Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuutesi herkkuja, jotka nykyään ällöttävät?

Vierailija
14.06.2016 |

Me teimme "pirtelöä", johon tuli Coca colaa, banaania ja jäätelöä, haarukalla sekoittaen. Aivan kamalaa.

Kommentit (238)

Vierailija
101/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos täällä muut harrastaneet lapsena syömätaikinoita? Äiti ei antanut käyttää sähkövatkainta joten niistä tuli aikamoista liisteriä. Se oli ihan luksusta kun äidin kanssa yhdessä tehtiin ihan oikeaoppista, vaahdotettua kakkutaikinaa sellaisenaan syötäväksi. Se maistuu (paaaaljon pienempänä annoksena) vieläkin mutta ne liisteritaikinat ei kyllä menisi alas.

Juu, kun ei ollut herkkuja kotona, mutta mieli teki jotain makeaa, pyysin äidiltä kaakkutaikinaa ja sitä hän sitten teki sähkövatkaimella vatkaten.

Piparkakkutaikinastakin tykkäsin paljon enemmän kuin valmiista pipareista, ja illalla vanhempien katsoessa telkkaria hiippailin hiljaa eteisen komeroon ja nostin kattilankannen ylös, sormillani napsaisin kasan taikinaa ja pistin onnessani sen suuhuni. Luulin huijanneeni äitiä, mutta todennäköisesti pienet sormenjäljet taikinassa seuraavana päivänä ennen leipomista hänelle kyllä kertoivat, että käyty oli. :D

 

Piparkakkutaikina on edelleen hyvää. Ostan joulun alla pari pakettia valmistaikinaa pakastimeen sellaisenaan syötäväksi. :D 

Mä teen ihan samaa :D Pipareista en niinkään välitä, mutta se taikina.... <3 Pienenä tykkäsin kovasti myös kakku- ja pullataikinoista. Makaronivelli on musta edelleen hyvää :D Olin jo pienenä kova herkkuperse (varmaan pahempi kun nyt) ja vedin joskus siirappia pullosta ja sokeripaloja kavereiden kanssa, kun leikittiin hevosia. 

Näistä en enää välitä; pullaviipale tai pannukakku kylmänä voilla voideltuna (mummolta opittu tapa...), keitetyt perunat kylmänä voin kanssa, suklaapuuro, raaka makaroni... 

Vierailija
102/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössö. Vähän kahvia, paljon maitoa ja sokeria. Sitä kait syötettiin ihan pienestä pitäen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkkileipää, aurajuustoa ohut kerros päälle. Syön kyllä vieläkin, mutta lapsena himoitsin sitä.

Vierailija
104/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaniljapehmikseen dipatut ranskalaiset

Tuli myös silloin tällöin nuolaistua lampaiden suolakiveä ohimennessä, kun asuimme maalla. No ainakin on nyt aikuisena suht hyvä vastustuskyky, kun kaikenmaailman pöpöille varmaan altistuin.

Vierailija
105/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkkäri tai paahtoleipä minkä päälle maksamakkaraa ja sitten mikroon. Hyi hel...

Vierailija
106/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullamössö. Vähän kahvia, paljon maitoa ja sokeria. Sitä kait syötettiin ihan pienestä pitäen.

Ai niin, tuota en muistanutkaan. Se oli 50-luvun lasten tavallinen aamupala. Silloin tykkäsin, enää en söisi mistään hinnasta, vaikka kaikista noista aineksista pidän kovasti, siis erillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullamössö. Vähän kahvia, paljon maitoa ja sokeria. Sitä kait syötettiin ihan pienestä pitäen.

Ai niin, tuota en muistanutkaan. Se oli 50-luvun lasten tavallinen aamupala. Silloin tykkäsin, enää en söisi mistään hinnasta, vaikka kaikista noista aineksista pidän kovasti, siis erillään.

Meillä laitettiin rinkeliä. En nykyään pysty sokeria ja maitoa kahvissa käyttämään, mutta rinkeli kahvin kanssa menee. Harvoin vaan on tarjolla tai tulee ostettua itsekään. 

Vierailija
108/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni söi Marie-keksejä sinapin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäressu

Vierailija
110/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silli, kieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskanleipä ja lauvantaimakkara

Vierailija
112/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuro nakkipalojen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaille lehmille annettiin sellaista pullossa nestemäiseksi vatkattua hiiva-sokeri -seosta.

Minä tein itselleni samaa herkkua...

Raaka piparkakkutaikina.

Äiti teki ennen joulua kaksi piparitaikinaa - toisen helposti löydettäväksi, isälle ja meille lapsille syötäväksi, toisen piilotti paremmin.

Joskus sekin löydettiin ja syötiin.

Mummo teki kakkutaikinaa meille lapsille iltaisin, jos ei saanut meitä nukkumaan ajoissa. (Mahtoikohan se laittaa sekaan jotain droppeja, kun heti sitä syötyä alkoi kummasti ramasta?)

Paahdettuja kauraryynejä, sokeria, kaakaojauhetta sotkettiin maidon kanssa puuroksi.

Voita, sokeria ja kaakaojauhetta vatkattuna. Sekaan kauraryynejä tai maissihiutaleita (ne oli paljon parempia!).

Järkyttävän makea hopeatee.

Vauvan D-vitamiinitipat.

Teessä sulatetut ohuet pallojuustoviipaleet.

Vanhempana juusto sulatettiin kahviin.

(Taidanpa muuten kokeilla sitä nyt!)

Vierailija
114/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaapuuro, siis kaakaojauhetta puuroon, hyi oksetus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla ala-asteella koulussa oli herkkuruoka maksakastike. Siis maksanpaloja kastikkeessa.

Nykyään en maksaa suuhuni pistä.

Vierailija
116/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kaikkia viestejä onko jo mainittu mutta omaa herkkua lapsena oli makaronivelli. Muistan kun äiti teki sitä joskus iltapalaksi. Nykyään en söis :)

Mä tykkäsin lapsena makaronivellistä, ja pari kertaa olen tehnyt sitä aikuisenakin. Minä edelleen tykkään, mutta lapsi oudoksuu.

Vierailija
117/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pienenä tapana sekoittaa perunamuusia, porkkanaraastetta ja ketsuppia keskenään. Ja se oli niin hyvää olevinaan...

Vierailija
118/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitkälle kuin lapsuuteen muistan,mulle on ollut ainoa tapa syödä kaurapuuro lisäämällä siihen vain voita ja kylmää maitoa, ei missään nimessä sokeria.

Marjoja silloin ennen muinoin ei kukaan siihen yrittänytkään lisätä.

Vierailija
119/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme täällä mökillä ja nauramme kippurassa näille herkuille,, Samat pulla mössöt meilläkin lapsena syötiin.  Parasta oli kuitenkin raaka maustettu jauhelihataikina ruisleivän päällä ja siihen vielä pippuria päälle. Outoa, että ollaan aina kuitenkin terveitä jo iso vanhempia. En kyllä uskaltaisi miniän nähden antaa sitä kahvisössöä  pikkuisille.   Monet vanhat ruuat on meillä vielä herkkua.

120/238 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muurahaiset. Jostain syystä en syö niitä enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan