Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kasvisruokaa ei nähdä tavallisena ruokana?

Vierailija
02.07.2016 |

En ole kasvissyöjä, mutta syön silti usein kasvisruokaa. En sen tarkemmin oikeastaan mieti, että teenpä nyt KASVISruokaa, vaan että teen ruokaa, johon tulee sitä, tätä ja tuota... Olen kohtuu hyvä ruoanlaittaja, tykkään käyttää mausteita ja yrttejä sekä monenlaisia raaka-aineita monipuolisesti.

Joku aika sitten lupauduin tekemään isommalle porukalle ruokaa, kun vietimme viikonloppua yhdessä. Olin juuri löytänyt aivan ihanan reseptin (ei sisältänyt mitään erityisen ihmeellisiä tai allergiaoivia ainesosia, oli myös täyttävä), jota mukaillen ajattelin valmistaa ruokaa. Lopputulos oli se, että ruokakaupassa käydessämme yksi toinen sitten kahmi mukaan lihavaihtoehtoja, jotta saa "normaalia ruokaa". Osa ei lopulta suostunut edes maistamaan tekemääni ruokaa, mutta ne, jotka maistoivat ja söivät, kehuivat maukkaaksi ja jopa paremmaksi kuin lihavaihtoehto - aivan kuin oletusarvoisesti kasvisruoka olisi pahaa.

En ole mikään kasvisruokasaarnaaja, mutta vähän kyllä ärsytti toisten epäkohteliaisuus ja se, että oma vaivannäkö meni osin hukkaan. Lisäksi kummeksun sitä, että joillekin ihmisille täytyisi esittää hirvittävän tarkat perustelut miksi joku syö silloin tällöin kasvisruokaa. Minun mielestäni sama, kun kysyisi miksi kukaan syö mitään ruokaa.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään kyllä kasvisruoasta, mutta turhan kevyitä ne usein on. Itse tekemällä saa sentään läträtä kunnolla öljyä sekaan.

Vierailija
2/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen usein kasvispyöryköitä tai -pihvejä tai sosekeittoja tai muita kasviskeittoja. Herkkua on. Tänään mulla on ruokalistalla laihduttajan kaalikeitto, jota syön vain siksi, että se on hyvää, en laihduttamisen vuoksi. Lounaaksi saatan varsinkin näin kesällä syödä vain pelkän kasvissalaatin, johon tuleekin kyllä paljon kaikkea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Varsinkin, kun monet perinneruuatkin ovat kasvisruokia. Pinaattiohukaiset, kesäkeitto, kaalikeitto, punajuurilaatikko...

Ruoka on ruokaa. Vaikkei siinä lihaa olisikaan.

T. Sekasyöjä, metsästysperheestä

Vierailija
4/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon valitettavasti tullut siihen tulokseen, että silkka tyhmyys on syynä sille, että ihmiset ovat niin rajoittuneet. Saat varmasti tähänkin vastauksia, jotka hienosti demonstroivat tätä tyhmyyttä.

Vierailija
5/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitapa resepti, jos kyseessä ei ole provo. Vaikea ottaa kantaa, koska aloituksesi perusteella ei voi tietää, onko kyseessä kasvisRUOKA vai joku köyhä hiilarimättö. T:kasvissyöjä

Vierailija
6/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka on tavallista arki ruokaa, mutta illanviettoon tarvitaan eläin.

Vierailija
7/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon valitettavasti tullut siihen tulokseen, että silkka tyhmyys on syynä sille, että ihmiset ovat niin rajoittuneet. Saat varmasti tähänkin vastauksia, jotka hienosti demonstroivat tätä tyhmyyttä.

*rajoittuneita

Vierailija
8/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään kyllä kasvisruoasta, mutta turhan kevyitä ne usein on. Itse tekemällä saa sentään läträtä kunnolla öljyä sekaan.

Mitä ne tekemäsi kasvisruoat sitten on, jos ne ovat niin kevyitä?

Eräs tuntemani nainen kertoi, että kouluaikana hänen piti syödä kasvisruokana aina kesäkurpitsakastiketta ja perunoita..En ihmettele jos oli kevyttä.

Vierailija
9/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vähän sitä, että vielä nykyäänkin joissakin ravintoloissa kasvisruoka ei ole proteiinia nähnytkään. Ihmekö se sitten, että ei- veget luulevat, että kasvisruualla ei saa mahaansa täyteen.

Vierailija
10/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jänöt syö kasveja, ihmiset raakaa lihaa.

Vierailija
11/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jolloin seurureseen kuuluvalla on varmasti lemmikkejä. Jos ottaa vaikka koiran pöydän alle makoilemaan, on sitten eläinkin mukana illanvietossa.

Vierailija
12/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös. Perinteisiä kouluruokia ovat olleet ohrapuuro mehukeitolla ja pinaattiletut. Yleensä vielä lasten suosikkeja. Mutta sitten kun aloitettiin keskustelu siitä, että yksi päivä viikossa voisi olla kasvisruokapäivä koulullakin, porattiin sitä, kuinka pitää mennä Mäkkiin, kun ei sillä kasvisruoalla elä. No mitenköhän noilla on aiemmin eletty?

Vierailija
13/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitapa resepti, jos kyseessä ei ole provo. Vaikea ottaa kantaa, koska aloituksesi perusteella ei voi tietää, onko kyseessä kasvisRUOKA vai joku köyhä hiilarimättö. T:kasvissyöjä

Mun kasvispyörykät teen tällä reseptillä soveltaen:

Minun kasvispyörykkäni ovat sellaiset, että mitä juureksia tai kasviksia sattuu olemaan. Yleensä sipulia, porkkanaa, lanttua ja herneitä. nämä kaikki keitän ensin puolikypsäksi ja siten soseeksi. Sekaan mausteita ja korppujauhoja. Määriä en voi antaa, sillä heittelen mututuntumalta. 2.

Vierailija
14/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vegaanien täytyy saada äänensä kuuluviin, siksi.

Vierailija
15/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jolloin seurureseen kuuluvalla on varmasti lemmikkejä. Jos ottaa vaikka koiran pöydän alle makoilemaan, on sitten eläinkin mukana illanvietossa.

Eläinrääkkäystä ottaa koira kasvisbileisiin.

Vierailija
16/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kasvispyörykät teen tällä reseptillä soveltaen:

Minun kasvispyörykkäni ovat sellaiset, että mitä juureksia tai kasviksia sattuu olemaan. Yleensä sipulia, porkkanaa, lanttua ja herneitä. nämä kaikki keitän ensin puolikypsäksi ja siten soseeksi. Sekaan mausteita ja korppujauhoja. Määriä en voi antaa, sillä heittelen mututuntumalta. 2.

No se linkki jäi pois, se ei ollutkaan se mitä etsin ja pyyhin pois. En enää löydä sitä, mutta siihen tuli kikherneitä, mikä mun piti laittaa. 

Vierailija
17/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne tekemäsi kasvisruoat sitten on, jos ne ovat niin kevyitä?

Eräs tuntemani nainen kertoi, että kouluaikana hänen piti syödä kasvisruokana aina kesäkurpitsakastiketta ja perunoita..En ihmettele jos oli kevyttä.

Ei minun tekemät olekaan kevyitä. Pelkkään salaattiinkin saa kyllä öljyllä kaloreita niin paljon kujn haluaa.

Vierailija
18/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta eipä tekisi monellekaan suomalaiselle yhtään pahaa syödä vaikka sitten KEVYTTÄ kasvisruokaa silloin tällöin...

Vierailija
19/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vähän sitä, että vielä nykyäänkin joissakin ravintoloissa kasvisruoka ei ole proteiinia nähnytkään. Ihmekö se sitten, että ei- veget luulevat, että kasvisruualla ei saa mahaansa täyteen.

Millään ruualla ei kannata syödä mahaansa täyteen. On hyvä osata lopettaa syöminen kun on kylläinen.

Vierailija
20/48 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ongelmaa tulee mieleen: jos ei ole täyttävää (tod.näk. ei proteiineja kuten joku jo sanoi) tai ruokaa on tarjolla aivan liian vähän: varsinkin jos kutsuu syömään, on noloa jos vieraat jäävät ihan oikeasti nälkäisiksi! Tätä eivät itse hyvin pieniruokaiset, hoikat ihmiset tunnu ymmärtävän.

Jos sinulla on taito tehdä maukasta (kasvis)ruokaa, toki suurin osa ruokailijoista ilahtuu!

Olen muuten keski-ikäinen nainen, joka voi parhaiten, jos syö pienehköjä annoksia, MUTTA usein; proteiinia täytyy olla, muuten heikottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä