Haluaisitteko uuden palstan?
Jossa ketjut ei katoilisi ja yölläkin saisi postailla ilman rekisteröintejä? Jos sellainen perustettaisiin niin mitä vaatisi ja mitä muutoksia tähän verrattuna siihen haluaisitte että siirtyisitte sinne palstailemaan?
Kommentit (40)
Vaatisin aktiivista käyttäjäkantaa, että olisi ihmisiä kenen kanssa keskustella.
Sellainen palsta, missä ei ole minkäänlaista moderointia.
Vierailija kirjoitti:
Vaatisin aktiivista käyttäjäkantaa, että olisi ihmisiä kenen kanssa keskustella.
Tämähän tietysti hoituisi sillä että täältä siirtyisi porukkaa yhteen samaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen palsta, missä ei ole minkäänlaista moderointia.
No se nyt tuskin olisi sentään mahdollista...
Kyselen ihan tosissani koska valitin miehelleni miten täällä nykyään ketjut katoilee ilman mitään järkevää syytä ja yöllä ei voi kirjoitella anonyyminä jne, niin hän sanoi että no äkkiäkös hän pistää keskustelupalstan pystyyn kun kerron vaan millaisen. Hänellä on jo olemassa keskustelusivusto/ja ynnä muita sivustoja, mutta eri tyyppisiä kuin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen palsta, missä ei ole minkäänlaista moderointia.
Voit koska tahansa perustaa tuollaisen palstan. Mikä estää?
Ois kiva, jos yörekisteröinti otettais pois käytöstä ja tosiaa sais ajankohtaisista aiheista jutella ilman naurettavia kiertomerkityksiä ja pelkoa siitä, että ketju poistetaan alle minuutissa ja/tai saa bannit.
Yörekisteröinti on toisaalta hyvä asia sen aiemman lapon levittämisen sijaan. Ohis.
Mieheni saisi sen palstan pystyyn kyllä aika helpostikin kuulema mutta ongelma on juurikin se että miten täältä saisi sitten ne tähän moderointiin ym kyllästyneet keskustelijat siirtymään sinne?
ap
Ylilaudallahan on jo Aihe vapaa. Aika hiljaista siellä vaan tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni saisi sen palstan pystyyn kyllä aika helpostikin kuulema mutta ongelma on juurikin se että miten täältä saisi sitten ne tähän moderointiin ym kyllästyneet keskustelijat siirtymään sinne?
ap
Siisti ulkoasu ennen kaikkea, joka on selkeä ja väreiltään neutraali eikä pomppaa silmiin. Tällä palstalla on mun mielestä tosi selkeä ja siisti ulkoasu.
Itse innostun, jos on mahdollisuus rekisteröityä :D Haluan säilyttää nimimerkkini sekä punk-henkisen Arielin jatkossakin.
varmasti eksyy pikku hiljaa kävijöitä, hiljaa hyvää tulee :-)
Vierailija kirjoitti:
Ylilaudallahan on jo Aihe vapaa. Aika hiljaista siellä vaan tuntuu olevan.
Niin mieheni mainitsikin tästä. Mutta se on ulkoasultaan kai kuitenkin eri tyyppinen kuin tämä? Lautatyyppinen niinkuin Ylilauta muutenkin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Yörekisteröinti on toisaalta hyvä asia sen aiemman lapon levittämisen sijaan. Ohis.
Ainakin yksi niistä lapon levittäjistä jäi onneksi kiinni, http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041221404673_uu.shtml
Monet haluavat palstaa, jolla a) ei ole moderointia, b) ei ole rekisteröintipakkoa ja c) jonne voi kirjoittaa mitä tahansa mutta d) jolla ei ole häiriköintiä ja e) jonne on kiva tulla. Valitettavasti nämä toiveet eivät ole toteutettavissa paristakin syystä.
- Kuka tahansa voi perustaa keskustelupalstan ja maksaa sen kustannukset omasta taskustaan. Harvalla vaan harrastusta riittää maksaa muiden kirjoittelusta, joten hakevat lisärahoitusta mainostajista. Kun palstalla on mainostajia niin silloin palstalla ei enää voi kirjoittaa mistä tahansa. Vain sellainen keskustelu on palstalla mahdollista, joka on mainostajien mielestä sopivaa. Esimerkkinä tapaus MV, jonka kohdalla aktivistit kävivät yksitellen mainostajien kimppuun saadakseen sivuston ajettua alas.
- Palsta ei koskaan elä lain kannalta katsottuna tyhjiössä vaan joku ottaa sen toiminnasta vastuun. Suomessa on olemassa laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä, jollaiseksi keskustelufoorumi katsotaan. Tuo laki asettaa selkeitä rajoja sille, miten sananvapauttaan voi julkisuudessa käytännössä toteuttaa. Tästä aiheesta oli av:lla keskustelua aiemmin.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4579062/ketju/laki_sananvapauden_kayttamisesta_joukkoviestinnassa
Mikäli palstan palvelin tai edes omistaja sijaitsee Suomessa ja palstan sisällöstä valitetaan viranomaisille niin tuo vastuuhenkilö tai omistaja pääsee pian kantamaan vastuunsa. Tästä syystä johtuen suomalaiset ja Suomessa asuvien omistamat keskustelupalstat ovat yleensä aika tiukasti moderoituja ja/tai vaativat rekisteröinnin kirjoittamista varten.
Palstan pitäjällä on vaihtoehtoina asuminen riittävän kaukana ulkomailla tai moderoinnin hoitaminen niin, että lain kirjain täyttyy. Jos EU:n sisällä tai luovutuspyynnön päässä muuallakin maailmassa sallii palstallaan rikoslain vihapuhepykälän vastaista kirjoittelua sitä moderoimatta niin päätyy oikeuden eteen Suomessa. Sen huomasi MV:n Ilja Espanjassa asuessaa siinä vaiheessa, kun hänestä esitettiin luovutuspyyntö.
- Anonymiteetti ja rekisteröintipakon puute johtaa nopeasti ensin kiusanteon, pornolinkkien/kuvien ja sitten lapsipornon ilmaantumiseen palstalle. Miksikö? No siksi kun niin voi tehdä ja LaPo herättää kovan reaktion. Täällä av:llakin on ollut LaPo - tapauksia ennen öisen rekkauspakon alkamista. Toinen hauskuus mihin vapaus johtaa on provolauman valta. Joidenkin mielestä on kiva tulla joukolla toisten palstoille häiriköimään ja haastamaan riitaa. Isommalla porukalla se on tosi hauskaa. Ajatelkaa AV:ta sellaisena päivänä, kun muutama provo syytää kaikki keskustelut täyteen tarkoituksellisia loukkauksia ja lähes kaikki etusivun otsikot ovat joko kiusantekoa tai sitten aktiivisesti riiteleviä ketjuja. Haluaisitteko sellaisen palstan?
... jatkoa
Palstan omistaja joutuu miettimään moderoinnin työmäärää ilman rekkauspakkoa ja rekkauspakon kanssa. Jos palsta on suosittu kuten tämä niin modella olisi töitä 24/7 ja silti hän ei pysyisi automaattisesti palstaa spämmäävien häiriköiden kanssa tasoissa. Täällä av:llakin on näitä automaattispämmereitä ollut. Jos palstalla on automatiikkaa näiden torjumista varten niin script kiddiet kokevat tuon haasteena ja hyökkäävät entistä tarmokkaammin. Isolla lehtitalolla on oma IT-osastonsa ja mahdollisuus torjua kohtuullisen kokoisia DDOS - hyökkäyksiäkin, joita vastaan pieni yksityinen on helisemässä. Näiden lisäksi tietenkin kaikki mielenterveyspotilaat ja yhden aatteen hihhulit, joilla on aikaa viettää koko elämänsä pommittaen palstaa esimerkiksi anoreksiaa tai uskontoa ihannoivilla viesteillään.
Todennäköisesti palstan perustaminen ei johda ylläolevaan tilanteeseen. Tyypillisesti uusi palsta perustetaan, osa vanhoista aktiiveista siirtyy sinne ja sitten sille ei tulekaan uusia lukijoita. Perustettu kuihtuu pois. Esimerkiksi AV:lle ilmeisesti merkittävä osa tulee tänne ensimmäistä kertaa Sanoman lehtien linkkien kautta eli maksullisen mainostuksen ansiosta.
Anteeksi että olen pessimistinen kilpailevan palstan suhteen. Mulla vaan on aiempia havaintoja siitä, miten keskustelupalstat kehittyvät ajan kuluessa kaikista hyvistä aikeista huolimatta. Nykyisellään Facebook toimii vampyyrinä, joka imee melkein minkä tahansa palstan kuoliaaksi. Jos taas haluaa palstansa jotenkin toimivan yhdessä Facebookin kanssa ollaan taas tilanteessa, jossa tiukkaa moderointia on pakko harrastaa.
Käyttäjä69 kirjoitti:
... jatkoa
Palstan omistaja joutuu miettimään moderoinnin työmäärää ilman rekkauspakkoa ja rekkauspakon kanssa. Jos palsta on suosittu kuten tämä niin modella olisi töitä 24/7 ja silti hän ei pysyisi automaattisesti palstaa spämmäävien häiriköiden kanssa tasoissa. Täällä av:llakin on näitä automaattispämmereitä ollut. Jos palstalla on automatiikkaa näiden torjumista varten niin script kiddiet kokevat tuon haasteena ja hyökkäävät entistä tarmokkaammin. Isolla lehtitalolla on oma IT-osastonsa ja mahdollisuus torjua kohtuullisen kokoisia DDOS - hyökkäyksiäkin, joita vastaan pieni yksityinen on helisemässä. Näiden lisäksi tietenkin kaikki mielenterveyspotilaat ja yhden aatteen hihhulit, joilla on aikaa viettää koko elämänsä pommittaen palstaa esimerkiksi anoreksiaa tai uskontoa ihannoivilla viesteillään.
Todennäköisesti palstan perustaminen ei johda ylläolevaan tilanteeseen. Tyypillisesti uusi palsta perustetaan, osa vanhoista aktiiveista siirtyy sinne ja sitten sille ei tulekaan uusia lukijoita. Perustettu kuihtuu pois. Esimerkiksi AV:lle ilmeisesti merkittävä osa tulee tänne ensimmäistä kertaa Sanoman lehtien linkkien kautta eli maksullisen mainostuksen ansiosta.
Anteeksi että olen pessimistinen kilpailevan palstan suhteen. Mulla vaan on aiempia havaintoja siitä, miten keskustelupalstat kehittyvät ajan kuluessa kaikista hyvistä aikeista huolimatta. Nykyisellään Facebook toimii vampyyrinä, joka imee melkein minkä tahansa palstan kuoliaaksi. Jos taas haluaa palstansa jotenkin toimivan yhdessä Facebookin kanssa ollaan taas tilanteessa, jossa tiukkaa moderointia on pakko harrastaa.
Kiitos kattavasta infopaketista, oma kärsivällisyyteni ei olisi riittänyt.
Niin tosiaan miehelläni niitä keskustelusivustoja on tälläkin hetkellä, ja anonymiteetti niissä on tärkeä, sekä arvostavat myös huomattavasti löysempää moderointia kun täällä. Uskon hänen tietävän nuokin asiat kun aika pitkään on näitä juttuja jo touhunnut, itse en toki tiedä sen kummemmin eikä ole tarvekaan.
ap
Palsta jolla aihe olisi oikeasti vapaa ilman Orwellimaista ideologiapohjaista sensurointia olisi kiva.
up