Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
821/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla niin tiukkapipoinen ettei edes kahvimaitoa salli vieraille, edes yhtenä päivänä elämässä?

Saman voi kysyä toisinpäin, miksi vieras on niin tiukkapipoinen että ei voi käyttää mantelimaitoa yhtenä päivänä elämässä? Etenkin kun se on tärkeää hääparille?

Itse siis en ole vegaani mutta ihmettelen tätä raivoa mitä vegaani saa siitä että OMISSA juhlissaan tarjoaa sitä ruokaa mitä itsekkin haluaa syödä.

Meidän häissä oli minun ja mieheni lempiruokaa..

Hahah se oliskin aikamoista, kun tarjoais vaan sitä mistä itse pitää! Jos on kovin rajoittunut ja tykkää vaan hapansilakoista, niin miksihän vieraat valittaa... tai jos on tiukka vegaani, niin hei, nää on MiNUN juhlat ja MINÄ tykkään tästä sapustakasta, niin MINUN mielestä muut on rajoittuneita jos ei syö tätä, mutta MINÄ en tietenkään ole rajoittunut vaikken tarjoakaan vaihtoehtoja. MINUN häät, MINUN ruoka.

MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ

Vierailija
822/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla niin tiukkapipoinen ettei edes kahvimaitoa salli vieraille, edes yhtenä päivänä elämässä?

Saman voi kysyä toisinpäin, miksi vieras on niin tiukkapipoinen että ei voi käyttää mantelimaitoa yhtenä päivänä elämässä? Etenkin kun se on tärkeää hääparille?

Itse siis en ole vegaani mutta ihmettelen tätä raivoa mitä vegaani saa siitä että OMISSA juhlissaan tarjoaa sitä ruokaa mitä itsekkin haluaa syödä.

Miksi hääparille on hääpäivänä tärkeää se, että vieraat eivät saa maitoa kahviinsa?

Koska häissä juhlitaan omia mieltymyksiä ja toivotaan että rajoittuneet vieraat saavat ansionsa mukaan. Häät eivät siis ole rakkauden ja hyväntahtoisuuden juhla jos niin kuvittelit. Ehei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta miten junttia porukkaa täällä on :D 2019 ja vegaaniruoka on niin outoa, pahaa ja ällöttävää ja "eikö edes KAHVIIN MAITOA SAANUT?"

Huoh

T.sekaani

Juntti on se, joka ei huomioi vieraiden ruokatottumuksia tarjoiluissa. Ihan vuodesta riippumatta.

Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin, että vegaanius on elämäntapa, jossa ei haluta vahingoittaa eläimiä. Ja sekaanina minulle ei tuota mitään ongelmaa ottaa vegaaniutta huomioon, tai kunnioittaa sitä, että isäntäväki on vegaaneja ja ruoka siis on vegaanista - kunhan sitä on riittävästi ja se on kelvollista ;)

Minusta on outoa vaatia, että vegaanin täytyisi tarjota oman elämäntapansa vastaista ruokaa omissa häissänsä - faktuaalisesti tuo vegaaniruoka ei ole kenellekään meistä sekaaneista mitenkään vahingollista, ja siitä voi noukkia itselleen ne sopivat vaihtoehdot samoin kuin jokainen järkevä vegaani meteliä nostamatta syö tarjoilusta niitä mitä kokee voivansa syödä.

Mutta ihmeellistä jotenkin että liha syönti joka halvatun ruokailussa olisi jotenkin sekaaninkaan ”ihmisoikeus”.

Jos teidät kutsuttaisiin vaikkapa kiinalaisiin tai intialaisiin häihin niin tuskin te niissäkään keuhkoaisitte, että häissä kuuluu saada lihapullia ja karjalanpaistia, vaan kiltisti valitsisitte pöydästä sen mitä uskallatte maistaa? Luulisi häävieraiden tietävän jos hääpari on vegaaneja ja osaavansa jo ennalta asennoitua siten että ”jännää mitä siellä päästään maistamaan”.

Vierailija
824/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut juuri tuon tapaisissa häissä. Sairastan vaikeaa suolistosairautta enkä pysty syömään mitään kasviskunnan tuotteita. Morsian on ystäväni ja tietää sairauteni varsin hyvin, mutta on sitä mieltä että kasvikset sopivat kaikille ja tuputtaa niitä aina minulle. Olen näyttänyt lääkärin todistuksen ja ruokarajoitukset ja mitä saa syödä ja mitä ei. No, häissään hän päätti tarjota ainoastaan vegaania ruokaa. 

En sitten pystynyt syömään mitään. Ole tuntui kyllä tosi surkealta. Ystävältä tämmönen veto...

Vierailija
825/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarjosin häissäni pelkkää grahampuuroa.

Vierailija
826/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut juuri tuon tapaisissa häissä. Sairastan vaikeaa suolistosairautta enkä pysty syömään mitään kasviskunnan tuotteita. Morsian on ystäväni ja tietää sairauteni varsin hyvin, mutta on sitä mieltä että kasvikset sopivat kaikille ja tuputtaa niitä aina minulle. Olen näyttänyt lääkärin todistuksen ja ruokarajoitukset ja mitä saa syödä ja mitä ei. No, häissään hän päätti tarjota ainoastaan vegaania ruokaa. 

En sitten pystynyt syömään mitään. Ole tuntui kyllä tosi surkealta. Ystävältä tämmönen veto...

Omituinen veto häneltä... mutta mitä sinun ruokavalioosi kuuluu, jos et saa syödä mitään kasvikunnan tuotteita? Ei hedelmiä, vihanneksia, juureksia, viljoja, riisiä, ei mitään???

Vierailija
827/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se mantelimaito tekee siitä kahvista juomakelvotonta. Eikä kahvi oikein ainakaan mulle maistu mustana, vaan maitoa tai tilkka kermaa kruunaa tuon juoman!

Vierailija
828/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea! Jos se on sinun suosikkiruokasi, niin tottakai! Jos vieraat eivät syö ja / tai valittavat siitä, he ovat rajoittuneita juntteja maalta.

Älä välitä siitä, häät ovat sinun juhlasi ja sinun tulee tätä myöten huomoida teitenkin vain itsesi! 

Ihania juhlia <3

Vierailija
829/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituinen veto häneltä... mutta mitä sinun ruokavalioosi kuuluu, jos et saa syödä mitään kasvikunnan tuotteita? Ei hedelmiä, vihanneksia, juureksia, viljoja, riisiä, ei mitään???

Mulla on tosi vaikeasoireinen IBD, enkä pysty syömään mitään kasvikunnan tuotteita, en vihanneksia, juureksia enkä hedelmiä. En edes pähkinöitä, jyviä tai viljaa. Häät oli aika piloilla. Eikä pelkästään multa, sillä sama sairaus on muillakin suvussamme ja koska olemme myös morsiamen sukua, oli paikalla muitakin IBD:tä sairastavia, jotka eivät voineet syödä mitään.

Vierailija
830/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahah se oliskin aikamoista, kun tarjoais vaan sitä mistä itse pitää! Jos on kovin rajoittunut ja tykkää vaan hapansilakoista, niin miksihän vieraat valittaa... tai jos on tiukka vegaani, niin hei, nää on MiNUN juhlat ja MINÄ tykkään tästä sapustakasta, niin MINUN mielestä muut on rajoittuneita jos ei syö tätä, mutta MINÄ en tietenkään ole rajoittunut vaikken tarjoakaan vaihtoehtoja. MINUN häät, MINUN ruoka.

MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ

Ootjo vähän sekaisin päästäsi, miksi minä tarjoaisin jotain sellaista esim. Niitä hapansilakoita jos en niitä syö?

Niissä juhlissa missä minä olen ollut on kyllä tarjolla ihan samoja ruokia kuin mitä itsekkin teen ja syön.

Viimeksi olimme Thaimaassa häissä, en minä sielläkään alkanut itkemään että haluan perunaa ja makkaraa. Sinä sen sijaan varmaan olisit sielläkin valittanut.

Vierailija
831/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tehköön oman näköiset häät. Mutta jos ruokaa on tarjolla, kannattaa ottaa vieraiden tottumukset huomioon, eikä sokeasti tuijottaa omaa vakaumustaan. Vai onko tarkoitus, että hääpari syö itse kaiken tarjolla olevan ruuan ja loput tilaa paikalle pizzaa, kuten tuossa pari sivua sitten joku kertoi tapahtuneen vegaanihäissä?

Vierailija
832/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tosi vaikeasoireinen IBD, enkä pysty syömään mitään kasvikunnan tuotteita, en vihanneksia, juureksia enkä hedelmiä. En edes pähkinöitä, jyviä tai viljaa. Häät oli aika piloilla. Eikä pelkästään multa, sillä sama sairaus on muillakin suvussamme ja koska olemme myös morsiamen sukua, oli paikalla muitakin IBD:tä sairastavia, jotka eivät voineet syödä mitään.

Olen tosi laiha juurikin sairauteni takia ja erityisesti sen aiheuttamien oireiden. On todella vaikeaa löytää mitään syötävää, mistä ei tulisi oireita. Olen pystynyt syömään pitkään vain jauhelihaa (josta en yhtään edes tykkää), lohta ja muutamaa muuta kalaa, riistaa, ohraa, riisiä, kvinoaa ja tattaria ja joitakin yrttejä. Minulla on erittäin tiukka fodmap ruokavalio, ollut koko elämäni.

Vierailija
833/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea! Jos se on sinun suosikkiruokasi, niin tottakai! Jos vieraat eivät syö ja / tai valittavat siitä, he ovat rajoittuneita juntteja maalta.

Älä välitä siitä, häät ovat sinun juhlasi ja sinun tulee tätä myöten huomoida teitenkin vain itsesi! 

Ihania juhlia <3

Äläs nyt, kyllä Timon pitää saada makkaraa puuron kanssa. Timo kuolee muuten.

Kyllä pitää ottaa Timo huomioon, Timo on koko elämänsä syönyt joka päivä makkaraa, mieti nyt miltä Timosta tuntuisi juhlia jos Timo ei sinä päivänä saakkaan makkaraa.

Vierailija
834/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihania juhlia <3

Äläs nyt, kyllä Timon pitää saada makkaraa puuron kanssa. Timo kuolee muuten.

Kyllä pitää ottaa Timo huomioon, Timo on koko elämänsä syönyt joka päivä makkaraa, mieti nyt miltä Timosta tuntuisi juhlia jos Timo ei sinä päivänä saakkaan makkaraa.

Ai vi**u😂😂😂😂😂😂

Vierailija
835/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Suklaakakku, keksit, hedelmät ja marjat ovat ok, mutta voisi tulla nälkä. On epäkohteliasta vieraita kohtaan tuputtaa aatemaailmaansa väkisin. Ihmiset satsaavat häihin ehkä ostamalla uusia vaatteita, ostavat kalliin lahjan ja ehkä tulevat vielä matkan päästä juhlapaikalle. Itse haluan että kaikki vieraat viihtyvät ja varaisin kyllä häihin vegaaniruokaa tai jotain muuta ja yleensä sellaisia ruokia joista jokainen löytää jotain syötävää. Jos ei halua vieraiden viihtyvän, voihan ne häät pitää vaikka vegaanikavereiden kesken.

Vierailija
836/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tehköön oman näköiset häät. Mutta jos ruokaa on tarjolla, kannattaa ottaa vieraiden tottumukset huomioon, eikä sokeasti tuijottaa omaa vakaumustaan. Vai onko tarkoitus, että hääpari syö itse kaiken tarjolla olevan ruuan ja loput tilaa paikalle pizzaa, kuten tuossa pari sivua sitten joku kertoi tapahtuneen vegaanihäissä?

Itse tykkään kuin hullu kaurapuurosta ja kuten eräs yllä kirjoittava, aion tarjota itsekin vain kaurapuuroa häissäni. Tulevat ihan mun näköiset häät sitten. Sehän on tärkeintä, eikös!

Vierailija
837/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko morsian tekemisissä sukunsa kanssa? Ei millään pahalla, mutta IBD-ihmiset yleensä jaksavat paasata ongelmastaan. Jos teitä on suvussa monta, niin tuskin on välttynyt kuulemasta aiheesta? Eli toisin sanoen morsian tietoisesti teki kiusaa suvulleen!

Vierailija
838/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään kuin hullu kaurapuurosta ja kuten eräs yllä kirjoittava, aion tarjota itsekin vain kaurapuuroa häissäni. Tulevat ihan mun näköiset häät sitten. Sehän on tärkeintä, eikös!

Mieluummin kaurapuuroa kuin sienitofupiirakkaa!

Vierailija
839/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Suklaakakku, keksit, hedelmät ja marjat ovat ok, mutta voisi tulla nälkä. On epäkohteliasta vieraita kohtaan tuputtaa aatemaailmaansa väkisin. Ihmiset satsaavat häihin ehkä ostamalla uusia vaatteita, ostavat kalliin lahjan ja ehkä tulevat vielä matkan päästä juhlapaikalle. Itse haluan että kaikki vieraat viihtyvät ja varaisin kyllä häihin vegaaniruokaa tai jotain muuta ja yleensä sellaisia ruokia joista jokainen löytää jotain syötävää. Jos ei halua vieraiden viihtyvän, voihan ne häät pitää vaikka vegaanikavereiden kesken.

Kaikki eivät näköjään halua, että vieraat viihtyvät, vaan häät ovat testi: kuka ei syö ideologiani mukaista ruokaa, vaan osoittautuu rajoittuneeksi juntiksi? 

Vierailija
840/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis missä ruoka?? Itsekin hajoaisin jos olisin häissä joissa tarjoilut moiset 😟

Miten voi olla noin ankeat tarjoilut, vähän olisi voitu miettiä vieraita🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän