Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
861/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suoraan verrannollinen siihen että kaikkiin hääruokiin laitetaan lujasti naga-chiliä, vain sen takia että hääpari pitää erittäin tulisesta ruoasta. Itselleni kyllä maistuisi mutta veikkaan että aikalailla yksin saisin syödä.

Minkälaisia arvoja/uskontoa edustavat käyttävät kaikissa ruoissa naga-chiliä?

Vierailija
862/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en odota että hääpari ottaisi minut huomioon tarjoiluissa ja syön kyllä välillä kasvisruokaa ihan kotioloissakin (siis oikeita kasviksia, ei näitä korvikkeita) . Ja ymmärrän myös jos hääpari haluaa omissa häissään noudattaa ideologiaansa.

Tämän sanottuani totean myös että silloin hääparin pitäisi myös ymmärtää ettei heidän ruokansa välttämättä vieraille maistu, eikä loukkaantua jos tarjottavat jäävät syömättä tai porukkaa lähtee häistä käväisemään mäkkärissä tai tilaa sushia foodorasta.  Ja kyllä se tofun ja vastaavien pakko tyrkyttäminen vieraille on ihan sama kuin lihan tyrkyttäminen vegaanille. Erittäin epäkohteliasta. 

Olen ollut useita kertoja tapahtumissa ja juhlissa joissa on tarjolla vain vegaanista ruokaa ja minulla on useita vegaaneita tuttavapiirissä. Olen maistellut kaikkea tofusta soijasuikaleisiin mifuihin ja vastaaviin,enkä pidä niiden mausta ja koostumuksesta. Yritän aina olla kohtelias ja jättää ne ottamatta/syömättä mahdollisimman huomaamattomasti ja kerätä lautaselle jotain muuta. Silti tästä sitten syyllistetään. Olen ennakkoluuloinen enkä ole maistanut näitä "herkkuja" oikein maustettuina. Ja sitten kun painostuksesta maistan näitä maistuvat ne ihan samalta oikein maustettuina kuin aiemminkin, eli p* skalta. Tätä ei tietenkään ole kohteliasta sanoa vaan nuo kumimaiset klöntit on nieleskeltävä väkisin ja kehuttava päälle jos ei halua vihoja päällensä. 

Ja älkää tulko please vouhkaamaan siitä taco-mausteesta. Olen maistanut tuota sontaa myös taco-maustettuna. Ei jatkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Et ole vain syönyt sitä oikein maustettuna/tehtynä on tosiaan kasvissyöjien mantra. 

Kuinka monta kertaa noita lihan korvikkeita on eri tavoin maustettuna maistettava että saa sanoa ettei pidä niistä? Itse olen maistanut noita lukuisia kertoja ja joka kerta nämä vegaanit ovat ottaneet tuon mauste-kortin käyttöön ja joka kerta ruoka on seilannut siellä pettymyksen ja kuvottavan välimaastossa.

Vierailija
864/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka ei kuulu häihin. Tarjoilussa pitää ottaa ensin huomioon vieraat eikä omat kestämättömät hössötykset. Ei ihme, että purnausta tuli. Kumpaa itse söisit mieluummin itusalaattia ilman salaattikastiketta vai kana/katkarapu caesar-salaattia?

Vierailija
865/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suoraan verrannollinen siihen että kaikkiin hääruokiin laitetaan lujasti naga-chiliä, vain sen takia että hääpari pitää erittäin tulisesta ruoasta. Itselleni kyllä maistuisi mutta veikkaan että aikalailla yksin saisin syödä.

Allergioita lukuunottamatta ruokavalio on ihmisen oma valinta. Joku perustaa valintansa uskontoon, joku muihin näkemyksiin. Se etten tykkää munakoisosta on yhtälailla näkemys kuin juutalaisten ruokarajoitteet tai vegaanin tekemät valinnat. mikäli kyse on häissä tarjottavan hääparin lempiruokia, niin tulisen ruuan ystävä voi hyvinkin pitää tarjolla vain tulisia ruokia. Luultavimmin tosiaan vastaanotto on nuiva.

Vierailija
866/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoka ei kuulu häihin. Tarjoilussa pitää ottaa ensin huomioon vieraat eikä omat kestämättömät hössötykset. Ei ihme, että purnausta tuli. Kumpaa itse söisit mieluummin itusalaattia ilman salaattikastiketta vai kana/katkarapu caesar-salaattia?

No jos noista olis pakko valita niin tuon itujutun (mutta mielellään sitten sillä vegaanisella salaatinlastikkeella) - mutta jos se olisi quornkana/seitankatkatkarapu ceasarsalaatti niin sitten kyllä valitsisin tuon perinteisen missä on ne ”aidot” raaka-aineet.

T. Sekaani, joka syö kaiken mahdollisen vain luomuna

Vierailija
867/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot oli tarjoilut. Kaikki kävivät grillillä juhlien jälkeen kotimatkalla. Että siihen malliin....

Vierailija
868/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelimaito oli kyllä paha moka, olen itse vegaani mutta se ei vain sovi kahviin ! Oliko ihan mahdotonta laittaa vaihtoehdoksi myös normaalia maitoa?

Vierailija
869/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergioita lukuunottamatta ruokavalio on ihmisen oma valinta. Joku perustaa valintansa uskontoon, joku muihin näkemyksiin. Se etten tykkää munakoisosta on yhtälailla näkemys kuin juutalaisten ruokarajoitteet tai vegaanin tekemät valinnat. mikäli kyse on häissä tarjottavan hääparin lempiruokia, niin tulisen ruuan ystävä voi hyvinkin pitää tarjolla vain tulisia ruokia. Luultavimmin tosiaan vastaanotto on nuiva.

Siksikö siis aina joka paikassa on tuo iankaikkinen satukirjolohi ja kuivaksi haudutettu possun sisäfile vaaleanruskealla kermakastikkeella, rosollia, kotijuustoa ja kananmunanpuolikkaita ja jälkiruoaksi mansikkakermakakkua ja kahvia ?

Kyllä meillä ainakin on ruoat tehty/tilattu aina oman inspiraation mukaan - ja aina jotain vähän uutta ja erilaista. (Onneksi meillä on luotto-catering ”pitopalvelu”, joka ei ole kaavoihin kangistunut - ja en tiedä ovatko meidän vieraat vain hyvätapaisia, mutta aina on kehuttu tarjoilua - oli se sitten enemmän vaiko vähemmän mausteista.

Vierailija
870/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on vegaani ja väittää  soijarouhe-makaronilaatikon maistuvan ihan lihaan tehdyltä. No ei maistu ! Jopa lapseni , jonka lempiruokaa makaronilaatikko on jätti syömättä sanoen "maistuu hassulta " ja tästähän sisko veti herneet nokkaan koska eroa ei kuulemma voi  mitenkään huomata ! 

Vegaaninen suklaapiirakka kyllä oli ihan hyvää.

Vierailija
871/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.

Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.

Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).

Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.

Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?

Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.

Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Paha sanoa kun en tiedä mitä ne tarjoilut sitten olivat. Oliko muutakin kuin kahvia ja mantelijuomaa?

Tokihan jokainen häistään saa näköisensä tehdä, ei siinä mitään. Ja turha on esimerkiksi muslimihäissä odottaa kuohuviiniä tai kinkkuleipiä.

Mutta voihan ne tarjoilut silti vieraiden mielestä huonot olla, oli sitten vegaania taikka kokolihaa. Mene ja tiedä, kun en ollut paikalla.

Jokaisissa muslimihäissä, -kasteissa tai -hautajaisissa missä olen käynyt on tarjottu kuohuviiniä tai samppanjaa.

Just sayin.

Vierailija
872/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni on vegaani ja väittää  soijarouhe-makaronilaatikon maistuvan ihan lihaan tehdyltä. No ei maistu ! Jopa lapseni , jonka lempiruokaa makaronilaatikko on jätti syömättä sanoen "maistuu hassulta " ja tästähän sisko veti herneet nokkaan koska eroa ei kuulemma voi  mitenkään huomata ! 

Toki voi todeta, että ei se lihastakaan tehty makaronilaatikko aina mitenkään ’lihaisalta’ maistu. Vaikuttaahan siihen lihan määrä, lihan laatu ja lihan (ja munamaidon tai mitä litkua käyttääkään ) maustaminen. - ehkä voi myös arvata, ettei siskosi osaisi tehdä jauhelihankaan kanssa lapsesi mielestä mitenkään hyvää makaronilaatikkoa? Mutta sinällään olet oikeassa, varsinkin lapset, joille se suutuntuma on usein myös erittäin tärkeä, ovat meilläkin osoittautuneet hyviksi bongaamaan soijarouhejauhelihan jos joku sitä heille ’salaa’ yrittää syöttää.

Vierailija
873/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aika ennakkoluuloton ruoanlaittaja.

Minäkin olen kokeillut tuota soijarouhe-makaronilaatikkoa kun tuttu sitä kehui maasta taivaisiin. Päätyi koko laatikko roskiin kun ei kelvannut edes jätemyllymäisille koirillemme.

Vierailija
874/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Et ole vain syönyt sitä oikein maustettuna/tehtynä on tosiaan kasvissyöjien mantra. 

Kuinka monta kertaa noita lihan korvikkeita on eri tavoin maustettuna maistettava että saa sanoa ettei pidä niistä? Itse olen maistanut noita lukuisia kertoja ja joka kerta nämä vegaanit ovat ottaneet tuon mauste-kortin käyttöön ja joka kerta ruoka on seilannut siellä pettymyksen ja kuvottavan välimaastossa.

Olen osittain samaa mieltä. Olen ollut ovo-lakto-vegetaristi nyt 23 vuotta ja soijarouhe on ainoa ns. korvike mitä siedän. Sitäkin olen oppinut syömään vasta viimeisten 10 vuoden aikana.

Seitan on ihan hirveää, olen maistanut niin vartaana kuin leikkeenäkin ja vaikka miten maustettuna- ei pysty, roskiin. Hrr.

Nyhtökaura, mifu, soijasuikaleet yms. sama juttu.

Yksinkertaisesti pahoja vaikka miten maustaisi. Tofu menee jos marinoin sen itse. Ravintoloissa se on järjestäen mautonta. Hyvää falafelia olen saanut kerran, siksipä tilaan mieluummin pizzan.

Vierailija
875/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Siis mitä ruokaa siellä oli näiden alkupaloja lisäksi?

Vierailija
876/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki häissään saa tarjota ihan mitä haluaa mutta miksi loukkaantua jos ne tarjottavat eivät vieraille maistu?

Varmaan nämä vegaanit repisivät pelihousunsa jos he saisivat noottia siitä etteivät syöneet liharuokia sekaani parin häissä, miksi siis ottaa itseensä jos se oman vakaumuksen mukainen ruoka ei maistu erilaisen ruokavalion omaaville ihmisille?

Vai onko tämä tällainen "meidän häät/meidän päivä, nielkää tämä ideologiamme"-keissi? 

Vierailija
877/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse morsiamena tein vegaaniselle ystävälleni oman kakun omiin häihini. En tahtonut, että joutuu tuomaan omat eväät. Hänelle maistui kaikki muu tarjottava, paitsi se kakku jonka varta vasten tein. Kakku oli onneksi hyvää, tein hyydykekakun joka maistui kaikille muille vieraille.. Aina kun on tarpeeksi hyvää, ei-vegaanista herkkua tarjolla, hän ei voi vastustaa, mutta kuitenkin aina ennen juhlia painottaa, kuinka on vegaani.

Vierailija
878/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa. En ymmärrä, miksi halutaan tehdä kummallisia kakkuja, joissa on ainesosina esim. papuja tms. Itse löysin helposti herkullisen ohjeen, https://www.fazer.fi/reseptit-ja-ideat/leivonta/marianne/vegaaninen-mar…

Ja tästä pitivät KAIKKI vieraat.

Vierailija
879/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus.

Eihän tuossa mitään ongelmaa ole. Pitää vain huolehtia siitä että ruokien mukana ei tarjoilla useimmille ongelmia aiheuttavia tai ei-sopivia ruoka-aineita, käytännössä siis olennaisimmat ovat: soija, päihkinät ja pavut/linssit yms, tai niistä valmistettuja, tai niitä sisältäviä ruokia tai ruoka-aineita (+ tietty ottaa huomioon keliaakikot jos niitä on tiedossa).

Onhan näitä järjestetty, mutta se vaatii vegaanilta kykyä nähdä kokonaisuus ja asettua muiden asemaan.

Vierailija
880/6229 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sekä ap:ta että vieraita. Ihmiset ovat erilaisia. Sitä on vaikea vaan hyväksyä kummankin osapuolen tässä. Kaikki eivät ole easygoing avarakatseisia. Ja kaikki eivät vaan tykkää kasvisruoasta, vaikka se olisi kuinka ekologista ja terveellistä. Heillä on erilaiset arvot. Toisaalta kyllä muakin ärsyttää sellainen, että periaatteesta ollaan kasvisruokaa vastaan vaikka se oikeasti olisi tosi hyvää ”täytyy olla lihaa” jne..

Itse olin kasvissyöjä vuosia, mutta raskauksien ja lasten saamisen jälkeen olen syönyt myös lihaa, koska en jaksa tehdä eri ruokia perheessä, enkä ottaa riskiä lasten kanssa että joku tärkeä ravintoaine jää saamatta, enkä myöskään jaksa niin tarkasti noudattaa jotain tiettyä ruokavaliota.

Jos ap olisi halunnut miellyttää vieraita, niin hän olisi puolisonsa kanssa voinut tulla ns. puoliväliin tarjoiluiden suhteen. Sen olisi ehkä nämä periaatteellisen lihansyöjät (:D) pystyneet ehkä sulattamaan. Vaikka niin, että ei tarjoaisi ollenkaan punaista lihaa. Tai sitten ainoa eläinperäinen olisi maitotuotteet tms.

Ymmärrän kyllä myös tosi hyvin että vegaanina tekee pahaa tarjota eläinperäisiä tuotteita omissa häissä, joiden on tarkoitus olla omannäköiset. Luulisi sitten että siellä olisi ollut suurimmaksi osaksi myös samanhenkistä porukkaa kuitenkin? Mitä väliä ne muutamat vanhukset jotka valittavat etteivät saa lihaa ja maitoa? Jos heillä tieto etukäteen, niin olisivat sitten jättäneet tulematta jos eivät yhtä päivää pysty olemaan ilman? Isäsi asenne on kyllä ärsyttävä! Häpeäisi ihan keskenään vaan...

muutamat vanhukset....Hmmmm

ISÄ,ÄITI,APPI,ANOPPI,MUMMO T,PAPAT