Vanhempani haluavat periä vuokraa asumisestani (olen 18v)
Vanhempani siis haluavat periä vuokraa muutaman satasen kuussa siitä että asun VIELÄKIN kotona. Kukaan muu kaverini ei maksa vuokraa ja pitävät vaatimusta kohtuuttomana. Olen jäämässä välivuodelle nyt lukion loputtua mutta töitä en ole vielä saanut, joten olen työtön eikä minulla ole rahaa. Jos en maksa, heittävät pihalle.
Olemme hyvin toimeentuleva perhe ja asumme maalla hieman pk-seudun ulkopuolella.
Onko kohtuullista?
Kommentit (208)
En ottaisi lapsilta rahaa asumisesta, enkä ruuasta. Muut menonsa saisivat kustantaa itse. Odottaisin kuitenkin että osallistuvat kotitöihin ja ovat avuksi.
Maksoin ruokarahaa kotiin köyhille vanhemmilleni, kun menin 16 v töihin siihen saakka, kun muutin pois 20 v.
Jos mulla ei olisi ollut töitä, niin en olisi maksanut, koska siihen aikaan ei saanut mitään työmarkkinatukia.
Muutama satanen onkin kohtuutonta - yksi pitää riittää varsinkin kun teet kotitöitäkin todennäköisesti.
Osa hyvin toimeentulevista vanhemmista on katkeria omille lapsilleen siitä, että heidän urakehityksensä olisi voinut olla parempaa ilman lapsia, minkä kostavat lapsille? Kuvittelevat, että lastensa elämä on liian helppoa?
jos todellakin maksat vuokraa, niin vanhempiesi tulee ilmoittaa tämä vuokratulo verottajalle
Meidän aikuinen poika muutti takaisin kotiin väliaikaisesti. Etsii töitä. Hän auttaa siivouksessa, leikkaa ruohoa ja kun talvi tulee, tekee lumityöt. Lenkittää koiran, hoitaa koiran ja talon meidän poissaollessamme.
Ei tulisi mieleenkään periä vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Ketju kertoo taas karua kieltä suomalaisten perhsuhteista :)
Samaa mieltä. Muualla maailmassa vanhemmilla on ihan kunnia-asia, että lapset asuvat kotona mahdollisimman pitkään ja ovat lihapatojen ääressä, jopa 25-28v asti.
Suomessa lapsi saa kylmää kyytiä, kun lapsi juuri ja juuri on täysi-iläinen. Ja siitä vielä ylpeillään.
Miksi ap on jäänyt viettämään välivuotta työttömänä? Eri asia olisi, jos opiskelisi avoimessa yliopistossa tai korottaisi yo-arvosanojaan. Miksi vanhempien pitäisi kustantaa työttömän aikuisen eläminen?
Mun 24-vuotias tytär aloitti opinnot avoimessa amk:ssa eikä saa mitään tukia. Toivotin hänet tervetulleeksi kotiin, kyllä löytyy ilmainen majapaikka ja jääkaapissa on ruokaa. Asun yksin 100 neliön kämpässä.
Tyttö ehti asua 5 vuotta omillaan koulun ja parin vuoden työelämän jälkeen pääkaupungissa.
Sponssasin vielä uuden tietsikan tulevalle insinöörille, kun mäcci ei oikein pelittänyt.
Lupasin että saa asua niin kauan kuin haluaa, todennäköisesti muuttaa ensi syksynä kun pääsee tutkinto-opiskelijaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju kertoo taas karua kieltä suomalaisten perhsuhteista :)
Samaa mieltä. Muualla maailmassa vanhemmilla on ihan kunnia-asia, että lapset asuvat kotona mahdollisimman pitkään ja ovat lihapatojen ääressä, jopa 25-28v asti.
Suomessa lapsi saa kylmää kyytiä, kun lapsi juuri ja juuri on täysi-iläinen. Ja siitä vielä ylpeillään.
Useat näkevät tämän varmasti siten, että vuokrapyynnöllä vanhemmat haluavat saada aktivoitua nuoren. Nuorelle ei tee hyvää, jos hän vain velttoilee kotona täysihoidossa. Ehkä ap on kieltäytynyt tekemästä kotitöitä rai mitään muutakaan, joten vuokran pyytäminen on yksi keino yrittää saada muutosta. Nyt tai silloin vuonna 2016 ap ei saa mitään rahaa mistään. Mutta jos hän menisi cv-kurssille tai vastaavalle tai nuorisopajaan, niin saisi edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
jos todellakin maksat vuokraa, niin vanhempiesi tulee ilmoittaa tämä vuokratulo verottajalle
Tulosta saa vähentää menot, joten tuosta ei juuri jää verotettavaa tuloa. Pikemminkin menee tappiolliseksi, kun huomioi täysihoidon.
Kyllä minäkin perisin ruokarahaa kotona asumisesta, jos lapsi jäisi viettämään välivuotta ilman mitään tavoitteellista tekemistä. Tuen kyllä opiskelua ja opiskelemaan pyrkimistä, mutta elättämällä kotona makaavaa aikuista tekee kyllä karhunpalveluksen tälle.
Meillä vähän samanlainen tilanne sillä erotuksella että poika on valmistunut amiksesta ja töissä. Rahaa palaa 'makeaan elämään' ja kotona elelisi kuin hotellissa. Todettiin että vuokraa tai asp. Kaikki rahat ei voi mennä chillailuun..
Oli tilanne mikä hyvänsä, niin mielestäni vanhempien ei ole kohtuullista periä lapselta vuokraa. Vain siinä tilanteessa, että lapsi olisi aikuinen ja työssä ja vanhemmilla/vanhemmalla olisi rahat erittäin tiukalla, olisi reilua osallistua. Tällaisen mallin olen minä saanut omilta vanhemmiltani ja aion siirtää eteenpäin.
Ei kivaa. Kohtuuteen en osaa sanoa. Ennen taisi huonomman elintason vuoksi olla tavallisempaa tuo asenne että pennut pois nurkista heti kun tulee 18 täyteen, otettiin kotiavaimet pois jne. Ja sekin, että ajokortti+auto piti hommata itse. Nykyään taas keskiluokassa ja siitä ylöspäin on aika itsestäänselvää, että vanhemmat sponssaavat, maksavat ajokortin ja lainaavat/ostavat auton, antavat opiskelevalle rahaa tai opiskelija asuu vanhempien omistamassa asunnossa (ja maksaa "vuokraa", jonka saa vanhemmilta käteisenä takaisin, näin jotta saa myös asumistuen).
Juuri oli lehdessä juttua 23v hankenilla+oikiksessa opiskelevasta+töissä käyvästä joka asuu vanhempien luona ja ottaa opintolainaa sijoituksiin. Näillä on niin eri lähtökohdat taloudelliseen menestykseen kuin niillä, jotka maksavat elämisestään. Harmi etteivät yleensä sitä tiedosta vaan laput silmillä selittelevät sitten 30+ iässä että omalla ahkeruudella on nämä kämpät ja veneet ym tienattu.
Kääk. Aika kylmät vanhemmat sulla. 18-vuotias on usein vielä ihan ulalla, mitä tehdä. Monet tarvitsee miettimisaikaa sen vuoden, pari. Teini-ikäinen kuitenkin... No, sun vanhemmat ovat just näitä, joiden ei olisi ikinä pitänyt hankkia lapsia. Varmaan ovat odottaneet sitä päivää kun on laillista potkasta jälkikasvunsa ulos talostaan. Ja sitten odottavat, että vanhana tuut katsomaan vanhainkotiin, kun jaksoivat niin huolehtia väkipakolla sen 18 vuotta.
Suomessa on tosiaan siitä mielenkiintoinen kulttuuri, että vanhempien odotetaan elättävän aikuiset lapsensa. Aika monessa kulttuurissa tuossa iässä olisi jo aika elättää vanhempiasi. 0-7v vanhemmat hoitaa, 7-14v opiskelet, 14-21v kasvat aikuiseksi ja 21v alat hoitamaan omia vanhempiasi. Siinä on ajattelemisen aihetta ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on jäänyt viettämään välivuotta työttömänä? Eri asia olisi, jos opiskelisi avoimessa yliopistossa tai korottaisi yo-arvosanojaan. Miksi vanhempien pitäisi kustantaa työttömän aikuisen eläminen?
Ei ole saanut töitä eikä ole saanut opiskelupaikkaa? Joillakin tulee näitä pakollisia välivuosia. Ja osa ei edes tiedä, mihin pyrkiä. Ehkä ap oli ajatellut mennä töihin sitä pohtiessaan, mutta töitä ei ole löytynyt?
Muutama satanen? Sillähän maksaisi jo yksiön vuokraa useimmissa kaupungeissa.
Jos aikuinen lapsi aikoo vain jäädä kotiin oleilemaan, niin on hyvä potkia eteenpäin ainakin jos tilanteesta uhkaa tulla pysyvä olotila.