Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut juuri tuon tapaisissa häissä. Sairastan vaikeaa suolistosairautta enkä pysty syömään mitään kasviskunnan tuotteita. Morsian on ystäväni ja tietää sairauteni varsin hyvin, mutta on sitä mieltä että kasvikset sopivat kaikille ja tuputtaa niitä aina minulle. Olen näyttänyt lääkärin todistuksen ja ruokarajoitukset ja mitä saa syödä ja mitä ei. No, häissään hän päätti tarjota ainoastaan vegaania ruokaa.
En sitten pystynyt syömään mitään. Ole tuntui kyllä tosi surkealta. Ystävältä tämmönen veto...
Omituinen veto häneltä... mutta mitä sinun ruokavalioosi kuuluu, jos et saa syödä mitään kasvikunnan tuotteita? Ei hedelmiä, vihanneksia, juureksia, viljoja, riisiä, ei mitään???
Mulla on tosi vaikeasoireinen IBD, enkä pysty syömään mitään kasvikunnan tuotteita, en vihanneksia, juureksia enkä hedelmiä. En edes pähkinöitä, jyviä tai viljaa. Häät oli aika piloilla. Eikä pelkästään multa, sillä sama sairaus on muillakin suvussamme ja koska olemme myös morsiamen sukua, oli paikalla muitakin IBD:tä sairastavia, jotka eivät voineet syödä mitään.
Onko morsian tekemisissä sukunsa kanssa? Ei millään pahalla, mutta IBD-ihmiset yleensä jaksavat paasata ongelmastaan. Jos teitä on suvussa monta, niin tuskin on välttynyt kuulemasta aiheesta? Eli toisin sanoen morsian tietoisesti teki kiusaa suvulleen!
On tekemisissä. Ja aina ärsyyntynyt, koska emme pidä meteliä ruokavaliostamme, vaan tuomme omat eväät aina mukanamme emmekä vaadi erikoiskohtelua kuten hän vaatii aina suureen ääneen vegaaniruokaa ideologisista syistä. Nauraisin ellei itkettäisi tuo, että voisipa itsekin vaatia jotain ruokaa ideologisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
ApSuklaakakku, keksit, hedelmät ja marjat ovat ok, mutta voisi tulla nälkä. On epäkohteliasta vieraita kohtaan tuputtaa aatemaailmaansa väkisin. Ihmiset satsaavat häihin ehkä ostamalla uusia vaatteita, ostavat kalliin lahjan ja ehkä tulevat vielä matkan päästä juhlapaikalle. Itse haluan että kaikki vieraat viihtyvät ja varaisin kyllä häihin vegaaniruokaa tai jotain muuta ja yleensä sellaisia ruokia joista jokainen löytää jotain syötävää. Jos ei halua vieraiden viihtyvän, voihan ne häät pitää vaikka vegaanikavereiden kesken.
Miten aatemaailmaa tarjotaan väkisin? Jos et tarjoa lihaa vaan esim. Kasvissosekeittoa ja patonkia niin onko se oman aatemaailman tuputtamista jos on kasvissyöjä?
Jos metsästäjä tarjoaa hirvenlihaa niin onko se oman aatemaailman tuputtamista?
Tmmärrän että on nirsoja ihmisiä mutta kyllä vegaanipohjaiset tarjoilutkinnovat hyviä, aika kumma on jos kukaan ei köydä mitään syötävää ilman että siinä olisi mitään eläintä.
No IBD:tä sairastavana en pysty syömään vegaaniruokaa ollenkaan. Lääkärin määräyksestä, ei ideologisista syistä. Että kumpikohan siinä sitten on nirso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
ApSuklaakakku, keksit, hedelmät ja marjat ovat ok, mutta voisi tulla nälkä. On epäkohteliasta vieraita kohtaan tuputtaa aatemaailmaansa väkisin. Ihmiset satsaavat häihin ehkä ostamalla uusia vaatteita, ostavat kalliin lahjan ja ehkä tulevat vielä matkan päästä juhlapaikalle. Itse haluan että kaikki vieraat viihtyvät ja varaisin kyllä häihin vegaaniruokaa tai jotain muuta ja yleensä sellaisia ruokia joista jokainen löytää jotain syötävää. Jos ei halua vieraiden viihtyvän, voihan ne häät pitää vaikka vegaanikavereiden kesken.
Kaikki eivät näköjään halua, että vieraat viihtyvät, vaan häät ovat testi: kuka ei syö ideologiani mukaista ruokaa, vaan osoittautuu rajoittuneeksi juntiksi?
Kun minä kutsun kotiini vieraita kahville ja teen kolmea eri sorttia tarjoiltavia ruokia, jos niistä ei mikään kelpaa, niin juokoon kahvinsa mustana. Allergiat on erikseen.
Olen ollut vegaanien häissä ja olisi ollut todella outoa, jos he olisivat tarjonneet siellä jotain muuta kuin vegaanista ruokaa. Ellei nyt jonkun erityisruokavalio ole niin hankala, ettei onnistu vegaanisena järkevästi. Onhan noita joitakin allergikkoja, jotka pystyvät syömään tyyliin kengurua, riisiä ja mustikkaa. Sellainen kyllä varmaan on varautunut tuomaan omat eväät.
Aika moni haluaa pitää häät saadakseen rakkaansa kokoon ja kaikille ihanat muistot. Näköjään joidenkin motivaatio häihin on kiusata vieraita tarjoamalla ruokaa jota tietää vieraiden karttavan. No, kukin kerää omat muistonsa. Onne aja menestystä vaan jatkoonkin. Kun jatkaa samaa mallia riittävän kauan, niin eiköhän ne ystävät ja sukulaiset tajua etteivät ole kuin rajoittuneita juntteja.
Ap siis tarjoaa häävieraille soijapökäleitä eri muodoissa ja ihmettelee kun ei kelpaa.
Mitäs jos olisi pysähtynyt miettimään ja laskemaan kuinka monta vegaania ja kuinka monta sekasyöjää vieraslistassa oli, ja tehnyt/tilannut ruoat sen mukaisesti. Omassa ystäväpiirissä on useampi kasvissyöjä, valtaosa sekasyöjiä. Tämän mukaisesti tilattiin pitopalvelulta hääruoat.
Sanoisin häätarjoiluille olevan kaksi kriteeriä. Ruoka on tarpeeksi ja se on hyvää. Ihminen joka väittää, ettei vegaaninen tai kasvisruoka voi olla hyvää tekee minusta itsestään pellen. Yhtä hyvin voisi väittää, ettei laktoositon ruoka voi olla hyvää tai mikä tahansa ruoka missä ei ole makkaraa ei voi olla hyvää.
AP:n ketjussa kertoma menu olisi ok alle 2h kahvitilaisuuteen, mutta jos juhlittu pidemmän kaavan mukaan, niin varmasti vieraille tullut nälkä ja sen vuoksi kritiikkiä esiintynyt. Ollut myös vastaavassa tilanteessa, missä firman juhlissa ruokaa oli todella vähän, yhdistetty avoimeen baariin seuraukset olivat odotetut.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täh? Missä se ruoka oli? Noi on kahvittelun lisukkeita, eivät RUOKAA. Tai menis ehkä myöhäisenä iltapalana, joka nautitaan ruuan, kakun, tanssien ja muun ohjelman jälkeen sitten myöhään illalla, jotta vieraat jaksaa vielä vähän juhlia...
Olisit varoittanut vieraita etukäteen ettei teillä ole ruokailua, vain kahvittelut niin he olisivat osanneet käydä syömässä ennen häitä, olisi muuttanut tilanteen varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät näköjään halua, että vieraat viihtyvät, vaan häät ovat testi: kuka ei syö ideologiani mukaista ruokaa, vaan osoittautuu rajoittuneeksi juntiksi?
Kun minä kutsun kotiini vieraita kahville ja teen kolmea eri sorttia tarjoiltavia ruokia, jos niistä ei mikään kelpaa, niin juokoon kahvinsa mustana. Allergiat on erikseen.
Entäs jos ei voi sietää kahvia? Istukoon kuivin suin?
Mun ideologiaan ei sovi massiiviset häät.
Nälkäisiksi ovat jääneet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTäh? Missä se ruoka oli? Noi on kahvittelun lisukkeita, eivät RUOKAA. Tai menis ehkä myöhäisenä iltapalana, joka nautitaan ruuan, kakun, tanssien ja muun ohjelman jälkeen sitten myöhään illalla, jotta vieraat jaksaa vielä vähän juhlia...
Olisit varoittanut vieraita etukäteen ettei teillä ole ruokailua, vain kahvittelut niin he olisivat osanneet käydä syömässä ennen häitä, olisi muuttanut tilanteen varmasti.
Niinpä. Kovin on olevinaan ideologista tuokaa, mutta mistäs esimerkiksi se savutofun savuaromi on peräisin? Ettei vain olisi poltettu turhaan puita ja lisätty hiilidioksidipäästöjä?
Itse syön lihaa mutta syön myös mielelläni jos ei ole lihaa.
Tiedän ihmisiä jotka ei suostu syömään mitään jos ei ole lihaa, miehiä ovat.
Olen utelias kasvisruokailusta ja joka aterialla ei pidä olla lihaa.
Nuorellani on ibd eikä hän halua asiasta julkista. Tauti on hankala ja oireet nolottaa lastani. Siksi ei tuo sitä koskaan esiin, pidämme aina peukkuja, että sukujuhlissa olisi jotain mitä hän pystyy syömään eli juurikin muuta kuin vegaania.
Tuollaiset häät olisi kauhistus, onneksi ei ole sattunut kohdalle. Tarjontaa on aina ollut monipuolisesti mikä helpottaa suuresti niidenkin syömistä, jotka eivät nosta haloota ruokarajoitteistaan edes terveydellisistä syistä.
Toivoisinkin jokaisen juhlia järjestävän suhtautuvan tarjoiluun avoimesti ja toiset huomioiden, omien mieltymysten esittely ei kuulu yhteiseen juhlaan vaan kertoo sosiaalisten suhteiden rajoittuneisuudesta, toisten ignooraamisesta ja minä-minä-asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan rehellisesti sanottuna, tuo tarjoilu on kyllä todella vaatimaton. Jollain normi-iltapäivä-kahveilla menettelee vielä, mutta häissä ei.
Suomessakin on ibd:tä sairastavia lähes 50.000 ja siihen päälle muut samanlaiset sairaudet. Aika moni ibd:tä sairastava on hiljaa sairaudestaan eikä tuo esiin ruokavalio rajoituksiaan, vaan pyrkii luovimaan syömisensa kanssa niin ettei se herätä huomiota.
Olen huomannut, että usein juuri ideologisista syistä vegaanit ovat niitä rajoittuneimpia ja vaativat muidenkin noudattavan heidän ruokavaliotaan. Sekasyojillä tuntuu olevan
vapaampi suhtautuminen muidenkin syömiseen ja ikään kuin kuudes aisti tajuamaan ettei kaikkea sanota aina ääneen ja tätä myöten vieraanvaraisuutta ja aitoa halua ilahduttaa lähimmäisiään.
Vierailija kirjoitti:
Nuorellani on ibd eikä hän halua asiasta julkista. Tauti on hankala ja oireet nolottaa lastani. Siksi ei tuo sitä koskaan esiin, pidämme aina peukkuja, että sukujuhlissa olisi jotain mitä hän pystyy syömään eli juurikin muuta kuin vegaania.
Tuollaiset häät olisi kauhistus, onneksi ei ole sattunut kohdalle. Tarjontaa on aina ollut monipuolisesti mikä helpottaa suuresti niidenkin syömistä, jotka eivät nosta haloota ruokarajoitteistaan edes terveydellisistä syistä.
Toivoisinkin jokaisen juhlia järjestävän suhtautuvan tarjoiluun avoimesti ja toiset huomioiden, omien mieltymysten esittely ei kuulu yhteiseen juhlaan vaan kertoo sosiaalisten suhteiden rajoittuneisuudesta, toisten ignooraamisesta ja minä-minä-asenteesta.
Minulla on tuttu joka on pakosta hyvin ruokarajoitteinen (mm suuri osa perusmausteista ei sovi). Olimme kerran yhdessä työmatkalla ja hän otti lautaselle vain porkkanaraastetta. Ihmettelimme, miksi hän ei ollut kertonut rajoitteistaan, että olisi saanut jotain syötävää, ja hän totesi, että lista on niin pitkä, että on helpompi että hän syö vain mitä pystyy/jos pystyy 😞
Aika ikävä olla monen päivän työmatkalla ”syön jos löydän jotain mitä sairauksien vuoksi pystyn syömään - tai sitten ole ilman” lähtökohdista.
Hänelle kyllä olisin omissa juhlissa tehnyt oman lautasellisen.
Mutta juhlien järjestäjällä on se ongelma, että osa allergioista on tyyliin ”en voi syödä kalaa - paitsi kalapuikkoja kun ne on niin hyviä ”. Eli ensin annetaan listat siitä, mitä ei voi syödä ja sitten kuitenkin syödään sitä normivaihtoehtoa, kun se onkin hyvää eikö sen allergian kanssa nyt niin tarkkaa ole. Toisaalta kaksi ihmistä kertoo, ettei voi syödä kalaa, ja heille sitten tehdään se muu vaihtoehto, ja nimetään se ”kala-allergikoille” - ja kun heidän vuoronsa tulee, ei jäljellä ole enää kuin rääppeet, kun Matti Ahmatti kavereineen on syönyt myös sitä (tämä siis useimmiten juurikin jos hankkii niille kolmelle vegaanille vegaanisen vaihtoehdon. Jota ei oikein viitsisi paljon ylimääräistä hankkia koska ne on itse asiassa usein paljon kalliimpia kuin se pitopalvelun savukala ja karjalanpaisti.
Ymmärrän sekä ap:ta että vieraita. Ihmiset ovat erilaisia. Sitä on vaikea vaan hyväksyä kummankin osapuolen tässä. Kaikki eivät ole easygoing avarakatseisia. Ja kaikki eivät vaan tykkää kasvisruoasta, vaikka se olisi kuinka ekologista ja terveellistä. Heillä on erilaiset arvot. Toisaalta kyllä muakin ärsyttää sellainen, että periaatteesta ollaan kasvisruokaa vastaan vaikka se oikeasti olisi tosi hyvää ”täytyy olla lihaa” jne..
Itse olin kasvissyöjä vuosia, mutta raskauksien ja lasten saamisen jälkeen olen syönyt myös lihaa, koska en jaksa tehdä eri ruokia perheessä, enkä ottaa riskiä lasten kanssa että joku tärkeä ravintoaine jää saamatta, enkä myöskään jaksa niin tarkasti noudattaa jotain tiettyä ruokavaliota.
Jos ap olisi halunnut miellyttää vieraita, niin hän olisi puolisonsa kanssa voinut tulla ns. puoliväliin tarjoiluiden suhteen. Sen olisi ehkä nämä periaatteellisen lihansyöjät (:D) pystyneet ehkä sulattamaan. Vaikka niin, että ei tarjoaisi ollenkaan punaista lihaa. Tai sitten ainoa eläinperäinen olisi maitotuotteet tms.
Ymmärrän kyllä myös tosi hyvin että vegaanina tekee pahaa tarjota eläinperäisiä tuotteita omissa häissä, joiden on tarkoitus olla omannäköiset. Luulisi sitten että siellä olisi ollut suurimmaksi osaksi myös samanhenkistä porukkaa kuitenkin? Mitä väliä ne muutamat vanhukset jotka valittavat etteivät saa lihaa ja maitoa? Jos heillä tieto etukäteen, niin olisivat sitten jättäneet tulematta jos eivät yhtä päivää pysty olemaan ilman? Isäsi asenne on kyllä ärsyttävä! Häpeäisi ihan keskenään vaan...
Tämä on suoraan verrannollinen siihen että kaikkiin hääruokiin laitetaan lujasti naga-chiliä, vain sen takia että hääpari pitää erittäin tulisesta ruoasta. Itselleni kyllä maistuisi mutta veikkaan että aikalailla yksin saisin syödä.
Miten aatemaailmaa tarjotaan väkisin? Jos et tarjoa lihaa vaan esim. Kasvissosekeittoa ja patonkia niin onko se oman aatemaailman tuputtamista jos on kasvissyöjä?
Jos metsästäjä tarjoaa hirvenlihaa niin onko se oman aatemaailman tuputtamista?
Tmmärrän että on nirsoja ihmisiä mutta kyllä vegaanipohjaiset tarjoilutkinnovat hyviä, aika kumma on jos kukaan ei köydä mitään syötävää ilman että siinä olisi mitään eläintä.