Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
441/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manlaista ininää pitävät vegetkin jos heitä ei muisteta vaikka suurinosa suomalaisista vetää lihaa, kalaa ja maitoa

Vierailija
442/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sitä eläinperäisellä paskalla lannoitettua ruokaa vedetään kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin voinut kestää vegaaniruuan häissä, mutta mieheni olisi joutunut palaamaan grillin kautta kotiin.

Säälittävää. Kuoleeko miehesi ylipainon ongelmiin, sydänkohtakseen vai syöpään? Mitä luulet?

Todennäköisesti ei kumpaankaan

Vierailija
444/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi eläinten tappaminen ruoaksi on pahasta kun vegaanit on jäänyt kiinni tuntemattomien ihmisten lemmikkien kaappaamisesta ja lopettamisesta? Siis vegaanit tykkää tappaa mutta ei tykkää että lihaa syödään.

Hämmentävä ideologia.

Kun ei muuta keksi täytyy vähän yleistää, sellaista se on kun ei keksi päteviä argumentteja.

Sinäkin varmaan hyväksyt lemmikkikoirien varastamisen, kiduttamisen ja syömisen koska sitähän ne sekasyöjät tekee? Miksi sekasyöjien mielestä tappaminen on ok mutta vaan silloin kun tapetaan hänen mielestä vähempiarvoisia eläimiä?

Hämmentävä ideologia.

Hyväksyn kiinalaisten koirien syömisen, koska se kuuluu heidän kulttuuriin.

Vierailija
445/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.

No eihän se ole aatteen tuputtamista, jos joskus juhlissa tarjoaa vieraille vegaanista safkaa. Pikemminkin siinä tarjotaan avartava kokemus, että tällaistakin ruokaa voi olla. Aatteen tuputtaminen on mielestäni paljon pitkäjänteisempää toimintaa kuin yhden illan tarjoilut. Kukaan ei siihen kuole, jos menee yhdet juhlat ilman lihaa. Olkoon sit syömättä se, jolle ei maistu. 

Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?

Koska liha ei kuulu vegaanin ruokavalioon. Sekasyöjät, joita suurin osa suomalaisistakin on, syövät myös vihanneksia, perunaa, riisiä jne. Ruokavalio ei siis pakota ketään syömään vastoin uskomuksiaan, jättää vain muutaman ruoka-aineen pois. Jos joku taas ei voi syödä edellä mainittuja, tarjoaisivat vegaanitkin varmasti heille sopivaa ruokaa. 

Sekasyöjät syö vihanneksia, perunaa riisiä jne, mutta aika harvan normaaliruokavalioon kuuluu mantelimaidot, soijat yms. Itse olen kyllä soijamyönteinen, olen tehnyt monesti ruokaa ja se on ihan hyvää kun sen osaa maustaa. Yksin jos eläisin niin varmasti söisin enemmän. Halpaa ja ihan ok käytettävyys. Harmi vaan, että kun taloudessa on 2 miespuolista, niin joutuisi tekemään aina eri ruuat heille.

Vierailija
446/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo1 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen terve aikuinen päättäkööt itse, mitä syö. Kuitenkaan omaa ruokavaliotaan ei saa tuputtaa muille. Vaikka juhlien järjestäjät päättävät tarjoiluista, ei kuitenkaan voi olettaa kaikkien pitävän siitä. Ymmärrä kyllä eettistä puolta, sillä vaikka itse olen sekasyöjä, en todellakaan syö juuri eettisistä syistä läheskään kaikkea lihaa, lähinnä vain suomalaista posssua, kanaa, sika-nautajauhelihaa ja kalaa. Tuota vegaanisuutta en kuitenkaan oikein ymmärrä, enkä tiedä, mitä itse olisin näissä häissä syönyt. Nämä ruokavaliot ja tarjoilut ovat hyvin kaksipiippuinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja vaikka järjestäjät päättävätkin tarjoiluista ei voi olettaa kaikkien omaksuvan saman aatteen, eikä sitä saa tuputtaa.

No eihän se ole aatteen tuputtamista, jos joskus juhlissa tarjoaa vieraille vegaanista safkaa. Pikemminkin siinä tarjotaan avartava kokemus, että tällaistakin ruokaa voi olla. Aatteen tuputtaminen on mielestäni paljon pitkäjänteisempää toimintaa kuin yhden illan tarjoilut. Kukaan ei siihen kuole, jos menee yhdet juhlat ilman lihaa. Olkoon sit syömättä se, jolle ei maistu. 

Miksi vegaanit itkee hysteerisesti kun tarjoan heille avartavaa kokemusta sisäfilepihvin muodossa?

Koska liha ei kuulu vegaanin ruokavalioon. Sekasyöjät, joita suurin osa suomalaisistakin on, syövät myös vihanneksia, perunaa, riisiä jne. Ruokavalio ei siis pakota ketään syömään vastoin uskomuksiaan, jättää vain muutaman ruoka-aineen pois. Jos joku taas ei voi syödä edellä mainittuja, tarjoaisivat vegaanitkin varmasti heille sopivaa ruokaa. 

Sekasyöjät syö vihanneksia, perunaa riisiä jne, mutta aika harvan normaaliruokavalioon kuuluu mantelimaidot, soijat yms. Itse olen kyllä soijamyönteinen, olen tehnyt monesti ruokaa ja se on ihan hyvää kun sen osaa maustaa. Yksin jos eläisin niin varmasti söisin enemmän. Halpaa ja ihan ok käytettävyys. Harmi vaan, että kun taloudessa on 2 miespuolista, niin joutuisi tekemään aina eri ruuat heille.

Miksi ne miehet ei voi sillon tällöin sitä kasvisruokaa syödä? Oma mieheni on sekasyöjä, mutta syö silti mielellään kasvisruokiani. 

Vierailija
447/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa karjan rehusta vain n. 5 % on soijaperäistä. Tiedon voi löytää varsin helposti ihan netistäkin. Suomessa yleisin rehulaji on nurmikasvit.

Vierailija
448/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija ei ole edes mikään terveystuote ja se on maissin jälkeen epäterveellisin kasvi. Sekä soijaa kasvatetaan alueilla joissa on paljon saasteita

Vierailija
449/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo1 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne miehet ei voi sillon tällöin sitä kasvisruokaa syödä? Oma mieheni on sekasyöjä, mutta syö silti mielellään kasvisruokiani. 

Kasvisruokaa toki voi syödä. Mutta ei soijaa.

Vierailija
450/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa karjan rehusta vain n. 5 % on soijaperäistä. Tiedon voi löytää varsin helposti ihan netistäkin. Suomessa yleisin rehulaji on nurmikasvit.

Ja silti alle 20% soijasta päätyy suoraan ihmisten lautasille, myös Suomessa? Kummallista.

Vierailija
451/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soija ei ole edes mikään terveystuote ja se on maissin jälkeen epäterveellisin kasvi. Sekä soijaa kasvatetaan alueilla joissa on paljon saasteita

Olisi kiva kuulla perusteluita, mikä tekee soijasta niin epäterveellistä? Ja saasteisilla alueilla nyt kasvatetaan paljon muutakin (ja soijaakin kasvatetaan monessa eri paikassa, joten olosuhteet lienevät erilaisia).

Vierailija
452/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikäläinen on karnivoori, syön toki myös kasviksia. Omissa häissäni oli vieraina muutamia vegaaneja, eri "tasoisia". Heille varasimme erikseen semmoiset ruoat että viihtyvät. Miksi se olisi toisinpäin mahdotonta?

Siksi.

Vierailija
453/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei kannata enää kommentoida. Kaikki Suomen Vegaanit ylä- ja alapeukuttaa minkä ehtii.

Olin 20 vuotta kasvissyöjä. Siihen aikaan sisältyy Kuopion Yliopiston Elävän Ravinnon tutkimus. Kaupasta sai israelilaisia Carmel-porkkanoita talvella ja kiinankaalta. Kaikki piti idättää itse, myös hapankaalta tein. Mielsin ja vieläkin ajattelen, että kasvissyöjän elämään ei kuulu aggressiivisuus, tuputtaminen, riitely, itsensä esiintuominen tarjoamalla omissa häissä V A I N omia pöperöitä. Eri asia, jos olet ollut 70 vuotta kasvissyöjä. Ja silloin ei oma ego enää horju siitä, että paistaa muille kinkkua.

Vierailija
454/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää sienistä yhtään enkä siksi syö niitä, edes juhlissa. Koska kyse on kohdallani vain mieltymyksestä, ei allergiasta taikka eettisestä tai uskonnollisesta syystä, en luonnollisestikaan vaivaa juhlien järjestäjiä kertomalla siitä heille. Minua varten ei tarvitse jättää sieniä tarjoamatta, minä vain jätän ne syömättä. Koskaan tästä ei ole koitunut mitään ongelmia, enkä ole jäänyt juhlissa nälkäiseksi, sillä aina on ollut niin paljon valinnanvaraa ruokatarjoiluissa, että mahani on tullut täyteen ja syötävää on löytynyt yllin kyllin ilman sieniäkin.

Näissä ap:n häissä en olisi saanut muuta suolaista syötävää kuin riisipiirakkaa ja maissileipää. Juu, olisin kyllä ollut pettynyt. Vegaanisetkin tarjoilut ovat yleensä huomattavasti tätä monipuolisemmat. Kahvikin olisi pitänyt jättää väliin sen mantelijuoman vuoksi, koska se ei oikeasti sovi kahvimaidoksi yhtään. Olisin todennäköisesti lähtenyt noista häistä kotiin hyvissä ajoin. Näin niukat tarjoilut hääjuhlassa osoittavat arvostuksen puutetta vieraita kohtaan, olivat sitten vegaaniset taikka sekaaniset. Meillä on synttäreilläkin enemmän valinnanvaraa.

Vierailija
455/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun sukulaiset ja tuttavat tiedä mille mä olen nykyisin allerginen. Ja luulenpa, että on muitakin joiden allergiatilanne vaihtelee eikä niitä aina huudella. 

On tyylitöntä tarjota semmosta ruokaa joka on monelle allergiselle kelvotonta. Nämä pähkinä, manteli, papu, soija-jutut on juuri niitä. 

Jos mä joutuisin juhliin, jossa ei olisi mitään syötävää ruokaa niin ottaisin lahjan mukaani ja sanoisin heipat. Se ei voi olla vaikeaa tarjota jotakin salaattia, perunaa tai riisiä muun lisäksi, että sentään jotakin saattaisi syödä sekin jolla on joku muu vakaumus tai allergia. Ei ole pakko olla lihaa mutta jos ei ole edes vihersalaattia eikä perunoita niin sitten on jo tosi huonot häätarjoilut.

Vaihteleeko se allergiatilanne niinnkin usein, että kun pari viikkoa aikaisemmin ilmoittaudut häihin ja kerrot erikoisruokavaliosi niin häiden koittaessa allergiatilanne onkin jo aivan joku toinen? Tässä tapauksessa kyseessä taitaa olla vaan muotiallergia, jota nyt ei muutenkaan tarvitse huomioida.

Juuri nyt olen poissulku vaiheessa, joten juuri nyt  vaihtelee. Mutta onneksi, onneksi en tunne ainuttakaan tiukkapipoista vekaania vaan kaikki tuttavani ovat sekasyöjiä!

Veka tässä moi, minut valittiin juuri Cathayn uudeksi kaaniksi ja se nousi päähän niin, että äitini kutoma pipo on alkanut kiristämään. Valinnan jälkeen kaverini ovat alkaneet kutsumaan minua tuttavallisesti Vekaaniksi. Olen siis tiukkapipoinen vekaani, hauska tavata!

Vierailija
456/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en valittaisi. Mutta snäkärin kauttahan sitä sitten moni joutuu kotiin ajamaan, että sinällään vähän ajattelematonta vieraita kohtaan. Riippuu toki siitäkin millaiset häät, mutta jos on sellaiset perus 6-9 h häät, niin se on pitkä aika jos tarjolla on lähinnä ituja ja hedelmiä...

Vierailija
457/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en valittaisi. Mutta snäkärin kauttahan sitä sitten moni joutuu kotiin ajamaan, että sinällään vähän ajattelematonta vieraita kohtaan. Riippuu toki siitäkin millaiset häät, mutta jos on sellaiset perus 6-9 h häät, niin se on pitkä aika jos tarjolla on lähinnä ituja ja hedelmiä...

Paitsi ettei tarjolla ollut ituja.

Vierailija
458/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole vegaani, mutta en ymmärrä näitä ihmisiä jotka kitisevät, että vegaanin pitäisi tulla vastaan ja ostaa eläinperäisiä tuotteita, koska ei muka pystytä syömään normaalia ruokaa. Jos on vegaani nii elämässäsi et halua olla missään tekemisissä eläinten murhan kanssa. Nyt kun on sitten häät pitäisi yhtäkkiä tunkea tonneittain rahaa siihen asiaan minkä kokee suurena vääryytenä ja julmuutena. Ottaisitko sinä orjia töihin häihisi vain koska suurin osa suvustasi kannattaisi orjatyövoimaa. Eikö kuulosta loogiselta? Yhtälailla ei varmaan tunnu loogiselta vegaanin sijoittaa rahaa eläinten riistoon.

Just tämä. Itseäni häiritsisi kun tiedostaisin, miten monta elämää olisi uhrattu siihen, että minä saisi juhlistaa rakkauttani puolisoni kanssa. 

Ahaa... oletan että sulla tai miehelläsi ei ole nahkakenkiä tai mitään eläinperäisiä vaatteita. Ylipäänsä kaikki vaatteenne on eettisesti valmistettuja eikä tosiaan missään vinkuintian lasten pyörittämissä tehtaissa. Tämän olette myös esittäneet kaikille vieraillenne. Samoin kaikki ruoka on eettisesti tuotettua eikä sen tuotannon tieltä ole raivattu esim. sademetsää. En kyllä usko ajattelunne ulottuvan aivan näin pitkälle, joten todella tekopyhää höpinää tuollainen "monta elämää uhrattu meidän häiden takia".

En ole ostanut nahkatuotteita vuosiin. Taisin lopettaa jo siinä vaiheessa kun lopetin punaisen lihan syönnin, sillä olisi ollut tekopyhää ostaa nahkaakaan. 

Vieraiden vaatteisiin nyt ei ole puuttumista, mutta aina voi ajatella, että haremmin jotain nahkakenkiä ostetaan vaan yksiähäitä varten.

Ja jos olen ihan rehellinen niin itseäni ei kiinnosta ihmisoikeudet ihan niin paljon kuin eläintenoikeudet, joten keskityn hankinnoissani ja muussa enemmän niihin.

Ja sademetsänraivaus on sekaaneilta aika kulahtanut lausahdus. Te kun sen tuhoamista enemmän aina tuette. Mutta toki aina voi ostaa vain esim. Euroopassa tuotettua soijaa. 

Kuinka niin kulahtanut lausahdus? Tuohan oli sinun ideologiasi, ei minun. Ei minua siis kiinnosta kuinka paljon eläimiä kuolee ruuantuotannon takia. (Ilmeisesti ei kuitenkaan sinuakaan kiinnosta). Vai meinaatko että kaikkien tulisi noudattaa tuota sinun ideologiaasi?

Kyllä se vaan on.

Ja ei en meinaa, mutta en aio itse OMILLA rahoillani tukea tehotuotantoa, liikakalastusta tai muuta mukavaa. 

Oi mikä mahtava perustelu! :D "No kun se vaan on! Koska minä sanon niin! PISTE!" Totuus on että myös sinun ruokavaliosi takia kuolee eläimiä. Mustasta et saa puhumalla valkoista.

Vierailija
459/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne perkeleen vegaanit. Miksi he eivät voi tukea eläinten murhaamista ja kiduttamista, kuten me normaalit ihmiset. Tekee oloni huonoksi, että on ihmisiä jotka on moraalisempiä ja eettisempiä kuin minä.

Vierailija
460/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne perkeleen vegaanit. Miksi he eivät voi tukea eläinten murhaamista ja kiduttamista, kuten me normaalit ihmiset. Tekee oloni huonoksi, että on ihmisiä jotka on moraalisempiä ja eettisempiä kuin minä.

Inhottavia sivuvaikutuksia tuolla teidän ruokavaliolla ja ideologialla muutenkin. Vain omat mielipiteet nähdään ainoina oikein. En taida kokeilla ko. ruokavaliota.