Elatusmaksuista - Ahneat äidit, hävetkää!
Kyllä, nyt menee tunteisiin, kun miehen exä vaatii lapsesta lisää elatusmaksuja - syystä että olemme nyt avoliitossa ja miehellä enemmän rahaa maksaa. Really?
Exä on sairaslomassa viikosta toiseen, pieni lapsi hoidossa ties missä ja milloin useamman kerran viikossa ja joka viikonloppu (jos ei meillä, niin jossain muualla). Vaatteita ei suostu pakkaamaan mukaan, vaan kaikki joudumme meille ostamaan itse - eikö nämä ole sisällytetty elareihin? Vaatteet vaihdetaan vietäessä ja tuotaessa. Exän mukaan "esimerkiksi kaksi paitaa riittää viikonlopun vierailuun". Riittääkö? Ihan oikeasti? Siinäkin tilanteessa, kun lapsi tyrkätään meille hoitoon kertomatta, että "hei... on sitten oksennustauti"?
Miten KUKAAN voi sen perusteella vaatia suurempia elareita, kuin mitä lapsi oikeasti tarvitsee, syystä että taloudessa on kaksi maksajaa (mieheni ja minä)?! Miehellä ei nytkään varaa ostaa lapselle vaatteita, joten minä ostan vaatteet ja ämmä vaatii lisää elareita, vaikka lapsen elatuksen tarve ei ole noussut - pikemminkin laskenut!
Mies ei ole hyvätuloinen, keskituloa alempana. Keskituloihin pääsee tekemällä PALJON ylitöitä. Itsekin olen keskituloinen. Miehen exä huonotuloinen, kun ei jaksa töissä käydä, vaan pitää sossun&kelan tuella elää. Minun exäni taas hyvätuloinen.
Vaikka exäni, jonka kanssa meillä on yhteinen lapsi, on hyvätuloinen, ei tulisi pieneen mieleenikään vaatia enempää elareita - vaikka laskuri kuinka näyttäisi useampaa satasta enempi. Exäni saa omantuntonsa mukaan ostella sitten lapselleen mitä tykkää. Kun elatuksesta sovittiin, en ottanut huomioon exän tuloja, vaan lapsen elatuksen tarpeen. Yhdessä laadittiin, kuinka paljon lapsi vie vuodessa - ja ainoastaan ruokakustannukset meidän luona laskettiin, ei muita kuluja, koska kyllä isälläkin se oma huone lapselle on olemassa 247, vaikka lapsi siellä vain jokatoinen viikonloppu on. Lastenvalvojalla tehtiin sopimukset 45 minuutissa ja aika suurimmaksi osaksi meni siihen, että lv näpytteli tiedot koneelle ja tulosti laput allekirjoitettavaksi.
Kyllä, minulla ja exällä on täydellinen soppari, johon molemmat ovat tyytyväisiä. Huom! MOLEMMAT. Yhessä se lapsi on pykätty, eikä tulisi pieneen mieleenikään vaatia isompaa elatusmaksua, koska exäni tulot on suuret.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä ole mitään muuta, kuin yhteiskunnan tukemaa rasismia. Näissä asioissa se on 100% tapauksista mies, jota kidutetaan. Tähän ei sitten kukaan päättäjä uskalla puuttua. Joskus kuullut, jotka elareita joutuu maksamaan, niin ei ole millään muotoa tätä päivää.
Onko naisilla sitten jotain diktatuurimaista rajotonta valtaa omia lapset automaattisesti itselleen? Miehillä on näissä asiossa luultua paremmat mahdollisuudet saada lapset asumaan luoksee ja he ovat huoltajakandinaatteina ihan samalla viivalla, joten turhat tässä on miehistä tehdä mitään viattomia uhreja tehdä , jos he eivät ole omista oikeuksistaan huolehtineet ja niistä lähteneet taistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap11 kirjoitti:
Ahnea... pakko tykätä omasta kirj virheestä. Peukku sille.
Eihän se miehen vika ole, että exä on idiootti? Miehen exä on miehen hylkäämä, joten säästä kommenttisi ei tähän päde.
Oliko kyseessä siis järjestettyliitto? Minkä maalainen mies sinulla on?
Ei järjestetty liitto, mutta järjestetty raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt siis oikein, että miehesi exän mielestä miehesi kuuluisi maksaa nyt enemmän elatusmaksuja, koska hän on kanssasi avoliitossa? Eli suomeksi sanottuna sinun tulisi osallistua elatusmaksuun? Ja jos hän olisi edelleen yksinasuva sinkku, ei elatusmaksuja tarvitsisi nostaa? Ahneelta miehesi exä kieltämättä kuulostaa. Minusta sinun tulojesi ei pitäisi liittyä tuohon kuvioon mitenkään, sinullahan ei elatusvelvollisuutta kyseisen naisen lapsesta ole.
Eihän siihen liitykään uuden avoparin tulot, vaan miehen pienentyneet asumiskulut. Ei uutta avoparia oteta huomioon laskelmissa mitenkään eri tavalla kuin kämppistäkään otettaisiin, mutta onhan siinä eroa maksukykyyn että maksaako asumiskuluista vaikkapa 800 euroa kuin jos se puolittuu 400 euroon.
Olen tuo aiempi kirjoittaja, joka kertoi ekalla sivulla miten meillä jakautuu, ja kyllä ainakin lastenvalvoja laski nimenomaan molempien tulojen ja menojen mukaan. Tuloiksi luettiin tietenkin palkkatulo jne (itse olen opiskelija, eli minulta mm. opintotuki ja asumistuki), menoiksi taas mm. vakuutukset, vuokra, sähkö ja vesi. Ja samassa puhuttiin mahdollisista asuinkumppaneista, jotka vaikuttavat alentavasti toisen vanhemman asumiskuluihin.
Meillä siis ei tehty laskelman mukaan (250 euroa / kk...) vaan oman päämme mukaan (160 euroa / kk).
Ap, viestissäsi oli aika paljon eri asioita yhtenä vyyhtinä. Miehesi exä ei tunnu kertomasi perusteella olevan mikään vuoden äiti, mutta se ei liity mitenkään elatusmaksuihin.
Elatusmaksut lasketaan lapsen tarpeen perusteella vanhempien maksukyvyn suhteessa, ja maksukykyyn vaikuttaa elinkustannukset, jotka ovat usein matalammat jos asuu jonkun kanssa yhdessä. Näin ollen exällä saattaa olla lailliset perusteet vaatia elaria isommaksi. Moraalisesti sitten, jos elari on nyt joku 250e/lapsi, niin varsin törkeää. Mutta jos isä on tähän saakka maksanut alle minimin, niin ymmärrän exääkin.
Itse en kehtaisi lähteä vaatimaan elarien korotusta tuollaisella perusteella, mutta toisaalta helppo minun on sanoa, kun en ole koskaan elänyt köyhyysrajalla.
Ehkä miehesi voisi esittää exälleen, että lapsi muuttaisi teille?
Ja 24 jatkaa, että se on ahnetta ja idioottimaista vaatia ns. liikamaksuja, mutta silloin ymmärrän, jos mies maksaisi esim. 100 e / kk (eli Kela maksaa lopun, n. 50 e / kk) ja hänellä asumiskulut puolittuisi eli maksukyky nousisi, mutta silti tappelisi sitä viittäkymppiä vastaan, silloin se taas on mielestäni typerää mieheltä.
Voisi kuvitella, että vain miehen tulot huomioidaan, koska hän on lapsen isä. Lapsi ei ole sinulle mitään sukua.
Surullista, etteivät parisuhteet kestä ja lapsiparkoja pompotetaan vanhemmalta toiselle.
Mikään asiassa ei kuulu sinulle! Oletko miehesi äiti? Se on miehen ja hänen exän välinen asia kuinka paljon elatusasioista kiistelevät.
Ahenus voittaa. Eron jälkeen ei enää välitetä exän tunteista tai oikeuksista. Naiset saa lapsilisiä ja vielä elatustakin päälle. Onhan se mukavaa kun saa niin paljon rahaa.
Näkisin, että iseillä on näissä enemmän hävettävää kuin äideillä. Elatusapurästit on päätä huimaavia ja suuri meno ero yhteiskunnalle. Tuolla on tavaton määrä isejä, jotka ei tapaa lapsiaan lainkaan. Tuosta ei ole mitään haittaa lapselle siinä määrin, että lapsella ei sitä isää ole tai riittävää elatusta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ahnea?
Ahneat äidit ovat varmasti kauneita naisia.
Ei se ex ihan väärässäkään ole. Kulujen väheneminen parantaan elatuskykyä ja lapsen elatuksesta vastaa lapsen vanhemmat kykyjensä mukaan.
No, anna vaatia. Sitten vain ensin esittämään perusteet lastenvalvojalle ja jos homma ei siellä pelitä, niin seuraava vaihe on sitten oikeusistuin. Miehesi eksä voi vaatia, mutta asia pitää hoitaa lainmukaista reittiä ilman että aloittaja sotkeentuu asiaan, joka ei kuulu hänelle pätkääkään. Toimijat asiassa on aloittajan nyksä ja aloittajan nyksän eksä - ei aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ex ihan väärässäkään ole. Kulujen väheneminen parantaan elatuskykyä ja lapsen elatuksesta vastaa lapsen vanhemmat kykyjensä mukaan.
Niin no... ostimme talon, joten kulut eivät ole miehellä vähentyneet, vaan pysyneet samoina, kuin silloin, kun hän asui yksin. Kun muutimme yhteen vuokralle ensin, miehen exä ei ollut kiinnostunut elatusmaksun korotuksesta. Nyt, kun exän tulot ovat tippuneet, hän vaatii lisää elatusmaksua sillä perusteella, että asumme yhdessä. Sitähän exä ei tiedä, että miehen kulut ovat nyt samoja, kuin silloin, mitä ne olivat, kun aikoinaan tekivät ensimmäisen sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
No, anna vaatia. Sitten vain ensin esittämään perusteet lastenvalvojalle ja jos homma ei siellä pelitä, niin seuraava vaihe on sitten oikeusistuin. Miehesi eksä voi vaatia, mutta asia pitää hoitaa lainmukaista reittiä ilman että aloittaja sotkeentuu asiaan, joka ei kuulu hänelle pätkääkään. Toimijat asiassa on aloittajan nyksä ja aloittajan nyksän eksä - ei aloittaja.
Tiedostan kyllä, että asia on mieheni ja hänen exänsä välinen, mutta jonnekin sitä oli pakko purkaa, kun ei hänen exälleenkään pysty.
Ymmärtäisin asian, jos lapsen elatuksen tarve olisi suurentunut - esimerkiksi kallis harrastus, lääkkeet, lääkärikulut, etc... mutta kun ei ole. Lapsen kulut ovat pienentyneet, kun ei tarvitse enää ostaa vaippoja ja lapsi syö samaa ruokaa, kuin aikuisetkin. Lapsen kulut ovat meillä suurentuneet, koska joudumme ostaa kengistä lähtien vaatteet meille, koska exä ei niitä anna mukaan. Meillä on lapselle oma huone, oma sänky, omat lelut ja pelit. Se ei haittaa, ihan oikeasti.... mutta tässä vaiheessa haittaa, kun exä vaatii lisää elatusmaksua.
No onpa kamalaa. Lapsen äiti uskoo, että lapsen isän elatuskyky on noussut, joten hän vaatii elarit uudelleen laskettaviksi (ja isä ja nyxä eivät ole vaivautuneet exälle paljastamaan, että elatuskyky on pysynyt samana).
Vierailija kirjoitti:
No onpa kamalaa. Lapsen äiti uskoo, että lapsen isän elatuskyky on noussut, joten hän vaatii elarit uudelleen laskettaviksi (ja isä ja nyxä eivät ole vaivautuneet exälle paljastamaan, että elatuskyky on pysynyt samana).
Kyllä olemme, mutta exän vastaus kaikkeen "katsotaan mitä laskuri sanoo"
Olen yh-isä jo vuodesta 2009 asti. Vielä tänäänkään vuonna 2016 en saa elareita äidiltä. En viitti haastaa äitiä oikeuteen asiasta ja lastenvalvoja ei halua millään tavalla auttaa mua - minä kun olen ilmeisesti miehenä väärää sukupuolta. Pyhä Lehmä eli äiti saa sossun jähmettymään Lootin patsaaksi. No, pääasia on, että ollaan päästy äidistä eroon, emme tarvitse mitään perässä vedettävää luuseria ja hyväksikäyttäjää.
Huh, onneksi lapsen isä on järkevä rahan kanssa. Maksaa minulle ja lapselle enemmän kuin elarit, auttaa aina kun pyydän ja muutenkin tekee kaiken parhaansa meidän eteen. Tosin itsekin olen ahkera ihminen ja teen parhaani enkä tuhlaile rahoja turhuuksiin. Kauheaa ajatella että hän löytäisi uuden akan itselleen joka alkaisi marmattaa rahoista joita antaa meille parantaakseen oman lapsensa elämänlaatua. Vääntäisi siihen uuden kakrun ja alkaisi vinkua että sille pitäisi saada enemmän kuin exän kanssa olevalle lapselle. Miehen kanssa ei mitään ongelmia mutta kun siihen tulee se kolmas pyörä huutelemaan...
Kyllä te uusioperheiden ämmät olette säälittäviä...
Kuulostaa ihan siltä, että olette tasan ansainneet toisenne koko porukka.
Mies maksaa nyt lapsen elatustarpeen mukaan oman osuutensa. Exä vaatii 300 eur enemmän, koska mies asuu nyt minun kanssani.