Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi kakka! Työtarjous työkkäristä!

Vierailija
13.06.2016 |

Määräaikainen työsuhteeni loppui viime viikon perjantaina. Kävin tarkistamassa työkkärin sivuilla äsken, että onhan työnhakuni voimassa. Sinne olikin tullut työtarjous johonkin osa-aikaiseen puhelinmyyntityöhön?! Olen joskus työkkäriin ilmoittautuessani sanonut, etten suostu ottamaan puhelinmyyntityötä vastaan. Työtarjouksen yllä lukee myös "Jos haet tai saat työttömyysetuutta, sinun täytyy hakea kokoaikatyötä ja ottaa vastaan sinulle tarjottua työtä. Tarjotusta työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden menettämiseen.". Eli onko mun nyt pakko hakea tuota työtä?

Kyllä jumalauta on mennyt vaikeaksi tämäkin.

Kommentit (216)

Vierailija
141/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt puhelinhaastattelutyötä ja olin siinä ilmeisesti hyvä (pomo kehui kun sain paljon haastatteluja verrattuna muihin aloittaneisiin). Totesin kuitenkin ettei mun mielenterveys kestä niitä inhottavia ja ilkeitä asiakkaita, ekasta päivästä asti osa puheluista oli sellaisia et mä itkin jonkunaikaa ennenkuin sain koottua itseni soittamaan seuraavaan paikkaan. Pomo purki sopimuksen koeajalla mun pyynnöstä, työkkäriin meni vaan tieto et koeaikapurku. Ei onneksi tullut karenssia.

Mutta ilmoitin työkkäriin etten voi moraalisista syistä mennä puhelinmyyntiin, sanoin suoraan että se on musta mm.vanhusten huijaamista, moraalitonta ja väärin. Ja etten mä voi uskonnollisen vakaumukseni takia tehdä moraalisesti niin kyseenalaista työtä, en myöskään myisi itseäni. Ja olin siis ihan tosissani.

Asia oli sillä selvä, tosin mun työkkäritäti on harvinaisen fiksu ja mukava tapaus. Mutta ei ihmisen tarvii moraaliaan/arvojaan myydä vaikka työtön olisikin. Nyt olen sitten ollut osa-aikatyössä muunlaisessa asiakaspalvelussa, ja tykkään hommasta tosi kovasti. Hankalatkin asiakkaat kestää hyvin kun ne on livenä eikä puhelimen päässä.

Aloittajalle tsemppiä, toivottavasti saat jollain keinolla vältettyä tuon puhelinmyyntihomman!

Vierailija
142/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran aikaisemmin tehnyt puhelinmyyntityötä jopa 4 päivää, oli elämäni hirveimmät päivät! Ne ottaa sinne oikeasti ihan ketä vain, en usko että kykenen olemaan tarpeeksi kamala. Menetän ilmeisesti ansiopäiväsidonnaisen ja tuet, mikäli saan tuon työn josta saa ehkä maksimissaan 100e kuussa? Sillan alleko tässä pitää valmistautua muuttamaan.

-ap

Ymmärrän "tuskasi", mutta eikö noista firmoista saa aika nopeasti kenkää, jos ei myy heidän pudjetoitua "100" tilausta päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuo idea näissä työtarjouksissa on hyvä. Se mikä mättää, on tuo älytön karenssin uhka.

Mä olen opiskellut lakia ulkomaisessa yliopistossa, mutta haluaisin kuitenkin tehdä käsilläni työtä tai olla lasten kanssa. Olen näissä hyvä ja kokemustakin on. Työkkärin työtarjouksella saisin hyvän aasinsillan hakea tällaisia paikkoja (olen siis ilmoittanut heille kiinnostukseni). Nyt tuntuu, että hakemustani vain kummeksuttaisiin.

Tavallaan siis toivoisin, että TE:n työtarjoukset kertoisivat työnantajille enemmän tekijän omia toiveita. Toimisivat esikarsijoina, joilla olisi "piilotietoa". Nythän  tarjoukset ovat lähinnä leimaavia ja pakkopullaa.

Vierailija
144/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt puhelinhaastattelutyötä ja olin siinä ilmeisesti hyvä (pomo kehui kun sain paljon haastatteluja verrattuna muihin aloittaneisiin). Totesin kuitenkin ettei mun mielenterveys kestä niitä inhottavia ja ilkeitä asiakkaita, ekasta päivästä asti osa puheluista oli sellaisia et mä itkin jonkunaikaa ennenkuin sain koottua itseni soittamaan seuraavaan paikkaan. Pomo purki sopimuksen koeajalla mun pyynnöstä, työkkäriin meni vaan tieto et koeaikapurku. Ei onneksi tullut karenssia.

Mutta ilmoitin työkkäriin etten voi moraalisista syistä mennä puhelinmyyntiin, sanoin suoraan että se on musta mm.vanhusten huijaamista, moraalitonta ja väärin. Ja etten mä voi uskonnollisen vakaumukseni takia tehdä moraalisesti niin kyseenalaista työtä, en myöskään myisi itseäni. Ja olin siis ihan tosissani.

Asia oli sillä selvä, tosin mun työkkäritäti on harvinaisen fiksu ja mukava tapaus. Mutta ei ihmisen tarvii moraaliaan/arvojaan myydä vaikka työtön olisikin. Nyt olen sitten ollut osa-aikatyössä muunlaisessa asiakaspalvelussa, ja tykkään hommasta tosi kovasti. Hankalatkin asiakkaat kestää hyvin kun ne on livenä eikä puhelimen päässä.

Aloittajalle tsemppiä, toivottavasti saat jollain keinolla vältettyä tuon puhelinmyyntihomman!

Tämä on ihan totta, pomot käskevät myyjiä soittamaan useaan kertaa esim. juuri muistisairaille, koska se parantaa lafkan tulosta. Myös aggressiiviseen myyntiin (tee tulosta hinnalla millä hyvänsä) pakotetaan näitä myyjiä, usein vielä se pomo istuu vielä siellä myyjän selän takana ja vaatimalla vaatii tulosta. Myyjä ei saa itselleen mitään muuta kuin pahan mielen, palkkaa näistä töistä ei tosiaan makseta muille kuin kusetusfirman johdolle, siksihän näitä "työpaikkoja" on koko mol.fi. täynnä. Koska lähes kaikki työntekijät lopettavat ekan kk jälkeen siksi, koska luvattua rahaa ei koskaan tullut tilille saakka, itse työ on helvetistä, ja joka asiassa kusetetaan kaikkia mahdollisia tahoja, mutta myyjälle valehdellaan vielä kovemmin kuin asiakkaille, joille luvataan "Me naiset" vuosisadan halvimpaan hintaan, lisäksi heille tarjotaan vielä 99e arvoinen kylpypyyhe (tilaajalahja) samaan hintaan Sanoma Magazinen kustantaman lehden kanssa, siellä sitten soittelet, tuputat, myyt ja "uskot tähän tuotteeseen" omalla kustannuksellasi, ajallasi ym.

Vierailija
145/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten juopot ym pummit luistaa näistä paskaduuneista? 

Harva niistä työkkärin listoilla enää onkaan. Sossutätit niitä höösää, kun nehän on "sairaita" :D

Joo mä lähden kohta illaks omaan osa-aikaiseen paskaduuniini. Mut ihan mielelläni, musta on kiva tienata vähän päivärahan päälle extraa. Eikä onneks ole sentä puhelinmyyntityö :) Fyysisesti raskas työ kuitenkin..mut tykkään!

Saako kysyä mitä teet? Jotenkin en itse osannut varautua tähän kaikkeen opintojen päätyttyä. Olin vaan niin iloinen valmistuttuani ja nyt stressaan hiukseni harmaiksi työpaikan saamisesta. :/

Vierailija
146/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuumenen niin helposti etten kestäisi puhelinmyyntityötä. Jos joku alkaisi haukkua minua varmaan antaisin samalla mitalla takaisin ja sitten katuisin taas kerran äkkipikaisuuttani. Milloinkohan puhelinmyynti kielletään kokonaan? Ihmisten kiusaamistahan se on, molemmin puolin.

Vierailija
147/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda, että jos tulet palkatuksi, suoriudut työstä huonosti ja työnantaja haluaa purkaa tästä johtuen työsopimuksen koeajalla saat karenssin.

Jos ei saa myyntejä ja siitä syystä menettää paikan, ei tule karenssia.

Vierailija
148/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda, että jos tulet palkatuksi, suoriudut työstä huonosti ja työnantaja haluaa purkaa tästä johtuen työsopimuksen koeajalla saat karenssin.

Jos ei saa myyntejä ja siitä syystä menettää paikan, ei tule karenssia.

Tuosta näyttää olevan eri kokemuksia netin perusteella. Toki oikeat työntekijästä johtuvat syyt kuten myöhästely aiheuttavat karenssin.

Vierailija
149/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut nyt pari kertaa rekry-kutsuja työkkäristä (mun tiedot siis saatu niiden omasta tiedostosta), ei tosin pakollisia, mutta työnantajan vaatimukset ovat ajokortti, oma auto ja hyvä suomen kielen taito....mulla ei ole ajokorttia, eikä siis täten autoakaan. Suomea osaan... Hyvin työkkäri toimii, kun eivät osaa näitä tietoja katsoa mun kohdalta.

Vierailija
150/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä... Tä... Täytyy... Täytyykö tu tu tu tuossa mumu.umumumumuuta kuin änkyttää haastattelussa?

Vierailija
151/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
152/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä voi sano suoraan, ettei hyväksy puhelinmyyntiä vaan pitää sitä eettisesti vääränä että pakkomyydään tuotteita esim vanhuksille. MUTTA nauhoita se keskustelu, jottei mahd vittuuntunut työnantaja soita työkkäriin ja valehtele sinun kieltäytyneen työstä. Eikös useimmat älypuhelimet nauhoita myös?

Vierailija
153/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta tuossa ei ole järjen hiventäkään. Työkkäri siis lähettää henkilökohtaisesti karenssin uhalla näitä "työtarjouksia" työttömille. Siis kyseessä on sama avoin työpaikka, joka on ilmoitettu mol.fi sivuille ja on jokaikisen luettavissa ja haettavissa!! Mitä järkeä on karenssin uhalla lähettää työttömille näitä? En näe siinä järkeä.

Tarkoitus onkin jakaa karensseja. Karenssiin joutunut saa sossusta rahaa, joka on pois kunnalta, ei valtiolta. Lisäksi se on pienempi kuin työmarkkinatuki, ja siitäkin voidaan vielä niistää jopa 40% kun vain keksitään jokin syy miksi työtön on muka ollut yhteistyöhaluton. Tarkoitus on siis ainoastaan kyykyttää ihmisiä ja valmistella sosiaalitukien lopetusta kokonaan tai tekemistä vastikkeelliseksi eli oikeaa orjuutta de facto.

ARBEIT MACH FREI! t: SOS-hallitus

Vierailija
154/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tekisit niin kuin pitää eli otat yhteyttä työnantajaan, kyselet sähköpostilla tarkasti palkasta jne. ja saat näin dokumentin siitä, että kyseessä ei ole normaali työsuhde. Ne ei nimittäin anna mitään tietoja työsuhteista etukäteen sähköpostilla vaan kiemurtelee aikansa, palkan ja työehdot saa tietää vasta kun allekirjoittaa sopimusta. Sinulla on työnhakijana oikeus saada tietää kaikki työsuhteeseen liittyvät asiat etukäteen, joten kysy, kysy ja kysy. Kun et ota työtä vastaan, niin ilmoitat vastauksena selvityspyyntöön, että et päässyt työnantajan kanssa selvyyteen palkanmaksusta jne. ja esität todisteena ne sähköpostit. Eli et ole kieltäytynyt työstä vaan edelleen odotat, että työnantaja vastaisi kysymyksiisi.

Tämä on hyvä. Siellä työkkärin tehtävän suorittamisen sivulla on lisätietojen antoa varten tilaa. Siinä voi mainita, että on lähettänyt työnantajalle sähköpostia ja tiedustellut XX ja XX asioita. Voi maininta vielä, että on valmis toimittamaan sähköpostin kopiot todisteeksi, mikäli työnantaja antaa luvan luovuttaa ne kolmannelle osapuolelle.

Olen tätä kautta lähettänyt tehtävänannoista epäselviksi jääneistä asioista kysymyksiä ja tuntuu, että ne vain siirretään helpompien juttujen tieltä syrjään. Kukaan ei koskaan ole tarttunut kirjoituksiini, vaikka ne kirjataankin asiakkaan yhteydenotoiksi.

Ei näin! Selvityspyyntöön vastataan virallisesti ja ohjeiden mukaan, ei sähköpostilla vähän sinnepäin.

Ei ihme, että ihmiset saa karensseja, koska ei vaivauduta edes selvitystä antamaan yksinkertaisten ohjeiden mukaisesti.

Minkälaisia uunoja täällä kirjoittelee. Tuossahan just sanotaan, että selvityspyyntöön voi vastata virallisesti te-toimiston sivulta. Lisätietojen kohtaan voi kertoa, että on ollut s-postitse yhteydessä työnantajaan. Huh!

Sellaisia uunoja, jotka osaavat lukea. Selvityspyyntöön ei vastata sähköpostilla vaan oma asiointi -palvelussa. Se sähköpostilla annettu vastaus ei ole virallinen, sitä ei tarvitse ottaa huomioon. Ja kas - olet saanut karenssia ihan omaa tyhmyyttäsi.

Vierailija
155/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukiessa rupeaa mietityttämään, että kuinka ammattitaidotonta väkeä siellä työkkärissä sitten on töissä. Maa on puolillaan ihmisiä, jotka haluaisivat tehdä mitä tahansa työtä, niin aivan järjenvastaista, jos "pakotetaan" (esim. karenssiuhalla kiristetään) joku työhön, jota ei halua tai johon ei koe soveltuvansa.

Työttömällä ei ole 3 kk ammattisuojan jälkeen oikeutta sanoa, että ei halua jotain työtä tai ei katso johonkin työhön sopivansa. On nimenomaan ammattitaitoa ja eduskunnan tahdon toteuttamista laittaa työtarjouksia ja karsia ne työttömät, jotka ei oikeasti halua töitä vaan ainoastaan kivoja töitä. Etuuksien maksu menee siinä, että kivan työn haluajalle ei makseta euroakaan, jos vähemmän kivoja on tarjolla.

On se tuo luetun ymmärtäminen sitten vaikeaa. Vai ilmaisinko itseäni tosiaan noin epäselvästi?  Sitähän nimenomaan ihmettelin, että miksi sitä työtä ei tarjota sille, joka sitä kyseistä työtä haluaisi. Kuka kivoista töistä mitään puhui? Ei sellaista ole olemassakaan. Nyt ne, jotka niitä töitä oikeasti haluaisivat, jäävät sitten ilman työtä. Ammattitaitoa olisi siellä työkkärissä se, että työhön A sopivalle henkilölle tarjotaan työtä A, ja työhön B sopivalle henkilölle työtä B. Ihmiset ovat ihan oikeasti erilaisia ja soveltuvat ihan oikeasti erilaisiin töihin. Ja jos olisin työnantaja, niin totta kai haluaisin mieluummin sellaisen työntekijän, joka on sekä soveltuva että motivoitunut ko. työhön. Tilanne olisi tietenkin toinen, jos maassa vallitsisi huutava työvoimapula. 127

Puhelinmyynnissä jokainen soveltuu työtön. On työttömän omasta asenteesta kiinni, jos työ ei miellytä, joten kaikille voidaan tehdä työtarjous puhelinmyyntityöhön. Motivaatiota taas ei voida tuoda ihmiseen ulkopuolelta, mutta kun se motivoitumattomuus ei oikeuta työttömyysetuuteen.

Vierailija
156/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 18-vuotiaana työkkärin asiakkaana... Opin siitä ettei työttömäksi kannata jäädä.

Vierailija
157/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukiessa rupeaa mietityttämään, että kuinka ammattitaidotonta väkeä siellä työkkärissä sitten on töissä. Maa on puolillaan ihmisiä, jotka haluaisivat tehdä mitä tahansa työtä, niin aivan järjenvastaista, jos "pakotetaan" (esim. karenssiuhalla kiristetään) joku työhön, jota ei halua tai johon ei koe soveltuvansa.

Työttömällä ei ole 3 kk ammattisuojan jälkeen oikeutta sanoa, että ei halua jotain työtä tai ei katso johonkin työhön sopivansa. On nimenomaan ammattitaitoa ja eduskunnan tahdon toteuttamista laittaa työtarjouksia ja karsia ne työttömät, jotka ei oikeasti halua töitä vaan ainoastaan kivoja töitä. Etuuksien maksu menee siinä, että kivan työn haluajalle ei makseta euroakaan, jos vähemmän kivoja on tarjolla.

On se tuo luetun ymmärtäminen sitten vaikeaa. Vai ilmaisinko itseäni tosiaan noin epäselvästi?  Sitähän nimenomaan ihmettelin, että miksi sitä työtä ei tarjota sille, joka sitä kyseistä työtä haluaisi. Kuka kivoista töistä mitään puhui? Ei sellaista ole olemassakaan. Nyt ne, jotka niitä töitä oikeasti haluaisivat, jäävät sitten ilman työtä. Ammattitaitoa olisi siellä työkkärissä se, että työhön A sopivalle henkilölle tarjotaan työtä A, ja työhön B sopivalle henkilölle työtä B. Ihmiset ovat ihan oikeasti erilaisia ja soveltuvat ihan oikeasti erilaisiin töihin. Ja jos olisin työnantaja, niin totta kai haluaisin mieluummin sellaisen työntekijän, joka on sekä soveltuva että motivoitunut ko. työhön. Tilanne olisi tietenkin toinen, jos maassa vallitsisi huutava työvoimapula. 127

Puhelinmyynnissä jokainen soveltuu työtön. On työttömän omasta asenteesta kiinni, jos työ ei miellytä, joten kaikille voidaan tehdä työtarjous puhelinmyyntityöhön. Motivaatiota taas ei voida tuoda ihmiseen ulkopuolelta, mutta kun se motivoitumattomuus ei oikeuta työttömyysetuuteen.

Ei todellakaan sovellu. Se on kuule paljon moniulotteisempi juttu kuin "soittelet vaan ja tarjoat mitä tarjoatkaan". Ei ole puppua että osa ihmisistä ei pysty työskentelemään jos kuulee ja näkee koko ajan muut työtoverit tai pomo kuuntelee selän tai sermin takana vaan menee ihan lukkoon.

Minä ehkä saattaisin pystyä puhelinmyyntityöhön jos saisin tehdä sitä niin että ketään muuta ei ole samassa tilassa ja kukaan ei vahdi. Siis voisin päivät pitkät soittaa ja yrittää myydä, tuloksista en ole lainkaan vakuuttunut.

Vierailija
158/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittanet että jokainen soveltuu työhön? Perustele, kiitos.

Vierailija
159/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menet haastatteluun laitat paidan alle tyynyn, jotta näytät raskaana olevalta. Kun haastattelija kysyy milloin on laskettu aika sanot vain että "lain mukaan haastattelija ei saa kysyä työnhakijalta mitään perheenlisäykseen liittyvää" (joka on siis ihan totta, joten haastattelija ei voi pakottaa sinua vastaamaan). Näin annat haastattelijan ymmärtää että olet raskaana, ilman että joutuisit edes valehtelemaan! :) Kätevää! Ja työpaikkaa et varmasti saa.

Vierailija
160/216 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo "puhelinmyynnissä jokainen soveltuu työtön", niin kuin esimerkiksi erittäin ujot ihmiset joille tuottaa vaikeuksia soittaa vaikka omalle kaverilleen, vaikeasti puhevikaiset, huonosti suomea osaavat maahanmuuttajat... Jos olet työkkärissä töissä, niin todistit ainakin juuri sen mitä tuossa haluttiin todistaa: ei siellä yhtään mietitä mitä työtä tarjotaan kenellekin (eli ei mietitä työntekijän eikä työnantajan etua). Eikö siellä ihan oikeasti ole minkäänlaista taitoa hoitaa hommaa kunnolla vai eikö vain kiinnosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi