Haluaisitteko uuden palstan?
Jossa ketjut ei katoilisi ja yölläkin saisi postailla ilman rekisteröintejä? Jos sellainen perustettaisiin niin mitä vaatisi ja mitä muutoksia tähän verrattuna siihen haluaisitte että siirtyisitte sinne palstailemaan?
Kommentit (40)
Poistuvat ketjut ei ole ongelma, niistä valittavat on.
Vierailija kirjoitti:
Palsta jolla aihe olisi oikeasti vapaa ilman Orwellimaista ideologiapohjaista sensurointia olisi kiva.
Olisi edes selvät säännöt minkä perusteella sensuroidaan ja kerrottais aina poistettaessa miksi poistettiin. Nythän täältä poistetaan täysin mielivaltaisesti mitä sattuu ja kenellekkään ei edes kerrota miksi poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palsta jolla aihe olisi oikeasti vapaa ilman Orwellimaista ideologiapohjaista sensurointia olisi kiva.
Olisi edes selvät säännöt minkä perusteella sensuroidaan ja kerrottais aina poistettaessa miksi poistettiin. Nythän täältä poistetaan täysin mielivaltaisesti mitä sattuu ja kenellekkään ei edes kerrota miksi poistettiin.
Nimenomaan.
Vierailija kirjoitti:
Poistuvat ketjut ei ole ongelma, niistä valittavat on.
Ja aina on näitä joiden pää on niin pensaassa etteivät tunnistaisi sensuuria vaikka heidän suunsa teipattaisiin kiinni...
Suomessa kaikki on täysin objektiivisia, eikö niin.
Olen täysin tyytyväinen palstan moderointilinjaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin tyytyväinen palstan moderointilinjaan.
Taidat olla mode sitten itse. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palsta jolla aihe olisi oikeasti vapaa ilman Orwellimaista ideologiapohjaista sensurointia olisi kiva.
Olisi edes selvät säännöt minkä perusteella sensuroidaan ja kerrottais aina poistettaessa miksi poistettiin. Nythän täältä poistetaan täysin mielivaltaisesti mitä sattuu ja kenellekkään ei edes kerrota miksi poistettiin.
Moderointipäätöksistä ei palstoilla yleensä kerrota. Muuten mode joutuisi käyttämään aikaansa paitsi häiriköiden tuotosten siivoamiseen niin myös vastailuun samoille häiriköille. Jos moderaattoreita olisi rajaton määrä käytettävissä niin silloin asialla ei olisi merkitystä. Käytännössä modet ovat ylityöllistettyjä pelkän siivoamisen vuoksi, joten kaikki vastailu olisi poissa heidän varsinaisesta hommastaan. Joillakin rekisteröintivä vaativilla foorumeilla on sellainen käytäntö, että nimimerkin saadessa bannit asia kerrotaan perusteluineen ja bannin kestoaika mainiten ylläpidon omalla palstalla.
Pääsääntöisesti moderoinnin kohteeksi joutuvat viestit ovat fiksusti moderoidulla palstalla sellaisia, joista kirjoittaja jo itsekin tietää miksi se poistettiin (jos siis on täysjärkinen). Ja jos kirjoittaja ei asiaa tajunnut niin joku toinen kirjoittaja siitä häntä valistaa. AV ei tietenkään ole fiksusti moderoitu palsta ja täällä monet poistot näyttävät olevan poliittisesti tai ideologisesti motivoituja. Se on tosin aika luonnollista huomioiden, että omistajalla on samainen ideologinen ja poliittinen linja kaikissa paperijulkaisuissaan. Osin tämän palstan pieleen mennyt moderointipolitiikka on pelkkää laiskuutta eli modet eivät edes lue poistettavia viestejä.
Palstanpitäjän kannalta helpointa on kirjata esille selkeät säännöt mutta lisätä niihin pykälä, jonka mukaan moderaattori voi oman harkintansa mukaan mielivaltaisesti poistaa viestejä palstan käyttömukavuuden säilyttämiseksi. Tällöin moden diktatuuri on kaikille selvillä jo säännöistä lukien. Säännöissä voisi selvästi lukea että keskustelu vaikkapa ruoanlaittoon, askarteluun tai blogikirjoittajiin liittyvistä aiheista ei ole sallittua. Tällöin ei tarvitse ihmetellä miksi ketjut häviävät eikä edes aloittaa niitä häviämään tuomittuja ketjuja.
Jos joku haluaisi samaan aikaan suositun JA ideologisesti/poliittisesti puolueettoman JA anonyymipalstan niin siinä on kyllä melkoisesti tekemistä. Kun niissä keskusteluissa toinen osapuoli jää tappiolle niin silloin siirrytään heti häiriköinnin puolelle. Tämä tapahtumaketju on nähty jo niin moneen kertaan että ei valitettavasti ole mitään spekulointia vaan havainto. Häiriköinnistähän ei anonyymipalstalla seuraa oman nimen tai nimimerkin pilaantuminen. Anonyymien kirjoittajien bannaaminen eli ns. IP - bannit eivät toimi monestakaan syystä. Mobiililaitteissa IP - osoite usein vaihtuu automaattisesti sen lisäksi, että sen voi halutessaan vaihtaa koska tahansa.
Ongelman ytimessä on koko ajan palstan suosio. Suosittu palsta on usein suosionsa uhri. Niin kauan kun palsta ei ole suosittu ei mikään ongelmista ole ylitsepääsemätön. Jos ja kun palstasta tulee suosittu niin silloin alkaa löytyä elämänsä häiriköinnille omistavia kahjoja, joiden ainoa tavoite näyttäisi olevan moderaattorin työn lisääminen keinolla millä hyvänsä. Tälläkin palstalla muisteloiden kulta-aika oli vuosia ennen suurinta suosiota ja erityisesti ennen Suomi24:n suunnasta tänne oman fooruminsa tuhoa paenneita kirjoittajia.
Kaikki palstauudistukset täällä ovat liittyneet omistajan kaupallisiin pyrkimyksiin ja tarpeeseen pakata enemmän mainoksia iloksemme. Jos kaupallisia intressejä ei olisi niin palsta voisi säilyttää muotonsa ja viestinsä todella pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palsta jolla aihe olisi oikeasti vapaa ilman Orwellimaista ideologiapohjaista sensurointia olisi kiva.
Nimenomaan. Laittomuudet erikseen, toki ne täytyy moderoida pois, mutta täällä poistetaan nykyään ketjut pelkästään väärästä mielipiteewstä, vaikkei olisi yhtään laitonta. Tai vain jos ketju ei jostain syystä miellytä, niinkuin taannoin lähti legendaarinen käsikakkaketju vaikkei siinä keträän haukuttu tmv.
Olet törmännyt poistatusprovoiluun. Sellaista on näkynyt muillakin palstoilla, joilla modet ovat liian kiireisiä lukeakseen viestejä läpi. Viestiketjuun lisätään yhdellä laitteella härski viesti tai pari ja toisesta IP - osoitteesta hetken kuluttua laitetaan poistopyyntöä härskien viestien perusteella.
Toinen mihin olet törmännyt tuossa asiassa ovat ammattimaiset mielensäpahoittajat. Tunnetaan myös nimellä SJW eli Social Justice Warrior. Nykyään palstojen omistajat nöyristelevät SJW - lauman edessä jättäen palstoille keskusteluista vain sen rääppeen, joka on mautonta ja hajutonta. Tälläistä on kun moderointipäätöksiä tehdään poliittisen korrektisuuden nimissä.
kyllä täällä halukkuutta olisi muutokseen... tämä palsta on pilalla.
Haluaisin, että sinne palstalle saa linkittää kuvia ja keskustella niistä, kunhan ne ovat siveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin, että sinne palstalle saa linkittää kuvia ja keskustella niistä, kunhan ne ovat siveellisiä.
Kuka tarkistaa yöllä lähetettyjen kuvien siveellisyyden? Tällä palstalla oli muutamana yönä kymmeniä homopornokuvia yhden häirikön jäljiltä rekisteröintipakosta huolimatta. Pitäisi varmaan olla puhelinnumeroon ja sitä kautta saatuun SMS - varmistusviestiin sidottu rekisteröintipakko ja silti joku polttaisi ihan kiusanteon vuoksi sitä varten muutaman euron prepaid - liittymiä.
Tavallaan haluaisi mutta en halua rekisteröitymispakkoa tai sitä, että ylläpitäjä on joku yksityinen tyyppi joka yhdistelee kirjoittamiani viestejä ja voi jopa tunnistaa. hän näkee ip-osoitteeni ja kun se vilahtaa niin monessa viestissä että alkaa tunnistamaan minua. haluan olla anonyymi.
Kyllä. Vierailen täällä satunnaisesti ja ennen täällä oli mielenkiintoisia ja aisallisia keskusteluja, mutta nyt, otsikon perusteella pelkää huomionhakuisuutta. Ja mode ei paljon välitä mitä täällä kirjoitetaan ja siksi ihmettelen miten kauan tämä voi jatkua, kun maksajat eli mainostajat katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vierailen täällä satunnaisesti ja ennen täällä oli mielenkiintoisia ja aisallisia keskusteluja, mutta nyt, otsikon perusteella pelkää huomionhakuisuutta. Ja mode ei paljon välitä mitä täällä kirjoitetaan ja siksi ihmettelen miten kauan tämä voi jatkua, kun maksajat eli mainostajat katoavat.
Mainostajia kiinnostaa vain se, kuinka monta kertaa manioksia on ladattu. Varsinkin, kun kaikki mielensäpahoittajien lähettämät poistopyynnöt menevät sukkana läpi eli ei ole mitään mistä valittaa.
Seksijutut voisivat mennä jollekin runkkauspalstoille ja ikäerokysymykset poikkeavien palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Seksijutut voisivat mennä jollekin runkkauspalstoille ja ikäerokysymykset poikkeavien palstalle.
Seksijutuille on jo nyt oma palstansa täällä av:n rinnalla. Tuo ei tapahdu itsestään vaan vaatisi nykyistä aktiivisempaa moderointia eli enemmän töitä ylläpidolle. Anonyymipalstalla ilman rekisteröintipakkoa roska pääsee aina palstalle asti ja siivotaan vasta jälkeenpäin. Moderaattoreiden lukumäärästä ja käytettävissä olevasta ajasta sitten riippuu kuinka kauan asiattomat viestit roikkuvat palstalla ennen poistumista.
Nimenomaan. Laittomuudet erikseen, toki ne täytyy moderoida pois, mutta täällä poistetaan nykyään ketjut pelkästään väärästä mielipiteewstä, vaikkei olisi yhtään laitonta. Tai vain jos ketju ei jostain syystä miellytä, niinkuin taannoin lähti legendaarinen käsikakkaketju vaikkei siinä keträän haukuttu tmv.