Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4201/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.

Tuputtaminen? Tuskin hääparilla on tuputtamiseen ollut aikaa. Vai lasketaanko lihan ja muiden eläintuotteiden tarjoaminen tuputtamiseksi?

Tässäkin olis varmaan monelle maistunut oikein hyvin, jos ei olis tiennyt että on vegaanista. Mun valmistujaisissa ainakin oli näin, että kun en sitä erikseen huudellut niin hyvin upposi.

Ja joku grillin kautta palaaminen : miehesi siis ei olisi syönyt tarpeeksi monipuolisesti. Kyllä ne miehetkin pärjää vegaanina varsin hyvin,esim. Seitanissakin on enemmän prodea kuin lihassa.

Antakaa miesten olla rauhassa mitä ovat sen sijaan, että tekisitte tuota sairasta käännytystyötä. Vegaaninaiset ovat pahimpia miesvihaajia ja pahoinpitelijöitä.

Jep! Mua ärsyttää taas se kun oon nuori,hoikka nainen ja rakastan lihaa. Niin oletetaan että oisin kasvissyöjä/vegaani. Tulee kuittailuatyyliin "ai syötsä lihaakin?"

(oon tänne jo aiemmin kommentoinutkin.)

Lihaa syövät ovatkin niitä hoikkia ja terveitä.

Tämän kun naiset tajuaisivat mutta ei, he antavat itsensä rupsahtaa veganismin myötä.

Ei vaan tilastoissa näy. Suomalaisista suurin osa syö lihaa ja on samalla ylipainoisia. Itse en usko, että lihalla tai sen puuttumisella on mitään tekemistä hoikkuuden kanssa. Eiköhän se ihan muusta syömisestä ole kiinni.

Se ylipaino johtuu ihan muusta kuin lihasta.

Vierailija
4202/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.

Tuputtaminen? Tuskin hääparilla on tuputtamiseen ollut aikaa. Vai lasketaanko lihan ja muiden eläintuotteiden tarjoaminen tuputtamiseksi?

Tässäkin olis varmaan monelle maistunut oikein hyvin, jos ei olis tiennyt että on vegaanista. Mun valmistujaisissa ainakin oli näin, että kun en sitä erikseen huudellut niin hyvin upposi.

Ja joku grillin kautta palaaminen : miehesi siis ei olisi syönyt tarpeeksi monipuolisesti. Kyllä ne miehetkin pärjää vegaanina varsin hyvin,esim. Seitanissakin on enemmän prodea kuin lihassa.

Antakaa miesten olla rauhassa mitä ovat sen sijaan, että tekisitte tuota sairasta käännytystyötä. Vegaaninaiset ovat pahimpia miesvihaajia ja pahoinpitelijöitä.

Jep! Mua ärsyttää taas se kun oon nuori,hoikka nainen ja rakastan lihaa. Niin oletetaan että oisin kasvissyöjä/vegaani. Tulee kuittailuatyyliin "ai syötsä lihaakin?"

Tämän kun naiset tajuaisivat mutta ei, he antavat itsensä rupsahtaa veganismin myötä.

Ei vaan tilastoissa näy. Suomalaisista suurin osa syö lihaa ja on samalla ylipainoisia. Itse en usko, että lihalla tai sen puuttumisella on mitään tekemistä hoikkuuden kanssa. Eiköhän se ihan muusta syömisestä ole kiinni.

Sokeri on vegaanista ja se lihottaa ja paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4203/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Täällä on ollut paljon kirjoittelua lapsettomista häistä. Aina todetaan, että jos ei lapsenvahtia, niin sitten ei mene, jos ei lapsettomat häät miellytä. Että jokaisella on oikeus järjestää sellaiset häät kuin haluaa. Mutta ruokaan se ei näytä pätevän. Ruokatarjoilussa pitää luopua omista periaatteistaan ja miellyttää muita, ei tarjota ruokaa oman tyylin ja periaatteiden mukaan.

Pätee se ruokaankin, mutta vain niin päin, että vegaanit saavat tarjota vegaaniruokaa, mutta sekasyöjät eivät saa tarjota sekaruokaa.

No ei ainakaan tämän todella pitkän ketjun mukaan. Harvassa ovat olleet ne kommentoijat, joille sekasyöjänä käy kasvisruoka. 

Kasvisruoka käy, mutta ei vegaanien korvikesotkut. Niissä on aika paljon eroa.

Ei vegaaniruokaa voi mitenkään niputtaa yhteen kutsumalla korvikesotkuksi. Ihan sama, kuin sanoisi, että en missään tapauksessa syö mitään keittoa, koska en syö jauhelihaa. 

Itse en tunne yhtään kasvissyöjää tai vegaania, joka kokkailisi jotain korvikesotkuja. En kyllä oikein edes tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, ilmeisesti jotain nyhtökauran käyttöä tms. Mitähän huonoa niissä valmisteissa sitten oikein on. Terveellisempää varmasti kuin joku 30 % rasvaa sisältävä halvin jauheliha.

Kannattaisi lukea ne tuoteselosteet, mitä ne teolliset lihankorvikkeet sisältävät.

Vierailija
4204/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Täällä on ollut paljon kirjoittelua lapsettomista häistä. Aina todetaan, että jos ei lapsenvahtia, niin sitten ei mene, jos ei lapsettomat häät miellytä. Että jokaisella on oikeus järjestää sellaiset häät kuin haluaa. Mutta ruokaan se ei näytä pätevän. Ruokatarjoilussa pitää luopua omista periaatteistaan ja miellyttää muita, ei tarjota ruokaa oman tyylin ja periaatteiden mukaan.

Pätee se ruokaankin, mutta vain niin päin, että vegaanit saavat tarjota vegaaniruokaa, mutta sekasyöjät eivät saa tarjota sekaruokaa.

No ei ainakaan tämän todella pitkän ketjun mukaan. Harvassa ovat olleet ne kommentoijat, joille sekasyöjänä käy kasvisruoka. 

Kasvisruoka käy, mutta ei vegaanien korvikesotkut. Niissä on aika paljon eroa.

Ei vegaaniruokaa voi mitenkään niputtaa yhteen kutsumalla korvikesotkuksi. Ihan sama, kuin sanoisi, että en missään tapauksessa syö mitään keittoa, koska en syö jauhelihaa. 

Itse en tunne yhtään kasvissyöjää tai vegaania, joka kokkailisi jotain korvikesotkuja. En kyllä oikein edes tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, ilmeisesti jotain nyhtökauran käyttöä tms. Mitähän huonoa niissä valmisteissa sitten oikein on. Terveellisempää varmasti kuin joku 30 % rasvaa sisältävä halvin jauheliha.

Kannattaisi lukea ne tuoteselosteet, mitä ne teolliset lihankorvikkeet sisältävät.

Ei sillä sisällöllä ole niin väliä, kunhan ei ole mitään eläinperäistä.

Vierailija
4205/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeri on vegaanista ja se lihottaa ja paljon.

Samoin viljatuotteet. Viljatuotteet on mulle vielä pahempi kuin puhdas sokeri. En usko, että olen ainoa jolla on sama tilanne.

Vierailija
4206/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on vähän niin, että tarjoaako ruokaa itselleen vai vierailleen. Jos on tarkoitus tarjota vieraille herkkuja, silloin tarjoaa näiden herkkuruokia, esim. niitä perinteisiä pitoruokia. Jos taas haluaa esitellä omaa ruokaideologiaansa, sitten tarjoaa ruokaa itselleen ja kertoo asianlaidan vierailleen.

Minä tarjoan vierailleni aina parhaimmat herkkuruokani. Vegaanisina tietenkin. Ovat hyvänmakuisia mutta kaikki eivät suostu edes maistamaan. 

Vaihdan härkiksen jauhelihaan ja tarjoan vegaanisena. Vegaanit aina kehuvat miten maukasta vegaanista ruokaa teen.

Jauheliha on hyvää. Härkis maistuu pahalta. Ihmekään, jos vegaanit ovat taivaissa herkullisesta ruuasta :D

Puolet härkistä ja puolet jauhelihaa, niin uppoaa vegaanille. Näin olen tehnyt aina vegaanin tullessa kylään. Ei ole huomannut eroa jauhelihakastikkeeseen.

Vierailija
4207/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Mitä tekee jollain yliopiston koulutuksella, sillä pääsee johonkin kirjaston suojatyöpaikkaan kolmen tonnin palkalla murjottamaan.

Mä ole amispohjalta yrittäjä ja tienaan sen 65 tonnia vuodessa vaikka teen nelipäiväistä viikkoa  ihan normitunneilla. Saan lisäksi kaikki vaatteet auton ja vieläpä ruokanikin keploteltua vähennyksiin. Mites sulla tämä asia on hoidettu, kituutatko jossain säälittävässä suojatyöpaikassa hikisellä kolmentonnin liksalla aamusta iltaan pomoa nuoleskellen.. Pystyisitko edes tekemään oikeata työtä?

Minulla on puhdas omatunto ja kun syön ruokaani nautin siitä suuresti kun tiedän että yksikään eläin ei ole kärsinyt hirveitä tuskia minun ruokani vuoksi. Sitä tunnetta sinä et rahalla saa. Se tunne on yksi parhaista asioista elämässä.

Sivistystäkään ei rahalla saa. Eikä älykkyyttä.

Kun siinä noin kiillottelet sädekehääsi, niin kerropa huviksesi mitä syöt päivittäin?

Jees.

Aamiainen: kaurapuuro, marjasmoothie jossa tujaus hamppuproteiinia, kauralatte

Lounas: peruna, salaattia, naurista  ja/tai muita kasviksia kuten kaalia, porkkanaa, lisäkkeenä jauhiskastike jossa esim. hernistä tai vöneriä tai nyhtökauraa

Välipaloja hedelmä, ruisleipää

Päivällinen esim. papupata tai vaikkapa makaronilaatikko

Tuosta voisi syödä kaurapuuron, perunan, salaatin ja kasvikset, hedelmät ja ruisleivän. Hamppuproteiini, hernis, vöner, nyhtökaura, papupata - ei. Makaronilaatikon syönti riippuisi siitä, mitä sen valmistuksessa on käytetty.

Vierailija
4208/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Mitä tekee jollain yliopiston koulutuksella, sillä pääsee johonkin kirjaston suojatyöpaikkaan kolmen tonnin palkalla murjottamaan.

Mä ole amispohjalta yrittäjä ja tienaan sen 65 tonnia vuodessa vaikka teen nelipäiväistä viikkoa  ihan normitunneilla. Saan lisäksi kaikki vaatteet auton ja vieläpä ruokanikin keploteltua vähennyksiin. Mites sulla tämä asia on hoidettu, kituutatko jossain säälittävässä suojatyöpaikassa hikisellä kolmentonnin liksalla aamusta iltaan pomoa nuoleskellen.. Pystyisitko edes tekemään oikeata työtä?

Minulla on puhdas omatunto ja kun syön ruokaani nautin siitä suuresti kun tiedän että yksikään eläin ei ole kärsinyt hirveitä tuskia minun ruokani vuoksi. Sitä tunnetta sinä et rahalla saa. Se tunne on yksi parhaista asioista elämässä.

Kun siinä noin kiillottelet sädekehääsi, niin kerropa huviksesi mitä syöt päivittäin?

Jees.

Lounas: peruna, salaattia, naurista  ja/tai muita kasviksia kuten kaalia, porkkanaa, lisäkkeenä jauhiskastike jossa esim. hernistä tai vöneriä tai nyhtökauraa

Enkä kiillotellut sädekehää, kerron vaan aidon onnellisuuden tunteen mikä tulee kun syö väkivallatonta ruokaa. Olen itsekin ollut ennen lihaani niin en edes voi kiillotella sädekehää.

Kaikki ovat olleet jo ennen syntymäänsä "lihaaneja" nauttien ravintonsa äidin istukan kautta. Ja heti syntymän jälkeen äidinmaitoa. Kukaan ei tänne maailmaan ole vielä syntynyt vegaanina. 

Äidinmaito ei tosiaan ole vegaanista, siinä tapauksessa, että nainen saatettu raskaaksi väkisinmakuulla, lapsen synnyttyä lapsi otettu pois, nainen pidetty lypsykoneessa niin kauan kuin maitoa tulee ja sitten alkaa aloitetaan alusta. Tälläistä äidinmaitoa tuskin antaisit lapsellesi ja varmaan nyt ymmärrät miksi imettäminen on vegaanista ja maitoteollisuuden tuotteet eivät.

Äidinmaito on eläinperäistä eikä siten voi olla vegaanista.

Vierailija
4209/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurpitsa ei maistu yhtään millekään.  En tajua miksi siitä pitää tehdä ruokaa.  

Vaan sitten, kun sitä on avustettu rasvalla, mausteilla, kermoilla tai niiden korvikkeilla. Tai säilötty etikan ja sokerin ja mausteitten kanssa. Sitten on makua, ja ihmiset ihastelevat, että kyllä on kurpitsa hyvää :D. Kuituahan siinä toki on. Mutta muuten maistuu lähinnä pahvilta ja nuhjuiselta.

Kuidun lisäksi kurpitsat sisältävät A-, C- ja E-vitamiinia sekä mm. kaliumia. Ovat myös vähäenergisiä kasviksia. Voi tehdä myös kurpitsaranskalaisia, oikein lähiruokaa verrattuna bataattiranskalaisiin.

Miksi tehdä kurpitsaranskalaisia, kun voi tehdä ranskalaiset perunoista? Miksi? Bataattiranskalaiset ovat makuuni liian makeita ja pehmeitä.

Vierailija
4210/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten  paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli? 

Täh? Miten paljon sinä oikein söit lihaa aikaisemmin? 

Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri

Minä syön viikossa max 300 g kanan lihaa ja 600 g kalaa. Kuinka kova on vegaanin lihanhimo, syökö hän kaukaa rahdattua lihankorviketta satoja kiloja kuussa? Mietin, että aika moni lintu on menettänyt henkensä niiden lentokoneiden edessä. Kuinka monta pientä ötökkää on mennyt alas salaatin mukana?

Siihen on laskettu myös kaikki kukonpojat jotka silputaan elävältä kun niillä ei tehdä mitään. Munantuotannon sivutuote nääs. Samoin vasikat joita maitoteollisuus tuottaa. Sekä myös kalat. Silakkafile on 40 g. Sinä siis tapatat jo 66 silakkaa kuussa. 

Mistä sinun kalasi lennätetään, mistä soijasi lennätetään, mistä syömiesi kanojen soija lennätetään, nuo kanathan syövät soijaa monta kertaa enemmän kuin yksi vegaani. Katsopa varsin ostamiesi tuotteiden alkuperämaa, harva niistä on suomalainen.

Syön vain lähellä tuotettua eettisesti ja lähiruualla ruokittua luomukanaa, naapuri kalastajan kalastamaa kalaa. En kannata ollenkaan tänne kaukaa rahdattuja tuotteita, ovat ne sitten ruokaa tai muita hyödykkeitä. Syön joskus myös Ylämaan karjaa, jota toinen naapurini kasvattaa. Soijaa en syö eettisistä syistä ollenkaan. Enkä täten myöskään eläimiä, joita ruokitaan soijalla. En kannata tehotuotantoa, joten syömieni kanojen vuoksi ei ole tarvinnut tappaa yhtäkään kukkopoikaa. En syö mitään Suomeen lentokoneilla rahdattua, kuten suklaata, kahvia tai ulkomaisia hedelmiä tai vihanneksia. Eettisistä syistä.

Mitkä ovat nämä eettiset syyt miksi et syö ulkomaisia hedelmiä? Avokadon ymmärrän mutta esim. eurooppalaiset hedelmät? Tiedoksesi, niitä ei tuoda lentokoneella vaan laivarahdilla joka on ekologisempaa kuin eläintuotanto Suomessa. Suklaata ja kahvia saa reiluna nykyisin tosi helposti. Ihmisten syötävä soija kasvaa Euroopassa joten en ymmärrä soijan demonisointia.

Etkö syö ollenkaan kananmunia? Ne kukonpojat tapetaan kananmunien tuotannossa sillä kukonpojat eivät muni joten ne tuhotaan hyödyttöminä.

Itselläni on pieni kanala, josta saan riittävästi munia. Yhtäkään kukonpoikaa ei niiden munien takia ole tapettu. Tervetuloa maaseudulle!

Sepäs hienoa! Kanat ovat kivoja eläimiä! Mitä kukonpojille sitten tapahtuu teidän munantuotannossa?

Minä haluaisin tuollaisia munia perheenjäsenelleni joka on lihaani, hän pitää kananmunista. Ostan hänelle luomua kun ei parempaakaan ole tarjolla.

Mille kukonpojille?

Niille jotka eivät muni. Osasta munista kuoriutuu naaraspuolisia kanoja jotka munivat ja osa taas urospuolisia jotka eivät muni. Ne ovat lihaanille tarpeettomia joten ne silputaan lihamyllyssä elävinä.

Öh...olisikohan niin, että ne kukonpojat eivät koskaan pääse kuoriutumaan kun ne munat syödään? 

Vierailija
4211/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni olisi aika absurdia, jos vieraat vaatimalla vaatisivat, että heitä varten pitää lopettaa eläimiä ja laittaa ne pöytään. Jos tulet kylään, syöt mitä tarjotaan. Sama juhlissa. Ajatus, että juhlat on juhlat vasta kun lehmä on menettänyt henkensä, kuulostaa lähinnä joltain itä-tadzikistanilaisilta häiltä. Lopuksi ampuillaan vähän rynkyllä taivaalle.

Olen samaa mieltä siitä, että kylään tullessasi syöt sitä mitä tarjotaan. Se koskee myös vegaanivieraita sekasyöjän taloudessa.

Vierailija
4212/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jees.

Enkä kiillotellut sädekehää, kerron vaan aidon onnellisuuden tunteen mikä tulee kun syö väkivallatonta ruokaa. Olen itsekin ollut ennen lihaani niin en edes voi kiillotella sädekehää.

Kaikki ovat olleet jo ennen syntymäänsä "lihaaneja" nauttien ravintonsa äidin istukan kautta. Ja heti syntymän jälkeen äidinmaitoa. Kukaan ei tänne maailmaan ole vielä syntynyt vegaanina. 

Äidinmaito ei tosiaan ole vegaanista, siinä tapauksessa, että nainen saatettu raskaaksi väkisinmakuulla, lapsen synnyttyä lapsi otettu pois, nainen pidetty lypsykoneessa niin kauan kuin maitoa tulee ja sitten alkaa aloitetaan alusta. Tälläistä äidinmaitoa tuskin antaisit lapsellesi ja varmaan nyt ymmärrät miksi imettäminen on vegaanista ja maitoteollisuuden tuotteet eivät.

Äidinmaito on eläinperäistä eikä siten voi olla vegaanista.

Eikä vegaani voi edes lastia niellä, kun sekin on eläinperäistä.

Vierailija
4213/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin menun ketjun alusta ja ainakin omasta mielestäni tosi maittava valikoima. Tosin olen itse hyvin joustava tarjottavien suhteen. Tiedän myös näitä "mitää vihireetä en suuhuni laita notta" -tyyppisiä, joille maistuu vain peruna ja liha. Moneen junaan löytyy porukkaa.

Vierailija
4214/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi. En minäkään haluaisi sulatella eläimen ruumista suolistossani tai juoda lehmän tissimaitoa. Ei ihmekään että lihaania kiukuttaa oma elämä.

Mihin sinä pyrit tällaisella aggressiivisella kirjoittelulla? Tuskinpa kukaan lihaa ravintonaan käyttävä kirjoitustesi perusteella alkaa pohtimaan ruokavalionsa eettisyyttä. 

Vierailija
4215/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittunut kirjoitti:

Tämä kulttuurisota on vanhempien ikäpolvien taholta hieman huvittavaa. Olen huomannut, että vegaani sanana herättää hämmentävää vihaa ihmisissä, mutta jos tarjolla on vaikka kaalilaatikkoa, hernekeittoa, pannukakkua tai vaikka wokkia, niin ketään ei kiinnosta. Itse syön kasvispainotteisesti, mutta välillä tulee lihaa syötyä. Vastaava tuntuu olevan normaalia etenkin nuoremmille.

Ymmärrän hääparia, jos eivät halua tarjota lihaa omissa juhlissaan. Vihaiset kommentoijat voivat pohtia, että tarjoilisivatko koiran tai kissan lihaa häissään, jos häihin olisi tulossa paljon ihmisiä, jotka tykkäävät tällaisesta.

Miksi eivät sitten tarjonneet kaalilaatikkoa, hernekeittoa, wokkia tai pannukakkua? Eikö pannukakuissa muuten käytetä kananmunia ja maitoa?

Vierailija
4216/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkä ei lähe sivistykellä eikä sillä osteta etelän reissuja. Kokeileppas maksaa älykkyydellä uutta autoa autokaupassa, ne nauraa sut pihalle sieltä vaikka olisit millanen edisoni.

Edison oli muuten kasvissyöjä.

Voiko tällaista junttiutta olla, etelänreissu...anna kun arvaan, Rhodokselle ja kanarialle? Sieltä saakin kotoisasti suomalaisia lihapullia ja kylmä kalja. On kyllä säälittävää tuollainen elämä kun ei oikeasti saavuta  mitään suurta eikä ole mitään henkisiä tavoitteta elämällä.

Uusi auto. Jos se on joku tärkeä juttu elämässä niin pitää kyllä olla henkisesti todella köyhä. Minä ostin käytetyn auton 20 vuotta sitten viidellä tonnilla ja on ollut hyvä. Laitan sivistykseen ja taiteeseen sitten ne kymppitonnit.

Luuletko olevasi joku suurikin älykkö? Nyt on pakko kysyä: miksi haukut muita sivistymättömiksi junteiksi tietämättä ollenkaan millainen ihminen jonkun kommentin on kirjoittanu?

Kirjoitat todella alentuvasti, ikään kuin sinulla olisi varaa. Ikään kun muut olisi "vähän tyhmiä juntteja" ja saisivat olla kiitollisia kun suot älykkäitä neuvoja sieltä paremmuuden temppelistäsi. Omaa junttiutta haukkua muita

. Vegaanius tekee äärimmäisen ylimieliseksi, inhoan vegaanien alentuvaa suhtautumista meihin normaaleihin sekasyöjiin. Jo ihan sanoista lähtien. "Lihaani " ei ole sana, vaikka monet vegaanit sitä niin tykkää viljellä. Se on vammanen epäsana joka on vauvakieltä.

Eipä mitään, aattelin vetästä hernekeittoa kunnon palvikinkulla. Jätän soijarouheet jne tekolihat vegeille. Kaikella rakkaudella!

Noh, olen älykkäämpi ja sivistyneempi kuin luolamiehen tasolla oleva lihaani. Kyllähän se selvää on. Vain älykäs ja hieno ihminen pystyy tekemään valinnan: en syö lihaa tai eläintuotteita koska se aiheuttaa kärsimystä eläimille. Lihaani ei tällaiseen pysty, hänen ajatusmaailmansa puolestaan on: mää haluun lihaa siks ku mä haluun ja alan kiukuttelemaan jos en joka aterialla saa lihaa ja eritteitä! Aika lapsellista.

Jos elämä pyörii jonkin auton ja makkaran ympärillä niin silloin on yksinkertaisesti juntti. Sen sijaan sivistynyt ihminen pyrkii kehittämään itseään eikä autoaan ja pyrkii myös muita eläviä olentoja ja luontoa kohtaan olemaan hyvä.

Tässäpä sulle yksi mensan testi. Jos saat yli 100 niin olen valmis perumaan puheeni. Villi arvaukseni on että saat 70 pistettä.

https://test.mensa.no/

Eipä mitään, ajattelin vetää kunnon linssikeiton. Eläinten tappamisen jätän retardeille.

Sinä et ole hieno ja sivistynyt ihminen. Olet vain vegaani.

Vierailija
4217/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerkko kirjoitti:

Ei nää jonnet enää tajua mitä tarkoittaa VIERAANVARAISUUS. Selitän rautalangasta kun ei papuhuurujen läpi mene pääpointti perille.

Ensinnäkin, häät ovat juhlat jotka toivon mukaan pidetään vain kerran elämässä.

Toiseksi, harvoin molemmista suvuista (tuskin koskaan) tulee kokoontumaan yhtä paljon ERILAISIA, ERI IKÄISIÄ, etenkin suvun vanhemmat kuuluisi ottaa huomioon ilman muuta. Mihin on hävinnyt kunnioitus vanhempia kohtaan? Entä lapsia,allergikkoja? Ei oma mummini,87v, halua sieni-tofupiirakkaa tai mantelimaitoa.

Kunnioitusta peliin ja tilannetajua! Olisi voinu edes JOKU vaihtoehto olla normaaleillekin. Ja se oikea maito,herranjumala sentään.

Ikaffe on paremman makuista kuin lehmän maito. Monissa kahviloissa ei muuta olekaan. On vain asennevamma vaatia lehmäntissieritettä juomaansa.

Sinä alat olemaan jo todella hupaisa eritteittesi kanssa :) Relaa vähän.

Vierailija
4218/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taas ymmärrä kirjoitti:

Siis nyt.... Mikä ju.....uta on LIHAANI??? Eläissäni kuullut typerämpää sanaa mut nyt kuulin/luin. Sillon ennen kun kaikki oli paremmin oltiin SEKASYÖJIÄ. Tarkoittaa että syödään kaikkea. Eihän kukaan syö 100% pelkkää lihaa??

Lihaani on sellainen henkilö joka suhtautuu eläimen lihaan ja eritteisiin pakkomielteisesti ja fanaattisesti ja joka menee suhteettoman raivoisaan tilaan jos joka aterialla ei ole lihaa ja eritteitä tarjolla. Hän ei pysty esim. juomaan kahvia ilman eritteitä.

Lihaanilla on obsessio tai fetissi sian pyllyyn ja haluaa sitä pakonomaisesti suuhunsa.

Minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy...anna palaa! Kansa vaatii lisää loistavaa argumentointiasi!

Vierailija
4219/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt.... Mikä ju.....uta on LIHAANI??? Eläissäni kuullut typerämpää sanaa mut nyt kuulin/luin. Sillon ennen kun kaikki oli paremmin oltiin SEKASYÖJIÄ. Tarkoittaa että syödään kaikkea. Eihän kukaan syö 100% pelkkää lihaa??

Ihminen on anatomialtaan sekasyöjä, eli elimistö sopeutuu monenlaiseen ruokaan. Esim. kissa taas puolestaan on lihansyöjä eikä tule toimeen kasvisravinnolla kuten ihminen. 

Ihminen joka päättää syödä lihaa on lihaani ja ihminen joka päättää olla käyttämättä eläintuotteita on vegaani.

Ymmärrän että käsityskyky on heikko. Eipä sille voi mitään.

Tässä mistään käsityskyvystä ole kyse. Ja tylystä diagnosoinnista päätellen et itsekään ole mukavimmasta päästä (sori, oli pakko alentua tasollesi tekemään lokerointia). Kyse oli tuosta termistä. Mulle muuten ihan sama mitä kukin kitusiinsa työntää.

Eipä tässä ole mikään tarve olla mukava eläinten vihaajille, tappajille ja rääkkääjille. Kyllä, voit sanoa että ei sikaa ole tapettu vaan se tulee kaupan hyllystä, mutta sitä ennen kuin se lihapaketti on sinne hyllyyn laitettu niin kyllä se eläin on tapettu. Jokainen lihaani osallistuu eläintentappamiseen syömällä lihaa, turha sitä on itselleen kaunistella että "en minä ole aiheuttanut eläimille yhtään kuolemaa, se oli joku toinen".

Tätäkin voi olla vaikea käsittää, sori.

Ei minulla ole mitään tarvetta kaunistella. Olen tappanut useammankin eläimen ihan omakätisesti ja syönyt niiden lihan. En näe siinä mitään väärää, että ihminen sekasyöjänä syö myös lihaa ja kalaa kasvisten lisäksi.

Vierailija
4220/6229 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut lihaaneille!

200 sivua ja 6 vuotta itkua ja raivareita häistä joissa ette itse ole olleet! Otetaanhan toinen samanlainen setti jatkoksi!

Miksi sinä päivystät täällä? Eikö sinulla ole ystäviä ja elämää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi