeasti haisemista. Ilmavassa kangassiteessä ei haudu mikään. Noin yleisesti ottaen - en ole koskaan ulkona kulkiessani haistanut kenenkään ohikulkijan siteiden hajua. Onko joku muu? Hyvänen aika!

En ole minäkään ole haistanut ikinä toisten naisten kuukautisten hajua. Mutta voisko olla, että joillakin on vain sitten herkempi hajuaisti. Minunkin äitini aina haistoi kaikkea, mitä minä en haistanut. Joidenkin ihmisten hienhajun olen kylläkin haistanut.

Vierailija
70/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse ainakaan ole friikki, ihan tavallinen perheenäiti enkä todellakaan mikään ituhippi/hihhuli (ja käytän dödöä). Kyllästyin vaan muovisiin pikkuhousunsuojiin/siteisiin, ja ompelin kankaisia. En käytä menkkojen aikana niitä "sellaisenaan", vaan kuukupin kanssa, joten side on siis vaan varmistuksena ja pikkuhousuja suojaamassa, se ei juurikaan sotkeudu vereen, koska kuukuppi kerää vuodon, ja jos sotkeutuu, niin se tietysti vaihdetaan ja pestään. Paljon vähemmän haisee alapää, kun sitä ei kääri muoviin, vaan pitää kankaisia suojia ja ihollekin parempi, plus tietysti ekologisesti myös: kestorätit kestää käytössä vuosia kun ne pestään kuumassa, säästyy rahaa ja kun kerralla pesee isomman satsin esim. 90c pestäviä niin ei se peseminenkään kovin luontoa rasita, toisin kuin muovijäte.

Vierailija
71/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa tuo shamppoottomuus. Onko siihen kellään hyvää vinkkiä, millä,hiukset kannattaisi pestä vai pelkkä vesi vesi? Kulmä vai kuuma että rasva kuitenkin irtoaa"

Jotkut käyttävät esimerkiksi ruokasoodaa tai ruisjauhoa sampoona ja veteen laimennettua omenaviinietikkaa hoitoaineena. 

Vierailija
72/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kangas on niin hieno ja hyvä keksintö, niin miksei sitten vaan käytä puuvillaisia alushousuja ja vaihda niitä päivittäin, niinkuin ennen tehtiin?

Vierailija
73/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestositeet pestään, aha ja jaajaa, mutta tavalliset siteet vaihdetaan uuteen aina tarpeen vaatiessa, eivät varmasti kerkiä haista.

Tarpeen vaatiessa eli heti kun hikoilee ihan vähän? Ihollasi tapahtuu asioita myös silloin, kun et tunne isoja hikipisaroita. Paperisiteet eivät hengitä vaan vangitsevat kaiken kosteuden iholla, kosteus imeytyy siteeseen ja mikrobiologinen elämä alkaa kukoistaa. Paperisiteiden kemikaalikyllästyskään ei pysäytä tätä luonnon faktaa, mutta tarjoaa kuitenkin hervottoman vierasainecocktailin limakalvoillesi.

Terveen naisen vagina kuukautisineenkin on useimmiten melko hajuton. Legendaarinen sillinlöyhkä on tennis-Alwaysien aikaansaannos.

Juu, ei sinun pimppisi ole ihmisen ruumiinosa tietenkään, vaan steriilistä kumista valmistettu kuollut lemmenluola. Nenäsi lienee tottunut.

Vierailija
74/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa tuo shamppoottomuus. Onko siihen kellään hyvää vinkkiä, millä,hiukset kannattaisi pestä vai pelkkä vesi vesi? Kulmä vai kuuma että rasva kuitenkin irtoaa"

Jotkut käyttävät esimerkiksi ruokasoodaa tai ruisjauhoa sampoona ja veteen laimennettua omenaviinietikkaa hoitoaineena. 

No älkää nyt kukaan tuota uskoko! Ruisjauhoa tukkaan, leipätaikinaa siis! Eihän sitä saa irti!

Vierailija
75/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täytyy sanoa, että hieman oudon kuvan antaa ihminen, joka noin kiihkeästi haluaa julistaa miten muiden naisten pöksyt haisevat kuukautisten aikaan. Tulee hauskoja mielikuvia ihmisestä, joka vihikoiran tavoin nuuskuttelee julkisilla paikoilla.

Vierailija
76/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dödöjen alumiini on kyllä riski rintasyövän suhteen. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että ilman konsteja ne kainalot vaan haisee. Yksi keino toki on kivideodorantti, mutta se toimii vain jos on luonnollisesti vähän hikoavaa tyyppiä eikä hormonit tee tepposia.

Siis niissä kivideodoranteissahan ei alumiinin lisäksi paljon muuta olekaan! Alumiiniyhdisteitä on useita, eikä niistä yhtäkään ole osoitettu enemmän tai vähemmän haitalliseksi kuin muita. 

Sinänsä noissa kotitekoisissa dödöissä ei ole mitään ihmeellistä - myös kaupalliset ekodödöt perustuvat esimerkiksi kookosöljyyn ja maissitärkkelykseen. Joillakin ne voi toimia, useimmilla kuitenkaan ei. Itse olen koittanut kookosöljystä ja ruokasoodasta valmistamaani deodoranttia, ja se toimi paremmin kuin kaupasta ostettu luomudödö, joka oli yhtä tyhjän kanssa. Ei kuitenkaan pitänyt riittävän hyvin, että olisin voinut jatkaa käyttöä, joten Rexonalla mennään...

Vierailija
77/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain elämäntaito-oppaasta,ettei hiuksia kuulu pestä ollenkaan,koska "hiukset puhdistavat itsensä tietyin väliajoin",ei ole tullut kokeiltua pitääkö paikkansa :D

Mutta eihän siis sampoota tarvitse käyttää ainakaan joka pesukerralla,itsekin joskus huuhtelen vain hiukset samanlämpöisellä vedellä kuin peseydyn muutenkin.Kaipa päivittäinen vesipesu riittää,jos hiukset eivät rasvoitu supernopeasti.

Vierailija
78/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näköjään vihikoiran maailman kuvaan ei oikeesti mahdu kuin Always. :D apua

Vierailija
79/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten kookosrasvan terveellisyyttä tutkittu? Mistä voi tietää, ettei siinäkin ole jokin kamala terveysuhka? Jotkuthan välttävät esim. parabeenejä sisältävää kosmetiikkaa, mutta eivät esim. mustikkaa, jossa on luonnostaan parabeenejä.

Vierailija
80/369 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tosi tarkka hajuaisti ja valitettavasti kyllä haistan esim. työpaikan wc:n roskiksesta, milloin siellä on käytetty side tai tamponi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä