Lapsuutesi herkkuja, jotka nykyään ällöttävät?
Me teimme "pirtelöä", johon tuli Coca colaa, banaania ja jäätelöä, haarukalla sekoittaen. Aivan kamalaa.
Kommentit (238)
Pullamössö. Vähän kahvia, paljon maitoa ja sokeria. Sitä kait syötettiin ihan pienestä pitäen.
Näkkileipää, aurajuustoa ohut kerros päälle. Syön kyllä vieläkin, mutta lapsena himoitsin sitä.
Vaniljapehmikseen dipatut ranskalaiset
Tuli myös silloin tällöin nuolaistua lampaiden suolakiveä ohimennessä, kun asuimme maalla. No ainakin on nyt aikuisena suht hyvä vastustuskyky, kun kaikenmaailman pöpöille varmaan altistuin.
Näkkäri tai paahtoleipä minkä päälle maksamakkaraa ja sitten mikroon. Hyi hel...
Vierailija kirjoitti:
Pullamössö. Vähän kahvia, paljon maitoa ja sokeria. Sitä kait syötettiin ihan pienestä pitäen.
Ai niin, tuota en muistanutkaan. Se oli 50-luvun lasten tavallinen aamupala. Silloin tykkäsin, enää en söisi mistään hinnasta, vaikka kaikista noista aineksista pidän kovasti, siis erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullamössö. Vähän kahvia, paljon maitoa ja sokeria. Sitä kait syötettiin ihan pienestä pitäen.
Ai niin, tuota en muistanutkaan. Se oli 50-luvun lasten tavallinen aamupala. Silloin tykkäsin, enää en söisi mistään hinnasta, vaikka kaikista noista aineksista pidän kovasti, siis erillään.
Meillä laitettiin rinkeliä. En nykyään pysty sokeria ja maitoa kahvissa käyttämään, mutta rinkeli kahvin kanssa menee. Harvoin vaan on tarjolla tai tulee ostettua itsekään.
Siskoni söi Marie-keksejä sinapin kanssa.
Ranskanleipä ja lauvantaimakkara
Riisipuuro nakkipalojen kanssa.
Sairaille lehmille annettiin sellaista pullossa nestemäiseksi vatkattua hiiva-sokeri -seosta.
Minä tein itselleni samaa herkkua...
Raaka piparkakkutaikina.
Äiti teki ennen joulua kaksi piparitaikinaa - toisen helposti löydettäväksi, isälle ja meille lapsille syötäväksi, toisen piilotti paremmin.
Joskus sekin löydettiin ja syötiin.
Mummo teki kakkutaikinaa meille lapsille iltaisin, jos ei saanut meitä nukkumaan ajoissa. (Mahtoikohan se laittaa sekaan jotain droppeja, kun heti sitä syötyä alkoi kummasti ramasta?)
Paahdettuja kauraryynejä, sokeria, kaakaojauhetta sotkettiin maidon kanssa puuroksi.
Voita, sokeria ja kaakaojauhetta vatkattuna. Sekaan kauraryynejä tai maissihiutaleita (ne oli paljon parempia!).
Järkyttävän makea hopeatee.
Vauvan D-vitamiinitipat.
Teessä sulatetut ohuet pallojuustoviipaleet.
Vanhempana juusto sulatettiin kahviin.
(Taidanpa muuten kokeilla sitä nyt!)
Suklaapuuro, siis kaakaojauhetta puuroon, hyi oksetus
70-luvulla ala-asteella koulussa oli herkkuruoka maksakastike. Siis maksanpaloja kastikkeessa.
Nykyään en maksaa suuhuni pistä.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia viestejä onko jo mainittu mutta omaa herkkua lapsena oli makaronivelli. Muistan kun äiti teki sitä joskus iltapalaksi. Nykyään en söis :)
Mä tykkäsin lapsena makaronivellistä, ja pari kertaa olen tehnyt sitä aikuisenakin. Minä edelleen tykkään, mutta lapsi oudoksuu.
Minulla oli pienenä tapana sekoittaa perunamuusia, porkkanaraastetta ja ketsuppia keskenään. Ja se oli niin hyvää olevinaan...
Niin pitkälle kuin lapsuuteen muistan,mulle on ollut ainoa tapa syödä kaurapuuro lisäämällä siihen vain voita ja kylmää maitoa, ei missään nimessä sokeria.
Marjoja silloin ennen muinoin ei kukaan siihen yrittänytkään lisätä.
Me olemme täällä mökillä ja nauramme kippurassa näille herkuille,, Samat pulla mössöt meilläkin lapsena syötiin. Parasta oli kuitenkin raaka maustettu jauhelihataikina ruisleivän päällä ja siihen vielä pippuria päälle. Outoa, että ollaan aina kuitenkin terveitä jo iso vanhempia. En kyllä uskaltaisi miniän nähden antaa sitä kahvisössöä pikkuisille. Monet vanhat ruuat on meillä vielä herkkua.
Muurahaiset. Jostain syystä en syö niitä enää.
Mä teen ihan samaa :D Pipareista en niinkään välitä, mutta se taikina.... <3 Pienenä tykkäsin kovasti myös kakku- ja pullataikinoista. Makaronivelli on musta edelleen hyvää :D Olin jo pienenä kova herkkuperse (varmaan pahempi kun nyt) ja vedin joskus siirappia pullosta ja sokeripaloja kavereiden kanssa, kun leikittiin hevosia.
Näistä en enää välitä; pullaviipale tai pannukakku kylmänä voilla voideltuna (mummolta opittu tapa...), keitetyt perunat kylmänä voin kanssa, suklaapuuro, raaka makaroni...