Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
461/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole vegaani, mutta en ymmärrä näitä ihmisiä jotka kitisevät, että vegaanin pitäisi tulla vastaan ja ostaa eläinperäisiä tuotteita, koska ei muka pystytä syömään normaalia ruokaa. Jos on vegaani nii elämässäsi et halua olla missään tekemisissä eläinten murhan kanssa. Nyt kun on sitten häät pitäisi yhtäkkiä tunkea tonneittain rahaa siihen asiaan minkä kokee suurena vääryytenä ja julmuutena. Ottaisitko sinä orjia töihin häihisi vain koska suurin osa suvustasi kannattaisi orjatyövoimaa. Eikö kuulosta loogiselta? Yhtälailla ei varmaan tunnu loogiselta vegaanin sijoittaa rahaa eläinten riistoon.

Just tämä. Itseäni häiritsisi kun tiedostaisin, miten monta elämää olisi uhrattu siihen, että minä saisi juhlistaa rakkauttani puolisoni kanssa. 

Ahaa... oletan että sulla tai miehelläsi ei ole nahkakenkiä tai mitään eläinperäisiä vaatteita. Ylipäänsä kaikki vaatteenne on eettisesti valmistettuja eikä tosiaan missään vinkuintian lasten pyörittämissä tehtaissa. Tämän olette myös esittäneet kaikille vieraillenne. Samoin kaikki ruoka on eettisesti tuotettua eikä sen tuotannon tieltä ole raivattu esim. sademetsää. En kyllä usko ajattelunne ulottuvan aivan näin pitkälle, joten todella tekopyhää höpinää tuollainen "monta elämää uhrattu meidän häiden takia".

En ole ostanut nahkatuotteita vuosiin. Taisin lopettaa jo siinä vaiheessa kun lopetin punaisen lihan syönnin, sillä olisi ollut tekopyhää ostaa nahkaakaan. 

Vieraiden vaatteisiin nyt ei ole puuttumista, mutta aina voi ajatella, että haremmin jotain nahkakenkiä ostetaan vaan yksiähäitä varten.

Ja jos olen ihan rehellinen niin itseäni ei kiinnosta ihmisoikeudet ihan niin paljon kuin eläintenoikeudet, joten keskityn hankinnoissani ja muussa enemmän niihin.

Ja sademetsänraivaus on sekaaneilta aika kulahtanut lausahdus. Te kun sen tuhoamista enemmän aina tuette. Mutta toki aina voi ostaa vain esim. Euroopassa tuotettua soijaa. 

Kuinka niin kulahtanut lausahdus? Tuohan oli sinun ideologiasi, ei minun. Ei minua siis kiinnosta kuinka paljon eläimiä kuolee ruuantuotannon takia. (Ilmeisesti ei kuitenkaan sinuakaan kiinnosta). Vai meinaatko että kaikkien tulisi noudattaa tuota sinun ideologiaasi?

Kyllä se vaan on.

Ja ei en meinaa, mutta en aio itse OMILLA rahoillani tukea tehotuotantoa, liikakalastusta tai muuta mukavaa. 

Oi mikä mahtava perustelu! :D "No kun se vaan on! Koska minä sanon niin! PISTE!" Totuus on että myös sinun ruokavaliosi takia kuolee eläimiä. Mustasta et saa puhumalla valkoista.

Eli minun kannattaa myös syödä kaikkea mikä liikkuu, koska joka tapauksessa eläimiä kuolee? No jos voin säästää edes muutaman eläimen omilla valinnoillani niin se on ollut sen arvoista. (todellisuudessa vegaani säästää valinnoillaan jopa yli 100 eläintä vuodessa)

Vierailija
462/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole vegaani, mutta en ymmärrä näitä ihmisiä jotka kitisevät, että vegaanin pitäisi tulla vastaan ja ostaa eläinperäisiä tuotteita, koska ei muka pystytä syömään normaalia ruokaa. Jos on vegaani nii elämässäsi et halua olla missään tekemisissä eläinten murhan kanssa. Nyt kun on sitten häät pitäisi yhtäkkiä tunkea tonneittain rahaa siihen asiaan minkä kokee suurena vääryytenä ja julmuutena. Ottaisitko sinä orjia töihin häihisi vain koska suurin osa suvustasi kannattaisi orjatyövoimaa. Eikö kuulosta loogiselta? Yhtälailla ei varmaan tunnu loogiselta vegaanin sijoittaa rahaa eläinten riistoon.

Just tämä. Itseäni häiritsisi kun tiedostaisin, miten monta elämää olisi uhrattu siihen, että minä saisi juhlistaa rakkauttani puolisoni kanssa. 

Ahaa... oletan että sulla tai miehelläsi ei ole nahkakenkiä tai mitään eläinperäisiä vaatteita. Ylipäänsä kaikki vaatteenne on eettisesti valmistettuja eikä tosiaan missään vinkuintian lasten pyörittämissä tehtaissa. Tämän olette myös esittäneet kaikille vieraillenne. Samoin kaikki ruoka on eettisesti tuotettua eikä sen tuotannon tieltä ole raivattu esim. sademetsää. En kyllä usko ajattelunne ulottuvan aivan näin pitkälle, joten todella tekopyhää höpinää tuollainen "monta elämää uhrattu meidän häiden takia".

En ole ostanut nahkatuotteita vuosiin. Taisin lopettaa jo siinä vaiheessa kun lopetin punaisen lihan syönnin, sillä olisi ollut tekopyhää ostaa nahkaakaan. 

Vieraiden vaatteisiin nyt ei ole puuttumista, mutta aina voi ajatella, että haremmin jotain nahkakenkiä ostetaan vaan yksiähäitä varten.

Ja jos olen ihan rehellinen niin itseäni ei kiinnosta ihmisoikeudet ihan niin paljon kuin eläintenoikeudet, joten keskityn hankinnoissani ja muussa enemmän niihin.

Ja sademetsänraivaus on sekaaneilta aika kulahtanut lausahdus. Te kun sen tuhoamista enemmän aina tuette. Mutta toki aina voi ostaa vain esim. Euroopassa tuotettua soijaa. 

Kuinka niin kulahtanut lausahdus? Tuohan oli sinun ideologiasi, ei minun. Ei minua siis kiinnosta kuinka paljon eläimiä kuolee ruuantuotannon takia. (Ilmeisesti ei kuitenkaan sinuakaan kiinnosta). Vai meinaatko että kaikkien tulisi noudattaa tuota sinun ideologiaasi?

Kyllä se vaan on.

Ja ei en meinaa, mutta en aio itse OMILLA rahoillani tukea tehotuotantoa, liikakalastusta tai muuta mukavaa. 

Oi mikä mahtava perustelu! :D "No kun se vaan on! Koska minä sanon niin! PISTE!" Totuus on että myös sinun ruokavaliosi takia kuolee eläimiä. Mustasta et saa puhumalla valkoista.

Eli minun kannattaa myös syödä kaikkea mikä liikkuu, koska joka tapauksessa eläimiä kuolee? No jos voin säästää edes muutaman eläimen omilla valinnoillani niin se on ollut sen arvoista. (todellisuudessa vegaani säästää valinnoillaan jopa yli 100 eläintä vuodessa)

Ei vaan lakata moralisoimasta ja syyttämästä toisia murhaajiksi ja ties miksi! Omien valintojesi seurauksena eläimiä kuolee myös. Se on vain fakta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne perkeleen vegaanit. Miksi he eivät voi tukea eläinten murhaamista ja kiduttamista, kuten me normaalit ihmiset. Tekee oloni huonoksi, että on ihmisiä jotka on moraalisempiä ja eettisempiä kuin minä.

Inhottavia sivuvaikutuksia tuolla teidän ruokavaliolla ja ideologialla muutenkin. Vain omat mielipiteet nähdään ainoina oikein. En taida kokeilla ko. ruokavaliota.

Onhan niitä ihmisiä, jotka raiskaavat ja murhaavat, joiden mielestä nämä teot ovat oikein. Pitäisikö jokaisen ihmisen hyväksyä moiset ihmiset?

Vierailija
464/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viettänyt useammat vegaaniset juhlat. Teen perinteisiä ruokia mutta ilman eläinkunnan tuotteita. Kahvimaito on tosiaan ainoa asia, josta täytyy ilmoittaa, mitä se on (ettei allergiset luule lehmänmaidoksi). Meillä oli edellisissä juhlissa juuri pähkinäallergikkojen vuoksi riisimaitoa, mikä sopii myös gluteenittomille ja pähkinäallergikoille. Todella hyviä voileipäkakkuja saa tehtyä, runsaita salaatteja ja viimeksi meillä oli pääruokana grillattavia. Meillä juhlat menee parhaiten niin, ettei turhaan mainosta vegaanisuutta. Esimerkiksi "jauhelihamoussakka"  valmistujaisissani sisälsi soijarouhetta ja pilkottua sientä grillimausteessa marinoituna, kukaan ei tajunnut jauhelihan puutetta.. ystäväni luuli että soijarouhe oli jonkun riistan lihaa :D

Kivaa, ettette ilmoita, mitä ruoissa oikeasti on. Soija- ja muut allergikot kiittävät...

Vierailija
465/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne perkeleen vegaanit. Miksi he eivät voi tukea eläinten murhaamista ja kiduttamista, kuten me normaalit ihmiset. Tekee oloni huonoksi, että on ihmisiä jotka on moraalisempiä ja eettisempiä kuin minä.

Inhottavia sivuvaikutuksia tuolla teidän ruokavaliolla ja ideologialla muutenkin. Vain omat mielipiteet nähdään ainoina oikein. En taida kokeilla ko. ruokavaliota.

Onhan niitä ihmisiä, jotka raiskaavat ja murhaavat, joiden mielestä nämä teot ovat oikein. Pitäisikö jokaisen ihmisen hyväksyä moiset ihmiset?

Sorry mutta joudun lopettamaan tämän keskustelun tähän. Moraalini ei vaan kestä käydä väittelyä psyykkisesti sairaan ihmisen kanssa. Hyvää jatkoa!

Vierailija
466/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viettänyt useammat vegaaniset juhlat. Teen perinteisiä ruokia mutta ilman eläinkunnan tuotteita. Kahvimaito on tosiaan ainoa asia, josta täytyy ilmoittaa, mitä se on (ettei allergiset luule lehmänmaidoksi). Meillä oli edellisissä juhlissa juuri pähkinäallergikkojen vuoksi riisimaitoa, mikä sopii myös gluteenittomille ja pähkinäallergikoille. Todella hyviä voileipäkakkuja saa tehtyä, runsaita salaatteja ja viimeksi meillä oli pääruokana grillattavia. Meillä juhlat menee parhaiten niin, ettei turhaan mainosta vegaanisuutta. Esimerkiksi "jauhelihamoussakka"  valmistujaisissani sisälsi soijarouhetta ja pilkottua sientä grillimausteessa marinoituna, kukaan ei tajunnut jauhelihan puutetta.. ystäväni luuli että soijarouhe oli jonkun riistan lihaa :D

Eli ei ollut jauhelihamoussakkaa vaan soijarouhemoussakkaa? Ei sillä soijarouhe on hyvää ja monikäyttöistä, mut pitäis mun mielestä tarjoilla oikeilla nimillä. .

Vierailija
467/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry mutta joudun lopettamaan tämän keskustelun tähän. Moraalini ei vaan kestä käydä väittelyä psyykkisesti sairaan ihmisen kanssa. Hyvää jatkoa!

Voiton tunne ᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ

Vierailija
468/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan on.

Ei vaan lakata moralisoimasta ja syyttämästä toisia murhaajiksi ja ties miksi! Omien valintojesi seurauksena eläimiä kuolee myös. Se on vain fakta.

Niin? Juuri siksi haluan edes vähentää niiden kuolevien eläinten määrää. Vähempi parempi tässä todellakin.

Vierailija
469/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se siitä suvaitsevaisuudesta taas. Eivätkö psyykkisesti sairaat ansaitse SINUA? -sivullisen huom.

Vierailija
470/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei ollut jauhelihamoussakkaa vaan soijarouhemoussakkaa? Ei sillä soijarouhe on hyvää ja monikäyttöistä, mut pitäis mun mielestä tarjoilla oikeilla nimillä. .

Samaa mieltä. En siedä petoksia lautasellani.

Vierailija
471/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juo maitoa, se on ällöttävää. Lehmän tissin imeminen ei ole minun juttuni.

Vierailija
472/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sekopäinen ketju. Muuta mä en osaa kommentoida :O

Vierailija
473/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi minusta olis ollut ihanaa olla syömässä vegaaniruokaa! Olisin tykännyt varmasti! Minusta on mielenkiintoista maistaa itselleni uudenlaisia ruokia.

Vierailija
474/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se syöminenhän on niissä pää asia eikö?? 

Vierailija
475/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se syöminenhän on niissä pää asia eikö?? 

Häät ovat yleensä niin tylsiä juhlia, että kyllä vieraille ruoka on tärkeässä asemassa. Ei häät vieraan kannalta ole erityinen ja ainutlaatuinen, elämän tärkein juhla, vaan yksi monista isoista juhlista, joissa on paljon ennästään tuntemattomia ihmisiä ja lähes aina ainakin vähän jäykkä tunnelma sen vuoksi. Hyvä ruoka on todella oleellinen elementti monille häissä ja jos sitä ei ole, ei se loppukaan välttämättä jaksa kauheasti kiinnostaa. Varsinkin kun häät harvemmin kestävät vain paria tuntia, vaan vieraille kyseessä on helposti koko päivän rupeama matkoineen kaikkineen.

Vierailija
476/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa karjan rehusta vain n. 5 % on soijaperäistä. Tiedon voi löytää varsin helposti ihan netistäkin. Suomessa yleisin rehulaji on nurmikasvit.

Ja silti alle 20% soijasta päätyy suoraan ihmisten lautasille, myös Suomessa? Kummallista.

Ei minulla ole mitään syytä valehdella asiasta. Sinulla varmaan on?

Vierailija
477/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä ruoka-ahdasmielisiä ihmisiä. Onko se hel**etin läskisoosi niin tärkeää että päivä pilalla jos ei sitä saa häävieraana lautaselle. Ehkä vegaaniruokaa juhlissa tarjoavien ei kannattaisi asiaa tuoda lainkaan esille sen kummemmin. Pelkkä sana "kasvisruoka" tai "vegaani" kun jo saa ennakoluuloiset kiukkuiseksi. Parasta vaan olla asiasta puhumatta ja menuun vaan ruokien nimet. Voin vaikka vannoa että osa ihmisistä ei edes tajua syövänsä kasvisruokaa eikä kiinnitä siihen huomiota, kunhan on hyvää ja juhlavaa. Jos jonkun persettä jää se pihvinpuute kutittamaan niin kotimatkalla grillin kautta. En ole itse vegaani mutta innoissani olisin jos pääsisin vieraaksi häihin jossa olisi ruokana jotain muuta kuin jotain väsynyttä karjalanpaistia tai lohikeittoa.

Vierailija
478/6229 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten vegaaniruoka kyllä uppoaa näin sekasyöjällekin, mutta olivathan nuo nyt köyhät tarjottavat. Mun aamupala koostuu usein noista aineksista (ilman sitä suklaakakkua ja tofupiirasta). Tosin kahvi mantelimaidolla on jotain aivan hirveää. Muuten kyllä juon mantelimaitoa päivittäin. 

Ehkä tosiaan ongelma oli tarjottavien ruokien arkisuus ja vähyys, ei niinkään se, että kaikki oli vegaanista. Jos häät kestävät koko päivän ja illan (kenties myös yön) niin ihmiset odottavat usein jotain vähän tukevampaa ruokaa.

Ajatus oli varmasti hyvä, mutta toteutus nyt vähän kusi.

479/6229 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Olisin tilannut lähimmästä pizzeriasta itselleni oikein lihaisan pizzan kuljetuksella. Ainoastaan suklaakakku on saattanut olla ok, mutta mitään muuta en todellakaan olisi syönyt. Kyllä te vegaanit voisitte ottaa muutkin huomioon ruokia tarjoillessanne.

Ehei, jos suklaakakkukin on jotain vegelakto-ovo-paskaa niin maku on taatusti ihan hirveä. Takaan sen. Olen vuosien varrella maistellut niin monien kavereiden ja sukulaisten vääntämiä maidottomia munattomia jauhottomia kakkuja ja leivonnaisia, ihan hirveää kuraa kaikki laidasta laitaan. :/ olen nyt 15 sivua nauranut tälle ketjulle, Ap:n tarjoilut olivat kyllä pohjanoteeraus, huono vitsi lähinnä. Tuputetaan sitä omaa uskontoa väkisin muille.

480/6229 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, että vegaaniruoasta tulee moinen haloo. Minä olen ollut useissakin vegaanijuhlissa, enkä edes tiennyt juhlien olevan vegaanisten, ennen kuin jälkikäteen... Meillä on aina vegaanivaihtoehto, en ymmärrä miksei kaikilla olisi. 

Me emme ole vegaaneja, mutta emme syö maitotuotteita ja muita tuotteita käytännössä ainoastaan luomuna ja mielellään vielä lähiruokana, eli emme ole se helpoin perhe ruokkia. Kuitenkin meillä tarjotaan myös maitotuotteita juhlissa yms. En kuitenkaan lähtisi olettamaan, että ihminen, joka vastustaa eettisistä tai ekologisista syistä maito- ja lihateollisuutta haluaisi sitä tukea edes pienissä määrin. Minusta se on täysin ymmärrettävää, enkä käsitä kuka aikuinen ihminen sellaisesta itkee. "No siis eihän se nyt niin paha juttu ole raiskata kerran, kun kyllä ne intiassakin.../ Siis eihän se, että minä äänestän Trumpia, tarkoita, että olisin misogynistinen tai rasistinen henkilö..." Se ei ole minkään ideologian tuputtamista tai pakkosyöttöä, ettei tarjoile juhlissaan lihaa tai maitotuotteita. Eihän sekään ole mikään ideologia wt-kulttuuria vastaan olla tarjoamatta niitä mokkapaloja?

Mutta jos vierailta, eli oletan että häihin on kutsuttu ne lähimmät ja rakkaimmat, on kuulunut selän takana valitusta, on ruoka todennäköisesti ollut oikeasti yksipuolista ja tai pahaa. Sellaista kun on olemassa, niin vegaanisessa kuin sekaruoassa. 

Salaattibuffetti on aina toimiva, ihan ilman liha- ja maitotuotteitakin, jos niitä ei kerran halua tukea. Meillä on usein fetaa, halloumia, maitopohjaisia kastikkeita yms. tarjolla. Hyvin maustetut falafelit ovat kivoja naposteltavia sekaaneillekin. Erilaisia raakakakkuja on lukemattomia ja lämpimänä ruokana on kiva vaikka joku fuusiowokki. Vaihtoehtoja kun on lukemattomia ja itse maitoallergisena osaan huomioida myös erilaiset allergiat. Ei ole kallista ostaa juhliin vaikka riisi-, pähkinä- ja kauramaitoja (soijaa emme käytä sen epäterveellisyyden vuoksi). 

Sen verran mitä itse ikinä käyn missään juhlissa, niin melkein kaikissa on automaattisesti kunnon tarjottavaa myös vegaaneille ja gluteenittomille. Liha ei suinkaan ole mikään pakkotuote, eikä vegaanitarjoilu tarkoita pahaa ruokaa tai nälkää viemätöntä ruokaa. Ettekö te koskaan pidä kasvispäiviä kotona?