Vieraat lähti lähikauppaan ostamaan jugurttia ja muroja
Meillä on aamupalapöydässä maustamatonta jugurttia, siihen sekaan laitettavaksi marjoja, mysliä ja pellavansiemenrouhetta. Lisäksi oli nektariineja ja kiivejä, joita itse laitan jugurtin sekaan, sekä muitakin heldelmiä joita saa vapaasti syödä meillä myös vieraat: banaaneja, appelsiineja ja omenoita tällä kertaa. Näiden lisäksi keitettyjä kananmunia, kalkkunaleikettä, kylmäsavuhärkää, arkijuustoa, tuorejuustoa, oivariinia, voita, keijua ja vihanneksia, pikkutomaatteja, kurkkua ja paprikaa (meillä eri perheenjäsenet käyttävät eri rasvoja ja voita on lähinnä leivontaa varten) ja kysyin vielä, että haluavatko puuroa, löytyy neljää viljaa ja kauraa. Eivät halunneet. Jääkaapissa oli vielä jotain, joten sanoin, että ottakaan sieltä mitä haluatte, jos pöydässä ei löydy mieluista. No sieltä ei löytynyt mitään sokeripitoista jugurttia, rahkaa tai viiliä, jota ovat kuulemma aamuisin tottuneet syömään, joten lähtivät ostamaan itse. Kuulemma käy aamulenkki samalla. En viitsinyt lähteä mukaan. Juomana kahvia, teetä ja kaakaotakin saa meillä haluttaessa sekä omenamehua. Leipäosastolta löytyy sämpylöitä, reissumiestä, näkkäriä ja hapankorppuja. Niin ja maiitoa kanssa, itse emme käytä, mutta ostin vieraille.
Heistä oli outoa, ettei meillä ole kunnon jugurttia eikä muroja. En itse tykkää noista sokeroiduista tuotteista, mylsikin on vähän rajoilla, mutta sitä ostin nyt noita vieraita varten. Aikuisista on kyse.
Kommentit (59)
Ja nyt on ilmeisesti sitten kehuttava ap:n monipuolisia ja terveellisiä pöydänantimia?
Mihin ap sitten kaakaon tekee jos kerran maitoa ei käytetä vaan nyt ostettiin vain vieraita varten.
Hyvä aamiainen on, nauti siitä. En suuttuisi, jos vieraat haluavat aamulenkille ja ostamaan jotakin mielitekoaan. Ihan vapaastihan saadaan syödä mitä haluaa. Ruokatottumuksetkin ovat niin oma asia. Inhoan esim. porukalla tehtyjä mökkireissuja, jossa ryhmänä syödään samaa samaan aikaan, käydään porukalla huussissa (vuorotellen toki), mennään muodostelmassa veneeseen jne. Ahdistavaa. Mutta toki nyt oli eri asia ja olisin mä teidän kans ny kaffet ja mehut ainaki nauttinu, jos ei muu ois maistunu. Mut entä jos he vaan hakivat lisää tavaraa nyyttärityyliin yhteiseen pöytään? Se ois ok.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ap sitten kaakaon tekee jos kerran maitoa ei käytetä vaan nyt ostettiin vain vieraita varten.
En mihinkään. Kaako on vieraita ja poikaa (ei asu enää kotona) varten ja sitten ostetaan maitoa. ap
Vierailija kirjoitti:
Upeat tarjoilut sulla. Voisin tulla kylään!!!! (Älä välitä noista moukista)
Tämä! Hienot tarjoilut. Lähde sä mun kans ap:lle kylään, mulle myös kelpaisi ap:n aamupala :)
Vierailija kirjoitti:
Haistan trollin
Jep, kummia otuksia, samoin provo-sherlockit, jotka tulevat julistamaan ketjuihin, että "tää on provo!" ja ketään ei kiinnosta onko provo tai ei, vaan jatkavat keskustelua, ja sherlockki jää yksin huutelemaan löytönsä kans... Raasut, ois niin paljon kivempi vaan keskustella muiden mukana, mutku ei osaa ja huomiota ois kuitenkin saatava... Polot.
Jugurttisi lisukkeineen olisi minullekin liian hapokasta. Muuten tarjoilu erinomaista.
Olisit laittanut sokeria pöytään?
Itse olisin varmaan vähän sokeria jogurttiin kaivannut, mutta en nyt tuollaisen takia kauppaan lähtisi. Olihan tuossa aamiaispöydässä varaa mistä valita, vaikka ei jogurttia ottaisi ollenkaan.
Ei ollenkaan munakasta ja pekonia? Olisin juonut vain kahvia sitten. En syö mitään muuta aamuisin kuin kahvia ja hotellissa munakasta ja pekonia. Joten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisten tyttö on tottunut, aamulla pitää olla mansikkajugurttia. He tulivat meille mökille vierailulle ja olin osannut ostaa hänelle mansikkajugurttia... Mutta damn! Äiti ei ollut huomannut mainita mitä merkkiä!
Nyt oli sitten väärän valmistajan mansikkajugurttia aamupalapöydässä ja äiti väänteli käsiään jännän äärellä että kuinkahan käy, maistuukohan lapselle tämä uusi outo mansikkajugurtti.Lapselleen vielä selitti, että nyt on erilaista mansikkajugurttia tänä aamuna kuin mihin olet tottunut, katsopa tykkäätkö...
Maistui se ostamani mansikkajugurtti sit tytölle, mutta oikeasti kuka opettaa lapsensa tällaiseen?
Ja välillä ne ei edes kysy siltä lapselta tykkääkö vai ei, kun päättää vaan, että lapsi ei tykkää. Mun siskon lapsi tuli meille viikoksi ja sisko antoi listan, että näistä se ei tykkää. Meillä oli kuitenkin tarjolla, kun mun lapset tykkää ja siskon lapsikin veteli niitä ihan tyytyväisenä ääntä kohti. Esimerkiksi maustamaton jugurtti oli yks näistä.
Kyllä munkin lapsi syö kylässä mitä tarjotaan vaikka kotona natisee
Vähän eri asia, jotta ne voi natista niiden täytyy myös maistella niitä. Tämä ei ollut esim. sitä jugurttia tai kalkkunaleikettä edes maistanut. Mun sisko itse on nirso ja uskotellut tytölleenkin, että et sä tästä tykkää. Meillä oli tarjolla luonnonjugurttia ja valion jotain mansikka ja banaanijugurtteja ja tyttö söi sitä maustamatonta, koska tykkäsi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aamupalapöydässä maustamatonta jugurttia, siihen sekaan laitettavaksi marjoja, mysliä ja pellavansiemenrouhetta. Lisäksi oli nektariineja ja kiivejä, joita itse laitan jugurtin sekaan, sekä muitakin heldelmiä joita saa vapaasti syödä meillä myös vieraat: banaaneja, appelsiineja ja omenoita tällä kertaa. Näiden lisäksi keitettyjä kananmunia, kalkkunaleikettä, kylmäsavuhärkää, arkijuustoa, tuorejuustoa, oivariinia, voita, keijua ja vihanneksia, pikkutomaatteja, kurkkua ja paprikaa (meillä eri perheenjäsenet käyttävät eri rasvoja ja voita on lähinnä leivontaa varten) ja kysyin vielä, että haluavatko puuroa, löytyy neljää viljaa ja kauraa. Eivät halunneet. Jääkaapissa oli vielä jotain, joten sanoin, että ottakaan sieltä mitä haluatte, jos pöydässä ei löydy mieluista. No sieltä ei löytynyt mitään sokeripitoista jugurttia, rahkaa tai viiliä, jota ovat kuulemma aamuisin tottuneet syömään, joten lähtivät ostamaan itse. Kuulemma käy aamulenkki samalla. En viitsinyt lähteä mukaan. Juomana kahvia, teetä ja kaakaotakin saa meillä haluttaessa sekä omenamehua. Leipäosastolta löytyy sämpylöitä, reissumiestä, näkkäriä ja hapankorppuja. Niin ja maiitoa kanssa, itse emme käytä, mutta ostin vieraille.
Heistä oli outoa, ettei meillä ole kunnon jugurttia eikä muroja. En itse tykkää noista sokeroiduista tuotteista, mylsikin on vähän rajoilla, mutta sitä ostin nyt noita vieraita varten. Aikuisista on kyse.
Aha.
Olipa hyvä etteivät kylässä mulla. Tosta puoltakaan ei olisi löytynyt tarjottavaa. Ja tragedia olisi ollut taattu kaupan tullessa puheeksi.. Olis pokka pettänyt, ja en olisi luultavasti kyennyt koko iltana kuin saamaan toistuvia, kramppiin johtavia naurukohtauksia nähdessäni vieraat. Ääneen en vitsejäni tietysti olisi murjonut, olen kasvatettu. Mutta sisäinen hulluuteni olisi hullaantunut ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollenkaan munakasta ja pekonia? Olisin juonut vain kahvia sitten. En syö mitään muuta aamuisin kuin kahvia ja hotellissa munakasta ja pekonia. Joten.
Ja lisätään vielä pavut ja paahtoleipä, niin on jo edes vähän brittiläisyyteen vivahtavaa. On hyvä olla useiden kulttuurien tarjo aamupalalla. En suostu mihinkään kyläilyyn, ennen kuin olen ilmoittanut kunkin vierailun kulttuurillisen teeman ja maanosan. Ehkä voin joskus hieman joustaa, esim. vaihtaa aasialaisen italialaiseen, mutta pitää olla hyvät perustelut emännältä.
Itse en juo aamulla, kuin mustan kahvin. Tämä on ollut ongelma monelle kyläpaikan emännälle. Loukkaanutaan, kun ei kelpaa tarjoilut ja olen moukka, kun emäntä on laittanut kymmeniä erilaisia ruokia aamupalalle tarjottavaksi.
Vaikka aina sanon illalla, että juon vain kahvin aamulla ja ruokahalu herää vasta paljon myöhemmin. Minun oltua kylässä, on varmaan joku aaveemamma hyökännyt heti koneelle hakemaan myötätuntoa, kuinka juntti ja moukka olen, kun ei kelvannut puurot, ei patongit, ei leikkeet, ei leseet ja siemenet ja smoothiet yms.
Silti kaikesta huolimatta en ala syömään emännän mieliksi ja hommaamaan mahaani kipeäksi koko päiväksi, minkä se tekee, jos syön heti herättyäni. Kahvi riittää minulle.
Onko ihan oikeasti pakko syödä sitä jogurttia joka ikinen aamu, jopa yökylässäkin? Jos ei tarjolla ollut maustamaton jogurtti kelvannut, niin eikö olisi sinä aamuna voinut syödä leipää, kasviksia ja hedelmiä, niitähän pöydässä oli tarjolla vaikka millä mitalla?
Tämän aloituksen tarkoitus on varmaan ollut vain tarve taas kerran keskustella siitä kuinka terveellisesti meillä syödään ja mitä paskaa toiset syövät, eikös vain? Ja taas päästään päivittelemään miten jotkut voi syödä sokeria. Huoh.
Tää jutun sokerivastainen pohjavire vähän ärsytti (joo, se on epäterveellistä mutta vähän rajaa tossa moralisoinnissa :D), mutta eniten ihmetytti, että vieraiden oli pakko saada juuri jugurttia. Jos ei tykkää maustamattomasta niin olihan tarjolla vaikka mitä muutakin...