Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on varaa syödä joka päivä lounas ulkona?

Vierailija
11.06.2016 |

Ettekö tajua kuinka paljon siinä säästäisi, kun tekisi itse oman lounaan töihin? Olen huomannut olevani harvaita ainoita, jotka meidän työpaikalla tuo oman ruoan töihin. En vain voi käsittää, miten joku haluaa tuhlata syömällä lounasta ulkona joka päivä, vaikka raha riittäisikin. Säästyvällä rahalla tekisi jo monta ulkomaan matkaa.

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tajua kuinka paljon siinä säästäisi, kun tekisi itse oman lounaan töihin? Olen huomannut olevani harvaita ainoita, jotka meidän työpaikalla tuo oman ruoan töihin. En vain voi käsittää, miten joku haluaa tuhlata syömällä lounasta ulkona joka päivä, vaikka raha riittäisikin. Säästyvällä rahalla tekisi jo monta ulkomaan matkaa.

Minä teen lounaan töihin siksi, että se on aika hyvä keino pitää paino hallinnassa. En silti ymmärrä kyselyäsi. En ole niin köyhä, että tuollainen heilauttaisi talouttani mihinkään suuntaan. Säälittää työssäkäyvä ihminen, joka ei edes tuollaista voi suoda itselleen.

Lounaan hinta on jotain 10 euroa päivässä halvassa lounasravintolassa. Se tekee jo 200 euroa kuussa. Kyllä se minusta on iso raha. Eikä se lounasravintoloiden ruoka edes ole niin hyvää kuin kotona tehty.

Ainakin niissä lounasravintoloissa, missä itse käyn, on tosi hyvä ruoka. Aina on keittoa, runsas, todella runsas salaattibuffet ja joka päivä kolme erilaista pääruokaa ja vielä jälkiruokaakin, joka usein on hedelmiä, tuoremarjakiisseliä, marjarahkaa jne.

Syöttekö tuollaisen lounaan jälkeen vielä kotona illalla? Jos minä söisin tuolleen jälkiruuan kera, en mahtuisi enää ovista kulkemaan! Oletetaan, etten söisi enää illalla kotonakaan. Päivällä kevyt salaatti useimmiten ilman leipää ja päivän ainoa lämmin yksinkertainen ateria (ilman etukeittoja ja jälkiruokia)perheen kanssa töiden jälkeen. Silti paino tuppaa nousemaan herkästi. Epäoikeudenmukaista!

Kyllä syön kotona illalla kunnon päivällisen perheen kanssa. Ei kai se, että tarjolla on monenlaista ruokaa, tarkoita ylensyöntiä. Otan usein ensin kauhallisen keittoa, sitten lautasen puolilleen tuoretta salaattibaarista, eilen oli mm. kaalikääryleitä, otin kaksi ja vähän puolukkasurvosta, jälkiruokana laitoin lautaselle viipaleet hunaja- ja vesimelonia ja join kupin kahvia. Juomana oli vettä.

Parempi on syödä kunnon aterioita kuin välipaloja. Paino pysyy kyllä hyvin kurissa, kun katsoo, mitä syö ja miten paljon. Minulla on työkavereita, jotka alkoivat laihtua ryhdyttyään syömään lounasravintolassa, kun lihapiirakat ja välipalat vaihtuivat monipuoliseen ruokaan.

En puhunut lihapiirakoista enkä välipaloista, vaan yksinkertaisesti siitä, että meikäläiselle kaksi ateriaa päivässä on jo liikaa. Toisen on pakko olla kevyt salaatti tai esim. pelkkä kasviskeitto ilman lisukkeita, muuten painan pian toista sataa kiloa. Mieluummin valitsen yhteisen ruuan perheen kanssa kuin että paastoan illan syömättä päivän lounaan vuoksi. Ja onhan se rahakysymyskin. Mutta syökää te, joilla paino ei nouse ja mollatkaa sitten meitä pyöreämpisorttisia ihmisiä, jotka joudumme laskemaan jokaisen suupalan.

Tämä ei pidä paikkaansa. Kyllä 1600 kaloria kestää neljä ateriaa päivässä, jos katsoo millaisia ne ateriat on.

Minä syön aina kaksi lämmintä ateriaa. Lounaalla on kovin nälkä. Päivällisenkin syön perheen kanssa. Aamupala on pieni. Samoin iltapala.

Kukaan ei liho sillä että syö kaksi lämmintä ateriaa. Päinvastoin. Se estää hillitsemätöntä herkkujen syöntiä

Vierailija
42/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn hakemassa monena päivänä lounaan kiinalaisesta ravintolasta. Hintaan 8,90 saan älyttömän kokoisen styroksirasian tiskiltä, jonka saa itse täyttää buffetpöydästä. Lappaan rasian täyteen pelkkiä liharuokia siitä pöydästä, niin että kansi menee hädin tuskin kiinni. Töissä joskus tämän satsin punnitsin ja vaaka näytti 1,6 kg. Syön tästä rasiasta ensin töissä ja loput vien kotiin, jossa saatan keittää riisin vielä kylkeen, jolloin tässä on käytännössä päivän ateria. En tajua mikä tässä on kallista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounaisiin menee n. 200e kuussa, ei se paljoa ole. Varaa on silti matkustella.

Vierailija
44/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen töitä 8 tuntia ja siinä välissä pidän 5 minutin kahvitauon. Senkin vietän siinä sorvini ääressä peltorit päässä. Kysyneet ovat minua lounaalle ja semmoseen mihin minulla ei ole aikaa. Siinä sorvilla minä sitten sorvaan herrojen esineitä kaikenmaailman kojeisiin. En minä edes tiedä mitä minä teen mutta ylhäältä annetaan ohjeet ja minä naputan vähän niinkuin tähän naputan mitä tehdään seuraavaksi ja kuinka paljon. Tätä naputtamista se on tämä yhteiskunta nykyään. Oli se eri meininki sorvit oli oikeita työkoneita ei näitä nykyajan pilipali näpytän näpytän klikkaan venkeleitä.

Tehtää niitä töitä ja juorutkaa siellä kylillä sitten.

Vierailija
45/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme molemmat käyneet joka päivä työpaikkaruokalassa tai ulkona lounaalla. Jopa silloin kun tulot oli pienemmät. Ei köyhäilyä jaksa. Eikä ole onneksi ollut tarvetta. Kotonakin syödään hyvin. Ja silti on varaa matkustella.

Asuntolaina ollaan mitoitettu pieneksi eikä autolainoja ole. Menot on mitoitettu niin ettei toisen työttömyys kaada taloutta. Ylijäämä menee autojen vaihtoi tai matkoihin. Säästöjäkin on. Mutta köyhäillä ei tarvitse eikä tilit ole koskaan tyhjiä

Vierailija
46/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä kysellään vain Suomessa. Oikeasti jokin on täällä pielessä, jos ja kun täyttä työpäivää tekevällä ei ole varaa kunnon lounaaseen. Ei tulisi kuuloonkaan monessa Euroopan maassa. Asuin aiemmin etelä-Euroopassa jossa kaikki duunaritkin kävivät lounaalla päivittäin, se kuuluin työpaikan sosiaaliseen käyttäytymiseen. Hyvään lounaaseen oli varaa kaikilla, tuoretta kalaa, vihanneksia, salaattia jälkiruokineen. Suomessa lounaat ovat ylihintaista Rosson tasoista mössöä.

Jokin mättää, tässäkin.Lounas on niitä elämän ja työpäivän pieniä iloja, ja sillä on työkavereiden kanssa lounastasessa sosiaalistakin merkitystä. 

Vierailija
47/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, mihin ne monet ulkomaanmatkat suuntautuisivat, jos lounasseteleitteni verotusarvon säästäisin? Esmes vaikka kympin arvoinen, verotusarvo 7,5€, vuodessa 1650€. Omat eväätkään eivät taivaasta tipahda, joten ne on vielä tuosta vähennettävä.

Matkaisinko siis Tallinnaan vai oikeinko prameasti ihan Ruotsiin?

Vierailija
48/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puhunut lihapiirakoista enkä välipaloista, vaan yksinkertaisesti siitä, että meikäläiselle kaksi ateriaa päivässä on jo liikaa.

Joo, sinä kaappasit omalla "lihoan, jos syön kahdesti päivässä lämmintä ruokaa" -jutuillasi tämän ketjun, jonka aiheena oli ruokaan kuluva raha.

Vierailija
49/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois syödä pussin mamanuudeleita. Alle 1 e/pvä

Vierailija
50/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta kuitenkin hommasta tekee tilanteen sosiaalisuus ja se, että pääsee hetkeksi nollaamaan aivoja.

Puolet totta :). Minä en syö ruokalassa joka päivä, mutta silloin kun syön, on se tilaisuus päästä pois huoneesta, jonka jaan toisen työntekijän kanssa. Yksin syöminen on minulle ilo ja aivojen nollausta. Menen yleensä ruokalaan viime minuuteilla, kun siellä on rauhallista.

Vierailija
51/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön työpaikan ruokalassa. Lounas maksaa alle 6€.

Illalla ei tarvitse tehdä ruokaa.

Vierailija
52/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn hakemassa monena päivänä lounaan kiinalaisesta ravintolasta. Hintaan 8,90 saan älyttömän kokoisen styroksirasian tiskiltä, jonka saa itse täyttää buffetpöydästä. Lappaan rasian täyteen pelkkiä liharuokia siitä pöydästä, niin että kansi menee hädin tuskin kiinni. Töissä joskus tämän satsin punnitsin ja vaaka näytti 1,6 kg. Syön tästä rasiasta ensin töissä ja loput vien kotiin, jossa saatan keittää riisin vielä kylkeen, jolloin tässä on käytännössä päivän ateria. En tajua mikä tässä on kallista?

Kyllä lähes 10 euroa päivässä pelkkään syömiseen on paljon! Tajuatteko yhtään kuinka paljoa säästöä tulisitte jos kokkaisitte itse kotona normaalia ruokaa?

Vierailija
53/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua säästää, en syödä eilisen jämiä enkä viettää iltoja kokaten. Haluan syödä hyvin ja jutella. Lounastan usein mieheni kanssa, saadaan olla ihan kahdestaan ja yhteiskunta hoitaa lapset. Meidän parisuhteen henkireikä.

Vierailija
54/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lähes 10 euroa päivässä pelkkään syömiseen on paljon! Tajuatteko yhtään kuinka paljoa säästöä tulisitte jos kokkaisitte itse kotona normaalia ruokaa?

No kerro, paljonko sitä tulisi.

Vierailija
55/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sun normaali ruoka on? Makaronia ja jauhelihaa? Muutaman euron omavastuu on tosi vähän monipuolisesta salaatista, hyvästä pääruoasta ja jälkkäristä.

Vierailija
56/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan lähellä on iso valikoima etnisiä ravintoloita. Kun on työsuhde-etuna lounarit niin tosi mielelläni syön niissä ja tuen siten (pien)yrittäjyyttä. Enkä jaksa tehdä kotona ruokaa vain itselleni.

Vierailija
57/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän illalla aikani kiireisen työpäivän jälkeen harrastaen, lukien ja tekien mitä huvittaa. En todellakaan halua vapaa-aikaani käyttää ruuan tekemiseen arkena. Sen lisäksi lounasravintolassamme saa varmasti monipuolisempaa, ravitsevampaa ja maittavampaa ruokaa pitkällä tähtäimellä, kuin mitä onnistuisin itse loihtimaan. Lisäksi pidän työkavereideni lounasseurasta.

Uskon, että pysyn näin virkeämpänä ja parempana työntekijänä (vapaa-aikani on tasapainoisempaa) ja siten se näkyy palkassanikin.

Vierailija
58/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi morjens taas. Jos nyt jotkut vain arvostavat sitä luksushetkeä ravintolalounaan parissa kenties mukavien työkavereiden seurassa jopa enemmän kuin ulkomaan matkaa. Itse kuulun niihin, joka juurikin rankkaa ns. hyvän arjen korkeammalle, kun sen, että pihtaillaan vuosi, että päästään jonnekin Kreikkaan.

Syös sitä itse tehtyä makaroonilootaa siellä kyökin nurkassa ja anna muiden tehdä miten haluavat.

Vierailija
59/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sun normaali ruoka on? Makaronia ja jauhelihaa? Muutaman euron omavastuu on tosi vähän monipuolisesta salaatista, hyvästä pääruoasta ja jälkkäristä.

Kasvisruoalla säästää.

Vierailija
60/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi morjens taas. Jos nyt jotkut vain arvostavat sitä luksushetkeä ravintolalounaan parissa kenties mukavien työkavereiden seurassa jopa enemmän kuin ulkomaan matkaa. Itse kuulun niihin, joka juurikin rankkaa ns. hyvän arjen korkeammalle, kun sen, että pihtaillaan vuosi, että päästään jonnekin Kreikkaan.

Syös sitä itse tehtyä makaroonilootaa siellä kyökin nurkassa ja anna muiden tehdä miten haluavat.

No saa kai sitä kysyä. Ei tarvitse suuttua. Toki kaikilla on ne omat asiat, johon haluaa tuhlata. En vaan kestä sitä, että väitetään olevansa köyhiä ja itketään, kun rahat ei riitä mihinkään, vaikka ne rahat tuhlautuvat joko kalliisiin lounaisiin, kalliiseen harrastukseen yms.