Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodittomat Helsingissä - miksi pakko jäädä sinne Helsinkiin?

Vierailija
21.06.2016 |

Miksi on pakko jäädä sinne Helsinkiin, missä asuntotilanne on noin vaikea, että yhä useampi on kodittomana? Miksei koditon lähde ihan mihin tahansa muualle Suomessa, missä saisi varmasti katon päänsä päälle? Eikö se ole riittävän kamalaa olla kodittomana, että se Helsingissä oleminen silti voittaa? Monilla noilla ei kuitenkaan ole töitä, joten on aika sama, mihin muuttaa. Eikö oma koti olisi kuitenkin se tärkein asia?

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet aivan oikeassa. Tuttavani muutti pois Helsingistä, kun mies kuoli. Laski tulonsa ja työttömyyskorvauksensa yhteen ja totesi, että ei pysty elämään pk-seudulla korkean vuokran takia.

Hän muutti yli sadan kilometrin päähän Hesasta ja voi oikein hyvin.

Vierailija
102/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Siis mitä nyt selität? Millä rahalla se asunnoton Helsingistä lähtee? Ja minne? Suomessa ei oikein palmujen alla nukuta... Onko siellä Kaken pesulaa? Kalkkersia? Asuntoloita? Yömajoja? Tuttuja, jolta pummia? Koittakaa nyt hetki asettua ihan asunnottoman asemaan. Jos vaikka laittaa sormen kartalle silmät kiinni ja päätyy jonnekin Enontekiöön, niin millaiset palvelut siellä on asunnottomille? Millaiset sosiaalitoimet? Onko siellä tukitoimia? Katkoja?

Entäs, jos asunnottomalla on lapsia. Millä rahalla hän matkustaa heitä katsomaan?

Ei tietenkään, sosiaali- ja terveyspalveluita sekä asuntoja on tarjolla vain Helsingissä. Olipas tyhmää ehdottaa muuttoa pois Helsingistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
103/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Siis mitä nyt selität? Millä rahalla se asunnoton Helsingistä lähtee? Ja minne? Suomessa ei oikein palmujen alla nukuta... Onko siellä Kaken pesulaa? Kalkkersia? Asuntoloita? Yömajoja? Tuttuja, jolta pummia? Koittakaa nyt hetki asettua ihan asunnottoman asemaan. Jos vaikka laittaa sormen kartalle silmät kiinni ja päätyy jonnekin Enontekiöön, niin millaiset palvelut siellä on asunnottomille? Millaiset sosiaalitoimet? Onko siellä tukitoimia? Katkoja?

Entäs, jos asunnottomalla on lapsia. Millä rahalla hän matkustaa heitä katsomaan?

Ei tietenkään, sosiaali- ja terveyspalveluita sekä asuntoja on tarjolla vain Helsingissä. Olipas tyhmää ehdottaa muuttoa pois Helsingistä.

En usko, että muualla Suomessa on lähellekään yhtä hyvin neuvonta- ja muita palveluita, katkoja, apua yms. asunnottomille ja päihderiippuvaisille, kuin Helsingissä. Miksi ajautua ojasta allikkoon?

Vierailija
104/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin koditta kaupungissa, kuin yksin kotona böndellä.

Tämä kai se syvin totuus on tässä asiassa. Ihmettelen noita selityksiä kaikenmaailman kodittomien sidosryhmistä tässä asiassa, kun nimenomaan sinne muualle muuttaminenhan lopettaisi sen kodittomuuden.

Vierailija
105/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Jos sulla on lapsia siellä miksi he eivät ota vanhempaansa asumaan kotiinsa?

Oletko huono vanhempi vai kasvattanut paskoja lapsia?

Minä en ole asunnoton. Minun lapseni asuvat kotonaan minun ja mieheni kanssa. En katso olevani huono vanhempi ja lapseni tasan tarkkaan eivät ole paskoja lapsia. Teen hyväntekeväisyystyötä USAssa ja olen etsinyt vastaavia paikkoja auttaa Helsingissä. 

Mutta olet erinomainen esimerkki ihmisestä, jonka mielestä asioista ei voi tietää tai tuntea empatiaa, jos ei itse ole samassa tilanteessa.

Kirjoitamme tässä nimenomaan asunnottomista.

Emme Usalaisista.

Vierailija
106/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain Kemistä saa parilla tonnilla jo omistusasunnon (=sama summa kuin pääkaupunkiseudulla vuokra-asunnon takuuvuokra). Sinne Onnibussilla, niin ei paljon lompakko kevene. Jos ei ole tarkoitustakaan mennä töihin, niin miksi asustaa kaikkein kalleimmalla seudulla?

Parikymmentä tonnia on oikeampi arvio.

T. Kemiläinen

107/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Jos sulla on lapsia siellä miksi he eivät ota vanhempaansa asumaan kotiinsa?

Oletko huono vanhempi vai kasvattanut paskoja lapsia?

Minä en ole asunnoton. Minun lapseni asuvat kotonaan minun ja mieheni kanssa. En katso olevani huono vanhempi ja lapseni tasan tarkkaan eivät ole paskoja lapsia. Teen hyväntekeväisyystyötä USAssa ja olen etsinyt vastaavia paikkoja auttaa Helsingissä. 

Mutta olet erinomainen esimerkki ihmisestä, jonka mielestä asioista ei voi tietää tai tuntea empatiaa, jos ei itse ole samassa tilanteessa.

Kirjoitamme tässä nimenomaan asunnottomista.

Emme Usalaisista.

Niin? Kunhan kerroin mistä syystä olen tutustunut suomalaisiin asunnottomien palveluihin, kun jollekin tuntui olevan epäselvää, että voi olla empaattinen asunnottomia kohtaan olematta asunnoton itse. Mitä sinä usalaisia tähän muuten sekoitat?

Vierailija
108/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko ap mistä saa varmasti asunnon kun sinne menee?

En ole ap, mutta esim. Varkaus, Kemi, Pieksämäki on täynnä halpoja kämppiä. Katso vaikka torista, oikotieltä jne. Tietysti asunnoton etsii itse asuntonsa ottamalla yhteyttä vuokranantajaan, eikä niin, että kaupungit tekee jotain pakkosiirtoja... Ihan varmasti vuokranantaja vuokraa asuntonsa ennemmin työttömälle, kuin pitää sitä tyhjillään. Ei varmaan ole pakko sanoa olevansa asunnoton jo vuodesta x. Sossu taatusti Helsingissä maksaa takuuvuokran ja avustaa muutossa. Turhaa uhriutumista nämä jutut.

Eikö Hesan sossun kannattaisi aktiivisemmin tarjota tällaista asuttamispalvelua, jos se kerran niin vitun hyödyllistä olisi?

Vierailija
109/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla suomessa ei ole yömajoja ja muita palveluita asunnottomille, koska asunnottomia ei ole muualla. Juoppoja ja muita elämän risaksi pistäneitä on kyllä ja heille sosiaalipalveluita, joihin kuuluu mm. kunnan järjestämä asunto. Jokaisen asunnottoman kannattaisi muuttaa maaseutukuntiin. Joka kunnassa on myös baari josta varmaan löytää äkkiä sopivaa seuraa, joten yksin ei tarvitse olla, varmaan kaipaavatkin jo uutta verta vanhaan porukkaan. Asunnottoman muuttokaan ei varmaan kauhean kallista ole, kun muuttoautoa tuskin tarttee?

Vierailija
110/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla suomessa ei ole yömajoja ja muita palveluita asunnottomille, koska asunnottomia ei ole muualla. Juoppoja ja muita elämän risaksi pistäneitä on kyllä ja heille sosiaalipalveluita, joihin kuuluu mm. kunnan järjestämä asunto. Jokaisen asunnottoman kannattaisi muuttaa maaseutukuntiin. Joka kunnassa on myös baari josta varmaan löytää äkkiä sopivaa seuraa, joten yksin ei tarvitse olla, varmaan kaipaavatkin jo uutta verta vanhaan porukkaan. Asunnottoman muuttokaan ei varmaan kauhean kallista ole, kun muuttoautoa tuskin tarttee?

Mutta sieltä böndeltä ei nousta sitten enää ikinä. Helsingissä on mahdollisuus saada työpaikka joskus, böndellä ei koskaan.

Vierailija
111/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta muualle muutosta on. Ihmiselle annetaan melkein riemusta kiljuen muuttorahat toiseen kaupunkiin, kun on löytänyt sieltä ensin itse kohtuuhintaisen asunnon. Ja kun muutto rahattomana toiseen kaupunkiin on tehnyt ja saanut kirjat sinne, niin entinen koditon kuuluukin uuden kunnan toimeentulotuen piiriin, eikä sitä etuutta poista mikään.

Toki kodittomalla helsingissä on oma vapaus. On valinnanvaraa, että nukkuuko rautatieasemalla, kavereiden tai sukulaisten nurkissa. Saa valita jopa rappukäytävän tai puiston penkin, hurraa! Ja onhan se kivempi keräillä pulloja, että saa viinaa, kuin asua muualla oman katon alla ja saada toimeentulotukea tilille säännöllisesti.

Siinä muuttamisessa kun on aina se vaara, että entinen koditon laitetaankin tiukille ja pyritään saamaan työllistetyksi vaikka kuntouttavaan työtoimintaan (sekin 9€/pvä on hurjasti enemmän kuin mitä tölkkien keräämisestä saa). Saattavat sossun siat jopa pyrkiä laittamaan entinen koditon katkaisuhoitoon ja opettamaan siihen, että ihmisarvoista elämää on olemassa myös tämmöiselle yksilölle.

Juu, kyllä ennemmin kodittomana helsingissä, kuin uuden elämän rakentamista muualla. Siinähän voi vahingossa vaikka saada sen verran rahaa itselleen, että on sitten varaa matkustaa helsinkiin sukuloimaan. Saattaa saada jopa hatunnostoa sukulaisilta. Tietty voi myös joutua sylkykupiksi ystävien kohdalla, kun on itsekkäästi lähtenyt muualle paremman elämän toivossa. Eikä tietenkään voi enää ikinä saada uusia ystäviä uudesta kunnasta, ei vaikka kävisi kaikenmaailman hoidoissa ja tukiryhmissä ja siellä kuntouttavassa. Kaikki asuu helsingissä, kuka nyt jossain vaikka porissa asuisikaan, hyi!

Tiedätkös, että muualla Suomessa on erittäin vaikea saada ystäväpiiriä, työpaikkaa tai mitään sosiaalista verkostoa kun ei ole paikkakuntalainen tai kenenkään sukua siellä. Tai jos ei ole edes sitä työpaikkaa mitä asunnottomalla tuksin olisi. Mä ymmärrän täysin, että helsinkiläisen asunnottoman on helpompi pärjätä paikkakunnalla jonka kuviot se jo tuntee. Tietää tosiaan mihin voi päästä lämpimään ja mistä voi saada ruokaa. Yksikseen työttömänä jossakin huitsin nevadassa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tarttua päihteisiin.

Kuule tiedän. Itse en muuttanut helsingistä muualle, vaan kahden pienen kunnan välillä. Oli pakko tehdä se päätös, koska olin vanhassa kunnassa sössinyt asiani niin pahasti. Minun oli otettava itseäni niskasta kiinni ja ainoa mahdollisuus oli muutto toiselle puolelle suomea. Ei se helppoa ollut ja minun piti itse tehdä todella paljon asioita. Sossu alunperin ei meinannut ottaa minua asiakkaaksi, mutta sen sain selvitettyä luottamusmiehen avulla. Ja onneksi sain selvitettyä, koska sossu ymmärsi lopulta, että olen halukas yhteistyöhön saadakseni elämäni kuntoon. Vanhassa kunnassa siihen ei ollut mahdollisuuksia.

Jokaisen pitää itse ottaa asiat omiin käsiinsä ja TEHDÄ asioille jotain. Jos helsingistä ei tipu asuntoa taivaalta, niin pitää ottaa selvää, että missä olisi mahdollisuus parempaan elämään. Minulta ei sääliä tipu niitä kohtaan, jotka parkuvat kun yhteiskunta ei auta. Kyllä auttaa, kun pyydät oikealla tavalla ja olet sen verran nöyrä ymmärtääksesi elämän realiteetit. Ei korkin sulkeminen ollut minullekkaan helppoa, mutta vaakakupissani tasainen elämä painoi enemmän, kuin kurja elämä pakkasessa.

Yhteyden kulkee ja puhelinkin on keksitty. Ei tarvitse jäädä tyhjän päälle sukulaisten suhteen. Eikä minulla ole enää ikävä vanhoja dokukavereita, jotka haluavat jokaisen vajoavan heidän tasolleen, sen sijaan että oltaisiin iloisia toisen uudesta mahdollisuudesta.

Niin sinä. Puhut nyt vain omasta puolestasi. Et voi kuitenkaan elää muiden elämää ja taistella muiden taisteluja. Joku pärjää, joku ei. Landella ei pärjää kuin ne, jotka sieltä ovat.

En ole taistelemassa muiden puolesta. Mutta en taputtele päähän niitä, jotka valitsevat kodittomuuden kaupungissa, jossa pysyykin kodittomana. Ja kehtaa vielä itkeä julkisesti sitä. Sääliä ja ymmärrystä ei tipu, koska ongelmat on myös ratkaistavissa.

Ja sinulle, joka sanoi, että sossu taputteli tieni valmiiksi, enkä tehnyt mitään. Tein aika paljonkin, että sain apua. Jouduin jopa pyytämään extra-apua, ennenkuin apua sain. Jouduin käymään pitkän ja kivikkoisen tien sillä matkalla, että elämäni on nykyään muutakin kuin juoppokavereiden luona juoksemista ja irtonaista sumussa kulkemista kaikkien mahdollisten aineiden vaikutuksen alaisena, jotta saisi omaa pahaa oloaan turrutettua.

Olen ikuisesti kiitollinen suomen sosiaaliturvalle ja terveydenhuollolle. Ja voin katsoa itseäni peiliin ja taputtaa olalle ja todeta, että valitsin uuden asuinpaikan vanhan paskan sijaan. Se vaati niin yksilötasolla, kuin yhteiskunnaltakin paljon töitä, että nykyään voin maksaa omat laskuni ja toivottavasti antaa lapselleni turvallisen ja tasapainoisen kodin.

Vierailija
112/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sieltä böndeltä ei nousta sitten enää ikinä. Helsingissä on mahdollisuus saada työpaikka joskus, böndellä ei koskaan.

Meinaat että maaseudulla asuvat elelevät vain perintöjen ja metsistä saatujen tulojen turvin? Että täällä on idioottia porukkaa. Helsinki ei ole Suomen napa, jossa on kaikki. Helsinki nyt vain sattuu venäläisten ansiosta olemaan suomen pääkaupunki. Ja ainoa ero muihin kaupunkeihin on korkea hintataso ja laajemmat kulttuuripalvelut. Muuten helsinki on kunta muiden joukossa. Tietty asiaa on vaikeaa hahmottaa, jos on hurjan toisen sukupolven snadilainen, eikä ole ikinä kehä kolmosen (joskus jopa ykkösen) ulkopuolella käynyt.

Suomessa on helsingin lisäksi useita hyvinvoivia kaupunkeja, joissa asiat toimii. On myös pienempiä kuntia, toiset voi hyvin ja toiset on konkurssin ja kuoleman partaalla. Silti suomessa riittää paljon paikkoja, joissa koditonkin voi saada uuden elämän, kun vain päättää hypätä tuntemattomaan ja tehdä itse asialle jotain.

Vierailija
113/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, on böndeä ja Böndeä. Suomessa on satoja kuntia, joissa kyllä ihan suurin osa ihmisistä on työssäkäyviä eli kyllä niitä työpaikkoja on muuallakin kuin Helsingissä - ja etenkin sellaisten alojen työpaikkoja, jotka ovat potentiaalisimpia näille jotka ovat kodittomia. He eivät varmaan niitä asiantuntijahommia ja isojen konsernien johtopaikkoja yleensä havittele, jotka ovatkin voittopuolisesti pääkaupunkiseudulla. 

Vierailija
114/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäis valita oletko asunnottomana Hki vai katto pään päällä vaikka korvessa niin kyllä kai normaalisti se asunto valitaan?Vaikka kuinka olisi suku,ystävät yms.sitten kaukana minkälaista se asunnottoman elämä sitten on.Onko siinä mitään järkeä?Töidenkin takia on joutunut muuttamaan joten mieluummin työt ja asunto kuin vain paikan takia kituuttaminen.Muuttaa voi aina takaisin.

Vierailija
115/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä valtavan sukurakasta sakkia kaikki kun ei voi Helsingistä muuttaa edes muutamien kymmenien kilometrien päähän tai tyyliin tunnin, parin matkan päähän Helsingistä. En ole ymmärtänytkään, miten jääräpäisiä monet kodittomat ovat siitä, että nimenomaan maamme kalleimmassa kaupungissa täytyy saada asua. No en mä sitä sano, ymmärrän, että ei ole kaikkia elämäntaitoja niin, että lähteminen ja uuden aloittaminen olisi helppoa. Mutta toisaalta luulisi, että edes aina välillä jollain tulisi ns mitta täyteen ja päättäisi kiukulla jättää koko kaupungin ja entisen elämän taakseen. Edessä oma koti ja monet muut mahdollisuudet elämässä.

Vierailija
116/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut asunnottomana Helsingissä. En voinut lähteä muualle, koska opiskelupaikka ja osa-aikainen työ oli täällä. Asuin sitten ystävien sohvilla jne kunnes vihdoin sain asunnon. Sossut tms eivät auttaneet lainkaan, vaikka yritin monta kertaa saada apua tilanteeseeni. Pelkkää kylmää kättä tarjosivat. Me opiskelijat emme ilmeisesti ole minkään arvoisia.

Vierailija
117/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ettei tästä aiheesta keskustella julkisesti. Ei olisi varmasti vaihtoehto kaikille, mutta jos edes joillekin. Luulisi, että kodittomuus olisi jo niin valtavan ahdistavaa ja välillä jopa vaarallista, että kaikkia vaihtoehtoja ja ratkaisuja tulisi miettiä. 

Vierailija
118/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadi elättää muun Suomen loiset enkä halua olla loinen.

Vierailija
119/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla on hyvin yömajoja ja tukitoimia asunnottomille. Jossain peräseinäjoella vastaavaa ei ole ja asunnoton joutuisi siellä oikeasti taivasalle kun sosiaalisia suhteitakaan ei olisi eikä ketään kenen nurkissa bunkkaisi. Sellaisesta lähtökohdasta on paljon vaikeampaa yrittää järjestää pikkuhiljaa asioitaan kuntoon kuin omasta kotikaupungista käsin missä on tuttuja ja palveluita jotka mahdollistavat turvallisen nukkumisen ja asunnottomien sosiaalipalvelut.

Vierailija
120/142 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin Helsingissä taivasalla kuin omistusasunnossa jossain maaseudulla (=muu Suomi). Ehkä Espoon Helsingin-rajalla sijaitsevat osat voisivat juuri ja juuri vielä kelvata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi