Ärsyttää hitaat ihmiset, mikä niitä vaivaa?
Jotkut ihmiset on hitaita, ei siis tyhmiä vaan hitaita. Niinkuin minun mies, jos vaikka maitolasi kaatuu niin sillä kestää 5 sek. Nostaa pystyyn ja aloittaa vahinkojen minimoiminen.
Tai jos lapsi satuttaa itsensä niin kestää 5sek. Mennä luo katsomaan kävikö pahasti.
Asioiden tajuaminen kestää muutenkin kauan ja väittää kaikkea epäloogista. Kuten että kiertoilmaista uunista ei ole mitään hyötyä jos paistaa kaksi pellillistä pullia.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tällainen hituri, mies taas on sellainen pallosalama.
Olen monesti itsekin miettinyt että mikä minusta tekee niin hitaan. Sitten ymmärsin että tapaan usein miettiä kaikki skenaariot etukäteen joka asiassa. Tuossa maitolasiesimerkissä minulla luultavasti kestäisi, koska miettisin että otanko tuon keittiörätin ja pyyhinkö sillä, vaikka maitoa läikkyi lattialle vaikka en koskaan pyyhi lattiaa pöytätasoille tarkoitetulla rätillä, vai otanko tuon käsienkuivaamiseen tarkoitetun keittiöpyyhkeen jonka sitten joutuisin heti heittämään pesuun koska muuten se alkaa löyhkätä maidolle, vai otanko talouspaperia vaikka se täyttää roskiksen turhan nopeasti ja olen muutenkin säästeliäs. Päädyn tässä vaiheessa keittiörättiin koska sen voi keittää vaikka sillä pyyhkisikin lattiaa. En myöskään välitä vaikka maitoa tässä pohdintojen aikana leviäisi enemmän ja enemmän, se ei ole katastrofi ja ei sitä määräänsä enempää valu. Tällöin mies on jo ottanut tuolilla roikkuvan t-paitansa ja pyyhkinyt sillä ja heittänyt sen pyykkiin.
En tiedä. Itse vain tykkään olla huolellinen ja tykkään jotenkin nautiskella melkein kaikista hetkistä. Nopeudessa sen ajansäästön häviää virheiden korjaamiseen. Minulle tulee tosi epämukava olo jos joudun tekemään jotain kiireessä. Silloin voi jäädä huomaamatta jotain tärkeää, jotain mikä olisi tuonut vielä paremman ratkaisun tai auttanut välttämään jonkun puutteen mitä ei kiireessä ehtinyt tulla ajatelleeksi. Tämä on paljon todennäköisempää kuin se että saataisiin aikaan jotain mainittavaa hyötyä nopeasti etenemällä.
Tämän olen itsekkin ymmärtänyt hitaiden puheista, mutta se on vaikeaa käsittää esimerkiksi aamupalaa syödessä. Vaikka kuinka pohtisi ja pohtisi aamupalasta ei saa katastrofia eikä täydellistä, vaikka ottaisi kaikki riskit ja nopeuden hutiloinnin huomioon. Se on aina yksi ruoka koko elämän joukossa. Se maistuu samalta oli kinkku keskellä tai vähän repsottaen vinossa.
Useimmat ihmisethän ovat keskivertoja, eli nopeita rutiineissa ja hitaita tärkeissä ja uusissa asioissa. Osaavat säätää nopeutta sen mukaan mikä asia on kyseessä. Siksi ehkä hitaat ärsyttävät monia sillä esimerkiksi maidon kaatumisessa keskiverto ihmisen tavoite on päästä mahdollisimman vähällä työllä ajan säästämiseksi (=enemmän kaatunutta maitoa on enemmän työtä). Ei edes jakseta pohtia millä maito siivotaan, koska mikään ei ole oleellisesti parempi vaihtoehto, tiedän itse salamana sen että liinalla pyyhittäessä se menee pyykkiin ja paperi roskiin. Itse otan lähimmän, koska kumpikaan ei säästä aikaa ja molemmat ovat keittiössä käytettäväksi.
Sanoit että nautit melkein jokaisista hetkistä, nauttiiko siis hitaat esimerkiksi juuri siitä maidon putsaamisesta? Kysymyksen ei todellakaan tarkoita olla vittuileva, päin vastoin haluan ymmärtää. Kaikkia meitä kuitenkin tarvitaan, hitaat tai nopeat eivät ole kummatkaan parempia, jokaisesta on hyötyä johonkin.
Haluaisitko joskus olla nopeampi juurikin sellaisissa asioissa mitkä eivät oikeasti vaikuta elämääsi tai lopputulokseen, esimerkiksi meikata puolet nopeammin jotta ehdit tehdä jotain muuta ylijäämä ajan tms? Osaatko sanoa asioita mitkä voisit tehdä yhtä hyvin nopeasti kuin sillä tahdilla mitä nyt teet? Vai näkevätkö hitaat, että muut hutiloivat ja voisivat tehdä kaiken oikeasti paremmin jos keskittyisivät enemmän?
Suomalaisten erityispiirre.
H-i-t-a-u-s.
Mies on rakennusalalla ja tiedän että siellä arvostetaan nopeutta vaikka työntaso ei olisikaan niin tasokasta. Olen yrittänyt sanoa sille että tekisi työt nopeasti, kun osaan hyvin kuvitella hänet raapimassa päätään siellä tunnin ennenkuin aloittaa hommat. Pelkään että työsuhde ei kestä jollei hän ripeydy.
Toinen on se miten hitaus on joskus jopa vaaraksi, jos vaikka lapsella on suussa jotain ja kakoo niin miehellä kestää toimia.
Sitten kun hän saa ajatukset kasaan on kyllä ripeä. Paitsi kävellessä, vaikka olisi millainen kiire ja toiset odottaa niin se kävelee kuin hidastetusta elokuvasta. Suojatietä ylittäessä normaali ihminen koittaa mennä ripeästi pois alta, mutta ei mieheni, se laahustelee. Sama vaikka vettä sataisi kaatamalla. Ap
Olen hidas uusien asioiden kanssa. Mun täytyy pureskella asiat ja olla 100 prosenttisesti varma et teen ne oikein ennen kuin voin alkaa tehdä nopeammin. Sitten kun teen töitä, joissa oon rutinoitunut, niin teen ne tosi nopeesti. Kamalinta on joutua esim, uuteen työpaikkaan jossa perehdyttäjänä on joku, joka on jo rutinoitunut töissään niin ettei huomioi sitä et toiselle ne asiat on ihan uusia. Väsyn ihan hirveesti tollasissa tilanteissa ja se hidastaa mua entisestään.
Olen hidas uusien asioiden kanssa. Mun täytyy pureskella asiat ja olla 100 prosenttisesti varma et teen ne oikein ennen kuin voin alkaa tehdä nopeammin. Sitten kun teen töitä, joissa oon rutinoitunut, niin teen ne tosi nopeesti. Kamalinta on joutua esim, uuteen työpaikkaan jossa perehdyttäjänä on joku, joka on jo rutinoitunut töissään niin ettei huomioi sitä et toiselle ne asiat on ihan uusia. Väsyn ihan hirveesti tollasissa tilanteissa ja se hidastaa mua entisestään.
Töissä ne hitaat on myös niitä, jotka ehtivät töihin vasta juuri ennen liukuma-ajan päättymistä. Aamutoimet ja ruuhka yllättävät ihan joka päivä. Monessa työtehtävässä pitää pystyä nopeisiin päätöksiin, myös ei niin rutiinitehtävissä ja sellaisissa töissä nämä hitaat ovat aika mahdottomia työkavereita. Olen kyllästynyt tekemään jatkuvasti enemmän kun toinen ei saa mitään aikaiseksi. Kannatan sitä että kerralla oikein, mutta ei vain kukaan voi hautoa asioita loputtomiin. Jos menee väärin, korjataan ja opitaan virheestä.
Vierailija kirjoitti:
Monet hitaat myös vaikuttavat jotenkin poissaolevilta. Ihan kuin olisivat jossain syvällä ajatuksissaan koko ajan, ja kestäisi kauan palata sieltä. Joskus seurustelin tällaisen hitaan kanssa, ja voi että kun ärsytti kun se esim. kaupassa zombiemaisesti kulki pari metriä perässäni, sanomatta mitään, katsomatta mitään, tosiaan kuin joku epäkuollut zombie. Jos kysyin siltä jotain, vastaus tuli pitkän mietinnän jälkeen.
Saattaa hyvinkin olla masentunut. Kyselitkö häneltä onko jokin hätänä, voinko auttaa ym ?
En ymmärrä miten nopeus yhdistetään epätarkkuuteen kaikilla. Mietin asiat päässäni valmiiksi, jotta pystyn toimimaan nopeasti ja tarkasti. Hidastan tahtia vain silloin, kun se vaatii erityistä tarkkuutta, esimerkiksi suorittaessani rutiinista poikkeavaa toimenpidettä potilaalle. Muuten, olen kuin se ärsyttävä pallosalama, mutta en kyllä muista tuollaista tapahtuneen, kun joku sanoi, että "hutiloimiseen ja virheiden korjaamiseen menee sama aika kuin rauhassa keskittyen tekemiseen"..
Jos ei ole varma mitä tekee, niin silloin ymmärrän hitauden. Mutta kun jotkut ihmiset ovat yksiselitteisesti kaikessa hitaita. Välillä tekisi mieli läimiä ihmisiä naamaan, että "think faster and just do it".
Sängyssäkin vituttaa kun mies jyystää ja jyystää jopa kolme minuuttia.
kuparipiippu kirjoitti:
En ymmärrä miten nopeus yhdistetään epätarkkuuteen kaikilla. Mietin asiat päässäni valmiiksi, jotta pystyn toimimaan nopeasti ja tarkasti. Hidastan tahtia vain silloin, kun se vaatii erityistä tarkkuutta, esimerkiksi suorittaessani rutiinista poikkeavaa toimenpidettä potilaalle. Muuten, olen kuin se ärsyttävä pallosalama, mutta en kyllä muista tuollaista tapahtuneen, kun joku sanoi, että "hutiloimiseen ja virheiden korjaamiseen menee sama aika kuin rauhassa keskittyen tekemiseen"..
Jos ei ole varma mitä tekee, niin silloin ymmärrän hitauden. Mutta kun jotkut ihmiset ovat yksiselitteisesti kaikessa hitaita. Välillä tekisi mieli läimiä ihmisiä naamaan, että "think faster and just do it".
Kyl mä muistan pallontallaajan hutiloijien tekemiä virheitä. Harmillisesti nää tällaset on monesti vielä ärsyttäviä päällepäsmäreitä, jotka kuvittelevat olevansa itse täydellisyydestä. Myrkyttävät työilmapiirin.
Vierailija kirjoitti:
kuparipiippu kirjoitti:
Kyl mä muistan pallontallaajan hutiloijien tekemiä virheitä. Harmillisesti nää tällaset on monesti vielä ärsyttäviä päällepäsmäreitä, jotka kuvittelevat olevansa itse täydellisyydestä. Myrkyttävät työilmapiirin.
siis pallontallaajan on PALJONKIN
Ai mikä vaivaa? Oletko mahdollisesti ajatellut, että osalla heistä voi olla ihan lääketieteellinen diagnoosi jostain sellaisesta sairaudesta tai vammasta, jonka vuoksi he ovat hidasliikkeisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ai mikä vaivaa? Oletko mahdollisesti ajatellut, että osalla heistä voi olla ihan lääketieteellinen diagnoosi jostain sellaisesta sairaudesta tai vammasta, jonka vuoksi he ovat hidasliikkeisiä.
Voi jollain ollakkin, mutta on paljon ihmisiä joilla ei ole mitään sairautta tms, ovat muuten vain temperamentiltaan hitaita.
Onhan se ärsyttävää, eräs syö ihan h*lvetin hitaasti. Pitää napata pieni pala ja syödä h-i-t-a-a-s-t-i, joka pala. En ole tiennyt että keiton syöminen saattaa kestää niin kauan kun sitä pienen pientä perunan palakin möyhennetään suussa tolkuttoman kauan.
Mun mies on tollanen..puurokin täytyy pureskella, kenkien laittaminen jalkaan kestää ja kestää ja kestää.. Sanon aina että vartin päästä lähdetään mene laittamaan kengät. Lisäksi alkaa aina siivota kun pitäisi lähteä, ärsyttävä piirre. Muutenkaan ole mitään aika käsitystä, saa aina tuplata ajan jos mies sanoo, että menee tunti..
Työssänsä kai silti pärjää, mutta siellä ei olekaan kuulemma ikinä kiire..
On vedetty liikaa..................kukkaa..................tai jotain..........
kuparipiippu kirjoitti:
:D
Olin itsekin nuorena kovin kärsimätön, mikä näkyy vieläkin reaktionopeutena (saan esim. usein hyllyiltä tippuvat tavarat ilmasta kiinni). Yritin nuorena jopa arvailla, mitä hitaat ihmiset ovat aikeissa sanoa, mutta tilanteet yleensä vain mutkistuvat arvailuistani. ;)
Mutta tuo kärsimättömyyteen liittyvä ärsyyntyminen siitä kun toiset ovat hitaampia, on jo aika lailla hävinnyt. Olen myös oppinut vaistomaisia keinoja (=manipuloimaan?) hitaampia siten, että esitän asiat heidän tavallaan, joten reaktiokin tulee nopeammin.
Toisaalta monimutkaisia, uusia asioita mietin mielellään yön yli, ja sitten kun olen varma, että olen ottanut kaikki puolet huomioon, teen hommat nopeasti pois.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla leikkaa järki ja hoksottimet. Hitaat ovat ainoastaan ärsyttäviä, mitään ei tapahdu ja kaikki käy kuin hidastetussa leffassa.
Itse olen nopea liikkeisäni, mutta turhan koheltajat ovat ärsyttäviä. Jos kohdalle sattuu, niin alan esittää etanaa:DDDD
En itsekään pidä hidastelijoista, on niin turhauttavaa katsoa kun toinen liikkuu hitaammin kuin etana ja puhuu vähän hitaasti.
Pakko tunnustaa, että myös nämä pallosalamat ja säntäilijät jotka taas ei hetkeksikkään pysähdy miettimään tekemisiään ovat myös ärsyttäviä. Kaikista kamalinta on, kun saat jumittajan ja säntäilijän molemmat työkavereiksi yhtäaikaa. Kun tekee vaan toisen kanssa niin pystyy edes hieman ohjailemaan käytöstä ja tapahtumien kulkua. Mutta koitappa saada yhteen vauhtia ja toista rauhoittumaan samaan aikaan. Ja nämä siis aikuisia ihmisiä, en halua edes ajatella mitä elämä olisi tuollaisten lapsien kanssa...