Pitäisikö nimien sukupuolisidonnaisuudesta luopua? Eli tyttö voisi olla Antti ja poika voisi olla Maija?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.otakantaa.fi/fi/hankkeet/66/
Tuolla voi ottaa kantaa asiaan.
Vastasin seuraavasti: "Viranomaisten tulisi pyrkiä muutenkin siihen, että sukupuolesta luovutaan virallisissa yhteyksissä, sillä kaikki eivät voi tai halua identifioida itseään bipolaarisella järjestelmällä. Hyvä uudistus on ollut esimerkiksi se, että nykyään mieskin voi tulla raiskatuksi. Mielestäni tämä olisi samanlainen uudistus, jossa luovutaan cis-normatiivisuudesta ja annetaan ihmisten päättää itse."
Muuten hyvä, mutta tarkoitat varmaan binääristä järjestelmää? Vai koetko sukupuolet jotenkin maanis-depressiivisenä asiana?
Eikö bipolaarinen tarkoita kaksiuuntaista? Ei maanis-depressiivistä. Bipolaarinen oireyhtymä on eri asia kuin pelkkä bipolaari.
Taidat olla oikeassa, enpä itse osannutkaan ajatella tuolla tavalla vaikka sanan merkityksen tunnenkin. :) Näin ollen sanavalinta ei ollutkaan niin omituinen kuin kuvittelin, vaikka sitä käytännössä taidetaan käyttää lähinnä tuosta mielialahäiriöstä puhuttaessa (ainakin kuulemani ja googlettamani perusteella).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein näe tätä kysymystä Suomessa niin isona kuin ulkomailla. Suomenkieli on jo itsessään sukupuolineutraalia, mitä juuri mikään muu kieli ei ole. Tuon sukupuoliasian saa hoidettu kielen puolesta muuta kautta.
Tosiaan, Ruotsissa ainakin on olo, että kaikkien pitäisi olla samanlaisia, vaikka tarkoitus olisi kai, että kaikilla olisi vapaus olla, mitä haluavat. Minulla ainakin on koko aika olo, että pitää varoa sanomisiaan ja tekemisiään.
Suomen kieli ei todellakaan ole sukupuolineutraalia. http://nyt.fi/a1466042539796
Kontekstissä, jota nyt käsitellään tässä viestiketjussa, suomen kieli on edelleenkin sukupuolineutraali. Jos ammattisanat ei ole sukupuolineutraaleja, niin mitä tekemistä sillä on tämän viestiketjun kanssa, jossa puhutaan ihmisten etunimistä ja sukupuolen tunnistamisesta erisnimestä?
Ja ihan samalla tavalla ne ammattinimet ja sanonnat on muissakin kielissä sukupuolieriteltyjä, jopa paljon suomea räikeämmin. Mieti vaikka saksaa - niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on taas tällaista naurettavaa vihervammaisten näpertelyä. Iso huokaus.
Ableistisen sanavalintasi osoittaa että mielipiteesi ei paljoa paina.
Tää on taas tällaista naurettavaa vihervammaisten näpertelyä. Iso huokaus.