Miksi lesdiolaisuus ei kasva, vaikka lestadiolaisperheet ovat jättikokoisia?
Kysyin tätä jo eilen, mutta jostain käsittämättömästä syystä täysin asiallinen kysymys oli poistettu???
Eli pakko kysyä uudelleen, koska täysin laillisen ja asiallisen kysymyksen poistaminen oli pakko olla vahinko.
Lestadiolaisperheissä on pääsääntöisesti toistakymmentä lasta, mutta silti liike ei ole kasvanut viimeisinä vuosikymmeninä lainkaan. Liikkeestä siis eroaa väkeä melkoisen paljon, mutta kuinka paljon? Eli paljonkon niitä lähtijöitä oikeasti on?
Josko ne lestadiolaisten suurperheiden jäsenet uskaltaisivat kertoa, kuinka omassa perheessä on käynyt, eli kuinka monta on jättänyt kyseisen lahkon. Eli sekä entiset, että nykyiset lestadiolaiset voisivat vastata.
Kommentit (45)
No jos 5-15 prosenttia ihmisistä on sateenkaarikansaa, niin väistämättä myös lestaperheestä todennäköisesti löytyy väh. yksi. Sitten on ne, jotka rakastuvat liikkeen ulkopuoliseen. Jne. Eli lähteminen on tavallista, kun ei mahduta liikkeen muottiin
Lisäksi lestat eivät tee aktiivista käännytystyötä, vaankasvustrategia on sidottu naisten kohtuihin.
1/8 osa lähtenyt lapsuuteni perheestä nykyisestä perheestäni 1/3 osa.
Lestadiolaisuus vaatii liikkeen jäseneltä paljon, koska lisääntymättömiä katsotaan karsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja näistä lähtijöistä ei yksikään ole lähtenyt tai jäänyt rakastumisen takia. sateenkaariporukkaa on 1/23 osa.
Vierailija kirjoitti:
No, itse vain lähdin. Mitään eropapereita en allekirjoittanut, koska en ikinä varsinaisesti liittynytkään. Perhettään ei voi valita.
Ei ole kaunaa. Olen tyytyväinen että synnyin Suomeen, jossa on moni asia todella hyvin.
Kiitos kun vastasit. Mistään kaunasta en sinällään ole kiinnostunut, vaan lähinnä tilastollisista määristä. Kuinka suuri oli perheesi ja kuinka moni teistä lapsista päätti jättää lestadiolaisuuden?
Ei ole mitään tilastoja lähtijöistä eikä kyllä sen puoleen mitään kasvustrategiaakaan. Toki jokainen vl mielellään soisi uskomisen lahjan vaikka koko maailmalle, mutta ymmärtää, ettei se ole realismia.
Raamatun mukaan lopunaikoina uskominen käy niin mahdottomaksi, että Jeesuksen toisen tulemisen aikaan tuntuu, lieko uskoa edes löytyy maan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et siis ilmeisesti ollut se lähtijä ja nyt ainoa lapsesi on lähtenyt, vai puolisoko otti ritolat?
Tiedän joitakin uskonnollisia lestadiolaisia, sekä miehiä että naisia, jotka eivät hankkiudu parisuhteeseen sen takia, että eivät halua lapsia. Keskittyvät uraansa tai johonkin muuhun sen sijaan.
Omasta perheestäni on lähtenyt kaikki lapset. Kiitollinen olen kuitenkin siitä, että olen syntynyt vl-perheeseen. Minulla monta äärimmäisen rakasta sisarusta ja koen olleeni rakastettu sekä perheeni, että sukulaisten taholta. Välit edelleen vanhempiini ja sukulaisiin läheiset ja lämpimät.
Kyllä liikkeeseen paljon lapsia syntyy, mutta yhtälailla käy katokin. Vanhoillislestadiolaisuus on oma valinta, jos ei koe uskovansa vl-oppien mukaan, niin ei muutakuin sanoo, että ei ole minun juttu. Oudolta tuntuu puheet pakottamisesta/alistamisesta tai manipuloinnista, kun liikkeessä ei ole mikään pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tilastoja lähtijöistä eikä kyllä sen puoleen mitään kasvustrategiaakaan.
Ei kai mitään SRK:n tilastoja kyseltykään, vaan sellaisten perheenjäsenten infoa, joiden perheissä lähtijöitä on ollut.
Kasvustrategian kieltäminen taas on silkkaa hölynpölyä ja valetta. Tämä suurperhepolitiikkahan on nimenomaan SRK:n ihan ikioma kasvustrategia, joka ei perustu kristinuskoon, vaan SRK:n omaan strategiaan pitää liike hengissä, koska liike ei noudata käytännössä lainkaan lähetyskäskyä, vaan yrittää kasvaa sisältäpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tilastoja lähtijöistä eikä kyllä sen puoleen mitään kasvustrategiaakaan.
Ei kai mitään SRK:n tilastoja kyseltykään, vaan sellaisten perheenjäsenten infoa, joiden perheissä lähtijöitä on ollut.
Kasvustrategian kieltäminen taas on silkkaa hölynpölyä ja valetta. Tämä suurperhepolitiikkahan on nimenomaan SRK:n ihan ikioma kasvustrategia, joka ei perustu kristinuskoon, vaan SRK:n omaan strategiaan pitää liike hengissä, koska liike ei noudata käytännössä lainkaan lähetyskäskyä, vaan yrittää kasvaa sisältäpäin.
Moni tekee lähetystyötä ihan omalla esimerkillään lähipiirissään sekä tuntemattomienkin kanssa. Myös kirkkojen papit tekevät lähetystyötä omaa työtehtäväänsä hoitaessaan. Kukaan vl ei koe täyttävänsä mitään kasvustrategiaa lisääntyessään. Miksi liikkeen edes pitäisi kasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Omasta perheestäni on lähtenyt kaikki lapset. Kiitollinen olen kuitenkin siitä, että olen syntynyt vl-perheeseen. Minulla monta äärimmäisen rakasta sisarusta ja koen olleeni rakastettu sekä perheeni, että sukulaisten taholta. Välit edelleen vanhempiini ja sukulaisiin läheiset ja lämpimät.
Kyllä liikkeeseen paljon lapsia syntyy, mutta yhtälailla käy katokin. Vanhoillislestadiolaisuus on oma valinta, jos ei koe uskovansa vl-oppien mukaan, niin ei muutakuin sanoo, että ei ole minun juttu. Oudolta tuntuu puheet pakottamisesta/alistamisesta tai manipuloinnista, kun liikkeessä ei ole mikään pakko olla.
Jos haluaa olla liikeessä, mutta ei halua lapsia niin paljon tai ei ollenkaan, niin miten voi toimia? Ainoa vaihtoehto on lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa olla liikeessä, mutta ei halua lapsia niin paljon tai ei ollenkaan, niin miten voi toimia? Ainoa vaihtoehto on lähteä?
En ole varma haluanko lapsia, joten olen aina puolitosissani vitsaillut meneväni naimisiin aikaisintaan 50-vuotiaana.
Itse olen lähtenyt liikkkeestä heti rippikoulun jälkeen, ja läheltä edelleen hommaa seuranneena, ymmärrän hyvin että liikkeestä nuoret lähtee. Nykyään nuoret käyvät itselleen toiveammatit ja haluavat myös tehdä ammattiaan vastaavaa työtä, joka ei kyllä onnistu ison lapsilauman kanssa. Lestadioilaisperheen lapset yleensä ovat vastuullisia työntekijöitä, ovathan oppineet työhön jo kotonaan ja se oppi kantaa hedelmää läpi elämän, mutta jos työntekijänä edelleen kuulut liikkeeseen , on tilanne toinen jatkuvine äitiyslomineen , silloin et olekaan enää niin haluttu työntekijä, jolloin parmpi erota liikkeestä, jotta saa toteuttaa unelmaansa.
Mulle tullut kyllä semmoinen tuntuma, että suurin syy juuri tuo suuri lapsimäärä jota monet pelkää ja jaksamista sen kanssa . Tänäpäivänä nuoret tykkää matkustella ja viettää vapaata vastaten vain itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et siis ilmeisesti ollut se lähtijä ja nyt ainoa lapsesi on lähtenyt, vai puolisoko otti ritolat?
yksi kolmasosa siis ei yksi kolmesta. Puolisokin lähtijöissä.
Tosi moni lähee nykyisin. Ja nykyään se menee helposti niin, että jos perheestä yksi lähtee, niin pian perässä lähtee muutkin.
Kun netti tuli, niin eroaminenkin alkoi lisääntyä. Vl:tkin pääsivät näkemään enemmän sitä maallistaelämää ja huomanneet, että tuosta ja tuosta ja tuosta jään paitsi uskovaisena. Etenkin nuorista huomaa tämän. Ja olen huomannut, että selkeä raja menee jossain 35v tietämillä. Jos pääset yli 35v vl:nä, niin sitten enää ei niin helposti lähde liikkeestä. Moni 20v lähtee, mutta harva 40v enää sitä tekee.
Ja koska nämä nuoret lähtee, niin ei synny uusia jäseniäkään niin paljon.
Minä lähdin pois ts. jättäydyin pois varhaisteininä. Äitini ja isäni ovat molemmat syntyjään vl-perheestä ja molemmat perheensä AINOITA, jotka pysyneet liikkeessä. Omista sisaruksista suurin osa ei kuulu enää ko. liikkeeseen, siskoista ei kukaan - miksiköhän 😏.
No, itse vain lähdin. Mitään eropapereita en allekirjoittanut, koska en ikinä varsinaisesti liittynytkään. Perhettään ei voi valita.
Ei ole kaunaa. Olen tyytyväinen että synnyin Suomeen, jossa on moni asia todella hyvin.