Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani haluavat periä vuokraa asumisestani (olen 18v)

Vierailija
16.06.2016 |

Vanhempani siis haluavat periä vuokraa muutaman satasen kuussa siitä että asun VIELÄKIN kotona. Kukaan muu kaverini ei maksa vuokraa ja pitävät vaatimusta kohtuuttomana. Olen jäämässä välivuodelle nyt lukion loputtua mutta töitä en ole vielä saanut, joten olen työtön eikä minulla ole rahaa. Jos en maksa, heittävät pihalle.

Olemme hyvin toimeentuleva perhe ja asumme maalla hieman pk-seudun ulkopuolella.

Onko kohtuullista?

Kommentit (208)

Vierailija
121/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kohtuullista on, jos sinulla on tuloja (etuuksia). Vai ajattelitko törsätä työmarkkinatukesi huvituksiin?

Vanhempiensa luona asuva saa vain puolet työmarkkinatuesta. Eli pari sataa.

Vierailija
122/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on kolmen vuoden takaa. Vieläkö ap asuu kotona?

Todella monella välivuosi venähtää, joten hyvin mahdollista että asuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALOITUS ON VUODELTA 2016.

TOIVOTTAVASTI AP EI ENÄÄ ASU KOTONA.

Vierailija
124/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen väliVUOSI? Työttömyysetuutta maksetaan arkipäivistä, toimeentulotukea kuukausista.

Vierailija
125/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sun vanhemmat itkee, AP, kun muutat kauas pois etkä käy kylässä. Kun olet niin kiittämätön.

Vierailija
126/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Mulla tuli aloituksesta mieleen, että perhe ei ehkä oikeasti ole niin varakas kuin mikä käsitys ap:lla on. Hän mainitsi, että muut lapset ovat saaneet hänen mielestään paremmin vaatteet vanhempien laskuun. Olisikohan siinäkin jutussa ei tulkintojen mahdollisuus. Jos ap:lla on nuorempia sisaruksia, perheelle ehkä olisi tarpeen lisätila, jos ap ei muuta pois piakkoin. Mikä näyttää ap:n silmissä mukavalta toimeentulolta, ei ehkä ole ihan niin reilua.

Vierailija
127/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kohtuullista on, jos sinulla on tuloja (etuuksia). Vai ajattelitko törsätä työmarkkinatukesi huvituksiin?

Vanhempiensa luona asuva saa vain puolet työmarkkinatuesta. Eli pari sataa.

Lukiosta ei valmistu ammattiin. Eli ei saa työttömyyskorvausta. Vasta yli 25 v  ilman ammattia oleva saa. 

18 v saa toimeentulotukea vaikka asuisi vanhempien luona, erillistaloudessa. Jos maksaa heille vuokraa, pitää maksun myös näkyä tiliotteella. 

Vierailija
128/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kohtuuttomalta!

Itse olen todella suurperheestä ja nyt jo reilusti aikuinen. Meidän vanhemmat ovat aina sanoneet, että kotiin saa aina tulla, jos on sellainen tilanne. Osalla sisaruksistani on ollut vaikeampia jaksoja elämässään tai muuta ja palanneet joksikin aikaa lapsuuden kotiin selvittämään elämää... Vanhempamme ovat aina tukeneet meistä jokaista! Luulen, että osa sisaruksistani olisivat syrjäytyneet ja masentuneet ilman vanhempiemme tarjoamaa mahdollisuutta... Nyt kaikki ovat omassa elämässään ja voivat hyvin. Vanhempiemme apu ja rakkaus kantaa. Kyllä vanhempamme saavat meiltä lapsilta täyden tuen ja rakkauden, että kyllä me heistä huolehdimme aina. Rakkaudella.

Vierailija
129/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kohtuullista, itse en perisi lapseltani tuon ikäisenä missään nimessä vuokraa.

Muuttaisin sinuna suoraan pois ja itsenäistyisin. Karua mutta minkäs teet. Mulla ei ylpeys antaisi periksi ryhtyä "neuvottelemaan" vanhempien kanssa asiasta.

Vierailija
130/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kivaa. Etenkään kun et ole töissäkään.

Mä maksoin aikoinaan vanhemmilleni vuokraa juurikin kun olin jotakin 19v mutta mä olinkin töissä. Ja sitten muutin soluun kohta. Siitä jäi ikävä fiilis lopuksi ikää. Ei munkaan vanhemmat mitään köyhiä olleet, jos ei rikkaitakaan.

Muuta pois heti kun pystyt. Ikävät vanhemmat sulla.

Vierailija
131/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on vaikea saada lukion jälkeen, koska ei ole mitään koulutusta tai yleensä pahemmin kokemustakaan mistään työstä. Jos ajattelit vaan vetelehtiä kotona vuoden tekemättä mitään, ehkä vanhempasi yrittävät saada sinua ryhdistäytymään. Ehkä voisit tarjoutua tekemään suurimman osan koti- ja pihatöistä, sen sijaan, että maksaisit vuokraa?

Vierailija
132/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahasta on tiukkaa voit hakea asumistukea kelasta myös asuessasi vanhempiesi kiinteistössä. Kyllä se on kohtuullista että aikuinen ihminen itse maksaa menonsa.

Vierailija
133/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin maksamaan 1/3 osan kokonaisvuokrasta + omat ruokani ja puhelinlaskuni asuessani kotona kun olin 18v. Tuo 1/3 tuli siitä, kun asunnossa asui nuorempi sisarukseni (alaikäinen), äitini ja minä, joten äidin mielestä oli loogista että vuokra jaetaan silloin kolmella, vaikka en kyllä saanut sitä kolmasosaa asunnosta käyttööni. Minulla ei ollut edes omaa huonetta, vaan jouduin nukkumaan patjalla lattialla. 

Vierailija
134/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevät vanhemmat antaisivat lapsensa asua kotona, kerryttää ehkä säästöjä, jotta se opiskeluelämä olisi sitten hieman helpompaa. Varsinkaan jos eivät sitä rahaa tarvitse. En tajua kyllä, että miksi niitä lapsia tehdään jos niistä on pakko päästä heti eroon. Minä ainakin aion oman elämäni järjestää siten, että nuo tällä hetkellä alle kouluikäiset lapseni saavat hieman helpomman elämän kuin minä. Siksi olen opiskellut paljon, säästän, sijoitan ja suunnittelen miten voin heitä tulevaisuudessakin avustaa. En siis maksella kaikkea, mitä täällä tietenkin irvileuat vääntää kun jotain tyyppiä ei heti potkitakkaan kotoa kun 18 vuotta tulee täyteen. Minun kotiini saa lapset aina tulla takaisin.

Vierailija
135/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevät vanhemmat antaisivat lapsensa asua kotona, kerryttää ehkä säästöjä, jotta se opiskeluelämä olisi sitten hieman helpompaa. Varsinkaan jos eivät sitä rahaa tarvitse. En tajua kyllä, että miksi niitä lapsia tehdään jos niistä on pakko päästä heti eroon. Minä ainakin aion oman elämäni järjestää siten, että nuo tällä hetkellä alle kouluikäiset lapseni saavat hieman helpomman elämän kuin minä. Siksi olen opiskellut paljon, säästän, sijoitan ja suunnittelen miten voin heitä tulevaisuudessakin avustaa. En siis maksella kaikkea, mitä täällä tietenkin irvileuat vääntää kun jotain tyyppiä ei heti potkitakkaan kotoa kun 18 vuotta tulee täyteen. Minun kotiini saa lapset aina tulla takaisin.

Samoin minäkin ajattelen. Olen auttanut lapseni omilleen rahojani säästelemättä. Ja kotiin saa aina tulla takaisin ja tukea sekä henkistä että rahallista on tarjolla meilläkin.

Vierailija
136/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No neuvottele vanhempiesi kanssa, voitko korvata asumis- ja ruokakulut tekemällä kotitöitä, jos et kerran ole (ahkerista yrityksistä-kö huolimatta?) saanut työpaikkaa. Tietysti riippuu vähän asuinpaikastasi, onko töitä tarjolla, mutta jos et ole nirso, niin töitä luulisi löytyvän esim. siivousalalta tai kaupan kassalta tms. Ja jos töitä löytyy, niin tietysti maksat oman osuutesi asumis- ja ruokakuluista.

Vierailija
137/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he haluavat periä vuokraa, voit vaatia asiasta tietysti tehtävän vuokrasopimuksen. Tarvitset sitä asumistuen hakemiseen.

Vanhempasi toki maksavat sitten veroa vuokratuloista.

Vierailija
138/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tämä provo saanut vastauksia. Ap vielä välillä heitelly bensaa liekkeihin.

Vierailija
139/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avainsana lienee tuo "välivuosi".

Jos lukion jälkeen aikoo vaan pötkötellä kotona, ilman ajatustakaan töistä tai jatko-opinnoista, on ihan järkevää kasvatusta, että laitetaan jonkunlainen maksu siitä, että nuori saa useita kertoja päivässä ruuan nenän eteen ja katon pään päälle.

Vanhemmat haluavat näin valmistaa lastaan maailmaan, jossa (juurikaan) mitään ei saa ilmaiseksi kotona loikoilemalla.

Vierailija
140/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikän vanhemmat oli vuosikausia nostanut Kelalta vuokratukea (huijaamalla vuokran isommaksi kuin se todellisuudessa oli) - kun lukion jälkeen menin töihin Kela laski mun tulot perheen tuloiksi ja vuokratuki loppui - vanhemmat sit peri multa sen koko summan 🙄

Enkä edes tienannut ihan hirveästi ja muutenkin osallistuin kotitalouteen ym.