lentoemäntäkin vastailee kysymyksiin hetken verran
Kommentit (135)
mutta kyllä matkustamohenkilökunnan " ruumiin koko" on tarkasti määritelty ja jos sen yli menee, ei voi mennä töihin..
kinkkinen juttu tuo ylilihavien kuljettaminen. toisaalta jos ajattelet itse istuvasi sellaisen vieressä, täydessä koneessa vaikkapa 10 tuntia, ymmärrät varmaan miksi sellainen pykälä joillain yhtiöillä on.
ja siksi ovat pukeutuneet pukuun. kyllä siellä välillä verkkareitakin näkee, mutta mikäs sen mukavampaa (?). käsittääkseni pukukoodia ei tavalliselle matkustajalle ole.
" mutta kyllä matkustamohenkilökunnan " ruumiin koko" on tarkasti määritelty ja jos sen yli menee, ei voi mennä töihin.."
" Kaikki sairaudet jotka voivat aiheuttaa " työkyvyttömyyden" hetkelliseti ovat poissuljettuja, eli esim. epilepsia, pyörtyily, sokeritauti jne."
tätä juuri yritin selittää ilmeisen huonolla menestyksellä. astman en ainakaan tiedä aiheuttavan työkyvyttömyyttä, mutten myöskään " duact" - nimisen nenäsuihkeen. silti " duact" on kiellettyjen lääkkeiden listalla aktiivisella miehistön jäsenellä ( koska se _saattaa_ aiheuttaa väsymystä).
ja siinä vaiheessa loppuu työnteko jos painoa tulee niin paljon, ettei mahdu hätäuloskäynnistä ulos. sellainen emäntä ei pysty hätätilanteessa pelastamaan itseään :/
tiedän, kuulostaa julmalta mutta näin ei minun töissäoloaikanani ole tapahtunut kertaakaan.
vaikka en tiedäkään kuinka paljon yksittäinen matkustaja painolaskelmissa painaa.
olisikin aika vinha ajatus jos checkauksen yhteydessä laittettaisiin matkustaja vaa´alle ja laskettaisiin tarkka lähtöpaino..:0D
Kyllä ne koneidenkin painomäärä on rajallinen.
ennen lentoonlähtöä lasketaan koneen paino (= koneen paino, matkustajat+miehistö. käsimatkatavarat, ruumassa olevat matkatavarat ja polttoaine). joka lennolle on olemassa maksimi lentoonlähtöpaino ja laskussa maksimi laskupaino.
lisäksi lasketaan koneen paino sektoreittain (riippuen konetyypistä) koska etupainoinen lentokone kuluttaa enemmän polttoainetta kuin takapainoinen (tämäkin on tas konetyypistä riippuvaa).
tämän tarkemmin en osaa painolaskelmista kertoa, sori. niin, ja tietysti koneen paino vaikuttaa polttoainekulutukseen ja tätä kautta myös varakenttiin (jokaisella lennollahan on aina varakenttä johon polttoaineen tulee riittää olosuhteista riippumatta).
selvensikö yhtään?
ja paljon maksaakin, muuten!
- ap
Miksi halusit lentoemännäksi? Onko unelma-ammattisi?
Mikä on raskainta? Onko lentoemännän ammatissa glamouria? Onko mukavia työkavereita?
löysin onnettomuusraportin. se kertoi atlantin ylityksellä tapahtuneesta tulipalosta ja sen seurauksena epäonnistuneesta hätälaskusta.
näin voi todellakin käydä, eihän sille mitään oikein voi. onneksi näitä juttuja tapahtuu kuitenkin harvoin, itse asiassa harvemmin kuin liikenneonnettomuuksia.
yhtenä syynä pidettiin joitain johtoja tms. jotka aiheuttivat tulipalon. Onnettomuuden jälkeen ne vaihdettiinkin kaikkiin saman tyypin lentokoneisiin.
Myönnän, olen tyhmä, mutta jos nyt kuitenkin selittäisit... :)
esim. jos molemmat moottorit sammuvat niin ei siinä kauheasti ole lentoaikaa jäljellä ja aika todennäköisesti huonosti siinä käy vaikka muutama lentokone onkin molempien (kaikkien) moottorien sammumisen jälkeen " onnistuneesti" laskeutunut alas.
ei-ap
erään lentoyhtiön matkassa kotimaanlennon. Kyytiin tuli saman lentoyhtiön kaksi lentoemoa aikamoisessa tuiskeessa. Kun kone nousi, toinen emoista alkoi oksentaa ja sitä jatkuikin koko lennon ajan. Matkustin siinä seuraavassa penkkirivissä ja käry oli aika kuvottava. Mikäli itse olisin yrittänyt koneeseen kaatokännissä, minut olisi luultavasti käännytetty.
Minälaisia ohjeistuksia lentoyhtiöllä on henkilökunnalle. Minusta tämä oli jokseenkin kyseenalaista käytöstä, vaikka emot vapaa-ajallaan jo olivatkin. Eivät he ainakaan minun matkustusmukavuuttani lisänneet. Suoraan sanottuna, kyllä otti päähän. Olisikohan " kurinpalutuksen" paikka ?
" Aina pelko ei ole yhtä voimakas, mutta joskus kun sen taas koen, toivon että paikalla on hieman sympaattisempi (ja hieman vähemmän alentuvasti käyttäytyvä) ihminen kuin sinä."
niin, täällä netissähän voin anonyyminä kirjoittaa tasan sen mitä tulee mieleen.. työssäni en, kuten et varmaan sinäkään voi kaikkea sanoa ääneen..toivottavasti ymmärrät pointtini? ja tuosta puteoamisesta: monet ihmiset oikeasti luulevat että kone voi pudota kesken matkan. tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa mutta jotenkin ajattelin että sinä olet yksi niistä ihmisistä jotka näin ajattelevat.
90% lento-onnettomuuksista tapahtuu rullatessa, nousukiidossa tai laskussa. tämän vuoksi ei puhuta siitä, että koneet " tippuvat" . eli jos pelkäät lentämistä, suosittelen vakavalla naamalla välttämään lentämistä.
ei, työ ei ole tippaakaan hohdokasta. halusin lentoemännäksi kun ajattelin sen olevan hyvä lisä työhistoriassani. nyt olen ollut emäntänä niin kauan, etten oikein muuta työtä oikein osaa enää ajatellakaan..olen varmaan eläkkeelle asti emäntä! :0)
Vierailija:
" ja tuosta puteoamisesta: monet ihmiset oikeasti luulevat että kone voi pudota kesken matkan. tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa mutta jotenkin ajattelin että sinä olet yksi niistä ihmisistä jotka näin ajattelevat.
toisen pitää osata istua vöissä nousun ja laskun aikana. eli ihan pikkuisten kanssa en lähtisi yksistään mutta jos toinen on jo isompi, ei ongelmaa pitäisi olla.
yksi vaihtoehto olisi ottaa toinen vauva syliin ja toinen kantokoppaan, mutta taitaa tulla kanto-ongelma jossakin vaiheessa vastaan? ainakaan minun yhtiössäni ei vauvojen määrää ole rajoitettu muuten, kuin että pitää pystyä itse huolehtimaan vaavit koneeseen, vöihin ja ulos koneesta.
kyselee mamma joka ei koskaan bisneksessä matkustanut