Ärsyttää hitaat ihmiset, mikä niitä vaivaa?
Jotkut ihmiset on hitaita, ei siis tyhmiä vaan hitaita. Niinkuin minun mies, jos vaikka maitolasi kaatuu niin sillä kestää 5 sek. Nostaa pystyyn ja aloittaa vahinkojen minimoiminen.
Tai jos lapsi satuttaa itsensä niin kestää 5sek. Mennä luo katsomaan kävikö pahasti.
Asioiden tajuaminen kestää muutenkin kauan ja väittää kaikkea epäloogista. Kuten että kiertoilmaista uunista ei ole mitään hyötyä jos paistaa kaksi pellillistä pullia.
Kommentit (127)
Itselläni kyllä mielestäni pelaa hoksottimet - ja juuri siksi olen hidas. Työpaikassa pahin painajaiseni oli nopea työkaveri, joka oli olevinaan niin perhanan tehokas. Hän teki ihan tuhottomasti huolimattomuusvirheitä, eikä juuri koskaan huomannut niitä itse. Jopa tosi vaarallisia, ihan oikeasti meinasi aiheuttaa tulipalon. Minä "hidas ja tyhmä" tein niitä "tarpeettomia tarkistuksia", ja pelastin tilanteen. Minun mentaliteettini ei lähes missään asiassa anna myöden toimia huolimattomasti. Hitauden ansiosta myös asiakkaat pitivät minusta paljon, sillä kärsivällisyyteni riittää huomioimaan kaikenlaiset vivahteet ja persoonat, ja reagoida niihin. Moni hoppuperseinen kollega oli asiakkaiden kanssa usein napit vastakkain ja pattitilanteessa.
Useat nopeat ihmiset ovat nähdäkseni kovia päällepäsmäreitä, jotka kyseenalaistamatta kokevat ensimmäisen päähänpälkähdyksensä olevan paras tapa menetellä. Se sokeus aiheuttaa minulle suunnatonta tuskaa, kun vierestä katselen.
Opintojen jälkeen rupean yksityisyrittäjäksi. Saan olla niin hidas ja huolellinen kuin ikinä lystään. Ja nautiskella työn sisällön ihmeistä ilman turhaa suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Mihin on kiire valmiissa maailmassa. Tahallani hidastanut kun näen jonkun ärsyyntyvän hitaudesta. Minua ärsyttää ihmiset joita ärsyttää muiden ihmisten tekemiset tai ärsyttää on väärä sana, huvittaa on oikea. Se että jotain ärsyttää on ihan vain sen ärsyyntyneen ongelma, ei sen, joka sitä henkilöä sattuu ärsyttämään. Että olkaa ihan rauhassa ärsyyntyneitä, minä nautin elämästä ja olemisesta juuri kuten haluan ja juuri sellaisena kuin olen :)
Kuulostaa aika hullulta, että joku nauttii toisen ärsyyntyneestä mielentilasta, että oikein koittaisi ruokkia sitä.
Jos itse töissä huomaan työkaveriani ärsyttävän/turhauttavan nopeuteni (esimerkiksi uuden työntekijän) hidastan omaa vauhtiani, jotta toiselle tulee mukavampi olo. Sen jälkeen jätän toimimaan yksin ja lähden ripeästi tekemään itsenäisesti hommia nopealla moodilla. Ei kyllä tulisi mieleenkään laittaa lisää nopeutta jotta hidas tuskastuisi entistä enemmän, mutta toisaalta en olekkaan mulkku luonne.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kyllä mielestäni pelaa hoksottimet - ja juuri siksi olen hidas. Työpaikassa pahin painajaiseni oli nopea työkaveri, joka oli olevinaan niin perhanan tehokas. Hän teki ihan tuhottomasti huolimattomuusvirheitä, eikä juuri koskaan huomannut niitä itse. Jopa tosi vaarallisia, ihan oikeasti meinasi aiheuttaa tulipalon. Minä "hidas ja tyhmä" tein niitä "tarpeettomia tarkistuksia", ja pelastin tilanteen. Minun mentaliteettini ei lähes missään asiassa anna myöden toimia huolimattomasti. Hitauden ansiosta myös asiakkaat pitivät minusta paljon, sillä kärsivällisyyteni riittää huomioimaan kaikenlaiset vivahteet ja persoonat, ja reagoida niihin. Moni hoppuperseinen kollega oli asiakkaiden kanssa usein napit vastakkain ja pattitilanteessa.
Useat nopeat ihmiset ovat nähdäkseni kovia päällepäsmäreitä, jotka kyseenalaistamatta kokevat ensimmäisen päähänpälkähdyksensä olevan paras tapa menetellä. Se sokeus aiheuttaa minulle suunnatonta tuskaa, kun vierestä katselen.
Opintojen jälkeen rupean yksityisyrittäjäksi. Saan olla niin hidas ja huolellinen kuin ikinä lystään. Ja nautiskella työn sisällön ihmeistä ilman turhaa suorittamista.
Mielenkiinnosta kysymyksiä: uskotko, että tämä nopea työkaverisi voisi olla sinua parempi kuitenkin jossain?
Onko tarkkuus aina hyvästä?
Haluaisitko koskaan olla nopeampi, tehdä ei täydellistä jälkeä (ei tarkoita vaarallista) ja suoriutua vain nopeammin, että saat epämukavan asian pois alta?
Missä nopeudesta on mielestäsi elämässä hyötyä? Miksi nopeita ihmisiä on olemassa?
En voi sille mitään, mutta minulle tulee usein hitaasta ihmisestä vähän tyhmä ja yksinkertainen vaikutelma. Joku tuolla aiemmin sanoi, että hänellä kestää kauan aloittaa maidon pyyhkiminen, koska miettii, millä sen pyyhkii. Kyllähän me nopeatkin mietimme, mutta ei sitä tarvitse paria sekuntia kauempaa miettiä.
Mä käyn syömässä yksinäni sen takia, että etenkin naisihmisillä tuntuu olevan joku pakonomainen tarve syödä mässyttää mahdollisimman hitaasti ja sen kaverin pitää valvoa siinä vieressä sitten sitä toisen pyhää ruokailua. Yliopistolla mun päivät kuluu kirjastolla ja menen syömään mieluiten yksin, koska kone ei saa olla tyhjänä yli 20min joten siinä ajassa pitää ehtiä syömään. Ei mitään ongelmaa mulle, en nautiskele siellä ruokalan hälyssä vaan tankkaan sen keiton naamaan ja menen pois. Alussa opiskelijakaverit piti panttivankina ruokalassa sillä "äää en halua syödä yksin" hokemalla ja jouduin odottelemaan 10min sitä, että nämä etanat saa imettyä sen keiton. Ja koko ajan pitää puhua, se hidastaa syömistä! Olin yleensä ihan tuskissani jo siitä odottelusta kun nää puputtajat siirtyi vasta salaattiin. Senpä takia syön yksin, aina. En halua puhua kun ruokailen tai kuunnella kenenkään kuulumisia kun syön. Keskityn ruokailuun, pureskeluun ja se ei todellakaan ole mulle mikään riitti se yhteinen ateria.
Samoin kuhnureitten kanssa ostoksilla kuvio menee aina niin, että heti kun päästään ostoskeskukseen, haluaa muut heti syömään tai vessaan. Sittenpä onkin kulunut jo kaksi tuntia, vaikka ei ole nälkä eikä vessahätä itsellä. Kaikki naisten yhteiset hommat on mulle tuskaa, haluan nopeasti liikkeisiin ja sieltä ulos, tiedän vaatekokoni ja käyn hakemassa usein sovittamatta tai sovitan esim.takkia myymälän peilistä, en tarvitse sitä varten sovituskoppia.
Jostain syystä mulla on kavereita kuitenkin, sillä ne arvostaa sitä, että laitan asiat tapahtumaan. En aprikoi tai mieti, järjestän ja hoidan mielelläni asiat yksin, koska teen sen nopeasti ja hyvin. En hutiloi tai tunaroi, sillä tehokkuus ei tarkoita tohelointia. Tykkään pitää hauskaa ja olen spontaani, ne on hyviä puolia kiirehtijöissä yleensä. Itse taas tykkään kuhnurikavereistani paljonkin, sillä he ovat opettaneet väkisin mulle kykyä odottaa ja malttaa mielensä. :D
Ne nopeat ihmiset pyyhkivät veden astiapyyhkeellä lattialta, pöydältä ja sitten vaan kuivumaan ja taas voi astioita kuivailla, olen nähnyt. Maitoa jos olisi, ehkä pesisivät. Huusholli on päällisin puolin siisti, mutta kun avaat kaapin, tavarat putoavat ulos. Tällainen eräs vikkelä tuttu. Moni kakku päältä kaunis pätee tähän ihmiseen ja tunnen pari muuta samantyyppistä, ei ehkä ihan yhtä pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysymyksiä: uskotko, että tämä nopea työkaverisi voisi olla sinua parempi kuitenkin jossain?
Onko tarkkuus aina hyvästä?
Haluaisitko koskaan olla nopeampi, tehdä ei täydellistä jälkeä (ei tarkoita vaarallista) ja suoriutua vain nopeammin, että saat epämukavan asian pois alta?
Missä nopeudesta on mielestäsi elämässä hyötyä? Miksi nopeita ihmisiä on olemassa?
Niinä päivinä kun oli oikeasti paha alimiehitys, niin silloin hän oli toki näppärä lusikka sopassa. Siis sellaisina, kun kertakaikkiaan ei ole mahdollista tehdä kuin välttämättömät. Sellaisina päivinä tietoisesti jätetään vähemmän kiireisiä hommia muille päiville. Normaalina päivänä työssä oli kuitenkin kyse paljon muustakin kuin tehokkuudesta - myös läsnäolosta ja asiakkaiden yksilöllisistä tarpeista, jotka vaihtelee jatkuvasti.Tällaisia asioita hän eikä moni muu ei nähnyt.
Haluaisin olla nopea, kun teen jotain hiivatin tylsää asiaa. Jotkut osat opinnoistani kiinnostavat kuin kilo sitä itseään, mutta niitäkään en pysty vetämään sutaisemalla.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset on hitaita, ei siis tyhmiä vaan hitaita. Niinkuin minun mies, jos vaikka maitolasi kaatuu niin sillä kestää 5 sek. Nostaa pystyyn ja aloittaa vahinkojen minimoiminen.
Tai jos lapsi satuttaa itsensä niin kestää 5sek. Mennä luo katsomaan kävikö pahasti.
Asioiden tajuaminen kestää muutenkin kauan ja väittää kaikkea epäloogista. Kuten että kiertoilmaista uunista ei ole mitään hyötyä jos paistaa kaksi pellillistä pullia.
Ihmisillä on erilaisia temperamenttityyppejä. Erot johtuvat niistä.
Vierailija kirjoitti:
Myös kaltaisesi hätähousut ovat erittäin ärsyttäviä, koska tekevät jatkuvasti hätiköityjä huolimattomuusvirheitä.
Kyllä. Ahkera tyhmä saa paljon enemmän vahinkoa aikaiseksi kuin laiska ja fiksu.
Vierailija kirjoitti:
kuparipiippu kirjoitti:
En ymmärrä miten nopeus yhdistetään epätarkkuuteen kaikilla. Mietin asiat päässäni valmiiksi, jotta pystyn toimimaan nopeasti ja tarkasti. Hidastan tahtia vain silloin, kun se vaatii erityistä tarkkuutta, esimerkiksi suorittaessani rutiinista poikkeavaa toimenpidettä potilaalle. Muuten, olen kuin se ärsyttävä pallosalama, mutta en kyllä muista tuollaista tapahtuneen, kun joku sanoi, että "hutiloimiseen ja virheiden korjaamiseen menee sama aika kuin rauhassa keskittyen tekemiseen"..
Jos ei ole varma mitä tekee, niin silloin ymmärrän hitauden. Mutta kun jotkut ihmiset ovat yksiselitteisesti kaikessa hitaita. Välillä tekisi mieli läimiä ihmisiä naamaan, että "think faster and just do it".
:D
Olin itsekin nuorena kovin kärsimätön, mikä näkyy vieläkin reaktionopeutena (saan esim. usein hyllyiltä tippuvat tavarat ilmasta kiinni). Yritin nuorena jopa arvailla, mitä hitaat ihmiset ovat aikeissa sanoa, mutta tilanteet yleensä vain mutkistuvat arvailuistani. ;)
Mutta tuo kärsimättömyyteen liittyvä ärsyyntyminen siitä kun toiset ovat hitaampia, on jo aika lailla hävinnyt. Olen myös oppinut vaistomaisia keinoja (=manipuloimaan?) hitaampia siten, että esitän asiat heidän tavallaan, joten reaktiokin tulee nopeammin.
Toisaalta monimutkaisia, uusia asioita mietin mielellään yön yli, ja sitten kun olen varma, että olen ottanut kaikki puolet huomioon, teen hommat nopeasti pois.
Minä olen hidas, mutta reaktionopeuteni on kyllä erittäin kunnossa. Jotain tippuu pöydältä ja otan sen ilmasta kiinni salamana, sitten palaan takaisin slow modeen ja valmistan yhtä kahvikuppia puoli tuntia.
Miemiemie kirjoitti:
Ei kyllä pidä paikkaansa väite, että nopeus tarkoittaa automaattisesti virheitä. Eri ihmisillä vaan on erilaiset prosessoritehot ja eri skenaarioiden pyörittely sujuu automaattisesti ja ripeästi. Myöskään kertaalleen ratkaistuja ongelmia, kuten millä pyyhin kaatuneen maidon, ei tarvitse pyörittää päässä aina uudelleen vaan voi toimia kokemuksen ja opitun perusteella.
Koen, että kyky keskittyä olennaiseen tekee myös ihmisistä nopeita. Joku kertoi, että kun laittaa rasvan tasaisesti leivälle heti ekalla kerralla niin ei tarvitse korjailla myöhemmin? Tai juuston suoraan jo ekalla kerralla? Really? Myöhemmin on jo leipä syöty eikä jäädä rasvaa hieromaan koko päiväksi, on jotain motorista ongelmaa jos ei kerralla mene kohdalleen leivän päälliset ja mitä väliä oikeasti??Kaikenlainen tarpeeton yksityiskohtien nypertäminen vie aikaa asioiden etenemiseltä. Muistan yksistä bileistä naisen, jonka piti suoristaa korttipakka jokaisen asetetun kortin jälkeen.
En tuollaista säätäjää palkkaisi ikinä, koska ihmisen pitää tajuta ero tarkkojen ja merkityksettömien asioiden välillä. Jos aikaa käyttää liikaan tarkkuuteen joka asiassa, on toiminta tehotonta. No menipäs tunteisiin 😃 Opetelkaa priorisoimaan!
Taisit kirjoittaa tämän aika nopeasti.
Olen nopea ja käytän säästyvän ajan luovaan joutenoloon:D Joku kommentoi, että nopeat tekevät enemmän huolimattomuusvirheitä. No, olen tarkka ja huolellinenkin. Järjestelen työskentelyolosuhteeni aina parhaalla mahdollisella tavalla ja nautin, kun työ sujuu kuin tanssi sen jälkeen, helposti ja nopeasti. Olen huomannut, että jotkut hitaat ovat epäkäytännöllisiä. Alussa olen hidas, kartoitan riskejä, estän riskit tekemällä tarvittavat muutokset ja sen jälkeen, kun olen vähän jo harjaantunut, annan mennä vauhdilla. Mitään ei pidä joutua etsimään, vaan kaiken on oltava niin hyvässä järjestyksessä ja ajatusten selkeitä, että on mahdollista saavuttaa helpon tekemisen flow-tila. Nautin minuuttiaikataulusta, kun olen laskenut, että ehdin pitää taukoni ajallaan ja joskus jopa ylimääräisiä taukoja, kun olen organisoinut työni erityisen hyvin.
Liika löysä aika kyllä stressaa. Yhdessä työpaikassa tein 4 v työkokemuksella työni jo 6 tunnissa, vaikka muilla kokeneilla menikin 8 tuntia! Toisessa saavutin 10 min ylimääräisen tauon (josta en tahtonut luopua, koska se oli saavuttamani etu), tein silti enemmän töitä kuin edeltäjä ja olin tyytyväinen.
Keskustelu vasta kamalaa onkin kun toinen ei kerkeä yhtään mukaan.
Tiedän ihmistyypin. On rasittava. Itse reagoin aina nopeasti ja tarkasti asioihin ja itseäni vituttaa hitaus. Niin kuin aivot kävisivät jollain tyhjäkäynnillä? Mitä vittua?
Vierailija kirjoitti:
Ne nopeat ihmiset pyyhkivät veden astiapyyhkeellä lattialta, pöydältä ja sitten vaan kuivumaan ja taas voi astioita kuivailla, olen nähnyt. Maitoa jos olisi, ehkä pesisivät. Huusholli on päällisin puolin siisti, mutta kun avaat kaapin, tavarat putoavat ulos. Tällainen eräs vikkelä tuttu. Moni kakku päältä kaunis pätee tähän ihmiseen ja tunnen pari muuta samantyyppistä, ei ehkä ihan yhtä pahaa.
Kertokaa alas äänestäneet, miksi äänestitte alas. Nämä asiat ovat totta, olen nähnyt itse jonkun toimineen näin. Muukin kirjoittamani pitää paikkansa, eikä ole yksittäistapaus tai tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa alas äänestäneet, miksi äänestitte alas. Nämä asiat ovat totta, olen nähnyt itse jonkun toimineen näin. Muukin kirjoittamani pitää paikkansa, eikä ole yksittäistapaus tai tyyli.
Se että SINÄ olet nähnyt JONKUN toimivan näin, ei tarkoita mitään yeleistä totuutta. Voit omassa päässäsi niin kuvitella vaikka lopun elämäsi, mutta kyllä älykäs ihminen ymmärtää ettei yksi tai useampi subjektiivinen kokemus ole totuus jonkun ihmistyypin käytöksestä. Siksi alapeukutetaan, eikä perustella, koska niin itsestään selvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että SINÄ olet nähnyt JONKUN toimivan näin, ei tarkoita mitään yeleistä totuutta. Voit omassa päässäsi niin kuvitella vaikka lopun elämäsi, mutta kyllä älykäs ihminen ymmärtää ettei yksi tai useampi subjektiivinen kokemus ole totuus jonkun ihmistyypin käytöksestä. Siksi alapeukutetaan, eikä perustella, koska niin itsestään selvä asia.
Lisäksi itse olen nopea ja jos pyyhin lattiaa keittiöliinalla se menee pyykkiin. Siitä myös alapeukku, harmi kun ei voinut antaa molemmista alapeukkua.
Mun mies ei ikinä vastaa kysymykseen ennen kuin kysyn "kuulitko?" Kävelee kiireessäkin huippuhitaasti ja joka lauseen eteen sanoo "ööö". Älykäs ja sivistynyt ihminen, mutta jumaliste mulla menee hermot joka päivä!
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei ikinä vastaa kysymykseen ennen kuin kysyn "kuulitko?" Kävelee kiireessäkin huippuhitaasti ja joka lauseen eteen sanoo "ööö". Älykäs ja sivistynyt ihminen, mutta jumaliste mulla menee hermot joka päivä!
On teillä varmasti kivaa!Ai jukoliste tuntuu että huoneesta loppuu happi jo pelkästä ajatuksestakin.
Mihin on kiire valmiissa maailmassa. Tahallani hidastanut kun näen jonkun ärsyyntyvän hitaudesta. Minua ärsyttää ihmiset joita ärsyttää muiden ihmisten tekemiset tai ärsyttää on väärä sana, huvittaa on oikea. Se että jotain ärsyttää on ihan vain sen ärsyyntyneen ongelma, ei sen, joka sitä henkilöä sattuu ärsyttämään. Että olkaa ihan rauhassa ärsyyntyneitä, minä nautin elämästä ja olemisesta juuri kuten haluan ja juuri sellaisena kuin olen :)