Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurpitsa ei maistu yhtään millekään. En tajua miksi siitä pitää tehdä ruokaa.
Vaan sitten, kun sitä on avustettu rasvalla, mausteilla, kermoilla tai niiden korvikkeilla. Tai säilötty etikan ja sokerin ja mausteitten kanssa. Sitten on makua, ja ihmiset ihastelevat, että kyllä on kurpitsa hyvää :D. Kuituahan siinä toki on. Mutta muuten maistuu lähinnä pahvilta ja nuhjuiselta.
Kuidun lisäksi kurpitsat sisältävät A-, C- ja E-vitamiinia sekä mm. kaliumia. Ovat myös vähäenergisiä kasviksia. Voi tehdä myös kurpitsaranskalaisia, oikein lähiruokaa verrattuna bataattiranskalaisiin.
Miksi tehdä kurpitsaranskalaisia, kun voi tehdä ranskalaiset perunoista? Miksi? Bataattiranskalaiset ovat makuuni liian makeita ja pehmeitä.
Olen eri mutta itse olen perunalle allerginen. Bataattiranskalaisia olen syönyt joissain pikaruokaloissa. Tykkään siitä makeudesta. Tuo kurpitsa kuulostaisi hyvältä ja sehän on vielä lähiruokaakin toisin kuin bataatti. Myski- ja hokkaidokurpitsa ovat ainakin makeita.
Vierailija kirjoitti:
En osta mitään missä on Palmuöljyä. Olen sekasyöjä.
En osta mitään missä on Palmuöljyä. Olen Vegaani.
Ne oli teidän häät. Jos joku ei hyväksy teidän persoonianne veganismeineen kaikkineen, miksi hän ylipäätään tuli häihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta mitään missä on Palmuöljyä. Olen Vegaani.
En osta mitään missä on Palmuöljyä. Olen valkoinen lihansyöjä heteromies.
Isännän tulee huolehtia siitä, että kaikki vieraat viihtyy. Meilläkin oli kesällä pojan lakkiaisissa kalaa montaa sorttia vaikka itse en minkinruokiin koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vega korvikkeet, "juusto" yms korvike on palmuöljyistä yms. Se vasta on ympäristö haitta. Sademetsiä kaadetaan öljypalmujen tieltä. Ne on pelkkiä lisäaineita ja palmuöljyä.
Ne valmisteet, mitä itse käytän, eivät kyllä sisällä ollenkaan palmuöljyä, joten ei ole pakko ostaa sellaisia. Monet keksit ja leivonnaiset, mitä kaupoissa myydään, ja ihan sekasyöjätkin niitä ostavat, sisältävät myös palmuöljyä, joten ei se mikään vegaanien ruokapiirre yksin ole.
Voista siirrytty palmuöljyyn, kun vegaanit piipittävät. Yhyy, en voi syödä keksiä X koska voi tai maito. Sitten kaikki muut kärsivät, paitsi vegaanit.
Hmmm kirjoitti:
Ne oli teidän häät. Jos joku ei hyväksy teidän persoonianne veganismeineen kaikkineen, miksi hän ylipäätään tuli häihin?
Lihanismi on vakaumukseni. Häät tulen pitämään sen mukaan. Tarjolle laitan mm. grillattua possua omena suussa. Jos joku ei hyväksy meidän persoonaa lihanismeineen, miksi tulla sitten häihin.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm kirjoitti:
Lihanismi on vakaumukseni. Häät tulen pitämään sen mukaan. Tarjolle laitan mm. grillattua possua omena suussa. Jos joku ei hyväksy meidän persoonaa lihanismeineen, miksi tulla sitten häihin.
Laita kuitenkin joku itukuppi pöytään niin ei tartte kenenkään mököttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm kirjoitti:
Laita kuitenkin joku itukuppi pöytään niin ei tartte kenenkään mököttää.
Omena grillatun possun suussa on ainoa vegaaninen vaihtoehto. Ei tarvitse koristetta heittää hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vega korvikkeet, "juusto" yms korvike on palmuöljyistä yms. Se vasta on ympäristö haitta. Sademetsiä kaadetaan öljypalmujen tieltä. Ne on pelkkiä lisäaineita ja palmuöljyä.
Ne valmisteet, mitä itse käytän, eivät kyllä sisällä ollenkaan palmuöljyä, joten ei ole pakko ostaa sellaisia. Monet keksit ja leivonnaiset, mitä kaupoissa myydään, ja ihan sekasyöjätkin niitä ostavat, sisältävät myös palmuöljyä, joten ei se mikään vegaanien ruokapiirre yksin ole.
Voista siirrytty palmuöljyyn, kun vegaanit piipittävät. Yhyy, en voi syödä keksiä X koska voi tai maito. Sitten kaikki muut kärsivät, paitsi vegaanit.
Lehmähän on vegaani. Mitä vegaanit piipittävät?
Aneeminen tarjoilu. Olen kasvissyöjä (en vegaani) ja vihaan sieniä. Nälkä olisi jäänyt.
Hmmm kirjoitti:
Nyt taas on vedetty mutkat suoriksi. Tarjoilut oli ihan ala-arvoiset. Ei se tarkoita, että vieraat eivät hyväksy hääparin valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että autojunttilihaani ei ole koskaan tehnyt alykkyystestiä eikä tule tekemäänkään.
Alykkyystestiä en tosiaan ole tehnyt. Mikäs se semmonen mahtaa olla? VegaanikieltA? 😄
Olette väärässä palmuöljystä. Palmuöljy on ilmaston kannalta parhaita rasvoja, koska se kasvaa puussa. Sen vuoksi se on maaperän hiilensidonnan kannalta parempi vaihtoehto kuin vaikka rypsiöljy. Palmuöljy on maailman tuottavin öljykasvi eli samalla pinta-alalla saadaan huomattavasti suurempi sato kuin muista öljykasveista.
Ihmiset muistelevat vain niitä Indonesian suometsiin raivattuja palmupeltoja, jotka olivat huonoja koska ne raivattiin suolle. Indonesiakin on kuitenkin nykyään kieltänyt luonnonmetsien raivaamisen palmuöljyviljelmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olette väärässä palmuöljystä. Palmuöljy on ilmaston kannalta parhaita rasvoja, koska se kasvaa puussa. Sen vuoksi se on maaperän hiilensidonnan kannalta parempi vaihtoehto kuin vaikka rypsiöljy. Palmuöljy on maailman tuottavin öljykasvi eli samalla pinta-alalla saadaan huomattavasti suurempi sato kuin muista öljykasveista.
Ihmiset muistelevat vain niitä Indonesian suometsiin raivattuja palmupeltoja, jotka olivat huonoja koska ne raivattiin suolle. Indonesiakin on kuitenkin nykyään kieltänyt luonnonmetsien raivaamisen palmuöljyviljelmiksi.
Palmuöljyä on ihmisille haitallista.
Mustaki on epäreiluu ku en rykkää mistää kasviksist ne on pahoja! Haluun nakkei ja ranskalaisii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele!
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/ra…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli?
Täh? Miten paljon sinä oikein söit lihaa aikaisemmin?
Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri
Minä syön viikossa max 300 g kanan lihaa ja 600 g kalaa. Kuinka kova on vegaanin lihanhimo, syökö hän kaukaa rahdattua lihankorviketta satoja kiloja kuussa? Mietin, että aika moni lintu on menettänyt henkensä niiden lentokoneiden edessä. Kuinka monta pientä ötökkää on mennyt alas salaatin mukana?
Siihen on laskettu myös kaikki kukonpojat jotka silputaan elävältä kun niillä ei tehdä mitään. Munantuotannon sivutuote nääs. Samoin vasikat joita maitoteollisuus tuottaa. Sekä myös kalat. Silakkafile on 40 g. Sinä siis tapatat jo 66 silakkaa kuussa.
Mistä sinun kalasi lennätetään, mistä soijasi lennätetään, mistä syömiesi kanojen soija lennätetään, nuo kanathan syövät soijaa monta kertaa enemmän kuin yksi vegaani. Katsopa varsin ostamiesi tuotteiden alkuperämaa, harva niistä on suomalainen.
Syön vain lähellä tuotettua eettisesti ja lähiruualla ruokittua luomukanaa, naapuri kalastajan kalastamaa kalaa. En kannata ollenkaan tänne kaukaa rahdattuja tuotteita, ovat ne sitten ruokaa tai muita hyödykkeitä. Syön joskus myös Ylämaan karjaa, jota toinen naapurini kasvattaa. Soijaa en syö eettisistä syistä ollenkaan. Enkä täten myöskään eläimiä, joita ruokitaan soijalla. En kannata tehotuotantoa, joten syömieni kanojen vuoksi ei ole tarvinnut tappaa yhtäkään kukkopoikaa. En syö mitään Suomeen lentokoneilla rahdattua, kuten suklaata, kahvia tai ulkomaisia hedelmiä tai vihanneksia. Eettisistä syistä.
Mitkä ovat nämä eettiset syyt miksi et syö ulkomaisia hedelmiä? Avokadon ymmärrän mutta esim. eurooppalaiset hedelmät? Tiedoksesi, niitä ei tuoda lentokoneella vaan laivarahdilla joka on ekologisempaa kuin eläintuotanto Suomessa. Suklaata ja kahvia saa reiluna nykyisin tosi helposti. Ihmisten syötävä soija kasvaa Euroopassa joten en ymmärrä soijan demonisointia.
Etkö syö ollenkaan kananmunia? Ne kukonpojat tapetaan kananmunien tuotannossa sillä kukonpojat eivät muni joten ne tuhotaan hyödyttöminä.
Itselläni on pieni kanala, josta saan riittävästi munia. Yhtäkään kukonpoikaa ei niiden munien takia ole tapettu. Tervetuloa maaseudulle!
Sepäs hienoa! Kanat ovat kivoja eläimiä! Mitä kukonpojille sitten tapahtuu teidän munantuotannossa?
Minä haluaisin tuollaisia munia perheenjäsenelleni joka on lihaani, hän pitää kananmunista. Ostan hänelle luomua kun ei parempaakaan ole tarjolla.
Mille kukonpojille?
Niille jotka eivät muni. Osasta munista kuoriutuu naaraspuolisia kanoja jotka munivat ja osa taas urospuolisia jotka eivät muni. Ne ovat lihaanille tarpeettomia joten ne silputaan lihamyllyssä elävinä.
Öh...olisikohan niin, että ne kukonpojat eivät koskaan pääse kuoriutumaan kun ne munat syödään?
Viilaat itseäsi linssiin. Ihan samalla lailla ne kuoriutuu kuin naaraspuolisetkin kanat.
"Koska kananmunien tuotannossa kukkoja ei tarvita, kukonpojat tapetaan heti kuoriutumisen jälkeen. Niitä ei kannata lihottaa ruoaksi, kirjoittaa HS:n toimittaja Katarina Baer."
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000002840117.html
"Munijakanojen isovanhemmat kuljetetaan Suomeen ulkomailta. Näiden jälkeläiset päätyvät niin kutsuttuihin siitoshalleihin, joissa kanat munivat hedelmöitettyjä munia. Munat siirretään hautomoihin, joissa tiput kuoriutuvat vajaan kolmen viikon päästä laatikoihin. Hautomon työntekijät kauhovat laatikoista pienet linnunpoikaset liukuhihnalle. Liukuhihnalla työntekijät erottelevat kanan- ja kukonpojat toisistaan. Kukkopojat heitetään takaisin liukuhihnalle, joka vie ne hiilidioksidisäiliöön tai silppuriin.
Kukkopoikia ei munantuotannossa tarvita, joten ne tapetaan. Vastakuoriutunut linnunpoikanen sietää hiilidioksidia paremmin kuin vanhempi lintu, joten taintumiseen ja kuolemaan kuluu pidempi aika.
Sairaat, vammautuneet elävät linnut sekä kuoriutumattomat munat heitetään silppuriin, jossa ne silppuuntuvat kuoliaaksi. Kananpoikaset rokotetaan ja sullotaan laatikoihin. Ne jatkavat matkaansa nuorikkokasvattamoihin. Nuorikkokasvattamoissa lintuja pidetään 14–16 viikkoa, minkä jälkeen ne lähetetään kanaloihin."
https://oikeuttaelaimille.fi/tuotantoelaimet/kanat-hakeissa-ja-luonnossa
Väännän sinulle nyt rautalangasta miksi kukkopoikia ei tule, koska me syömme kaikki munat. Onko vaikea ymmärtää?
- Se kanalanpitäjä