Voi kakka! Työtarjous työkkäristä!
Määräaikainen työsuhteeni loppui viime viikon perjantaina. Kävin tarkistamassa työkkärin sivuilla äsken, että onhan työnhakuni voimassa. Sinne olikin tullut työtarjous johonkin osa-aikaiseen puhelinmyyntityöhön?! Olen joskus työkkäriin ilmoittautuessani sanonut, etten suostu ottamaan puhelinmyyntityötä vastaan. Työtarjouksen yllä lukee myös "Jos haet tai saat työttömyysetuutta, sinun täytyy hakea kokoaikatyötä ja ottaa vastaan sinulle tarjottua työtä. Tarjotusta työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden menettämiseen.". Eli onko mun nyt pakko hakea tuota työtä?
Kyllä jumalauta on mennyt vaikeaksi tämäkin.
Kommentit (216)
mä kirjoitti:
Kun menet haastatteluun laitat paidan alle tyynyn, jotta näytät raskaana olevalta. Kun haastattelija kysyy milloin on laskettu aika sanot vain että "lain mukaan haastattelija ei saa kysyä työnhakijalta mitään perheenlisäykseen liittyvää" (joka on siis ihan totta, joten haastattelija ei voi pakottaa sinua vastaamaan). Näin annat haastattelijan ymmärtää että olet raskaana, ilman että joutuisit edes valehtelemaan! :) Kätevää! Ja työpaikkaa et varmasti saa.
Väärin. Varmasti saat paikan, jotta työnantaja ei saa sakkoja laittomasta raskaana olevan syrjinnästä. Sitä paitsi kovin pitkällä raskaana olevalle ei tarvitse maksaa äitiysloman palkkaa, koska ei ehdi olla tarpeeksi pitkään töissän ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran aikaisemmin tehnyt puhelinmyyntityötä jopa 4 päivää, oli elämäni hirveimmät päivät! Ne ottaa sinne oikeasti ihan ketä vain, en usko että kykenen olemaan tarpeeksi kamala. Menetän ilmeisesti ansiopäiväsidonnaisen ja tuet, mikäli saan tuon työn josta saa ehkä maksimissaan 100e kuussa? Sillan alleko tässä pitää valmistautua muuttamaan.
-ap
Mene vaikka kännissä sinne haastatteluun.
Puhelintyötä ei varmaan voi tehdä, jos änkyttää pahasti. Eli änkytä mahdollisessa haastattelussa
Jos mulle tarjottais puhelinmyyjän hommia, laittaisin hakemuksen ja siihen palkkatoiveen että pitää olla takuupalkka, joka ei riipu siitä, paljonko tuotteita myyn. Jos pääsisin haastatteluun, kysyisin eka, saako haastattelun nauhoittaa. Sitten kysyisin, miten palkkaus menee, siis että haluan takuupalkan, se ei saa olla riippuvainen myymieni tuotteiden määrästä, ja lisäksi provikkapalkka tietty jos jotain saan myytyä. Myöskin sanoisin, että jos joku asiakas peruu, niin sitä ei saa vähentää minun palkastani. Sanoisin myös että nämä kaikki tulee kirjata työsopimukseeni, ja kysyisin kuka on kyseisen firman luottamusmies ja että hänen pitää tulla mukaan työsopimuksen allekirjoitukseen tarkistamaan että kaikki on kunnossa. Ja työsopimuksessa pitää tietenkin olla maininta, että vähintään joku tuntimäärä viikossa ja säännöllinen palkanmaksu päivä, jotta tiedän milloin pystyy hakemaan soviteltua päivärahaa. Ja se takuupalkka pitää olla väh. 1500 e kuussa. Näihin kaikkiin kun työnantaja suostuu, niin mikä ettei.
En ymmärrä ollenkaan sitä, miten niin moni teistä haluaa antaa itsestään ihan käsittämättömän huonon kuvan. Ettekö mieti ollenkaan esim. sitä, että se puhelinmyyntifirman haastattelija voi vaikka joskus tulevaisuudessa olla vaikka teidän unelmatyöpaikan haastattelija - tai unelmatyöpaikan haastattelijan puoliso/ystävä/sukulainen, joka on jutellut hakijoista sen toisen kanssa. Mun mielestä sahaatte kyllä omaa tulevaisuuden oksaanne tuolla pelleilyllä.
Puhelinmyyntiäkin on monenlaista...
Itse olin 4 kk myymässä lehtiä, sain tältä ajalta kaikki lehtitalon lehdet (noin parikymmentä) kotiin, niitä luin pitkän aikaa työn jälkeenkin.
TAKUUpalkka oli 2200/kk, tähän päälle oli myyntikilpailuja joista sai esim. lahjakortteja ja tietysti provikat myynneistä.
Työntekijöillä oli mahdollisuus joka toinen viikko varata aika hierojalle, joka tuli lehtitalolle aina pariksi päiväksi hieromaan, firman piikkiin.
Mielelläni olisin työssä jatkanut, mutta myyntiä ei tullut tarpeeksi ja pääsin opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
No eipä sinne voi sanella mitkä ovat itsellesi epämieluisia töitä.
Kylä voi, olin itse juuri siinä tilanteessa, että tietoihin kirjattiin, että en voi ottaa terveydellisistä syistä tietynlaista työtä vastaan. sitten tuli samanlainen uhkauskirje kuin ap:lle.
Soitin työkkäriin ja käskin lukea paperini uudemman kerran, pyysivät anteeksi, eikä tarvinnut mennä siihen tarjottuun epäsopivaan työhön.
Minä en antaisi huonoa kuvaa työhaastattelussa, ainakaan tahallani, mutta vaatisin kyllä sen takuupalkan ja ettei siitä vähennetä mitään vaikka kaikki asiakkaat peruisivat tilauksensa. Minä en elä nollalla eurolla kuussa ja jos minä teen työtä ja parhaani yritän, niin palkkaa on maksettava.
En usko että sitä on pakko hakea koska se on osa-aikaienenkin. Älä hae sitä koska se oli sinusta niin ahdistavaa. Jos tulee karenssi sen takia niin mene soskuun ja selostat siellä että et kertakaikkiaan pysty siihen työhön ja sait sen vuoksi karenssin kun et voinut sitä hakea. Voithan yrittää ensin selostaa saman sinne työkkäriin. Mutta uskon että soskussa ymmärtää kun heillä on siihen koulutus. Ei kaikki pysty puhelinmyyntityöhön, en minäkään pystyisi. Tämä on sinun elämäsi eikä sinun pidä laittaa itseäsi sellaiseen paikkaan missä et voi olla.
Saat kyllä soskusta sen verran että pärjäät karenssin ajan ja sittenpähän tietävät työkkärissä että sinulle on turha laittaa puhelinmyyntityöilmoituksia. Jos et itse pidä puoliasi, ei niitä pidä kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaankin soittaa sinne omalle työkkäritädille. Miusta tuntuu et tää on oikeesti henkilökohtaista kettuilua. Oon tehny kaiken mitä ne haluaa, ollu kolmella surkealla kurssilla, työharjottelussa, ottanu vastaan kamalan palkkatuetun työn ja nyt sain luojan kiitos tämän viimeisimmän määräaikaisen työni että sain olla vähän aikaa rauhassa.
Kaveri on ollut kohta viisi vuotta työttömänä, ei työkkäri häntä pakota koskaan mihinkään. Heillä on selvästi jotain minuu vastaan. -ap
Mikä sun koulutus on? Entä kaverisi?
Etsi äkkiä muita töitä. Mene vaikka siivoomaan, jos se on mieluisampaa kuin puhelinmyynti. Tai vaihda paikkakuntaa? Jatka opintoja?
Näitä puhelinmyynti-ilmoituksia alkaa tulla monelle työttömälle. Nyt on nimittäin työkkärin henkilökunnallekin laitettu tulostavoitteet, eli heidän on pakko saada ns. työllistettyä tietty määrä ihmisiä (työn sisällöstä riippumatta) . Oman palkkansa eteen tekee mitä vain.
Onko tässä nyt kyse siitä, ettet ap halua tehdä puhelinmyyntityötä, osa-aikatyötä vai yleensäkkään halua tehdä työtä?
Suomesta on tulossa yrittäjyyttä palveleva yhteiskunta. Kas palkkatyöstä työttömäksi jäävä, niin korkeakoulutettu kuin elämänkoululainenkin, on seuraavassa tilanteessa:
1) "ammattisuoja" on 3kk, tämän jälkeen pakko hakea mitä tahansa tarjottua työtä
2) työtä on haettava yhä kauempaa varsinaista kotiosoitetta
3) puhelinmyynti- ja vastaavat yritykset "palkkaavat" ihan kaikki hakijat 0 tuntisopimuksella ilman todellista pohjapalkkaa. Mol.fi tulee täyttymään näistä paikoista. Myydään lehtiä, sähkösopimuksia ja ties mitä
4) jos et ota tarjottua työtä vastaan, karenssi eikä tukia
5) puhelinmyynnistä ei saa lähellekään TES alarajan palkkaa, mutta ei haittaa, koska sopimus kirjoitetaan niin että voi saada jos tekee työnsä hyvin
6) itse irtisanoutuessa karenssi, ja karenssin jälkeen sama juttu alusta uudestaan
7) TE keskuksilla on tavoitteet "työllistää" niin monta henkilöä kuin mahdollista. Eli osoituksia hakea puhelinmyyntiä tulee lisääntymään koko ajan
Mikä parasta, kuka tahansa voi perustaa tällaisen yrityksen joka myy A4 paperiarkkeja 100e/kpl. Myyjäksi käy työtön työhönosoitettu, joka saa 1e / myyty arkki palkkaa. Jos et ota työtä vastaan -> karenssi.
Profit!
Jos ei halua töitä, niin kannattaa heti haastattelutilanteen alkuun kysellä että onko heidän sairauspoissaolosysteemistä, eli saako ilmoituksella olla pois 3 päivää.
Ja että saako vaihdettua työvuoroja jos on menoja.
Mun mielestä ketään ei tulisi pakottaa puhelinmyyntiin. Seuraavaksi strippaus ja taihierontaankin työkkärin pakosta?
hae työvomapoliittiseen koulutukseen? sillon on työnhaku voimassa muttei tarvi hakea noihin töihin mitä ne tarjoaa, tosin pyytäisin vaan palkkaa niin paljon etteivät palkkaa, jokainen kun voi hinnoitella itse työnsä arvon....?
Vierailija kirjoitti:
tosin pyytäisin vaan palkkaa niin paljon etteivät palkkaa, jokainen kun voi hinnoitella itse työnsä arvon....?
Karenssia tulee jos ei tarjottu palkka kelpaa. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä puhelinmyynti-ilmoituksia alkaa tulla monelle työttömälle. Nyt on nimittäin työkkärin henkilökunnallekin laitettu tulostavoitteet, eli heidän on pakko saada ns. työllistettyä tietty määrä ihmisiä (työn sisällöstä riippumatta) . Oman palkkansa eteen tekee mitä vain.
Tuossa vaan ei työllisty yhtään kukaan. Kun noita ilmoituksia tulee henkilölle, jota työnantaja ei kuitenkaan halua palkata, niin siinä vain tuhlataan sekä työnhakijan että työnantajan aikaa. Kuten on ketjussa jo muutamaan kertaan todettu, voisivat yrittää hoitaa asian jollakin ammattitaidolla, jolloin ihmisiä oikeasti voisi työllistyä. Tähän "arvomme seuraavan ilmoituksen vastaanottajan" -ruljanssiinhan ei edes koko työkkärin tätiä tai setää tarvittaisi. Sen voisi hoitaa vaikka tietokone. Mutta sekin taidettiin jo sanoa, ettei työllistyminen olekaan tavoitteena, vaan etuuksien saajien karsinta. Sivuhuomio: hirveä sana tuo "etuus" tässä yhteydessä.
Ei noihin te-toimiston asioihin sinänsä ole "pakko" hakea, sillä te-toimisto ei saa koskaan tietää, haitko sinne oikeasti vaiko et. Valehtelet vaan, että hait paikkaa.
Mä ihmettelen kovin tuota puhelinmyynnin dissausta- mun läheinen on puhelinmyyjä ja Suomen johtava oman tuotteensa myynnissä tällä hetkellä. 6 tunnin päivät, itse saa sovitella aikansa. Tulot lähelle 3000e/kk nettona.
Itse jokainen makaa kuin petaakin.
En lukenut koko ketjua, mutta saako puhelinmyyntityöstä ihan normipalkkaa? Ei kai voida velvoittaa ottamaan työtä, josta ei makseta palkkaa?